Plusz

Akiknek gyerekjáték a jazz

2011.04.25. 08:32
Ajánlom
Az idei Magyar Jazz Ünnepének zárókoncerteként játszott a Budapest Jazz Clubban a Tóth Viktor Tercett. A színpadon különleges atmoszférájú free-jazz, a magyar jazzélet elismert nagyjai, és egy baseballsapkás kisfiú. A zenekar aznapi felállásában Tóth Viktor altszaxofonos, Orbán György bőgős és a 13 éves dobos, Hodek Dávid zenél.

Mindhárom név mögött számos szakmai elismerés és zenei múlt áll. A zenekar vezetője, Tóth Viktor a fiatal jazz-szaxofonos generáció egyik legkiemelkedőbb és legsokoldalúbb zenésze. Több felállásban játszott és játszik (Tóth Viktor Quartett, Road Six Sax, Vic Byr Tot & Project 11), nem beszélve a külföldi nagyokról, mint Hamid Drake (dob), Henry Franklyn (basszus), William Parker (basszus). Emellett zenét szerez, verseket ír, népdalokat gyűjt, táncosokkal duettezik, mondhatni egy zenei polihisztor. Climbing with mountains című albuma a 2007-es év legjobb jazz lemeze díjat nyerte el, valamint a Fidelio idei országos szavazásán a 2010-es év jazz személyiségének is őt választották meg. Zenélés közben mindvégig a pillanatnyi impulzusokra hagyatkozik, játékát harmónia és egyetemesség jellemzi. Egyik pillanatban szinte meditáló nyugalmat önt a fülekbe, a másikban már sikoltó hangindításokkal vágtázó futamokba modulál át.

A trió bőgőse, Orbán György már számos jelentős nemzetközi fesztiválon fellépett, tagja a Szakcsi Lakatos Béla által vezetett New Gypsy Jazz formációnak, valamint a Bolla Quartett-nek, játszik az Oláh Kálmán Trióval, a Schreck Trióval, és hallható még nem egy felállásban. Játéka zenésztársaihoz rendkívül alkalmazkodó, kísérő szerepben masszív basszust ad, szólisztikus improvizációját azonban egyéni lendületesség jellemzi.

A zenekar jolly jokere akaratlanul is a 13 éves Hodek Dávid. Dávid háromévesen kezdett dobolni, 8 éves korára elvégezte a Kőbányai Zenei Középiskolát, emellett a Magyarországi Zenészszakszervezet rendes tagja, külföldi versenyeket nyer, saját quartettje van és a hazai legnagyobb nevek kollegája. Korából adódóan (és zenei kvalitásának köszönhetően) a koncert végigdobolása valóban csak egy játék számára. Improvizációi során folyamatos magas labdákat ad és csibész vigyorral nevet össze a lecsapott poénokon. Ütéseinek precizitásával és az effektek asszociativitásával magabiztosan uralja a színpadot, de figyelme folyamatosan a zenésztársain van. Játéka energikus, elképesztően kreatív, és ami talán a legnagyobb szó ilyen fiatalon: kiváló a zenei humora. A színpadon tapasztalt és kifinomult játékú zenész, koncert után viszont egy vékony hangú kisfiú, aki szégyellősen fogadja a gratulációmat.

A zenekar a szó minden értelmében együtt játszik. Összeszokottság, harmónia és egymással szembeni alázat van jelen közöttük a színpadon, még az improvizatív játékuk összehangolása is csak minimális nonverbális kommunikációt igényel, sőt, mondhatni a metakommunikáció határát súrolja. A zenekar mégis mindvégig együtt lélegzik, a zenészek játékukkal teljes mértékben a másik inspirálására hagyatkoznak. A szaxofon és a dob egész este „kóstolgatja" egymást. Tóth Viktor akármilyen fondorlattal áll elő, Hodek Dávid azonnal válaszol, sőt, rá is srófol egy duplatempóval, vagy csak szemtelenül belecsempész a nagy general pausába egy apró cinütést. Állandó közöttük a párbajra hívás, kettősük folytonos kacérkodás, ami a zenei játékosság minden keretét kimeríti.

A tercett repertoárja főként saját kompozíciókból áll, csak néhány szám erejéig hallhatunk interpretációkat, és azokat is olyan jazznagyoktól, mint például Ablakos Lakatos Dezső. Mindezek mellett az est túlnyomórészt improvizációból épül fel, aminek színvonala a profin komponált és előadott számok kvalitását is meghaladja.

 A felépítés összességében inkább ritmuscentrikus, a dallam és az akkordharmónia sok esetben háttérbe szorul. Ellenben az este folyamán olyan polimetrikus csomagot zúdítanak ránk, hogy a hallgatóközönség csak kapkodva próbálja keresni az egyeket. Nemcsak ritmikában, stílusban is szélsőségeket feszegetnek: találkozunk népi motívumokkal, világzenével, próza és zene különös összefonódásával. Ez a csapongás egy számon belül is jellemzi a zenekart. Elindulnak egy lájtos latinos introval, amiből kibontakozik a szamba, majd ez átcsap tizenkét nyolcados afro-kubai lüktetésbe, ami végül groove-os kettőnégyekbe torkollik.

S ha mindez még nem lenne elég, Tóth Viktor kígyószerű mozgással recitál, vagy odapattan a zongorához, ami a keze alatt szinte csembalóként szólal meg (azt hiszem, ezt a hangzást egy, a zongora húrjaira tett lánccal lehet létre hozni).

Nem utolsó sorban a tercettet nem csak hallgatni, hanem nézni is szórakoztató: a zene élvezete teljesen betölti a színpadot, s ennek köszönhetően a nézőteret és legyünk romantikusak: az én szívemet is.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Plusz hír

Online emlékhely nyílt a budapesti gettó felszabadulásának 77. évfordulóján

Az évforduló alkalmából indult el a www.emlekezes77.hu online platform, ahol 77 órán keresztül holokauszt-túlélőkkel és megmentőikkel készült interjúk láthatók, mások mellett Bruck Edith-tel, Keleti Évával, Vitray Tamással, Fahidi Évával és Féner Tamással.
Plusz hír

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.
Plusz hír

Meghirdették a Magyar Zene Háza első félévi programjait

A legkülönbözőbb műfajokkal, hazai és külföldi előadókkal várja a közönséget a januárban megnyíló Magyar Zene Háza, amely a tervek szerint a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenkinek kínál programokat.
Plusz hír

Elhalasztják a Grammy-díjak 2022-es átadóját

A szervezők közleménye szerint az omikron variáns növekvő esetszámai miatt nem tartják biztonságosnak a díjátadó január 31-i időpontját.