Plusz

Cleofide: Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani?

2011.01.01. 12:32
Ajánlom

Induljunk el Szabolcsi szemlélete szerint. Az operát megteremtette Peri, Caccini és Gagliano. Első reformátora Monteverdi, majd uralta fél évszázadon keresztül Cavalli és utána Cesti, ezzel párhuzamosan pedig Lully. Majd egy izgalmas átmeneti korban alkotott Sartorio, Stradella, Legrenzi, Scarlatti, Gasparini és Bononcini, illetve Charpentier, Marais, Campra és Purcell. Végül jött a későbarokk virágkor: Handel, Vivaldi és Rameau műveivel. Ezzel párhuzamosan megindult a klasszicizmus máris olyan nagyságokkal, mint Vinci, Leo, Hasse, Pergolesi, Graun, Galuppi, Sacchini és Piccinni. Majd a reform Traetta, Jommelli, Perez és a második reformátor, Gluck révén. Végül az érett klasszicizmus JC. Bach, Cimarosa, Paisiello, Haydn, Mozart, Beethoven művészete, illetve a franciáknál Grétry és Cherubini.

A bel canto utózengéje egyúttal annak virágkora is lett Rossini, Donizetti és részben Bellini révén, a franciáknál pedig kialakult a nagyopera Boieldieu, Halevy, Spontini és Meyerbeer kezében, miközben Auber és társai korszakokon átívelve tartották mozgásban az opera comique-ot.

És ez még csak a romantika előtti időszak.

A romantika szerzői pedig ott tolonganak és immár nemzeti fakultásokban burjánozva:

Németek: Nicolai, Weber, Lortzing, Humperdinck, Flotow, Wagner (a harmadik refromátor), R. Strauss

Olaszok: Pacini, Mercadante, Verdi, Boito, Puccini, Leoncavallo, Mascagni

Franciák: Gounod, Delibes, Lalo, Bizet, Thomas, Offenbach

És a bennünket érintő új kelet-európai nemzeti operák: Glinka, Muszorszkij, Csajkovszkij, Rimszkij-Korszakov, Borogyin, Dvorzsák, Smetana, Janacek, Goldmark, Erkel, Moniuszko, Zajc

Pedig a modern szerzőkről nem is beszéltünk: Berg, Sztravinszkij, Sosztakovics, Prokofjev, Hindemith, Respighi, Bartók, Dohnányi, Kodály, végtelen sora egészen Glassig.

Nincs annyi előadás, ami egy színházban még váltógazdasági rendszerben is meg tudna ennek felelni.

Mi lenne, tehát az az alaprepertoár, ami a közönség minden rétegének igényét ki tudná elégíteni. Egy olasz barokk opera mindenképp és hasonlóan egy francia barokk mű. Elkerülhetetlen egy olasz klasszicista darab és Gluck és vetélytársai miatt egy francia klasszicista darab is.
Mozart külön kategória, neki kell 3-4 előadás.

A továbbiakban még nehezebb a helyzet, hiszen a következő kategóriák kerülnek elő azonos súllyal:

A bel canto és a francia nagyopera együtt, Verdi, Wagner-Strauss, Puccini-verismo, a nemzeti operák és a magyar opera Erkellel.

Ezen kánonok megfelelő forgása érdekében minden kategóriában legalább 4-5 mű szükséges. A XX. század esetében pedig szintén 4-5 mű egyenlően elosztva a magyar és a külföldi darabok között. Ez összesen körölbelül 10-15 premier, ami egyszerűen lehetetlen. És ehhez jönne körülbelül kétszer ennyi felújítás, ha a kánonok 2-3 év alatt történő megforgatásában gondolkodunk.

 

2011 © Minden jog fenntartva 

Cleofide írásai:

A régizenéről - melyben a régizene meghatározását adja

Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani? - melyben a hazai operai repertoár kialakításához kínál szempontokat

A barokk opera és az ellenreformáció - melyben arra világít rá, miképp hatott ellenreformáció az opera műfajára

Az angol opera kezdetei - melyben az angol opera megszületésének időszakát rajzolja meg

Az oratóriumok felbukkanásának lehetséges motívumai Händel munkásságában - melyben hipotézist fogalmaz meg Ruth Smith zenetörténeti fejtegetésével szemben

Zeneszerzők élete és működése a nyugati típusú zene kezdetétől a kora romantikáig - Innen egy több éve folyó, még nem lezárt projekt részeként elérhetők a jelzett időszak európai rangú szerzőinek életrajza, fontosabb művei, életművének értékelése, sok esetben először magyarul.

A zenekritikáról - melyben a zenekritika feladatairól, lehetőségeiről és korlátairól, a zenekritika és a kortárs zene viszonyáról beszél

Elfeledett nemzedékek - melyben azokról ír, akik az egyes országokban előálló intellektuális vákuumot kitöltötték nagy komponistagenerációk közötti űrök idején

Vivaldiról - aki a tökéletes és a bosszantóan közönséges határán egyensúlyoz

A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka - személyes megközelítésben

A barokk opera színpadra állításának problémája - a jelenkori interpretáció lehetőségeiről

Händelről - kvalitásairól, operai koncepciójáról

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

A Harry Potter legismertebb vadőr-lakja megnyitotta kapuit

20 évvel a Harry Potter-filmek megjelenése után a valóságban is felépült a legendás vadőr, Hagrid kunyhójába, ahová mostantól bárki betérhet egy pohár vajsörre vagy egy pihentető alvásra. A viskó mása ugyanis nem egy kiállítás részeként látható, hanem szállodaként üzemel egy angliai kisvárosban.
Plusz magazin

Valódi mágia az online trükk?

Február közepén érdekes kezdeményezés indult a Trafóban: online bűvészműsort láthattak az érdeklődők. A körülbelül félórás show egyedülálló a hazai streamek között, Gyertyán Balázs ugyanis elsőként próbálkozott az egyébként fokozott személyes jelenlétet kívánó trükkök virtuális térbe helyezésével, és nem is akárhogyan. A technikát is segítségül hívta, hogy a vizuális élmény még maradandóbb legyen. De megélhet-e egy kártyatrükk a filmes effektek és a manipulációra építő videós tartalmak között?
Plusz Zöldhullám

Mentsük meg a méheket és teremtsünk méhbarát környezetet

"A méhes nem egyéb, mint a kinyilatkoztatás alkalmazása" - írta Hamvas Béla, de már Berzsenyi Dániel számára is a méhes zsongása és hangulata volt az éber alvás, a nappali álmodozások helye, ahol meditált, ahol verseket írt.
Plusz felmérés

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Plusz magazin

KÉP-regény: A piros lámpa zöldre vált

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Amszterdam egyik látványosságáról lesz szó, ami hamarosan teljesen megújul, mégpedig a környezettudatosság jegyében.