Plusz

Földrészek találkozása

2012.08.19. 20:34
Ajánlom
Korhatáros Webern-előadás, Schubert egyik utolsó vonósnégyese és forró dél-amerikai táncok a Szivárvány Kultúrpalotában – ezúttal elsősorban a felnőtt közönségnek kedvezett a fesztivál programja, de a gyerekek sem maradtak szórakoztatás nélkül.

Haydn B-dúr "A vadászat" vonósnégyesével indult a nap. Nagy örömömre szolgált, hogy az előadók között Jonathan Cohen is jelen volt. Cohen ugyan nem kifejezetten jó csellista, de a legkitűnőbb zenészek egyike: a cselló mellett játszik csembalón vagy akár portatív orgonán is, állandó derűje pedig minden esetben áthatja az előadást. A vonósnégyest Liszt Liebestraum című szerzeménye követte, mégpedig Gaspar Cassado cselló-zongora átiratában, Devich Gergely és Kocsis Zoltán interpretációjában. A kaposvári közönség lelkes ovációval fogadta a hibátlan játékot, mert úgy látszik, tudják, hogy ennek az ifjú csellistának bizony szoknia kell a vastapsot.

A két könnyedebb bevezető darab után Kokas Katalin, a fesztivál művészeti vezetője megkérte a szülőket, hogy ha lehet, gyermekeiket vigyék ki a teremből, mert a következő műsorszám nem igazán nekik való. Anton Webern, a második bécsi iskola tagjának hat vonósnégyesre írt bagatellje hangzott el, közben pedig Dráfi Kálmán kisfilmjét vetítették. A film ötletes volt ugyan, de talán kidolgozatlansága miatt nem volt igazán hatásos, bár Webern zenéjével együtt már valóban nem ajánlanám a gyerekközönségnek. Oldódásképpen Pekka Kuusisto és Kokas Katalin Leclair hegedűduóiból játszott, majd Kocsis Zoltán tért vissza a színpadra, ezúttal Anna Laaksóval. A két zongorista Dvořak szláv táncait adta elő, azokból is az elsőként kiadott, nyolc darabot magába foglaló op. 46-os gyűjteményt. Kocsis precizitása és Laakso már-már őrült szenvedélye nagyszerűen kiegészítette egymást, a belőlük sugárzó energia nem hagyta nyugodni a közönséget, már a harmadik tánc után sokan közbetapsoltak. Kocsis nem vette ezt zokon, de figyelmeztette a hallgatóságot, hogy bizony mind a nyolc táncot el fogják játszani. Meg is tették, mégpedig olyan színvonalon, hogy a közönség a végén azt kívánta, bár eljátszanák a másik nyolc szláv táncot is.

Az esti koncertet egy kortárs finn szerző, Rautavaara darabjával Kokas Dóra és Pekka Kuusisto nyitotta. A darab próbára tette mindkét zenészt, egészen szokatlan hangokat kellett kicsikarniuk hangszereikből, ám ez nem okozott gondot nekik, ahogy a rövid népzenei motívumok előadása sem. A Kelemen Kvartett folytatta a koncertet, Schubert d-moll "A halál és a lányka" vonósnégyesével. Mielőtt a kvartett játszani kezdett volna, felvételről bejátszották a nemrég elhunyt Dietrich Fischer-Dieskau előadásban Schubert azonos című dalát. A Kelemen Kvartett interpretációja lehengerlően hatott, az előadás fénypontja számomra a második tétel volt, melyet a lehető legbensőségesebb érzelmekkel játszottak.

A szünet után először Vivaldi közismert darabját, A négy évszakot adta elő a fesztivál fellépőiből alakult kamarazenekar. Nem mindennapi előadás volt ez: Vivaldinak a darabhoz írt szövegeit egy olasz színész olvasta fel, miközben a zenészek játszottak. A koncertmester szerepében Mikhail Ovrutsky, Pekka Kuusisto, Alina Ibragimova és Kelemen Barnabás évszakonként váltották egymást. A kamarazenekar együtt pedig nagyon értően, értelmezően adta elő a művet, ehhez foghatót eddig tán csak az Il Giardino Armonicótól hallottam. A végére pedig igazi csemege maradt: José Gallardo, ahogy tavaly, idén is egy szelet Dél-Amerikát hozott el nekünk argentin tangóival. Idén azonban nem egyedül érkezett, hozott magával két táncost is, és segítségül hívta Kelemen Barnabást, Kokas Katalint és Nicolas Altstaedtet is, így teljes zenekar kísérte a táncosokat, akik nagyszerű hangulatot teremtettek Kaposváron. És akinek ez nem lett volna még elég, éjszaka részt vehetett a Kaposfest keretein belül megrendezett Kortársak kiállításon, Sturcz János vezetésével.

A színes és izgalmas nap legnagyobb élményét minden esetben Pekka Kuusisto hegedülése jelentette számomra. A finn muzsikus amellett, hogy láthatóan nem rabja a társadalmi és művészi konvencióknak, egészen kivételes módon hegedül: hangszerét olyan könnyedén, minden feszültségtől mentesen szólaltja meg, hogy az szinte elhiszi az ember: nem is olyan nehéz dolog ez a hegedülés.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Plusz hír

Art is Business: díjátadó és konferencia az idei évben

Már lehet nevezni és jelölni az Art is Business Díjra, decemberben pedig megrendezik az első Art is Business Konferenciát a Trafóban.
Plusz ajánló

15 éves az ország leghosszabb összművészeti fesztiválja, a Kultkikötő

Egészen pontosan 2006. július 14-én, Mohácsi János Veszett fejsze című előadásával kezdődött el a Kultkikötő története. A lelkesedésből induló kezdeményezés (egyik) küldetése az volt, hogy életet leheljen a Balaton-parton található kihasználatlan szabadtéri játszóhelyekbe, és ez által elérhetővé tegye a helyiek és a nyaralóközönség számára a minőségi szórakozást.
Plusz galéria

Hangolódj galériánkkal az Ékszerek Éjszakájára!

Idén is lesz Ékszerek Éjszakája a tematika pedig 0- / Zero negative. A nyitásig mutatunk egy kis ízelítőt!
Plusz hír

Augusztus 15. után sem lehet zenés-táncos rendezvényeket tartani

Bármilyen változtatás kockázatos - indokolta a csütörtök reggeli bejelentést Gulyás Gergely.