Plusz

Cleofide: Jean-Baptiste Lully életműve és jelenlegi reprezentációja

2011.06.07. 06:03
Ajánlom
Ahhoz, hogy helyesen lássuk, kontextusba kell helyeznünk. Kétségtelenül Lully a zenetörténet legnagyobb befolyással bíró személyisége. Hatása páratlan és művészi párhuzama is alig van. Egyetlen hasonló jelenség az arisztotelészi "hármas egység". Talán nem véletlen, hogy utóbbi lemerevedése is Lully munkálkodása idején (Boileau, 1674) történt.


Lully hatása különösen elképesztő a következő faktorok és jelenségek miatt:

1. Egy novícius, ha Lully, majd egy száz év múlva alkotó mester (Mondonville, F. Rebel, Francoeur, Leclair, Boismortier, Dauvergne) művét meghallgatja, semmi különbséget, fejlődést nem hall.

2. Egész Európában hasonló tendencia figyelhető meg. Bárhol az ouverture egy laikus számára ugyanaz az ouverture.

3. Lully művei több mint száz évig maradtak repertoáron. Amikor az ódivatú Rameau-t kritizáló Rousseau műveit mint ósdit kifütyűlték, és parókát dobtak a "Le devin du village" előadásán a színpadra, Lully művei még javában műsoron voltak.

3. Lully, mint kukta, majd táncos hiányos alapokkal bírt, és a komplex zenei megoldásokat ráadásul szándékosan tovább egyszerűsítette. Azonban mindenki tudta, hogy ezt zseniálisan tette. A művészi kifejezés hatásossága nem komplexitás kérdése. Ezzel Gluck számára biztosított kiindulópontot. Nem véletlen, hogy Gluck Lully végső mesterművét, az Armide-ot próbálta meghaladni mint végső kihívást.

4. Lully keveset törődött a "zenei szép"-pel. Ez annyiban érdekes, hogy a burgundi zene, mint a reneszánsz első kontintetális megnyilvánulása pont erről lett híres, és a Lully előtti vérbő francia chanson irodalom pezsgő életörömöt áraszt. Lully szárazzá, az olaszok számára érthetetlenné tette a francia zenét; mindezt olaszként. Sőt a franciákat is süketté az olasz zenére! Ezt jól mutatja, hogy francia zenében szocializált elmék képtelenek voltak az olasz módi imitálására.

Lully zenéje szolgálja a drámát, a firenzei minták szerint. Ezért egy járatos, érzékeny hallgató számára sokkal kevesebbet ad zeneileg, mint egy profi, pl. Rameau művészete. Lullynél még egy tisztességes dallamot is nehéz előásni. Zenéjének lényege a manír, a pompás külsőségek, a felszínesség. Mai előadói - filmes háttérre ("A király táncol") támaszkodva - ráéreztek, hogy ez az affektáló kifejezésmód meglovagolható a Napkirály végletekig dekadens, túlfűtött és ambiguusként beállított szexualitású udvara révén. Pedig tudjuk, Lully durva fickó volt. Himlőhelyes, rossz fogakkal, durva beszéddel. Teherbe esett színésznőit elvetélésig rugdalta, és zenészeinek hátán szétverte a hangszert.

De! Lully tökélyre vitte, és tanítványai (Marais, Colasse, Muffat, Kusser) révén európai rangra emelte az előadói standardot. Nemcsak a zeneszerzők, de a zenészek is zseniális szintet kellett, hogy megüssenek.

És lássuk be, legnagyobb riválisai (Charpentier, Moreau) is ugyanúgy kezdtek komponálni, mint ő.

Azonban Lully életművének elfogadtatásához a rokonszenv és a CD kevés. Lully korhű színpadra állításban DVD-n juthat közel a közönséghez eszközkészletének sajátosságai miatt. Ezzel ki lehetne védeni Lully és Rameau igencsak méltánytalan eredménnyel járó összevetését. A legjobb művekből Lully kánon felállítására és a Rousset megmutatta expresszív, sőt túlzó előadásokra van szükség. Mert ezen alapok lerakása után lehet hozzákezdeni a Lully és Rameau közötti fél évszázados űr kitöltéséhez.

Lully életművének feltámasztása láthatóan kétélű fegyver. Száraz fanyarsága, monotóniája révén csalódást kelthet, akár el is riaszthat a régizenétől. Teljesen más okból hasonló problémával szembesülünk Telemann estében.

 

Telemann, noha közel sem akkora hatású szerző, mint Lully, de hála Istennek mára végképp kinőtt a "kismesteri" kategóriából. Telemann népszerűsége a következő okoknak tudható be:

 

1. Életműve hatalmas, kimeríthetetlen forrás. A "Telemann kánon" kialakítása önként adódó lehetőség.

2. Műveinek színvonala igen egyenletes. Fércművei nincsenek, hangvételük könnyed, a korhoz képest kifejezetten modern. Egész életében képes volt megújulásra és stílusváltásra.

3. Nagy hangsúly fektetett a dallaminvencióra. Az előző generáció legfőbb hibájának azt rótta fel, hogy "a régi mesterek műveiben a dallamnak szikrája sem található meg". Ihlet, híján - "beültem a kocsmába lengyel dudásokat hallgatni".

