A Berni Művészeti Egyetem Kutatói kilenc darab tízkilós ementali sajtkorongot érleltek különállóan faládákban szeptembertől fél éven át, hogy teszteljék, miként hat a zene ízük és állaguk alakulására. A sajtoknak 24 órán át három különböző dallamot – egy hiphop számot, Mozart A varázsfuvola című operáját, valamint a Led Zeppelin klasszikusát, a Stairway to Heaven című számot játszották. „A legnyilvánvalóbb különbséget az ízerősségben, a szagban és az aromában észleltük” – tolmácsolták a berni kutatók a gasztronómiai zsűri vaktesztelésének eredményét.
„A hiphopon érlelt korong került a lista élére, ami a gyümölcsösségét illeti, ennek volt a legerősebb illata és aromája.”
Benjamin Luzuy, a svájci televízió neves séfje, a zsűri tagja a Reuters brit hírügynökségnek elmondta, hogy „a különbségek igen nyilvánvalóak voltak a sajtok állagát, ízét, megjelenését illetően”. A kísérletben nem hangszórókkal, hanem mini adókészülékekkel továbbították a zene energiáját a sajtokba. „Az összes energia közvetlenül rezonált a sajtokban” – magyarázta Michael Harenberg, az egyetem kutatója.
A sajtokat a zsűri kétszer tesztelte, és mindkét alkalommal nagyjából ugyanaz az eredmény jött ki – tette hozzá Beat Wampfler, a burgdorfi K3 sajtüzem tulajdonosa, a kutatásba bevont sajtok készítője. Elmondta, hogy a további kutatásban a hip hopra fognak összpontosítani. „Az az elképzelésünk, hogy 5-10 sajtot teszünk ki különféle hiphop dallamnak, majd összehasonlítjuk őket.”
A Tribe Called Quest - Jazz