Plusz

Álom-balettbe-öntve

2011.01.20. 18:52
Ajánlom
Péntek este a diótörő előadására az Opera dugig telt kicsi gyerekekkel. A közönség legnagyobb része négy és tizennégy év közötti operabarát volt. Akadt közöttük tüllruhás hercegnő, mellényes úriember és halálfejesnyakkendős hatéves punkrocker is, származásukra tekintettel: Kínától Amerikáig.

A nyitány alatt még zajosan zsizsegő közönség az első színpadkép megjelenésekor, amikor a tér megtelt nyüzsgő gyerekekkel és nádszálkarcsú balerinákkal mégis egy csapásra áhítatos csendbe borult. Nem is csoda, hiszen a grandiózus mesebalett díszletei és jelmezei kivétel nélkül szemkápráztatóak. A tánc -klasszikus balett a legnemesebb fajtából - pedig nemzetek és nyelvek feletti eszközzel mesélt kicsiknek és nagyoknak egy karácsonyi történetet, amelyet nem lehet nem szeretni. Egy olyan védett, puha világban járunk, ahol mindig időben pattan elő a herceg, hogy megmentsen minket, ahol a világ csupa ábránd és szelídség, a gonosz is csak egy térforma és végül mindig minden jóra fordul.

A táncosok pedig, akiknek minden porcikája maga a zene a fizika törvényeire fittyet hányva repülnek és lebegnek a színpadon, hogy minket gyönyörködtessenek. Áldozatuk felfoghatatlan. A balett-táncos kicsi gyermekkorától fogva szigorú rend szerint kel, fekszik, étezik, edz és táncol: szabályok garmada köti gúzsba. Az igazi táncosnak, csakúgy, ahogyan a színésznek is: hagynia kell magát elégnie, hogy teljesen meztelen szívvel állhasson elénk. A sikert pedig semmi más: csakis a szenvedély szavatolja. Olyan, egész életen át tartó, múlhatatlan szenvedély lobog a Nemzeti Balett táncosaiban, amely csak a legnagyobb művészek sajátja.

A balett sokak számára nagyon távolinak tűnhet. A diótörő közönsége a legékesebb példa arra, hogy ez a műfaj mindenkinek szól és mindenkihez érthetően beszél. A gyermekek ártatlan lélekkel, előképzés nélkül érkeznek. Egy olyan generáció gyermekei, akik Shreket három dimenzióban nézik, a sportoláshoz konzolt használnak és a szórakoztatásukért egy többmilliárdos piac áll haptákban. Mégis, a hightech gyerekek egytől-egyig szórakoztathatóak - igazán klasszikus módszerekkel is. Az előadáson a felnőtteket meghazudtoló csendet mindössze egyszer törte meg nagyobb felzúdulás: amikor a harmadik felvonásban hirtelen előtűnt Diótörő herceg káprázatos udvara az ezerszínű táncosokkal. Ebben a pillanatban az összes gyermek egyszerre csodálkozott el és az ezt kísérő meglepett sóhajtás betöltötte a magas teret. Ez a bizonyítéka, hogy a kicsi gyerekek is a legmesszebbmenőkig megértik és befogadják ezt a fajta szórakoztatást. Elképzelhetetlennek tartom, hogy a felnőttek lelkét ne hatná át ugyanez az elragadtatott ámulat a mesebalettet nézve.

Az előadás végén pedig több tucat pici balerina hagyta el az Operaházat: kivétel nélkül lábujjhegyen táncoltak ki az épületből - legfeljebb harminckettes lábaikon.

Magyar Állami Operaház - A diótörő

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz Partitúra

Bálint gazda: „Semmi sem tesz szabadabbá, mint a gazdálkodás”

Országjáró kulturális TV-sorozatunk, a Partitúra, Gyöngyösön járt, éppen ott, ahol az ország kertésze, Bálint gazda született – több, mint egy évszázaddal ezelőtt. Dr. Bálint György kertészmérnökkel beszélgettünk gyerekkori és ifjúkori emlékeiről, de elsősorban a gazdálkodásról.
Plusz hír

Letartóztatták a 81 éves Jane Fondát, amikor a klímaválság ellen tüntetett

A békésen tiltakozó színésznőt Washingtonban, az amerikai törvényhozásnak otthont adó Capitolium lépcsőjén vették őrizetbe.
Plusz ajánló

Tánc, zene, alkotóművészet - a Velencei-tó partján kalandozik a Partitúra

A Partitúra kulturális időutazása ezúttal a harmadik legnagyobb természetes tavunkhoz, a Velencei-tó környékére látogat el. A Duna Televízióban október 12-én 13:30-tól folytatódik Miklósa Erika és Batta András országjáró műsora.
Plusz hír

Újrahasznosítja építőkockáit a Lego

Keresi műanyag építőkockái újrahasznosításának lehetőségeit a Lego, a dán játékkészítő cég az Egyesült Államokban teszteli azt, hogy vásárlói visszaküldhessék neki a feleslegessé vált kockákat, amelyeket később tovább adnak más gyermekeknek.
Plusz Partitúra

Így készült a Partitúra gyöngyösi adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be, ezúttal a Mátra lejtői által ölelt kisvárosba, Gyöngyösre és vidékére kísértük el Miklósa Erika és Batta András kulturális országjáró műsorát.