Plusz

Blöff vs. alkotói szándék

2011.01.24. 10:00
Ajánlom
Visszajöttem, január van. A hó is elolvadt, a nap is süt néha. A színházban most nincs sok dolgom, szabadok az esték, lehet színházba járni!

2011. január 3.

Visszajöttem, január van. A hó is elolvadt, a nap is süt néha. Ez egyrészt csalóka tavaszi érzés-foszlánykákat generál a lakosok lelkében, másrészt lerántja a jótékony leplet a város piszkáról. Rettentő koszos egy város ez a Berlin. És ezúton kommentelem egy korábbi megjegyzésemet: tényleg jó dolog, hogy itt nem sózzák fel az utakat hó esetén. Ehelyett viszont fekete salakkal hintik be a járdákat, és ez a fekete salak szeméttel vegyes halmokat képez a hó elolvadtával. Nagyon nem szép látvány. Viszont meg kell jegyeznem, egy-két hómentes hét után a helyi közterületfenntartónak is szemet szúrtak a csúnya dombocskák, és kiküldte dolgozóit seprűvel és lapáttal, a problémát orvosolandó.

Még egy kis emlék, decemberből

Egy külvárosi gyártelepen parkoljuk le az autót, méteres hó, sötét, kihalt táj. Egy nagy vaskapu résnyire nyitva, behatolunk. A gyár üres udvarán sétálunk át, egy bódéból halvány fény szűrődik ki. A bódé belül összkomfortos mulatóhelynek van berendezve, modern bárpulttal, tánctérrel, kis színpaddal. Itt kerül megrendezésre minden hónapban a FREAKS! Kabarett. A nagyjából kétméteres drag queen óriási parókájába kis diszkógömböket tűzött, saját bevallása szerint is enyhén kóvályog az elfogyasztott nagy mennyiségű gin-tonictól. A kabaréban bárki részt vehet, bármilyen - saját megítélése szerint - "freak"-nek minősülő műsorszámmal. A körülbelül harminc főt számláló nézőközönség ma öt fellépőt tekinthet meg. Az első versenyző meztelenre vetkőzik, sok sört iszik, majd egész felsőtestét sörbuborékokkal borítja. A második szám egy arcot is elfedő, testre simuló, pókemberszerű jelmezbe öltözött férfi performansza - szigorúan megkomponált kortárs tánc-etűd. A következő műsorszám a jövő zenéje, beatbox-formában prezentálva. A negyedik fellépő egy csodaszép transzvesztita, aki énekelni szeretne, de sajnos nem tud. Utolsóként egy akrobata lány lép színre, profi, de kevéssé izgalmas módon mutatja be hajlékony testét. Végül a közönség szavaz. Őszinte bánatomra az akrobata-lány győzedelmeskedik. (Én a Pókemberre tettem le a voksom.) Almodóvar-filmek világát idézi a kellemes hangulatú este, a végén mindenki a ház vendége egy schnapsra, aztán bezár a bazár.

Január 6.

A színházban most nincs sok dolgom, a Kaméliás hölgyet csak a hónap végén kezdjük próbálni, most mindenki a szövegpéldányra vár. A rendező meg csak ír, szorgalmasan. Szabadok az esték, lehet színházba járni!

Január 7.

A mizantróp a Schaubühnén, Ivo van Hove rendezésében. A holland rendező most először rendez Berlinben; Budapesten 2009 tavaszán, a "Nincs lehetetlen" holland kultfeszt keretében, a Nemzeti Színházban játszották egyik rendezését, Premier címmel - az előadás John Cassavetes Opening night című filmje nyomán készült. A budapesti előadást illetően homályosak az emlékeim, csak a főszerepet játszó színésznő, Elsie de Brauw játéka maradt meg a fejemben. Nos, A mizantróp esetében sem lesz ez másként, kivéve, hogy itt még egy színészi alakítás sem teszi emlékezetessé az estét. Igen, a rendező holland, de az előadás a par excellence unalmas német színház mintapéldája. Fekete-fehér german box a díszlet, középen szép nagy vetítőfelülettel. A szereplőket élőben veszi két operatőr, ezeket a képeket látjuk a hátsó monitoron. A rendezés a német, középosztálybeli harmincas generációba helyezi a cselekményt, mindenki unalmas és burzsuj, kivéve a kissé excentrikus Alceste-t. A szereplők okkal-ok nélkül üvöltöznek, szexelnek, virsliket dugnak fel a seggükbe (ezt nem nyelvi hanyagságból írtam ilyen csúnyán), mindezt háromszor négy méterben, közelről közvetíti a kamera, ha esetleg nem látnánk minden szőrszálat a nézőtér távolából. Ingerültnek hangzom, mert az is vagyok - az egésznek nincs semmi teteje, nincs humora, nincs benne szándék, vagy ha van is, nem érezhető. Ebben a színházi kultúrában így oldják meg azt a kritikus szituációt, mikor az alkotóknak nincs eszköze/gondolata egy szöveggel kapcsolatban.

