Plusz

Búcsúzik a Kaposfest

2012.08.21. 12:14
Ajánlom
Augusztus 20-án három koncerttel is búcsúztak a nagyérdeműtől a 2012-es kamarazenei fesztivál művészei.

A délelőtti koncerten már csak hegedűsök és zongoristák léptek színpadra. Közülük elsőként az eddig csak együttesekben szereplő Homoki Gábor José Gallardo kíséretével, mintegy előszóként Hubay Jenő rövidke, de annál virtuózabb Zephirjét adta elő könnyedén, humorosan. Majd egy valamivel komolyabb hangvételű mű, egy újabb Pertis Jenő-alkotás szólalt meg, ezúttal a két zongorára írt Három tánc, Anna Laakso és José Gallardo előadásában. Pertis különös táncai mindkét zongoristának kedveztek, s érezhető volt, hogy bár szólistaként is a legjobbak közé tartoznak, igazán a kamarazenében érzik jól magukat.

Olybá tűnik, hogy ha Kocsis Zoltán Kaposváron színpadra lép, akkor valami zavar támad az amúgy nagyon illedelmes, figyelmes közönség soraiban: a Vilde Franggal előadott Brahms G-dúr hegedűszonáta első tétele után ugyanis a közönség elkezdett tapsolni. Kocsis olyan energikusan és színesen szólaltatta meg a hangszert, hogy alkalmasint nem is igen lehetett volna másképp viselkedni. Ő maga újfent tájékoztatta a közönséget a hátralévő tételek számáról és abbéli reményének is hangot adott, hogy tán a taps hatására az első tétel alatt folyamatosan a kezei körül röpködő légy is tovább áll - nem így lett. Ám a másik két tétel előadása nem szenvedett csorbát a közjáték miatt: a zárótételt követően egy pillanatig még annak a bizonyos szemtelen rovarnak a zümmögését is lehetett hallani. Aztán Kocsis bólintott - „igen, ez így végül is így rendjén is volna" - és kitört a tapsvihar. Kocsis még egyszer visszatért, hogy Kelemen Barnabással eljátssza Liszt Die Zelle in Nonnenwerth című - biztos, ami biztos - egytételes művét. Kelemen hegedűje úgy sírt, zokogott, hogy ismét a lehető legnagyobb elismerés fogadta a darab előadását: a visszafojtott lélegzet.

A délutáni koncerten még tovább fokozódott a hangulat: a nyitószám Kurtág György Six moments musicaux című vonósnégyese volt, melyet a Kelemen Kvartett az idei Végh Sándor Vonósnégyes Versenyre tanult meg és adott most is elő. Ezzel a darabbal Kelemenék ismét bizonyították, hogy a kortárs komolyzene legszakavatottabb tolmácsolói közé tartoznak.

A koncert második részében Csajkovszkij a-moll zongorás triója hangzott el. Ezt a különleges darabot - melyet Csajkovszkij mecénása, von Meck asszony unszolására és Nyikolaj Rubinstein emlékére írt, és amely helyenként jobban hasonlít szimfóniára vagy versenyműre, mint kamaradarabra - Kelemen Barnabás, Kyrill Zlotnikov és José Gallardo fenomenálisan játszotta. A mű sokféle hangulatot bejár a gyásztól a kitörően vidám, táncos motívumokig, a virtuozitást sem mellőzve mély fájdalommal fejeződik be. A trió mindent megmutatott ezekből a szélsőségesen hullámzó érzelmekből, ami abból is kitűnt, hogy a közönség (a fesztivál során először) felállva tapsolta meg a művészeket.

A zárókoncertre a tavalyinál jóval szerényebb érdeklődés mellett került sor. Nem is baj ez, a fesztivál családias hangulata így még érezhetőbbé vált és a program is sokkal inkább meghitt búcsút sejtetett, mint a tavalyi nagyszabású "záróceremónia". Jonathan Cohen és Nicolas Altstaedt Platti egy gambaszonátáját adta elő, Altstaedt most is csellón játszott, de hangszeréből egy egészen gambára emlékeztető puha, szinte befelé irányuló hangzást csalt ki. Ezt a hangzást a Kelemen Barnabással folytatott "Bach-dialógusban" (Bach csellószvitjeiből és hegedű-partitáiból készült összeállítás következett) is meg tudta tartani. Végül, a fesztivál utolsó darabjaként Dohnányi hihetetlen mélységeket feltáró, nagyszerűen megszerkesztett, de sajnos keveset játszott esz-moll zongoraötöse hangzott el - a Kaposfesten már megszokott színvonalon előadva. Majd a művészek mellett a színpadon megjelentek a szervező stáb tagjai, hogy együtt ünnepeljék az ismét remekre sikeredett rendezvényt.

Így zárta tehát kapuit a III. Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál. A tavalyi színvonaltól kicsit sem elmaradva (felülmúlni azt már nemigen lehet), valamivel azonban szervezettebben, gördülékenyebben folytak a koncertek és egyéb programok. Emiatt, ha családiasságából nem is, bohémságából kicsit veszített a Kaposfest, de bízom benne, hogy jövőre ez a hangulat is újra előtérbe kerül.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz kult50

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Plusz felhívás

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Plusz ajánló

Botránykönyvek és filmsikerek a novemberi Fidelióban

Az ingyenes programmagazin novemberi számában többek között Horvát Lili mesél a velencei bemutatkozásáról, Lakatos Mónikát kérdeztük a WOMEX életműdíjról, de Földes Tamás is felidézte a múlt század egyik legnagyobb botrányhősét, Boris Viant. Lapozz bele online!
Plusz hír

Október végétől kapható a Vylyan Bogyólé

Hamarosan már bárki kortyolgathatja a Vylyan Pincészet legújabb nedűjét, a francia újbor készítésének hagyományait követő Bogyólét. A 2020-as palackokat Győri Katinka Laura, a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatójának címkéje díszíti.
Plusz könnyűzene

A Qualitons, a Platon Karataev és a Mörk a leginkább exportképes zenekaraink itthon

Idén második alkalommal állította össze a külföldön is labdába rúgó könnyűzenei együttesek listáját a HOTS.