Plusz

Földrészek találkozása

2012.08.19. 20:34
Ajánlom
Korhatáros Webern-előadás, Schubert egyik utolsó vonósnégyese és forró dél-amerikai táncok a Szivárvány Kultúrpalotában – ezúttal elsősorban a felnőtt közönségnek kedvezett a fesztivál programja, de a gyerekek sem maradtak szórakoztatás nélkül.

Haydn B-dúr "A vadászat" vonósnégyesével indult a nap. Nagy örömömre szolgált, hogy az előadók között Jonathan Cohen is jelen volt. Cohen ugyan nem kifejezetten jó csellista, de a legkitűnőbb zenészek egyike: a cselló mellett játszik csembalón vagy akár portatív orgonán is, állandó derűje pedig minden esetben áthatja az előadást. A vonósnégyest Liszt Liebestraum című szerzeménye követte, mégpedig Gaspar Cassado cselló-zongora átiratában, Devich Gergely és Kocsis Zoltán interpretációjában. A kaposvári közönség lelkes ovációval fogadta a hibátlan játékot, mert úgy látszik, tudják, hogy ennek az ifjú csellistának bizony szoknia kell a vastapsot.

A két könnyedebb bevezető darab után Kokas Katalin, a fesztivál művészeti vezetője megkérte a szülőket, hogy ha lehet, gyermekeiket vigyék ki a teremből, mert a következő műsorszám nem igazán nekik való. Anton Webern, a második bécsi iskola tagjának hat vonósnégyesre írt bagatellje hangzott el, közben pedig Dráfi Kálmán kisfilmjét vetítették. A film ötletes volt ugyan, de talán kidolgozatlansága miatt nem volt igazán hatásos, bár Webern zenéjével együtt már valóban nem ajánlanám a gyerekközönségnek. Oldódásképpen Pekka Kuusisto és Kokas Katalin Leclair hegedűduóiból játszott, majd Kocsis Zoltán tért vissza a színpadra, ezúttal Anna Laaksóval. A két zongorista Dvořak szláv táncait adta elő, azokból is az elsőként kiadott, nyolc darabot magába foglaló op. 46-os gyűjteményt. Kocsis precizitása és Laakso már-már őrült szenvedélye nagyszerűen kiegészítette egymást, a belőlük sugárzó energia nem hagyta nyugodni a közönséget, már a harmadik tánc után sokan közbetapsoltak. Kocsis nem vette ezt zokon, de figyelmeztette a hallgatóságot, hogy bizony mind a nyolc táncot el fogják játszani. Meg is tették, mégpedig olyan színvonalon, hogy a közönség a végén azt kívánta, bár eljátszanák a másik nyolc szláv táncot is.

Az esti koncertet egy kortárs finn szerző, Rautavaara darabjával Kokas Dóra és Pekka Kuusisto nyitotta. A darab próbára tette mindkét zenészt, egészen szokatlan hangokat kellett kicsikarniuk hangszereikből, ám ez nem okozott gondot nekik, ahogy a rövid népzenei motívumok előadása sem. A Kelemen Kvartett folytatta a koncertet, Schubert d-moll "A halál és a lányka" vonósnégyesével. Mielőtt a kvartett játszani kezdett volna, felvételről bejátszották a nemrég elhunyt Dietrich Fischer-Dieskau előadásban Schubert azonos című dalát. A Kelemen Kvartett interpretációja lehengerlően hatott, az előadás fénypontja számomra a második tétel volt, melyet a lehető legbensőségesebb érzelmekkel játszottak.

A szünet után először Vivaldi közismert darabját, A négy évszakot adta elő a fesztivál fellépőiből alakult kamarazenekar. Nem mindennapi előadás volt ez: Vivaldinak a darabhoz írt szövegeit egy olasz színész olvasta fel, miközben a zenészek játszottak. A koncertmester szerepében Mikhail Ovrutsky, Pekka Kuusisto, Alina Ibragimova és Kelemen Barnabás évszakonként váltották egymást. A kamarazenekar együtt pedig nagyon értően, értelmezően adta elő a művet, ehhez foghatót eddig tán csak az Il Giardino Armonicótól hallottam. A végére pedig igazi csemege maradt: José Gallardo, ahogy tavaly, idén is egy szelet Dél-Amerikát hozott el nekünk argentin tangóival. Idén azonban nem egyedül érkezett, hozott magával két táncost is, és segítségül hívta Kelemen Barnabást, Kokas Katalint és Nicolas Altstaedtet is, így teljes zenekar kísérte a táncosokat, akik nagyszerű hangulatot teremtettek Kaposváron. És akinek ez nem lett volna még elég, éjszaka részt vehetett a Kaposfest keretein belül megrendezett Kortársak kiállításon, Sturcz János vezetésével.

A színes és izgalmas nap legnagyobb élményét minden esetben Pekka Kuusisto hegedülése jelentette számomra. A finn muzsikus amellett, hogy láthatóan nem rabja a társadalmi és művészi konvencióknak, egészen kivételes módon hegedül: hangszerét olyan könnyedén, minden feszültségtől mentesen szólaltja meg, hogy az szinte elhiszi az ember: nem is olyan nehéz dolog ez a hegedülés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Plusz hír

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Plusz ajánló

„Mindannyian egyek vagyunk” – szimfonikus Ady-koncert Dunaszerdahelyen

Október 7-én, Dunaszerdahelyen hallhatja a közönség a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című előadást, amelyen a költő versei zenekari kísérettel szólalnak meg. A nagy sikerrel futó produkció már több határon túli településen megnyerte magának a hallgatóságot.
Plusz ajánló

William Christie, Joyce DiDonato, Jordi Savall és Riccardo Chailly is szerepel a Müpa 2025-ös programjában

A magyar közönség kedvencei váltják egymást a színpadon a Müpa jubileumi évadában: a klasszikus zene neves karmesterei és szólistái, valamint a jazz és a könnyűzene legjava is Budapestre jön az új évben.
Plusz ajánló

Jókedvű találkozások és őszi hagyományok – idén októberben rendezik meg a Komáromi Borkorzót

Az október 3. és 5. között tartott fesztivál a jó italok szerelmesei mellett a zenerajongókat, sőt mindazokat várja, akik szeretik kellemes hangulatban, jó társaságban eltölteni a szabadidejüket.