Plusz

DVD-re vele!

2011.08.09. 13:16
Ajánlom
A 2011-es martonvásári Beethoven-sorozat záróestjén Kovács János vezényelte a Nemzeti Filharmonikusokat, műsorukon a Coriolan-nyitány és az Eroica mellett a Hegedűverseny szerepelt, Baráti Kristóf szólójával. Mivel lenyűgözően tökéletes előadás messze túlnőtt a nyáresti szabadtéri koncertek megszokott színvonalán, csak sajnálkozhatunk, hogy felvétel nem készült a koncertről.

Amióta a Székesfehérvár felé vezető vasútvonal rekonstrukciója zajlik, már a vonatcsattogással sem indok arra, miért nem érdemes rögzíteni a Brunszvik-kastély parkjában rendezett koncerteket. A hagyományos balatoni vonatok többsége ugyanis terelve közlekedik, az újjáépített martonvásári vonalon pedig a zakatoló-dübörgő szerelvények helyett csinos és halk piros motorvonatok járnak. A szigeti színpadon az elektromos áram is adott, maradnak tehát a madarak és a kiszámíthatatlan időjárás mint lehetséges kifogás. Na de kérdem én, ki panaszkodik, ha Beethoven dallamai közé olyakor-olykor csicsergés és esőcsepp-dobolás szűrődik? Az augusztus hatodikai, idei utolsó martonvásári koncert ékesen bizonyította, hogy az Eroicához is jól passzolnak a Pastorale-hoz talán még jobban illő „természetes" hangok.  S hogy miért lett volna érdemes rögzíteni a koncertet? Nos azért, mert az augusztus 6-ihoz fogható Beethoven-élmény újra átélése és megosztása földi halandók számára máskülönben lehetetlen.

Már a rövid, de annál hatásosabb Coriolan-nyitány sejtette, hogy különleges koncert következik, melynek csúcsát az zárószámként felhangzó Eroica jelentette. Kovács János árnyalatgazdag, színes és friss elképzelését „csont nélkül" megvalósították a Nemzeti Filharmonikusok. A napokban hatvanéves dirigens bátor tempóit és bravúros dinamikai szélsőségeit sallangmentes de mégis kifejező és látványos dirigálásával ellentmondást nem tűrően juttatta érvényre, és úgy tűnt, a koncertet megelőző bizonyára nem túl hosszú próbafolyamat alatt szerét ejtette, hogy frazeálási elképzeléseit elfogadtassa a zenekarral. Különösen a szonáta-formát követő tételek ismétlések ill. reprízekben volt tettenérhető az ütemről ütemre végiggondolt, a másodszori elhangzásra is újdonságot tartogató, és kiérleltsége ellenére spontán interpretáció. Pillanatra sem  forgott fent a közhelyesség vagy az elcsépeltség, neadjisten az iskolásság veszélye, amelyeket a túljátszott szimfóniákkal esetében nem is olyan könnyű elkerülni. Kovács János a bukolikus környezettel mit sem törődve úgy vezényelt, mintha legalábbis a világ legrangosabb koncerttermének pódiumán állna. A szimfónia alatt kétszer is a közönségre ijesztő, a Brunszvik-kastélypark nézőterét óvó fák lombjain doboló cseppek hallatán a II. és III. tételek között mindössze egy gyors „Esik?"  kérdést engedett meg magának, hogy aztán a zenészek válaszát meg sem várva beintsen - az esőnek. S láss csodát: az égi zenészek is engedelmeskedtek, és kitartottak a koncert végéig.

