Plusz

Eltűnik a zene a Youtube-ról?

2014.06.23. 10:26
Ajánlom
A zenei piac több mint 30 százalékát letilthatja a Youtube egy buta elszólás és egy máshol is jelentkező jogi vita miatt. Meghal stream alapú zeneszolgáltatás?

A zeneipar szerint, a fizikai hanghordozók (más néven CD-k) után a stream szolgáltatásoké a jövő. Valószínűleg igazuk van, bár egyre több jel mutat arra, hogy a stream alapú zeneszolgáltatás modellje fenntarthatatlan, mert nem ad elég bevételt az alkotók számára. Ez a probléma most a Youtube, tehát közvetve a Google csatájában mutatkozik meg, amit a kiadókkal és az alkotókkal vívnak.

A stream szolgáltatás lényege, hogy nem kerül a hallgató tulajdonába a zene, mindössze hallgatható, egyébként kiváló minőségben, saját lejátszási listákat lehet készíteni és persze elő lehet fizetni a szolgáltatásra. A zeneszámok között futó hirdetések mellett az előfizetés teremt bevételt a streamcégek és a szerzői jogdíjak, tehát az alkotók számára. A stream azért sikeres, mert nem kell minden egyes zeneszámnál bonyolult fizetési procedúrán átesni. Átalánydíj van, egyszerű és biztonságos használni a világhálón keresztül. Az éves díjból és a hirdetési bevételekből a lejátszás gyakorisága szerint százalékot kapnak az alkotók is, így lesz jogtiszta a szolgátatás. Eddig igazán nagy üzleti sikert a Deezer és a Spotify ért el a stream szolgáltatások közül. Az üzlet tényleg ígéretes és még mindig évről-évre nő, csak a Spotify 500 millió dollár jogdíjat fizetett be 2013-ban. Ezek a stream csatornák egy bonyolult képlet alapján számítják ki, hogy egy-egy zeneszám lejátszásáért mennyi jogdíjat utalnak az adott szerzőknek.

Mindez kényelmes és jó minőségű zenehallgatást tesz lehetővé, így hamar népszerűvé vált, annyira, hogy a legnagyobb digitális cégek is elindították hasonló szolgáltatásaikat, Az Apple a Beats Music-ot és az iTunes Radio-t, a Google a Google Play Music All Access-t, a világ legnagyobb online webáruháza, az Amazon pedig a Prime Music-ot. De ma stream szolgáltatóként működik az első fájlcserélő rendszer a Napster és a Microsoft Xbox Music-ja is.

A Google alvállalataként működő Youtube szintén be akart szállni a piacra, és Youtube Music Pass néven akar fizetős stream szolgáltatást nyitni. A stream piac előnyös a nagy lemezkiadók számára, de a független kiadók nagyon nehezen látnak belőle számottevő összeget. Ez a bevételek elosztásának köszönhető, és már a Spotify esetében is szúrta a független kiadók és az ott dolgozó művészek szemét. A stream szolgáltatás következtében a pénzért való letöltések a webáruházakból csökkennek, de egy lejátszás után csak töredék pénzt kap a stream szolgáltatásból a művész. Többen figyelmeztettek már arra, hogy ez a modell nem tűnik fenntarthatónak a szerzők oldaláról, annyira kevés a bevétel számukra. A Spotify 0,006 és 0,0084 dollár között fizet körülbelül egy lejátszásért a szerzőnek, tehát milliós lejátszásokra van szükség, ha bevételt szeretne látni valaki. Avicii a svéd DJ 1,3 millió dollárt keresett tavaly így 151 millió dalmeghallgatással, amíg a rapper Eminem 294 ezer dollárt és 35 millió dalát hallgatták meg.

Az elégedetlenség eddig is egyre nőtt a szerzők között, de a háború kirobbanását a Youtube üzleti igazgatójának, a guruként tisztelt Robert Kyncl nyilatkozata indította el.

Robert Kyncl érte el a televíziózási szokások megváltoztatását, vagyis azt, hogy a fiatalok jó része áttért az interneten való film- és műsor követésre, de az új szolgáltatással kapcsolatban tett egy szerencsétlen nyilatkozatot. Nevezetesen azt mondta, hogy az induló  stream szolgáltatás szerződéseit már a zeneipar 90 százaléka aláírta, és teljes zenei kínálatot ad majd a Youtube stream.

