Plusz

Felolvasószínház musicalből - Kirké

2011.06.23. 13:55
Ajánlom
Pécsett a Nyílt Fórum keretében teljességében megismerhettük Szabó T. Anna és Lázár Zsigmond musicaljét.

A Madách Színház Musicalpályázatán Szabó T. Anna és Lázár Zsigmond a Kirké című darabbal indult. Rövid szinopszisként akkor ezt kaptuk: "Idő: Budapest, 1939. A történet beágyazódik a '39-es Budapest éjszakai életébe. Szabó T. Anna versei különlegesek és finomak. Kiváló érzéke van a teatralitáshoz. Az anyag igazi víziót rejt magában." Kritikusunk így írt a hallott zenei anyag kapcsán: "Szabó T. Anna költőnő egy 1939-ben játszódó darabbal állt elő. Főhőse Kirke, akinek kedvence Rilke és a rántott csirke, ám a veszedelmes lebuj vezetője ördögi lény. Balogh Anna úgy adta elő Kirke belépőjét, hogy ezt darabot ezentúl már neki és rá kell írni."

A Pécsi Országos Színházi Találkozón a harmadéves zenés színész osztály Novák Eszter rendezésében vezette elő a musicalt, a dramaturgok Nyílt Fórumának történetében első zenés darabként. Ahogyan a puding próbája az evés - és ennél közhelyesebbek nem is lehetnénk -, úgy ebben a felolvasó-színházi formában már látható, hallható, de legalább érezhető, megmozdul-e a történet. Ilyeténképp fölöslegesnek érzem azokat a mentegetőzéseket, hogy a tér mennyire volt alkalmatlan, és még egy heti munkával mennyit hoztak volna ki az alkotók a produkcióból és a műből.

A költőnő elmondta, gyorsan kellett dolgozniuk a pályázatra, a musicalt tulajdonképpen az ihlette, hogy voltak kész dalszövegei. Mivel a "jó cinikus", Chicago-szerű zenés darabokat kedveli, ő maga is ilyenben gondolkodott. És mindenképpen sok szereplőt akart látni a színpadon.

A Kirké épül a klasszikus mitológiai alapra, kötődik konkrét évszámhoz (1939. november 8.), valamint a Varázsfuvola motívumai is felfedezhetők a szerelmes és krimiszálat sem nélkülöző sztoriban. Ezek azonban nem szervülnek igazán, ahogyan Závada Pál is felvetette: nem biztos, hogy a meghatározott időre szükség van - pláne azért mert kevés dolog köti a darabbeli eseményeket a megnevezett időhöz -, egy általánosabb, a jelenbe, a közeli jövőbe, esetleg a tegnapba vagy a tegnapelőttbe helyezett mese kitágítaná mind az értelmezési határokat, mind a rendezői lehetőségeket. Radnai Annamária dramaturg és Novák Eszter megerősítették Závadát abban, hogy "hiányzik a staffázs". Radnai szerint viszont szükség van valamilyen időkijelölésre, mert a szimbolikus mesébe tett a szimbolikus mese egyszerűen ellebeg.

A kritikák mind arra utaltak, az alkotók jó úton járnak, és cizelláltabb karakterépítéssel, néhány logikai következetlenség kigyomlálásával, kitágított véggel, némi nyelvi változtatással az alapanyag "igazi" színpadra alkalmas, mert a zene még ebben a formájában is igen meggyőző.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!
Plusz ajánló

Egy férfi fantáziálásának megvalósulása – a Fidelio programjai a Sziget 5. napján

Repkednek a csókok, szétnyílnak a lábak, ringanak a csípők és magasba emelkednek a fenekek – mindez Roy Assaf Lányok című előadásában, amely után lehetőségünk van megnézni a fiúkról szóló verziót is ugyancsak ezen a napon. Vár a Fidelio Színház- és Táncsátor a Szigeten!
Plusz ajánló

A test mint dinamikus tárgy – a Fidelio programjai a Sziget 4. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor színpadán szombaton is álomszerű képek váltakoznak majd, miközben a kettősségből egység, ismeretlenekből pedig barátok alakulnak. Erre nyújt kiváló példát a Szlovéniából érkező Alien Express című előadás. Gyere el, és győződj meg róla!