Plusz

Ezért nem kellene antik műtárgyakkal kereskedni

2017.08.23. 09:15
Ajánlom
Soha nem voltak magasabbak a műkincspiaci árak - eközben pedig felbecsülhetetlen régiségek tűnnek el privát gyűjteményekben a licitháborúkat követően.

Az utóbbi időben egyre több eset hívta fel a figyelmet az illegális műkincs-kereskedelemre - legutóbb például a Hobby Lobby nevű amerikai kézműves bolthálózatot bírságolták meg 3 millió dollárra, amiért valószínűleg Irakból kicsempészett antikvitást vásároltak be. Ezzel együtt a gyűjtőket és múzeumokat is óva intették, hogy kellő alapossággal járjanak el a gyűjtemények hátterének ellenőrzésekor.

Alice Stevenson, a UCL egyetem muzeológia előadója az eset kapcsán a The Conversation nevű oldalra írt cikket a műkincs-kereskedelem visszásságairól: ha egy aukcióra bocsátott régiséget legálisan hordtak el lelőhelyéről, azután, hogy az archeológusok szorgalmasan beiktatták a tárgyat,  elvileg nincs probléma - legalábbis jogi szempontból. Az ilyen eladások etikailag mégis visszásak.

Képünk illusztráció!

Képünk illusztráció! (Fotó/Forrás: Joe Raedle / Getty Images Hungary)

A legnagyobb probléma a régészek által feltárt régiségek nyilvános árverésével az, hogy ezek a tárgyak így könnyen elveszhetnek egy privát gyűjteményben, ahol sértetlenségük és eredetiségük már egyáltalán nem biztosított.

A privát tulajdonú régiségeket nem védi a nemzetközi jog és nincsenek tulajdonjogi kötelezettségek sem a tulajdonos felé. Az ilyen aukciók ráadásul a régiségkereskedelem megbecsülésének és elismertségének is ártanak. Sokan épp ezért ezeket az üzleteket hívják szürke kereskedelemnek. Leggyakrabban az eredet nélküli, hamis papírokkal megspékelt antikvitások cserélnek gazdát ilyenkor.

Az aukciós házak által elárverezett régiségek eredetét elvileg alapos vizsgálat után állapították meg. Egy megfelelő igazolás így az egekbe verheti az adott aukciós tétel árát - sokan máris "buborékról" beszélnek a művészeti piacon belül.

Mindegy, hogy a licitálónak egy antik edényre, vagy egy reneszánsz-kori festményre fáj a foga - kulturális tőkéhez szeretne hozzájutni; egy olyan fajtához, ami pénzügyileg is jó befektetés, és nem mellesleg a gazdagság szimbóluma is. A rekordokat döntögető árak, az erről szóló szenzációhajhász újságcímek viszont aláássák a régiségek hagyaték-értékét, és mindössze a gazdasági értéküket emelik ki.

Az mindegy, hogy az antikvitásnak mi a története, és hogyan kapcsolódik a múltunkhoz, a lényeg, hogy mennyi pénzt fizettek érte.

A túlzó árak és az azokat övező figyelem emellett feltüzeli a piaci igényt, ami pedig tovább bátorítja a műkincsek kizsákmányolását. Ha az örökséget tehetősek adják el gazdagoknak, azzal pont azok vesztenek a legtöbbet, akik kulturális és helyrajzi értelemben a legközelebb állnak az adott régiséghez.

Mindezek ellenére a régészeti felfedezések elárverezése ma is bevett gyakorlat. 2014 októberében például két, egyiptomi régészeti tételt árvereztek el az Amerikai Régészeti Intézettől. Az egyik tétel Harageh kincsei névvel került kalapács alá, és egy 4000 éves kőtálat, és néhány különösen ritka, ezüst berakásos ékszert tartalmazott. A másik egy kő fejtámasz volt. Előbbit a New York-i MET közbenjárásával végül mégsem árverezték el, hanem egy privát értékesítés során került új gazdához. A fejtámasz pedig a kikiáltási árát bőven meghaladva tűnt el egy privát licitáló gyűjteményében.

Képünk illusztráció!

Képünk illusztráció! (Fotó/Forrás: Jeff J Mitchell / Getty Images Hungary)

Ezeket a műtárgyakat az egyiptomi Flinders Petrie Brit Régészeti Iskola égisze alatt végzett ásatás során tárták fel, akik saját szabályaik szerint jártak el, hova kerüljenek a kincsek: legálisan elszállították őket Egyiptomból, és a St. Louis Múzeumba kerültek 1914-ben, hogy a nagyközönség is megcsodálhassa őket - ahogy az a szerződésekben állt. Ezt rúgta fel az Amerikai Régészeti Társaság, amikor licitre bocsátotta a tárgyakat.

Nem kellett volna így történnie: felajánlhatták volna őket egy másik intézetnek, hogy továbbra is mindenki hozzájuk férhessen, és a kincsek megóvása is biztosított lett volna.

Ehelyett inkább kiárusítást tartottak.

Az ilyen esetek ellen kellene fellépni a cikk szerzője szerint, ahogy ő azt meg is tette, eredmény nélkül. Az ohiói Toledói Művészeti Múzeum a Christie's aukciós házon keresztül bocsátott licitre ősi egyiptomi kincseit 2016 telén, annak ellenére hogy az egyiptomi kormány is felemelte a szavát. A felháborodással annyit legalább elértek, hogy a toledói múzeum egyéb tárgyait valószínűleg nem árusítják majd ki. Remélhetőleg a jövőben egyre kevesebb ilyen szürke eladás történik - és a változás még azelőtt bekövetkezik, hogy még több antik kincs tűnik el privát gyűjteményekben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Tompos Kátyára emlékeznek a Müpában

A március 1-jén tartott emlékesten a színházi és zenei élet számos jeles képviselője vesz részt. A koncert bevételét a Tompos Kátya Alapítvány fordítja jótékony célra.
Plusz hír

Élettörténet-pályázatot hirdettek fiataloknak

A Népszava és az Esterházy Magyarország Alapítvány élet.történet. pályázatot hirdetett 16–22 éves fiatalok számára a következő kérdések mentén: Ki vagy te? Hogyan élsz? Milyennek látod a világot? Milyen jövőt képzelsz el magadnak 10 év múlva?
Plusz ajánló

Zubreczki Dávid: „Budapest tele van különleges templomokkal”

Ismét kiadták a Templomséták Budapesten című könyvet. Zubreczki Dávid építészeti mesemondó nagysikerű kötetében 250 templom, zsinagóga, imaház, kápolna és szentély szerepel különleges városi sétajavaslatokkal. A mű megjelenéséhez kapcsolódóan február 13-tól május 21-ig nyolc budapesti templomban tart vetített előadást a szerző.
Plusz ajánló

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Plusz ajánló

Ott vagyunk, ahol a kultúra – megjelent a februári Fidelio

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. februári száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!