Plusz

Egyszerre költői és álomszerű

2015.04.22. 18:13
Ajánlom
Márciusban jelent meg a Cirkusz-KA zenekar Tavak és tengerek című második nagylemeze. Április 26-án az Eötvös 10-ben tartják azt a rendhagyó lemezbemutató koncertet Városi mese - Koncertszínház Cirkusz-KA dalokból címmel, melyet Szitás Balázs rendező segítségével álmodtak színpadra. Szlávics Annával, a zenekar énekesével és Szitás Balázzsal beszélgettünk a közös munkáról, a koncert keretét adó mese születéséről.

-Honnan jött a közös munka ötlete?

- Sz.A.: A mi zenéink alapvetőn intim dalos történekre épülnek, elsősorban fado, bossa nova és jazz alapokból dolgozunk. Szerzőtársammal, Rock Tamással, akivel a dalokat írjuk, 2006 óta zenélünk együtt. Volt sok kísérlet, sok zenekar, de alapvető célunk, hogy a saját világunkat tudjuk megmutatni egy-egy számunkban. Dalainkban alapvetően az akusztikus gitár és az ének a meghatározó. A mostani lemezünkre azonban dúsabban hangszerelve kerültek fel a számok. Amikor felmerült, hogy csináljunk egy lemezbemutató koncertet, az az igény is megfogalmazódott bennünk, hogy ne hagyományos koncertet adjunk, hanem kerüljön egy kicsit más síkra is ez a dolog, legyen kicsit színháziasabb a megjelenés. Ez régi álmunk volt. De az, hogy ez most hirtelen megvalósulni látszik, szinte spontán jött.

-Sz.B.: Egy egyiptomi ütős hangszeren, a darbukán tanulok játszani. A tanárom ismeri Annát. Ő hozott össze minket. Így kezdődött minden. Anna arra vágyott, hogy az estjük több legyen egyszerű koncertnél, azt szerette volna, hogy valami ötletet belevigyünk. Ezért különböző eszközökkel - világítás, effektek, színpadi mozgás - megpróbáljuk színházivá tenni mindazt, ami a színpadon történik. Ennek legfontosabb eleme azonban, hogy írtam egy meseszerű történetet, amibe beleágyazódnak a dalok. A dalokra reflektálva született meg a szöveg, ami a népmese és a modern mese keveréke, és aminek a dramaturgiája végig követhető a dalokon keresztül.

-Milyen számokra épül fel a mese?

-Sz. A.: Vannak köztük  régi és most született dalok, amiket mind a meséhez hangszereltünk át. Ezek is történetek, kis mozzanatok, amik egyszerű emberi érzésekről mesélnek, mindenki által átélt dolgokról, de elég képiesen és kicsit szürrealisztikusan.

- SZ.B.: Megkaptam a dalfűzért, hogy milyen számok lesznek a koncerten és az volt a feladatom, hogy olyan történetet írjak, amibe ezeket be lehet illeszteni. Tetszenek Anna szövegei, mert egyszerre költőiek és álomszerűek. Jól lehet velük dolgozni színházi értelemben is. Maga a mese egyébként nagyon egyszerű. A semmi közepén áll egy fiatal lány, aztán megjelenik egy fiú. Megszeretik egymást, és együtt indulnak vándorútra. Egy idő után azonban külön kell válniuk, mert a fiú szegény és dolgoznia kell, ezért pékinasnak áll.  A lány sem megy vissza gazdag családjához, hanem elszegődik egy cirkuszhoz. Évek múltán találkoznak ismét. A lány a cirkuszigazgató fiával él, nem mehet a fiúval. Végül azonban mégis egymáséi lesznek.

Hogy kezdted el a sztorit ráírni a dalokra? A gondolatiságán vagy a zeneiségén indultál el?

-Sz.B.: Is-is. Már amikor először végighallgattam a számokat, kiadott nekem egy történetet. Mivel a dalok rendkívül szuggesztív, kicsit szürrealisztikus, kicsit impresszionista képekben beszélnek, szabad versekhez tudnám hasonlítani őket, elég könnyű volt rátalálni arra a gondolatiságra, ami összekötheti őket.

-A történeteket Anna meséli?

