Plusz

Cleofide: A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka

2011.06.13. 13:33
Ajánlom
A preromantikus olasz stílusú opera (valójában ez az egyházi zenére is áll) három korszaka gyakorolt rám földcsuszamlás szerű hatást.

Egyik a késő barokk egy szelete (1700-1720), melynek kétségtelenül legnagyobb hatású személyiségei Handel, Bach és Vivaldi. De ott sorakoznak árnyékukban a két Scarlatti, Caldara, Conti, Fux, Albinoni, Marcello, Telemann stb.

A második a galantéria (az igen korai klasszicizmus; 1730-1740) Pergolesi, Zelenka, Graun, Hasse, Perez, Durante, Orlandini, Latilla, Lampugnani, Arne, Boyce és Galuppi műveivel.

A harmadik, a "végső csapás" pedig az érett klasszicizmus (1760-1770). Olyan, hmmm... édes/kesernyés áradással, ami szinte már botrányos. JC Bach, Mysclivecek, Gassmann, Traetta, Piccinni, Jommelli, Sacchini, Bortnyanski, Gluck és a fiatal Haydn és Mozart.

Van egy kiérleletlenebb időszak 1750 táján, ami gyengébb darabokat termett, és hasonló krizis figyelhető meg az 1780-as évektől kezdődően. De mindhárom időszak dekadens, kasztráltak uralta elképesztő színvonalat produkáló éra. Elismertségük várat magára. Különösen a két utóbbi küzd érte.
Nagyjából-egészében be kellett látnom évek alatt, hogy a klasszicizmus finoman cizellált és fegyelmezett zenéjének megértése/megértetése ütközik a legkomolyabb akadályokba... Pedig egy Gluck nyitányban (pl. Alceste) néha több van (dacára annak, hogy a kotta oly szellős, hogy vadászni kell a hangjegyeket), mint egy teljes Verdi operában.

* * *


Ami számomra örök rejtély marad, hogy a habkönnyű műfaj iránti megnövekedett kereslet korában otthon hogyan nem fedezték még fel az opera-comique-ot. Elsősorban természetesen a korabeli értelmezést használva, tehát az olaszos zenei eszközökkel élő, de prózai párbeszédeket használó zenés színházat értem ezalatt. Tehát nem a tematikát és csak stiláris okokból éreztetem azt, hogy az operett gyökereiről van szó.
Teljességgel érthetetlen. Hiszen Monsigny, Philidor, Dalayrac, Boieldieu, Auber, Adam, Gluck, de természetesen a műfaj királyai Grétry és Offenbach zenéjében annyi szórakoztató életöröm van, hogy a darabok szinte kívánkoznak a nyári szabadtéri zenés színpadokra. A "Richard"-ban például egyetlen percnyi üresjárat sincs, és minden száma remekbe szabott fülbemászó, fütyülhető, bohó kis semmiség.

 

Már csak abban reménykedem, hogyha végre kihozzák a Handel és Vivaldi pasticciókat, ezek megágyaznak Bononcininek, Hassénak, Leónak, Vincinek, Porporának is.

 

2011 © Minden jog fenntartva 

Cleofide írásai:

A régizenéről - melyben a régizene meghatározását adja

Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani? - melyben a hazai operai repertoár kialakításához kínál szempontokat

A barokk opera és az ellenreformáció - melyben arra világít rá, miképp hatott ellenreformáció az opera műfajára

Az angol opera kezdetei - melyben az angol opera megszületésének időszakát rajzolja meg

Az oratóriumok felbukkanásának lehetséges motívumai Händel munkásságában - melyben hipotézist fogalmaz meg Ruth Smith zenetörténeti fejtegetésével szemben

Zeneszerzők élete és működése a nyugati típusú zene kezdetétől a kora romantikáig - Innen egy több éve folyó, még nem lezárt projekt részeként elérhetők a jelzett időszak európai rangú szerzőinek életrajza, fontosabb művei, életművének értékelése, sok esetben először magyarul.

A zenekritikáról - melyben a zenekritika feladatairól, lehetőségeiről és korlátairól, a zenekritika és a kortárs zene viszonyáról beszél

Elfeledett nemzedékek - melyben azokról ír, akik az egyes országokban előálló intellektuális vákuumot kitöltötték nagy komponistagenerációk közötti űrök idején

Vivaldiról - aki a tökéletes és a bosszantóan közönséges határán egyensúlyoz

A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka - személyes megközelítésben

A barokk opera színpadra állításának problémája - a jelenkori interpretáció lehetőségeiről

Händelről - kvalitásairól, operai koncepciójáról

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

A Harry Potter legismertebb vadőr-lakja megnyitotta kapuit

20 évvel a Harry Potter-filmek megjelenése után a valóságban is felépült a legendás vadőr, Hagrid kunyhójába, ahová mostantól bárki betérhet egy pohár vajsörre vagy egy pihentető alvásra. A viskó mása ugyanis nem egy kiállítás részeként látható, hanem szállodaként üzemel egy angliai kisvárosban.
Plusz magazin

Valódi mágia az online trükk?

Február közepén érdekes kezdeményezés indult a Trafóban: online bűvészműsort láthattak az érdeklődők. A körülbelül félórás show egyedülálló a hazai streamek között, Gyertyán Balázs ugyanis elsőként próbálkozott az egyébként fokozott személyes jelenlétet kívánó trükkök virtuális térbe helyezésével, és nem is akárhogyan. A technikát is segítségül hívta, hogy a vizuális élmény még maradandóbb legyen. De megélhet-e egy kártyatrükk a filmes effektek és a manipulációra építő videós tartalmak között?
Plusz Zöldhullám

Mentsük meg a méheket és teremtsünk méhbarát környezetet

"A méhes nem egyéb, mint a kinyilatkoztatás alkalmazása" - írta Hamvas Béla, de már Berzsenyi Dániel számára is a méhes zsongása és hangulata volt az éber alvás, a nappali álmodozások helye, ahol meditált, ahol verseket írt.
Plusz felmérés

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Plusz magazin

KÉP-regény: A piros lámpa zöldre vált

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Amszterdam egyik látványosságáról lesz szó, ami hamarosan teljesen megújul, mégpedig a környezettudatosság jegyében.