Plusz

Ármány és szerelem, avagy lézeres precizitás a világot jelentő deszkákon

2010.11.25. 20:55
Ajánlom
A Nemzeti Színház jellegzetes precizitása egészen jól állt Schiller Ármány és szerelem című darabjának.

A Nemzeti színészei és rendezői hajlamosak arra a fajta lézeres precizitásra, amely csak egy kiváló pedigrével rendelkező, talpig tupírozott díszeb kutyabemutatós magabiztosságához fogható: bombabiztos, megkérdőjelezhetetlen, lehengerlő, elegáns, de nem hatja könnyekig a nézőt.

Ez esetben nem erről van szó. Alföldi Róbert, a rendező semmi mást nem használ kellékként a darab során, mint egy szimfonikus zenekart. A néma bevonulást követően a zenészek a sötét háttér mögött, elegáns koncertestélyiben ülnek a hangszereik mögött, a karmester pedig a nézőtérnek háttal, a zenészek felé fordulva vezényel nyitányt.

A brechti eszköztelenséget a darab pontosan arra használja, amelyre azt valaha kitalálták: ábrázol, illusztrál, színez, szórakoztat, andalít, egyszóval együtt él és éled a darabbal. A szereplők pedig pontosan ugyanúgy használják a zenekart, mintha az színpadi kellék volna: vezénylik, leintik, felveszik, leteszik, eldobják, megkérdik, néha még be is ülnek a cselló mögé.

Ebből adódóan a darab talán legerősebb eszköze természetesen a zene. Ezen felül viszont számos más eszközzel is él, hogy magához ragadja és azután egy percig se engedje el magától a néző figyelmét. Érdemes kiemelni a kötelező elemeken túl a Hollósi Frigyes által formált Miller karakterének bársonyosan sokszínű, élethez szokottan törékeny, hihetően esendő és mindentől jobban szerethető karakterét. Az apa-lánya kapcsolat megformálása pedig olyan érzelemgazdag, plasztikus és őszinte, hogy a nézőnek szinte sírni támad kedve. Gyönyörű szín a sötét háttér előtt a Básti Juli által formált Lady Milford is - különösen az első színrelépése-, amely nemcsak emberközeli, hanem az első igazán jelenközeli élménye is a nézőnek. Nem véletlenül kezdünk el azon gondolkozni, hogy nem ok nélkül került színre az aktualitását nem vesztő darab.

Kötelező elemeket említettünk, mert persze Lujza bájos és törékeny, mint mindenütt, Ferdinánd heves és őszinte, maga a lángoló csipkebokor, a szerelmesek égő vágytól izzanak, mint az megszokott, és ámbár a külvilág gonosz ármánya közéjük bocsátja irigységtől csepegő csápjait, ők mégis egymáséi lesznek, ha máshol nem, hát azon a harmadik helyen, az életen túl.

És van még egy ok, amiért megéri jegyet váltani a színházba, ahelyett, hogy egy hasonlóan tökélyre formált, pixelig tökéletes mozifilmet néznénk. Akárhogy is igyekszünk ugyanis, a film végén sosem jön majd velünk szembe a kutyát sétáltató Anthony Hopkins, szemben Hollósi Frigyessel, akinek bájos francia bulldogját innen is üdvözöljük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Strukturális változások miatt bezár a magyarországi Észt Intézet

A Magyarországi Észt Intézet tagja volt az európai kulturális intézetek magyarországi hálózatának is. Február végén fejezik be magyarországi tevékenységüket a tallini anyaintézmény döntése alapján.
Plusz magazin

KÉP-regény: Hóesésben

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal szomorkás emlékeket oszt meg velünk, hóesésben.
Plusz gyász

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.
Plusz ajánló

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.
Plusz interjú

Ez nem egy egyszemélyes történet – interjú Nagy Judit Évával

Nagy Judit Éva újságíró, kommunikációs és interkulturális tanácsadó hat év alelnökség után lett a Magyar–Kínai Baráti Társaság elnöke tavaly decemberben.