Plusz

Csajkovszkij, Sztanyiszlavszkij, Aronofsky…

2011.05.01. 19:22
Ajánlom
A Fekete hattyú alapötlete elgondolkodtató, kidolgozása azonban helyenként túlzó, vagy egyenesen gagyi.

„A színész mintegy ezt mondja magának: »Tudom, hogy mindaz, ami itt a színpadon körülvesz, a valóság durva hamisítványa, csupa hazugság. De mi lenne, ha mindez igaz lenne? Hogyan viszonyulnék ehhez vagy ahhoz a jelenséghez? Mit tennék?« [...] És attól a pillanattól kezdve, amint megjelenik lelkében ez az alkotó »mi lenne, ha«, az őt körülvevő reális élet elveszti az érdekességét, és átlép a fantáziája teremtette másik életbe." Ezeket a gondolatokat a kiváló orosz színész és rendező, Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij vetette papírra élete vége felé A színész és a rendező művészetéről című írásában. A Sztanyiszlavszkij-módszert - még ha név szerint nem is - a leírtak alapján mindenki jól ismeri. A 19. század végén és a 20. század elején az orosz mester ezen elgondolásaival teremtett iskolát és ezzel a módszerrel került előtérbe a művészi megformálás hitelességének, az átélésnek a kérdése. A színésznek nem elég csak eljátszania a szerepet, nem elég csak ábrázolni vagy utánozni, hanem úgy kell a karaktert megformálni, hogy annak minden egyes „alkotóelemét", minden egyes tulajdonságát a színész saját magában találja meg, hozza felszínre, mutassa meg. Sok rendező egyetért ezzel a módszerrel, sok pedig nem, az utóbbi kategóriában leggyakrabban attól félnek, hogy elveszítik az irányítást a darab felett.

Úgy éreztem, hogy az öt Oscar-jelölést kapott Black Swan (Fekete Hattyú) is hasonló veszélyekre próbált rávilágítani, de nem elsősorban a rendező szempontjából, hanem inkább a színészéből, aki az alakításnak olyan szinten veti magát alá, hogy közben elveszti józan eszét, a külvilággal való kapcsolatát, vagyis saját magát. S közben elveszítjük a kapcsolatot mi, nézők is a film szerinti valósággal, hiszen úgy kerülünk egyik jelenetből a másikba, hogy nem csak a végén, de már a film közepén sem tudjuk, hogy mi volt főhősünk hallucinációja és mi nem.

Darren Aronofsky rendező alkotásának szinopszisa két mondatban leírható. A még mindig anyjával élő fiatal balerina, Nina Sayers (Natalie Portman) megkapja Csajkovszkij világhírű balettjének, a Hattyúk tavának főszerepét, bár a rendező, Thomas Leroy (Vincent Cassel) szerint az ifjú táncos csak az ártatlan, tiszta Fehér Hattyút képes eljátszani, a gonosz csábító iker, a Fekete Hattyú megformálására alkalmatlan (mindkét szerepet ugyanannak a táncosnak kell alakítania). Nina azonban minden áron meg akar felelni a szerepnek, de a cél eléréséhez vezető út nem egyszerű: őrült látomások és tettek árán lehet a szinte frigid lányból, enyhe képzavarral élve a rút kiskacsából a szexualitására ráébredő felnőtt nő, csábító, csalfa hattyú.

A képzavar azonban e filmre is jellemző volt, hiszen mint korábban említettem, a valóságot szépen össze lehetett keverni a rémálomvilággal, amely utóbbi ábrázolásában enyhe öncélúság érződött, s elsősorban az operatőr, Matthew Libatique, valamint Nina karakterének megformálásáért megérdemelten Golden Globe- és Oscar-díjat nyert Natalie Portman művészi munkáját dicsérte. A színésznő hitelesen tárta elénk a szereposztás után anyjának a telefonba örömkönnyeket hullató lányt, de az őrjöngő hisztérikát is. A film az adrenalin-szintet igencsak igyekezett fenntartani, s ez sikerült is, esetenként még a mulatságosabb jelenetek is váratlanul értek a gyors képváltásoknak köszönhetően (pl. az éppen önkielégítést végző főhősnő egyszer csak észrevette a szobában alvó édesanyját).

A film alapötlete elgondolkodtató, kidolgozása azonban helyenként túlzó, amikor pedig az egyik hallucinációnál képtelen módon hátratörik mindkét térde és kifordulnak a vállai, egyenesen gagyi. Igazából nem tudom, hogy be kell-e járni egy ilyen utat a cél érdekében, illetve egyáltalán volt-e valaha példa erre az előadóművészet patológiai esetei között.                 

Darren Aronofsky művének legelőnyösebb vonása, hogy elgondolkodtat, egy kicsit hasonlóan, mint David Lynch, de semmiképp sem ugyanúgy és talán nem is olyan sokáig. Aronofsky- és Portman-rajongóknak kötelező, rajtuk kívül ajánlani inkább az olyan erős idegzetűeknek tudom, akik nem fogják be szemüket-fülüket egy kis csontropogtatás hallatán.

A félreértett Sztanyiszlavszkij persze lehet, hogy megfordult...

(Black Swan /Fekete hattyú/, 2010. Színes, feliratos amerikai film, 108 perc. Rend.: Darren Aronofsky, főszerepben: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder) 

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz ősz

Megjelent a szeptemberi Fidelio

Az ingyenes programmagazin szeptemberi számában az aktuális eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Fekete Ernővel, Fischer Ádámmal, Felméry Lilivel és Trill Zsolttal. Lapozzon bele online!
Plusz nka

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Plusz portré

Arábiai Lawrence élete a valóságban izgalmasabb volt, mint a filmen

Thomas Edward Lawrence néven született százharminc éve, 1888. augusztus 16-án, ismertté Arábiai Lawrence-ként vált. Az arab öltözetben járó, a nyelvet és kultúrát tökéletesen ismerő férfi egy személyben volt tudós, katona, titkos ügynök és kalandor, élete filmre kívánkozott. 1962-ben monumentális, Oscar-esővel jutalmazott eposzt forgattak róla.
Plusz szfinx

Új szfinx-szobrot találhattak Egyiptomban

Keveset tudni a frissen felfedezett szoborról, de a jelek szerint a gízai piramisok mellett álló világhírű látványosság mellett ez lehet a második egyiptomi szfinx.
Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.