-Sz.B.: Ő mondja a szövegeket. Egyelőre csak nagyon picit lehet a zenekarhoz nyúlni, olyan feladatokat adok nekik, amit meg tudnak valósítani, és mégis erősíti a színpadi jelenlétet. Nem színházi előadás lesz ez, hanem ez egy dramaturgiával rendelkező koncert, aminek a koncentrációja rendben van. Egyelőre ez a cél. Az áprilisi est egy kísérlet kezdete a zenekar és köztem, egy közös út első lépcsőfoka. Szép fokozatosan, lépésről lépésre szeretném majd megteremteni velük azokat az elképzeléseket, amikre közösen vágyunk.

-Elsőre tetszett Balázs szövege?

Sz.A.: A dalok sorrendje elsőre nagyon tetszett. Különös, hogy bár még alig ismertük egymást, mégis valahogy nagyon szépen megrajzolta belőle az én életemet. Ez persze kicsit ijesztő is volt. Tehát a sorrenden és az egésznek a lényegén nem volt vita köztünk.

-Sz.B.: A nyelvezeten dolgoztunk sokat.

-Mert a ti szövegetek nyelvezete költőibb, mint amit Balázs a prózában írt?

SZ.A.: Igen, de jót tesz a dolognak ez a kontraszt, csak először furcsa volt nekem. Kicsit féltem ezektől az éles dolgoktól.

-Hogy érzed magad ebben a dramatizált helyzetben?

Sz.A.: Énekléskor is szituációkat teremtek. Minden emberben van egy csomó karakter és az egyes dalokban én is mindig más-más énemet mutatom meg. Tehát nem annyira áll távol tőlem ez a helyzet.

-Zeneileg hogy épül fel a koncert?

-Sz.A.: A mag az akusztikus gitár és az ének. A mi kettőnk duójára lesz kihegyezve az előadás, de egy-egy ponton megszólal benne nagybőgő és ütőhangszer is. Az teszi izgalmassá a koncertet, hogy több rétegződése van. Egyrészt ahogy maga a zenei vonal felépül, ahogy a hangszerelés néha dúsul, néha egészen minimális zene marad, aztán amikor a próza találkozik össze a zenével, mondjuk egy gitárkísérettel elmondott szövegnél, az egész más hatást kelt. Sok rétege van. Nagyon izgalmas.

-Azon kívül, hogy ti vágytatok arra, hogy valami módon rendhagyó legyen ez a koncert, a néző számára milyen pluszt jelent? Mit tesz hozzá a zenei élményhez?

-Sz.A.: Miután a fényekkel, a prózával megsegítve erősen koncentrálódik a figyelem, sokkal inkább egy kijelölt úton vezetjük végig a nézőket, mint egy hagyományos koncerten. Kevesebb dolgot hagyunk nyitva, egy utazás ez, amit együtt járunk végig az előadás alatt.

-Sz.B.: Ezen kívül egy koncert nem épül lineárisan. Elhangzik egy szám, annak van felfelé ívelése, ami a tapsban csúcsosodik ki, majd kezdődik minden elölről.  Nálunk a koncert fokról fokra épül, az egész egységet alkot és olyan lesz, mintha egyetlen 50 perces számot látna a közönség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Plusz hír

Szívrohamot kapott Brian May, a Queen gitárosa

A legendás rocker életveszélyes állapotban volt. Mint mondja, most már ő is csatlakozott „a klubhoz”. Szerencsére jobban van.
Plusz aukció

Kulka János, Bereményi Géza és Alföldi Róbert aukcióra bocsátják értékes tárgyaikat

A Könyvhajlék elnevezésű árverésen neves művészek, alkotók ajánlják fel a számukra értékes tárgyaikat, a bevételekből hajléktalan embereken segítenek.
Plusz magazin

Milyen lenne Blaha Lujza vagy Mikszáth Insta-profilja?

Középiskolások bújnak történelmi alakok bőrébe, hogy modernizálják őket. Színészlegenda csap össze mecénással, vasminiszter küzd generálissal, újságíró néz farkasszemet innovátorral az Esterházy Magyarország Alapítvány által életre hívott Estöri Kreatív Történelmi Verseny negyedik évadjában.
Plusz hír

Ne térjünk vissza a „normálishoz”! – Nyilatkozat az emberiség védelmében

Több mint 150 magyar művész, tudós, értelmiségi csatlakozott ahhoz a pár nappal ezelőtt Párizsban megfogalmazott nemzetközi felhíváshoz, amely a vírus utáni időszakra készülő emberiséget szólítja meg.