Közben a független kiadókkal még nem állapodott meg, ők még mindig szeretnék új alapokra helyezni a kifizetések összegének számításait. A függetlenek szakmai és érdekvédelmi szervezetei felhördültek, szerintük a kiadóik viszik a zeneipari megjelenlések 32,6 százalékos piaci részesedését, és igazán népszerű előadókat is. Köztük van Adele, akinek egyetlen videója több mint 500 milliós nézettséget termelt a Youtube-on, és az idei soproni VOLT Fesztiválra is érkező Arctic Monkeys, akiknek egyetlen videójukat 70 millióan nézték meg a mai napig. Aki nem szerződik, az eltűnik a Youtube-ról, és ez mindkét félnek rossz lenne. Adele és mások népszerűségét többek között éppen a Youtube tette lehetővé, de a videómegosztónak is igencsak hiányozna a sok nézett produkciók eltűnése, hiszen a zene több mint 1 milliárd nézőt hoz havonta számukra.

Amit az alulról induló Spotify esetében még elnéztek a független kiadók, azt az erőfölényből diktáló Youtube esetében kirobbantotta a konfliktust, ahogyan a szintén legendás zenész, Billy Bragg fogalmazott, a Spotify-jal folytatott vita után a mostani Kyncl kijelentés hatására vasvillával (magyarán kapára-kaszára kapva) tartanak a szerzők, kiadók és zenészek a Youtube központja felé, tehát mindenképpen ki akarják kényszeríteni a stream szolgáltatások pénzügyi modelljének újraszámolását. Amennyiben ez nem sikerül, a Youtube-ról és idővel az összes stream szolgáltatásról eltűnhet a zenei piac 30 százaléka, ami megkérdőjelezheti az életképességüket is. A fogyasztók ugyanis teljes listát szeretnének, ha népszerű dalokat és szerzeményeket nem találnak meg a stream szolgáltatóknál, könnyen viszafordulhatnak az illegális letöltésekhez. A Pirate Bay fájlcserélőjén ugyanis minden zeneszám ott van.

Még hallgatható és nézhető a Youtube-on a az 511 milliós nézettségű Roling in the Deep:

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Zenés színház

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Vizuál

L. Simon László a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A korábbi kulturális államtitkár megbízatása öt évre szól.
Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.
Vizuál

Négy díjat nyert Los Angelesben Szajki Péter filmje

New York után Los Angelesben is díjazták Szajki Péter Most van most című alkotását. A film a Los Angeles Film Awardson a legjobb elbeszélő nagyjátékfilm és a legjobb romantikus vígjáték kategóriájában nyert, míg Tompos Kátya a legjobb színésznő, Mohai Tamás pedig a legjobb férfi főszereplő különdíját díját vehette át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

Állami gondozott fiatalokon segít a Magyar Művészeti Akadémia egyik legsikeresebb ösztöndíjas projektje

2021 szeptemberétől intézményesített formában működik tovább az a kezdeményezés, melyet Czikora István László a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként kezdett el 2018-ban. A projekt idén egy háromnapos táborral zárul, ám a munka ezzel nem ér véget: a művészeti foglalkozás ezután is a gyerekek mindennapjainak része lesz.
Plusz ajánló

Sokszínű közösségi programok a Ars Sacra Fesztivál műsorában

Elvezethet a művészet a hithez? Képes megszólítani és átalakítani minket a művészet? A hit beszűkít, vagy új perspektívát kínál kulturális kincseink átéléséhez, értelmezéséhez?
Plusz ajánló

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Plusz magazin

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Plusz Kőfeszt

A nyugalom fesztiválja vár a Káli-medencében

Pál István Szalonna és Bandája, Nagy Feró, Ferenczi György és a Pesti Rackák, a Szent Efrém Férfikar, a Fonó zenekar, de Pély Barna is ott lesz a Kőfeszten, aminek idén is a Káli-medence ad otthont augusztus 4. és 8. között. A fesztivál tíz településen, ingyenes programokkal várja az érdeklődőket.