Plusz

Az Operaház elhaló lelke, avagy mivé lesz a muzsika?

2011.12.15. 23:11
Ajánlom
A Magyar Állami Operaház mai helyzete az egyik legjobb példa arra, hogyan fojtogatja indáival az öncélú hierarchia az alkotó életet, és teremti meg a kétségbeesésből fakadó félelmet.

„...Igazság nélkül szemétre hányt dög vagyok,
láthatatlan bú zápfoga.
Társai a Hazug Gyilkos kezén rabok,
gy
őz elnyomói tábora,
rendeleteivel mindenkit utolér,
megöl, proskribál, tönkretesz,
elhervasztja az életet. Szívem felé
irányította t
őrömet.
Történelmét megírni, kérdem, ki marad?..."

Andrē Chēnier: Jambusok

A Magyar Állami Operaház mai helyzete az egyik legjobb példa arra, hogyan fojtogatja indáival az öncélú hierarchia az alkotó életet, és teremti meg a kétségbeesésből fakadó félelmet. Az Operában a hierarchia ugyanis már egyre kevésbé a kvalitások természetes elrendeződésének eredménye, mint inkább a túlélésre játszó nyers érdekérvényesítés színtere. Egy színtér, ahol az emberek nyelvét elsősorban már nem a szellemi kultúra, hanem, a túlélésért való versengés mozgatja. Így a házban egyre inkább az egyéni önkény és a státuszharc kerül előtérbe. Ebben a helyzetben előfordulhat, hogy a karmester is megzavarodik, mert megkeverik, és kibillen a muzsika lelkének világából. Jelenleg ugyanis nem az Opera önálló lelke működteti az intézményt, hanem egy finánc hatalmi erő.  Ez az erő mindent megtör, a lelket nem ismeri, így a muzsika házát is mozsárként kezeli.

Az intézményben egykor még léteztek személyek, akik hordoztak egy minőséget: ha elvették a státuszukat, akkor is emberként tudtak megmaradni az Operában. A pozíció elvesztése nem jelentette integritásuk megbontását. Amennyiben egy kvalitással rendelkező műszaki vezetőt megfosztottak volna a státuszától, akkor éppúgy tudott volna dolgozni egy asztalos, villanyszerelő vagy díszítő mellett. A hierarchia önkényétől függő személy azonban erre nem képes, hisz ő nem integráns egészként van jelen az intézményben, csupán alkatrészként. Az öncélú hatalom hajcsárai csakis a hatalom irányába alázatosak. Az alkotót és az alkotást természetüknél fogva nem tisztelik, hisz arra nem, mint „szentre és sérthetetlenre", hanem mint a túlélés versenyének résztvevőire tekintenek. Ez a nyers „darwinizmus" a művészetet anyagivá, a fogyasztás tárgyává teszi. A kultúrát azonban ezzel épp lényegétől fosztja meg. Minden, ami marad, félő csupán csontvázzá válik. A hatalmi hierarchia emberének a munka nem szolgálat, hanem elsősorban „kihívás". Ezen embertípus a szakmára, az emberre, és a kultúrára elsősorban nem önálló alkotásként, hanem mechanikus részegységként tekint. Az ésszerűség címén fejezgetnek, miközben a gépszerűség jegyében még nagyobb fejet növesztenek. A bürokrata számára ugyanis az alkotó, csak gép, az alkotás, gyártás. És az Opera maga a gyár.

A gépember térnyerésével a muzsika házát egyre inkább eluralja a lelketlenség. A lelkiismeretre „veszélyesnek" ítélt személyeket, pedig kitiltják az Operából. A dal színházát vezető erőknek végre szembe kellene néznie az épülettel szemben álló „szellemszállóval", a volt Balettintézettel, mely vészjóslóan susogja a jövőt: ha véglegesen mindenkit eltipornak, az Opera nem élők, hanem élőhalottak, „emberalatti emberek" házává lehet. Ahol ugyanis a társulat lelkileg egyre nyomottabb, kiszolgáltatottabb állapotba kerül, ott az élet pusztán a túlélésre koncentráló vegetatív szintre süllyed. Ma az operai kultúra házában kényszeredett mosollyal és az elapadó erőforrás minisztériumának csalárd ígéreteivel leplezve mondják ki az emberek felett az ítéletet - a művészek és a műhelyek tekintetében egyaránt. Például az elmúlt hónapokban a ház műhelyei extra üzemben dolgoztak szünetek nélkül, esetenként munkaszüneti napokon is. Köszönhetően a vezetőség részéről korábban át nem gondolt szoros határidőknek (Bánk Bán, Boccanegra, Don Giovanni). A műhelyek összeszorított foggal, de a hűség jeleként erejükön túl teljesítettek. Eközben a „megbecsülés" jeleként az igazgatóság már az ünnepekre készült, és közölte egyes vezetőkkel a meglepetést: ki kell választani azon személyeket, akiket - miután a produkciók megmentésének munkálataival végeztek - el lehet bocsátani.

