Plusz

Cleofide: Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani?

2011.01.01. 12:32
Ajánlom

Induljunk el Szabolcsi szemlélete szerint. Az operát megteremtette Peri, Caccini és Gagliano. Első reformátora Monteverdi, majd uralta fél évszázadon keresztül Cavalli és utána Cesti, ezzel párhuzamosan pedig Lully. Majd egy izgalmas átmeneti korban alkotott Sartorio, Stradella, Legrenzi, Scarlatti, Gasparini és Bononcini, illetve Charpentier, Marais, Campra és Purcell. Végül jött a későbarokk virágkor: Handel, Vivaldi és Rameau műveivel. Ezzel párhuzamosan megindult a klasszicizmus máris olyan nagyságokkal, mint Vinci, Leo, Hasse, Pergolesi, Graun, Galuppi, Sacchini és Piccinni. Majd a reform Traetta, Jommelli, Perez és a második reformátor, Gluck révén. Végül az érett klasszicizmus JC. Bach, Cimarosa, Paisiello, Haydn, Mozart, Beethoven művészete, illetve a franciáknál Grétry és Cherubini.

A bel canto utózengéje egyúttal annak virágkora is lett Rossini, Donizetti és részben Bellini révén, a franciáknál pedig kialakult a nagyopera Boieldieu, Halevy, Spontini és Meyerbeer kezében, miközben Auber és társai korszakokon átívelve tartották mozgásban az opera comique-ot.

És ez még csak a romantika előtti időszak.

A romantika szerzői pedig ott tolonganak és immár nemzeti fakultásokban burjánozva:

Németek: Nicolai, Weber, Lortzing, Humperdinck, Flotow, Wagner (a harmadik refromátor), R. Strauss

Olaszok: Pacini, Mercadante, Verdi, Boito, Puccini, Leoncavallo, Mascagni

Franciák: Gounod, Delibes, Lalo, Bizet, Thomas, Offenbach

És a bennünket érintő új kelet-európai nemzeti operák: Glinka, Muszorszkij, Csajkovszkij, Rimszkij-Korszakov, Borogyin, Dvorzsák, Smetana, Janacek, Goldmark, Erkel, Moniuszko, Zajc

Pedig a modern szerzőkről nem is beszéltünk: Berg, Sztravinszkij, Sosztakovics, Prokofjev, Hindemith, Respighi, Bartók, Dohnányi, Kodály, végtelen sora egészen Glassig.

Nincs annyi előadás, ami egy színházban még váltógazdasági rendszerben is meg tudna ennek felelni.

Mi lenne, tehát az az alaprepertoár, ami a közönség minden rétegének igényét ki tudná elégíteni. Egy olasz barokk opera mindenképp és hasonlóan egy francia barokk mű. Elkerülhetetlen egy olasz klasszicista darab és Gluck és vetélytársai miatt egy francia klasszicista darab is.
Mozart külön kategória, neki kell 3-4 előadás.

A továbbiakban még nehezebb a helyzet, hiszen a következő kategóriák kerülnek elő azonos súllyal:

A bel canto és a francia nagyopera együtt, Verdi, Wagner-Strauss, Puccini-verismo, a nemzeti operák és a magyar opera Erkellel.

Ezen kánonok megfelelő forgása érdekében minden kategóriában legalább 4-5 mű szükséges. A XX. század esetében pedig szintén 4-5 mű egyenlően elosztva a magyar és a külföldi darabok között. Ez összesen körölbelül 10-15 premier, ami egyszerűen lehetetlen. És ehhez jönne körülbelül kétszer ennyi felújítás, ha a kánonok 2-3 év alatt történő megforgatásában gondolkodunk.

 

2011 © Minden jog fenntartva 

Cleofide írásai:

A régizenéről - melyben a régizene meghatározását adja

Miért is lenne nehéz egészséges, informatív operai repertoárt kialakítani? - melyben a hazai operai repertoár kialakításához kínál szempontokat

A barokk opera és az ellenreformáció - melyben arra világít rá, miképp hatott ellenreformáció az opera műfajára

Az angol opera kezdetei - melyben az angol opera megszületésének időszakát rajzolja meg

Az oratóriumok felbukkanásának lehetséges motívumai Händel munkásságában - melyben hipotézist fogalmaz meg Ruth Smith zenetörténeti fejtegetésével szemben

Zeneszerzők élete és működése a nyugati típusú zene kezdetétől a kora romantikáig - Innen egy több éve folyó, még nem lezárt projekt részeként elérhetők a jelzett időszak európai rangú szerzőinek életrajza, fontosabb művei, életművének értékelése, sok esetben először magyarul.

A zenekritikáról - melyben a zenekritika feladatairól, lehetőségeiről és korlátairól, a zenekritika és a kortárs zene viszonyáról beszél

Elfeledett nemzedékek - melyben azokról ír, akik az egyes országokban előálló intellektuális vákuumot kitöltötték nagy komponistagenerációk közötti űrök idején

Vivaldiról - aki a tökéletes és a bosszantóan közönséges határán egyensúlyoz

A preromantikus olasz stílusú opera három nagy korszaka - személyes megközelítésben

A barokk opera színpadra állításának problémája - a jelenkori interpretáció lehetőségeiről

Händelről - kvalitásairól, operai koncepciójáról

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

A Fidelio is csatlakozott az Art is Business Díjhoz

A hazai nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, valamint mecénások elismerésére létrehozott díj annak érdekében jött létre, hogy megmutassa, kik azok, akik a kulturális intézményeket, projekteket és művészeket támogatják. A Fidelio egyedi módon kapcsolódik a kezdeményezéshez.
Plusz hír

Ez a nagypapa tíz hegedűt készített tíz éven át az unokáinak

Gene Van Alstine annak idején hegedűt örökölt a nagypapájától, és szívesen továbbadná a hangszert az unokáinak, csakhogy tíz van belőlük.
Plusz ajánló

Tudod, mit csinálsz szeptember 28-án?

Mi igen. Tematikus séták szakértőkkel a Pesti Vigadóhoz kötődő technikai vívmányokról a XIX. századtól napjainkig – telefonos operaközvetítés, villanyvilágítás, Bleriot monoplán, Bogányi-zongora.
Plusz magazin

160 éve adták át a Dohány utcában Európa legnagyobb működő zsinagógáját

Az 1859. szeptember 6-án tartott ünnepségen a pesti előkelőségek valláskülönbség nélkül vettek részt. Az elsősorban maga Liszt Ferenc ült, akinek műve elsőként csendült fel a zsinagóga orgonáján.
Plusz ajánló

Jordán Tamás, Bálint gazda, zene és színház a Fidelio színpadán a Pozsonyi Pikniken

A Fideilo Színpódium az irodalom, a kamaraszínházi előadások, valamint a kortárs és klasszikus zenei műfajok kedvelőinek helyszíne. Várunk a Balzac utca és Szent István park sarkán szeptember 7-én 10.00 és 21.00 óra között.