4. Ha volt ideje és eltökéltsége remekműveket (Der Tag des Gerichts, Ino, Orpheus, Pimpinone, Schulmeister, stb.) is papírra vetett, melyek, néhol - ha Bach szintjét nem is közelítik meg - Handel nívóját elérhetik (zenekari szvítek, versenyművek), vagy akár fel is múlhatják (lsd. a párhuzamos Brockes passiók).

Telemann esetében a legnagyobb veszélyforrás a kritikátlan és tömeges lemezre vitel, az értő kánon kialakítása előtt, ami felfokozott elvárások esetén többet árthat, mint használ. Telemann, csakúgy, mint Gluck vagy Lully, egyenlőre nem tűri a Handel, Bach, Vivaldi, Rameau, Pergolesi, Mozart, Haydn vagy Beethoven esetében természetes teljes feldolgozást. Kánon kialakítása, a hallgatóság adaptációja után lehetséges a fokozatos bővítés. 

2011 © Minden jog fenntartva 

Cleofide írásai:

A régizenéről - melyben a régizene meghatározását adja

Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani? - melyben a hazai operai repertoár kialakításához kínál szempontokat

A barokk opera és az ellenreformáció - melyben arra világít rá, miképp hatott ellenreformáció az opera műfajára

Az angol opera kezdetei - melyben az angol opera megszületésének időszakát rajzolja meg

Az oratóriumok felbukkanásának lehetséges motívumai Händel munkásságában - melyben hipotézist fogalmaz meg Ruth Smith zenetörténeti fejtegetésével szemben

Zeneszerzők élete és működése a nyugati típusú zene kezdetétől a kora romantikáig - Innen egy több éve folyó, még nem lezárt projekt részeként elérhetők a jelzett időszak európai rangú szerzőinek életrajza, fontosabb művei, életművének értékelése, sok esetben először magyarul.

A zenekritikáról - melyben a zenekritika feladatairól, lehetőségeiről és korlátairól, a zenekritika és a kortárs zene viszonyáról beszél

Elfeledett nemzedékek - melyben azokról ír, akik az egyes országokban előálló intellektuális vákuumot kitöltötték nagy komponistagenerációk közötti űrök idején

Vivaldiról - aki a tökéletes és a bosszantóan közönséges határán egyensúlyoz

A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka - személyes megközelítésben

A barokk opera színpadra állításának problémája - a jelenkori interpretáció lehetőségeiről

Händelről - kvalitásairól, operai koncepciójáról

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Mégsem mutatja be a Pesti Színház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját

Sokan várták már nagy izgalommal a Pesti Színház őszre meghirdetett premierjét, amiben Székely Csaba legújabb darabját, a Kalandfilmet mutatták volna be, Kincses Réka rendezésében. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Tánc

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.
Színház

Jelentős színházi társulatok szűnhetnek meg

A kulturális kormányzat nyilvánosságra hozta az előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó döntését. Több, a működési támogatások csökkentése miatt eleve nehéz helyzetbe került, akár évtizedes sikeres múlttal és figyelemre méltó jelennel rendelkező, közfeladatot ellátó társulat egyáltalán nem kap támogatást.
Zenés színház

Fiatal tehetségek gálakoncertjével köszöntik a nyolcvanéves Marton Évát

Egykori és jelenlegi növendékei, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjainak fellépésével köszönti születésnapja alkalmából az énekesnőt a Magyar Állami Operaház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Koncert koncertet követ szombaton az Újpalota Napján

Június 10-én Halász Judit, a Magyar Népmese Színház, Paulina és a Budapest Bár előadásait hallgathatja meg a közönség a XV. kerület rendezvényén.
Plusz hír

Kutrik Bence, Dobri Dániel és Balogh Máté is Artisjus-díjat kapott

Összesen tizenkét zeneszerző, szövegíró, illetve alkotói közösség munkáját ismerték el. Menyhárt János életműdíjat, Török Ádám pedig posztumusz életműdíjat kapott a szerzői egyesülettől.
Plusz ajánló

Jubileumi évadot hirdetett a 60 éves Gyulai Várszínház

A hatvanéves Gyulai Várszínház által kínált összművészeti programsorozat kiemelkedő eseményei a X. Színházi Olimpia nemzetközi előadásai, saját szervezésű színházi fesztiválok, saját színházi bemutatók, a Free Zenei Fesztivál és az Irodalmi Humorfesztivál.
Plusz ajánló

Világsztár hegedűs, Petőfi táncban és egy kiállítás Budapestről – Sokszínű hétvégét ígér a Margitszigeti Színház

Pénteken a közönség részt vehet egy varázslatos nyitókoncerten Daniel Lozakovich világsztár hegedűművész vendégszereplésével a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, vasárnap pedig egy fergeteges táncjátékkal várnak mindenkit Petőfi életének legszebb pillanatairól.
Plusz hír

Megválasztották a Halhatatlanok Társulatának új Örökös Tagjait

Idén is a szakmai kuratórium által kijelölt előadóművészek közül a közönség döntötte el, kik legyenek a Halhatatlanok Társulatának új tagjai. Az új Örökös Tagok lábnyomát elhelyezik a Halhatatlanok sétányán is.