Plusz

Csajkovszkij, Sztanyiszlavszkij, Aronofsky…

2011.05.01. 19:22
Ajánlom
A Fekete hattyú alapötlete elgondolkodtató, kidolgozása azonban helyenként túlzó, vagy egyenesen gagyi.

„A színész mintegy ezt mondja magának: »Tudom, hogy mindaz, ami itt a színpadon körülvesz, a valóság durva hamisítványa, csupa hazugság. De mi lenne, ha mindez igaz lenne? Hogyan viszonyulnék ehhez vagy ahhoz a jelenséghez? Mit tennék?« [...] És attól a pillanattól kezdve, amint megjelenik lelkében ez az alkotó »mi lenne, ha«, az őt körülvevő reális élet elveszti az érdekességét, és átlép a fantáziája teremtette másik életbe." Ezeket a gondolatokat a kiváló orosz színész és rendező, Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij vetette papírra élete vége felé A színész és a rendező művészetéről című írásában. A Sztanyiszlavszkij-módszert - még ha név szerint nem is - a leírtak alapján mindenki jól ismeri. A 19. század végén és a 20. század elején az orosz mester ezen elgondolásaival teremtett iskolát és ezzel a módszerrel került előtérbe a művészi megformálás hitelességének, az átélésnek a kérdése. A színésznek nem elég csak eljátszania a szerepet, nem elég csak ábrázolni vagy utánozni, hanem úgy kell a karaktert megformálni, hogy annak minden egyes „alkotóelemét", minden egyes tulajdonságát a színész saját magában találja meg, hozza felszínre, mutassa meg. Sok rendező egyetért ezzel a módszerrel, sok pedig nem, az utóbbi kategóriában leggyakrabban attól félnek, hogy elveszítik az irányítást a darab felett.

Úgy éreztem, hogy az öt Oscar-jelölést kapott Black Swan (Fekete Hattyú) is hasonló veszélyekre próbált rávilágítani, de nem elsősorban a rendező szempontjából, hanem inkább a színészéből, aki az alakításnak olyan szinten veti magát alá, hogy közben elveszti józan eszét, a külvilággal való kapcsolatát, vagyis saját magát. S közben elveszítjük a kapcsolatot mi, nézők is a film szerinti valósággal, hiszen úgy kerülünk egyik jelenetből a másikba, hogy nem csak a végén, de már a film közepén sem tudjuk, hogy mi volt főhősünk hallucinációja és mi nem.

Darren Aronofsky rendező alkotásának szinopszisa két mondatban leírható. A még mindig anyjával élő fiatal balerina, Nina Sayers (Natalie Portman) megkapja Csajkovszkij világhírű balettjének, a Hattyúk tavának főszerepét, bár a rendező, Thomas Leroy (Vincent Cassel) szerint az ifjú táncos csak az ártatlan, tiszta Fehér Hattyút képes eljátszani, a gonosz csábító iker, a Fekete Hattyú megformálására alkalmatlan (mindkét szerepet ugyanannak a táncosnak kell alakítania). Nina azonban minden áron meg akar felelni a szerepnek, de a cél eléréséhez vezető út nem egyszerű: őrült látomások és tettek árán lehet a szinte frigid lányból, enyhe képzavarral élve a rút kiskacsából a szexualitására ráébredő felnőtt nő, csábító, csalfa hattyú.

A képzavar azonban e filmre is jellemző volt, hiszen mint korábban említettem, a valóságot szépen össze lehetett keverni a rémálomvilággal, amely utóbbi ábrázolásában enyhe öncélúság érződött, s elsősorban az operatőr, Matthew Libatique, valamint Nina karakterének megformálásáért megérdemelten Golden Globe- és Oscar-díjat nyert Natalie Portman művészi munkáját dicsérte. A színésznő hitelesen tárta elénk a szereposztás után anyjának a telefonba örömkönnyeket hullató lányt, de az őrjöngő hisztérikát is. A film az adrenalin-szintet igencsak igyekezett fenntartani, s ez sikerült is, esetenként még a mulatságosabb jelenetek is váratlanul értek a gyors képváltásoknak köszönhetően (pl. az éppen önkielégítést végző főhősnő egyszer csak észrevette a szobában alvó édesanyját).

A film alapötlete elgondolkodtató, kidolgozása azonban helyenként túlzó, amikor pedig az egyik hallucinációnál képtelen módon hátratörik mindkét térde és kifordulnak a vállai, egyenesen gagyi. Igazából nem tudom, hogy be kell-e járni egy ilyen utat a cél érdekében, illetve egyáltalán volt-e valaha példa erre az előadóművészet patológiai esetei között.                 

Darren Aronofsky művének legelőnyösebb vonása, hogy elgondolkodtat, egy kicsit hasonlóan, mint David Lynch, de semmiképp sem ugyanúgy és talán nem is olyan sokáig. Aronofsky- és Portman-rajongóknak kötelező, rajtuk kívül ajánlani inkább az olyan erős idegzetűeknek tudom, akik nem fogják be szemüket-fülüket egy kis csontropogtatás hallatán.

A félreértett Sztanyiszlavszkij persze lehet, hogy megfordult...

(Black Swan /Fekete hattyú/, 2010. Színes, feliratos amerikai film, 108 perc. Rend.: Darren Aronofsky, főszerepben: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder) 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?
Vizuál

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.
Színház

Duplapremierre készül a Katona József Színház

Október 11-én este debütál a Kamrában az Itt élet című előadás Máté Gábor rendezésében, míg október 12-én Tarnóczi Jakab Radical Relax című produkcióját mutatják be a nagyszínpadon.
Könyv

Kemény Lili nyerte a Margó-díjat

Nem című regényével Kemény Lili nyerte el 2024-ben a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat, amelyet a Margó Fesztivál megnyitóján adtak át október 10-én, immáron tizedik alkalommal. A különdíjat Kovács Dominik és Kovács Viktor vehette át a Lesz majd minden című kötetéért.
Színház

A Szalon Nyitány című zenés irodalmi esttel nyílik meg a Vígszínház negyedik játszóhelye

Október 12-én nyitja meg kapuit a Víg Szalon. Az első időszakban a Szalon Nyitány előadásai mellett Filmklubbal, a Víg Társalgó beszélgetéseivel, a Szívlapát című versszínházi produkcióval és a Vígkorúak Klubjával várja az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Plusz hír

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Plusz ajánló

„Mindannyian egyek vagyunk” – szimfonikus Ady-koncert Dunaszerdahelyen

Október 7-én, Dunaszerdahelyen hallhatja a közönség a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című előadást, amelyen a költő versei zenekari kísérettel szólalnak meg. A nagy sikerrel futó produkció már több határon túli településen megnyerte magának a hallgatóságot.
Plusz ajánló

William Christie, Joyce DiDonato, Jordi Savall és Riccardo Chailly is szerepel a Müpa 2025-ös programjában

A magyar közönség kedvencei váltják egymást a színpadon a Müpa jubileumi évadában: a klasszikus zene neves karmesterei és szólistái, valamint a jazz és a könnyűzene legjava is Budapestre jön az új évben.
Plusz ajánló

Jókedvű találkozások és őszi hagyományok – idén októberben rendezik meg a Komáromi Borkorzót

Az október 3. és 5. között tartott fesztivál a jó italok szerelmesei mellett a zenerajongókat, sőt mindazokat várja, akik szeretik kellemes hangulatban, jó társaságban eltölteni a szabadidejüket.