Plusz

Éjfélkor Párizsban: minőségi limonádé

2011.11.29. 17:03
Ajánlom
Az Éjfélkor Párizsban című film tanulsága pár mondatban összefoglalható. Egy: fölösleges az örökös elvágyódás, önmagadat úgyis csak a jelenben tudod megtalálni. Kettő: ne zúgj bele olyan lányba, aki nem szeret veled az esőben sétálni. Három: egy már-már idegesítően kiszámítható történetből is kerekedhet élvezetes romkom, ha Woody Allen keze van a dologban.

Az ifjú szerelmesek, Inez és Gil (Rachel McAdams és Owen Wilson) egy röpke vakációra ruccannak át az óceánon, egyenesen a képeslapszerű Párizsba. Az alkotói válságban tengődő forgatókönyv-gyártó, Gil a városba rögtön bele-, menyasszonyából pedig fokozatosan kiszeret. Egyik sem váratlan fordulat a filmben: naná, hogy a felkapott, de művészileg ki nem teljesedett írófiúcskát teljesen megbabonázza a város, ha egy spicces éjszaka után hirtelen a favorit korszakában, a bohém ’20-as évek Párizsában találja magát. Hemingway és Gertrud Stein felváltva dicsérgeti első regényének kéziratát, és ráadásként ott van Adriana (Marion Cotillard), a korszak bomba nője is, aki a finom elegancia mögé rejtett bujaságát Monet, Picasso és Hemingway hálószobája után a kis szeleburdi szőke karjaiban is szívesen megcsillogtatná.

 

 

Aztán jön a kegyetlenül józanító reggel: vissza Inezhez, a sznob nyafkához és a karót nyelt anyós- és apósjelölthöz - az egészet még megfűszerezzük egy okos tojás régi ismerőssel, és olyan jelen-elegyet kapunk, amelyből egy Gil-féle művészléleknek szinte kötelező menekülnie. Azért önkéntelenül is megfogalmazódik az emberben a kérdés: hogy lehet, hogy csak most került válságba ez a lehetetlen kapcsolat?

 

 

Lehet, hogy a papucsosan tutyimutyi ámerikai Gil kizárólag a francia éjszaka mágikus sötétjében tudott megvilágosodni és a sarkára állni. Gil mindent hátrahagyva szeretne fejest ugrani a múltba, a saját aranykorába – viszont a nosztalgia legmélyén koppan egy nagyot, amikor rájön, hogy a bohém kor múzsája egyszerűen unalmasnak találja a Gil által eszményített húszas éveket. Adriana inkább a századforduló időszakába utazna, Toulouse-Lautrec és pajtásai a reneszánszba (hála az égnek itt a film megtorpan, és nem ugrálunk vissza egészen a kőbaltáig). Következik a szentencia, amelyet kimondatlanul is megértene a néző, viszont biztos, ami biztos alapon a film egy igen elnyújtott jelenetben hangsúlyozza: húzzunk csak szépen vissza a jelenbe, ott van a mi helyünk, ott kell önmegvalósítanunk.

Már csak az a kérdés, hogy Gil valóban megtalálja-e a boldogságot a jelenben – egy gyakorlatilag ismeretlen nővel (a film során legfeljebb háromszor futottak össze), akiről annyit tudunk, hogy eladó a bolhapiacon, szeret az esőben sétálni, és amikor félszegen mosolyog, olyan kis aranyos…

Mint az egész film. Ne várjunk tőle nagy fordulatokat, nagy izgalmakat, viszont annál több mesterien megírt dialógust és ügyes színészeket, akik igen tehetségesen csapják le az igen magas labdákat.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Plusz hír

Verset küld a NASA a Jupiter második holdjához

Az emberiség évezredek óta ír verseket az égitestekről, az égitesteknek – de egészen idáig olyasmi még nem fordult elő, hogy az adott mű aztán el is jusson oda. Ada Limón versével azonban most ez fog történni. 
Plusz ajánló

Sztárfellépőkkel érkezik a 20 éves VeszprémFest

Az idén huszadik születésnapját ünneplő prémium zenei fesztivál programjában július 12. és 16. között Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea is a fellépők között szerepel.
Plusz hír

Závogyán Magdolna az új kultúráért felelős államtitkár

Február 1-jei hatállyal Závogyán Magdolnát nevezte ki kultúráért felelős államtitkárrá Novák Katalin köztársasági elnök, Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter javaslatára.
Plusz gyász

Elhunyt Barrett Strong, a Motown kiadó énekes-dalszerzője

Elhunyt Barrett Strong, a legendás amerikai Motown kiadó egyik első sikeres művésze. Az énekes-dalszerző nevéhez olyan slágerek kapcsolódnak, mint a Money vagy a Papa Was a Rollin' Stone.