Plusz

Cleofide: A barokk opera színpadra állításának problémája

2011.06.14. 07:10
Ajánlom
A barokk opera színpadra állításának problematikája lenne fókuszpontban, amihez ugyan nem várok ötleteket, de gondolatébresztőnek jó lesz. Barokk opera alatt most a romantika előtti színpadi zenés formákat értem így az opera mellett, a zenés betétes prozodikus operettelődök és a klasszicizmus formái is helyet kapnak.

A zenei reprezentáció immár elfogadottan a HIP. Na, de mi van a színpadon?

Milyen alternatívák lehetnek:

1. Purista, félig (sem) szcenírozott (gyakori).

2. A mű által megidézett kort reprodukálni igyekvő tradicionális (kihalóban).

3. Modern(kedő; túlnyomó többségben)

4. Teljesen korhű. Ez a cselekmény koráról a barokkban kialakult imázst reprodukálja (rendkívül ritka és költséges; ilyet én is csak kettőt láttam.) 

Bennem mindig felmerül, hogy a közönség annyira specialista és eltökélt, hogy az első (gyakorlatilag hangversenytermi) változat is mindig megfelelő. Számomra a legelfogadhatóbb a 4. verzió, ha van rá pénz, de ez biztos, hogy nem válik trenddé, és hosszabb távon inkább akadálya a széleskörű népszerűsödésnek.

A 2. változatot én is idejétmúltnak, sőt nevetségesnek tartom.

Valószínűleg a 3. marad a fő csapásirány. Ez minden zenés műfajba tartozó darabnál a közönség függvényében alakuló mozgásteret ad a rendezőknek. Ahol a közönség szavának súlya van (Verdi, Puccini, operett), a rendezők nem merik a fejükre idézni a publikum haragját. A művekre kiéhezetten váró Wagner-, barokk-, kortárs rajongók torkán azonban láthatóan bármit le lehet nyomni, a fenti művek esetében az önjelölt rendező géniuszok szabadon garázdálkodhatnak. Nincs konszenzus, zsinórmérték, referencia.

A gond ugyanis a következő. A rendezők, amikor ebbe a fába vágják a fejszéjüket a koncertszerű előadás publikum halmazát szeretnék bővíteni. Ehhez azonban más területek közönségéből kell csábítani nézőket, akik nem értenek semmit az idegen nyelven előadott zavaros (effektíve nem is létező, hiszen a színpadon többnyire nem történik semmi) cselekményből.

Tehát tulajdonképpen egy konfúz, nem létező valamivel kellene kitölteni 3 órát. Ha erre a forgatókönyvre tekintünk, akkor tényleg csak a gegek és a vetkőzés marad. De akkor mi történt a XVII. - XVIII. században? Hát pl. Itáliában a páholyokban a recitativók alatt elhúzták a függönyöket. Az angoloknál pedig nyúlfarknyira szabták az énekbeszédet.

Ez lenne az első lépés. Szakértő módon belenyúlni a zenei anyag hordalék részébe, a többit pedig jól követhetően feliratozni.

A háttér-díszlet lehetne egyszerű geometrikus, utalva a mimimalizált szereplő hierarchiára, és a háttére pedig a korábban 4. pontként vázolt korabeli képeket lehetne vetíteni.

A jelmezeket legolcsóbban XVII.-XVIII. századi ruházattal tudnám elképzelni (tele velük minden színház a Moliere és Mozart okán), a librettó hőseit velencei karneváli maszkok idézhetnék.

Az áriák allegóriái folyamatosan mehetnének a vetített háttéren, az áriák alatti cselekmény célratörő, rövidre fogott és adekvát (lehetőleg klasszikus gesztusnyelvű) legyen.

Az önálló zenekari számok balett betétes változata immár elfogadott és üdvözlendő.

A recitativók alatti cselekmény a legproblémásabb. Ilyenkor a szöveg ugyanis nem "képes", ráadásul divergens. Mivel a magyar fordítás inkoherens lenne, marad a felirat és kifejező kiváló színészi képességeket igénylő játék. A rendező számára ez lenne a legnagyobb kihívás: ilyenkor bejátszatni a színpadot.

Természetesen anyagi lehetőségek függvényében a masinéria "deus ex machina"  jellegű belibbenésekre is módot adhatna, megfelelő kellékekkel.

2011 © Minden jog fenntartva 

Cleofide írásai:

A régizenéről - melyben a régizene meghatározását adja

Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani? - melyben a hazai operai repertoár kialakításához kínál szempontokat

A barokk opera és az ellenreformáció - melyben arra világít rá, miképp hatott ellenreformáció az opera műfajára

Az angol opera kezdetei - melyben az angol opera megszületésének időszakát rajzolja meg

Az oratóriumok felbukkanásának lehetséges motívumai Händel munkásságában - melyben hipotézist fogalmaz meg Ruth Smith zenetörténeti fejtegetésével szemben

Zeneszerzők élete és működése a nyugati típusú zene kezdetétől a kora romantikáig - Innen egy több éve folyó, még nem lezárt projekt részeként elérhetők a jelzett időszak európai rangú szerzőinek életrajza, fontosabb művei, életművének értékelése, sok esetben először magyarul.

A zenekritikáról - melyben a zenekritika feladatairól, lehetőségeiről és korlátairól, a zenekritika és a kortárs zene viszonyáról beszél

Elfeledett nemzedékek - melyben azokról ír, akik az egyes országokban előálló intellektuális vákuumot kitöltötték nagy komponistagenerációk közötti űrök idején

Vivaldiról - aki a tökéletes és a bosszantóan közönséges határán egyensúlyoz

A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka - személyes megközelítésben

A barokk opera színpadra állításának problémája - a jelenkori interpretáció lehetőségeiről

Händelről - kvalitásairól, operai koncepciójáról

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!
Plusz ajánló

Egy férfi fantáziálásának megvalósulása – a Fidelio programjai a Sziget 5. napján

Repkednek a csókok, szétnyílnak a lábak, ringanak a csípők és magasba emelkednek a fenekek – mindez Roy Assaf Lányok című előadásában, amely után lehetőségünk van megnézni a fiúkról szóló verziót is ugyancsak ezen a napon. Vár a Fidelio Színház- és Táncsátor a Szigeten!
Plusz ajánló

A test mint dinamikus tárgy – a Fidelio programjai a Sziget 4. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor színpadán szombaton is álomszerű képek váltakoznak majd, miközben a kettősségből egység, ismeretlenekből pedig barátok alakulnak. Erre nyújt kiváló példát a Szlovéniából érkező Alien Express című előadás. Gyere el, és győződj meg róla!