A nyitány és a szimfónia előadásának zsenialitása paradox módon a Hegedűverseny makulátlan interpretációjának fényében mutatkozott meg. A legrangosabb versenyeken győzelmet arató, mesterkurzust alapító, néhány hete házas fiatal hegedűvész, Baráti Kristóf hibátlanul abszolválta a kacifántos szólóstimmet. Vonózörejeknek, glisszandóknak, intonálási bizonytalanságoknak nyoma sem volt játékában, mindössze az üveghangokon befejeződő felfutásokkor érezhettünk olykor árnyalatnyi megingást. Baráti előadását éppen ezért legföljebb azért érheti kritika, mert a tökéletes és a steril közötti szűk határmezsgyét időnként áthágni látszott. Magam legalábbis hiányoltam a Baráti-féle Hegedűversenyből a túlzó drámaiságot, a pátoszt, a szenvedést, egyszóval azt az - esztétikai kategóriaként értett - rútságot, ami a Beethoven-zenét a mozarti derűtől és a haydni szellemességtől megkülönbözteti. A közhelyekre ráerősítve azt kéne írnom: még néhány év, és minden adott lesz az igazán autentikus előadáshoz. Ám aki hozzám hasonlóan véletlenül hallotta Szergej Kacsatrian (Sergey Khachatryan) 2007-es beugrását a Müpában, tudhatja: akármilyen fiatalon lehet patetikus és (nem technikai okok miatt) küzdelmes Beethoven-hegedűkoncertet játszani.

Nota bene, a hegedűszólóból hiányolt rút hangzást - menetrend szerint, mondhatnánk stílszerűen  -a Nemzeti Filharmonikusok kürtsora szállította: a Scherzo tétel kvartett-állásainak tolakodó nyersességét még a szabad tér sem volt képes tompítani. Ha másért nem, hát  az ilyesfajta élmények elkerülése végett érdemes ragaszkodni a korhű hangszerekhez és a historikus előadásokhoz. A szólista mindazonáltal inkább a fafúvók szólóállásaival tűnt elégedetlennek, ugyanis többször feléjük fordult és hangszerével mutatta az íveket. Csak nem egy újabb hegedűművész-karmester első szárnypróbálgatásait láthattuk...? Baráti és Kovács János között mindenesetre tökéletesnek látszott az összhang: a karmester az operaénekesek kíséretében szerzett minden rutinját bevetve nagy empátiával és alázattal irányította a zenekari szólamokat.

A fenti sorok is bizonyítják, hogy felvétel híján nem lehet felidézni és megosztani az élményt. De adódik-e valaha lehetősége karmesternek és szólistának, zenekarnak és közönségnek, hogy hasonlóan ihletett és magas színvonalú előadás részese lehessen? Gyanítható, hogy Baráti Kristóf előbb-utóbb lemezre játssza Beethoven hegedűversenyét, s az is, hogy egyre érettebben fogja előadni. De vajon lesz-e lemezcég vagy médium, aki meglátja a lehetőséget egy Kovács János-féle Beethoven szimfónia összkiadásban? Meggyőződésem, hogy legalább akkora siker lehetne, mint bármelyik népszerű sorozat. Persze jó marketing kellene hozzá. De miért is ne lehetne az egyedülálló - és autentikus! - martonvásári atmoszféra, a komor Beethoven-szobor uralta kellemesen lepukkant helyszín kiváló díszlete és világviszonylatban egyedülálló értéke egy élő DVD-felvételnek?

Bárcsak az illetékesek is a Brunszvik-kastélypark hangjaira, s nem holmi nyílt levelekre figyelnének, és Kovács Jánost 60. születésnapja alkalmából az Operaház válságfőigazgatói posztja helyett inkább egy martonvásári sorozatra kérték volna fel ...

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz interjú

Kultúra, három pilléren – beszélgetés Czigány Balázzsal

Képzőművészet, oktatás, zene: ebben a három pilléres kulturális jelenlétben gondolkodik az Esterházy Magánalapítvány. Eddigi magyarországi tevékenységükről, közeli és távlati terveikről, valamint a Budapesti Őszi Fesztivál keretein belül október 7-én bemutatott EP33 Haydn – Performansz hegedűre, csellóra és koponyára című produkciójukról beszélt Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese.
Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!