Január 8.

Szerintem jó találmány, hogy minden taxi egyforma vajszínű.

Január 9.

Ralph Benatzky singspieljét, az "Im weissen Rössl"-t novemberben mutatták be a Komische Operben. A német nyelvterületen jól ismert darabot az operafenegyerek Sebastian Baumgarten rendezte, ezért is jöttem el megnézni. (Sajnos nem gyakran engedhetem meg magamnak az operát, a nagyon jutányos áron kapható diákjegy is nagyjából négyezer forintnak megfelelő euróba kerül.) Maga a darab még a bugyuta cselekménnyel is spórol, a zene pedig a jódli-kultúrkört idézi. Hiába az ötletes és vicces rendezés, még így is csak a szünetig bírom.

Január 11.

Újra Schaubühne, ezúttal Szecsuáni jóember, rendezte Friederike Heller. A színpadon kezdetben csak a hangszerek láthatók, később leereszkedik egy hatalmas kapu, és hátul körben egy ezüstszínű háttérfüggöny. A tér tehát aránylag funkcionális, nem kreál illuzorikus látványvilágot, színházban vagyunk. A rendező üdítő összhangban tartja a játéknyelvet a térkoncepcióval, egy-egy szereplő aszerint játszik más-más szerepet, hogy éppen felveszi-e a sapkáját vagy pedig leveszi. Jó humorú, szabad, szórakoztató előadást látunk - jól érezzük magunkat, szeretjük a színházat, mi mindannyian a nézőtéren, ideértve a körülbelül százhúsz középiskolást is.

Január 16.

Csodálatos Mosoly országa a Komische Operben. A rendező, Peter Konwitschny, illetve a díszlet- és a jelmeztervező nem az egzotikus, romantikus Távol-Keletet, hanem a valódi, diktatorikus Kínát jeleníti meg. A második felvonás egy néma betéttel kezdődik, az ősembertől Hitlerig körülbelül nyolc-kilenc különböző történeti kor uralkodója vetélkedik egymással, mindenki a saját fegyverével (kőbunkóval, ágyúval, atombombával) arat győzelmet. A második-harmadik felvonás díszletét a fel-le húzható rolók határozzák meg, mindenhol ki-be kukucskál valaki, át-áthatol egy-egy tekintet. Végül, az előadás menetével összhangban, Szu-Csong herceg kiadja a néma parancsot - a halálba küldi Lisát és Ferkó főhadnagyot. Elsőre evidens megoldásnak tűnhet ez a librettónak ellentmondó rendezői döntés. Talán az is. Az előadás azonban olyan pontosan, átgondoltan van felépítve, hogy a néző nem blöfföt kiált, hanem komoly alkotói szándékot vél megérteni az este végeztével. Ehelyütt megemlítem, hogy az előadást Kovács János dirigálta, a darabot aránylag jól ismerő, ámde laikus fülem véleménye szerint csodálatosan.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Vizuál

Peruban is szerették Vörös Eszter Márquez-filmjét

Tovább folytatódik A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című film sikersorozata. Vörös Eszter sajátos zenei és személyes nézőpontból készült dokumentumfilmje legutóbb Peruban nyert fődíjat. 
Klasszikus

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Színház

Új bemutatóval ünnepli Szakonyi Károlyt a Rózsavölgyi Szalon

Október 26-án, Szakonyi Károly 90. születésnapján mutatja be a Rózsavölgyi Szalon a drámaíró A hatodik napon című darabját, melyet Dicső Dániel rendező és Hárs Anna dramaturg bújtatott modern köntösbe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz interjú

Kultúra, három pilléren – beszélgetés Czigány Balázzsal

Képzőművészet, oktatás, zene: ebben a három pilléres kulturális jelenlétben gondolkodik az Esterházy Magánalapítvány. Eddigi magyarországi tevékenységükről, közeli és távlati terveikről, valamint a Budapesti Őszi Fesztivál keretein belül október 7-én bemutatott EP33 Haydn – Performansz hegedűre, csellóra és koponyára című produkciójukról beszélt Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese.
Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!