Az idők jele, ha az intrika és a politika szövevényeinek hálójában belép Don Giovanni az Operába. A hatalmi ösztön falánkságából elkövetett merénylet azonban elkerülhetetlenül szembesíti az Operaház szellemével, amely végül magával vonszolja, és a mélybe rántja. Don Giovanni tragédiája ugyanaz a lázálom, mely forradalmi, politikai síkra fordítva a jakobinusok hatalmi tobzódásában kulminált. Ebben a lázálomban a lelkiismeret elől való menekülés a hatalmat éhes bestiává változtatja, mely mindent felfal, hogy végül önmagát eméssze el. A szellem nélküli hatalom ugyanis nem az életet, hanem a halált szolgálja. A „bestia" az élők fejét veszi, sorsát azonban el nem kerülheti. A hatalmat a lelkiismerettel szembesítő tüzes poéta, Andrē Chēnier is erre mutat rá. A költő kezdetben maga is a szellemtelenség hatalmának megtévesztettje, és így akaratlanul is a „nagy szajha" támogatója. Miután azonban a költő felismerte annak viselkedését, lélekölő kegyetlen voltát, szembeszállt vele. A szellemi ember lényege ugyanis, hogy nem fél, hisz létének centruma a túlélés felett áll. Így azzal zsarolni nem lehet. A szellemi kultúra feltétlen híve a terrort semmilyen szinten nem támogatja. Legyen szó egy nyíltan jakobinus, vagy a lelkeket humánusan gyilkoló „emberarcú" hatalom bürokratikus félelemkeltéséről.

Lehet-e valódi kultúráról beszélni ott, ahol a kultúra szolgálói félelem alatt állnak? Lehet-e arról beszélni, hogy a Magyar Állami Operaház a valódi szellemi kultúrát szolgálja, mikor olyan erők önkényének van kiszolgáltatva, mely a kultúrára csak eszközként, szolgáltatásként, piaci termékként tekint?

A néhai királyi intézményt egykor viselkedésekkel, tudatossággal és a muzsika lelkével kovácsolták teljessé. Az Operának lelke volt és így zenei hatalma. Az önálló lélek eltüntetésével azonban a ház Apollón helyett egyre inkább a kufárok színterévé lett. Vajon hol van az, az „ősi kovács", aki végre nem a kereskedők önkénye, hanem az istenek rendje szerint kovácsolná a helyére a jelenkori opera házát, a dal összetört olimposzi világát?

 

egy harang az Operából

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz Anna-bál

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Plusz nka

25 év, 25 nap – Változatos programokkal ünnepli negyedszázados fennállását az NKA

A széles merítésű eseménysorozaton a Nemzeti Kulturális Alap valamennyi kollégiuma önálló programmal jelentkezik szeptember 23. és október 17. között. Mutatjuk a teljes kínálatot!
Plusz hír

Orvosi szöveget találtak egy 2000 éves papiruszon, és végre tudjuk, mi áll rajta

Egy eddig ismeretlen ókori orvosi szöveget tartalmaz a Bázeli Egyetem kétezer éves papirusza, amely a 16. század óta okoz fejtörést a kutatóknak.
Plusz fesztivál

Pénteken nyílik a Művészetek Völgye!

Pénteken kezdődik a Művészetek Völgye, a fesztiválon több mint 1500 program várja az érdeklődőket július 29-ig Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden.
Plusz magazin

A Fidelio már augusztusra hangol – megjelent az új szám!

Az ingyenes programmagazin augusztusi számában a nyári eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Szécsi Noémivel, Karinthy Mártonnal, Szemenyei Jánossal. Lapozzon bele online!