Plusz

Francesco Feo

2011.11.08. 23:14
Ajánlom
Francesco Feo (1691, Nápoly – 1761 január 28, Nápoly) Korának – Burney szavaival élve – egyik legnagyobb nápolyi mestere. Mint konzervatórium vezető és komponista, befolyása csak Leo, Durante és Porpora hatásával mérhető, mégis, manapság szinte ismeretlen - nemcsak munkássága hanem a neve is – még a korszak rajongói számára is. Feo zenei tanulmányait a Conservatorio della Pietá dei Turchiniben folytatta, ahova 1704-ben íratták be. Iskolatársai voltak Leo és Majo, tanárai pedig Basso és Fago.

1712-ben hagyta el a konzervatóriumot és a rákövetkező évben már sikerrel mutatták be első operáját a Zenobiát, amit az egész Habsburg birodalomban játszottak az 1730-as évekig. A következő években, mint egyházi zeneszerző alapozta meg hírnevét, főként oratóriumai (pl. „Il martirio di Santa Caterina”) révén.

Az 1720-as években ismét az operaírás felé fordult figyelme és 1723-ban óriási sikerrel mutatta be a Sifacét, ami a 25 éves Metastasio első librettóján alapult és olyan sztárokat vonultatott fel, mint Nicolini a kasztrált és Marianna Bugarelli. A Siface sikere és egyházi komponistai hírneve vezetett a „Conservatorio si San Onofrio” maestrójává történő kinevezéséhez. Mihamar Nápoly legjobb zenei professzoraként kezdték emlegetni, és tanítványai közé tartozott Sabatino, Manna, Latilla és Jommelli. Feo 1739-ben primo maestróént, mint Durante utódja a „Conservatorio dei Poveri di Gesù Cristo vezetője lett, a San Onofrio-beli állását pedig Leóval töltötték be. Ezekben az években 6 további „opera seria” növelte hírnevét, melyeket Itália különböző városai számára írt.

Az 1740-es évektől visszavonult a színpadtól és egyházi zene komponálásának szentelte idejét. Különösen oratóriumai voltak népszerűek, melyek még külföldre is (elsősorban Madridba) eljutottak.

1743-tól már csak magántanítványokat fogadott és különböző nápolyi templomok „maestro di capellájaként egyházi zenét komponált.

Művészete:

Feo ízig-vérig gáláns stílusú zenéje elegáns egyensúlyt teremt Vinci könnyed hatásvadász megoldásai és Leo kissé szikár, józanul választékos művészete között (Gloria, Laudamus Te, Gratias Agnimus Tibi, Qui tollis, Cum sancto spirito). Burney különösképp dicsérte „sziporkázó invenciója, dallamainak elsöprő ereje és kifejezőkészsége” miatt. Tanítványai művészetének méltó letéteményesei, és Feo korabeli népszerűségét mi sem jellemzi jobban, mint, hogy korának egyik leghírhedtebb zenei fosztogatója, Gluck számos plágiumot követett el Feo egyházi zenéjének rovására.

 

Operák:

Zenobia (dramma per musica, 1713)

La forza della virtù (commedia per musica, 1719)

Teuzone (dramma, 1720)

Siface re di Numidia (dramma, 1723)

Ipermestra (dramma per musica, 1728)

Arianna (dramma per musica, 1728)

Il Tamese (ossia Arsilda regina del Ponto, dramma per musica, 1729)

Andromaca (dramma per musica, 1730)

L'Issipile (opera seria, 1733)

Arsace (opera seria, 1740)

Intermezzók:

Morano e Rosina (1723)

Coriando lo speziale (Róma, 1726)

Don Chisciotte della Mancia (Róma, 1726)

Il vedovo (1729)

Serenaták:

Pohnice (Madrid, 1738)

Oreste (Madrid, 1738)

Oratóriumok:

Il martirio di Santa Caterina (Nápoly, 1714)

San Giovanni (Nápoly, 1715)

4 oratori per i defunti (Nápoly, 1723-1731)

Il genere umano in catena liberato da Nostra Signora (Nápoly, 1731)

San Francesco di sales (Nápoly, 1734)

Gesù adorato dai tre magi (Genova, 1737)

La distruzione dell’esercito dei cananei con la morte di Sisara (Nápoly, 1739)

Tobias (Nápoly, 1741)

La Ruth (Róma, 1743)  



Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

30 éves jubileumra készül Tokaj-Hegyalja és Zemplén meghatározó kulturális programsorozata, a Zempléni Fesztivál

Augusztus 13-tól 22-ig várja kedves közönségét színvonalas kulturális programokkal, Tokaj-Hegyalja turisztikai érdekességeivel és gasztronómiai finomságaival a jubileumi, 30. Zempléni Fesztivál. Két hétvégét magába ölelő tíz nap, 40 helyszínen 65-70 előadást nyújtó összművészeti programkínálat.
Plusz interjú

A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel

Éppen két évtizede, hogy Dr. Ottrubay István átvette az Esterházy Csoport irányítását. Nem mindennapi kihívás volt átszervezni és modernizálni az Esterházy család történelmi örökségét. E jeles évforduló alkalmából arról beszélgettünk, miként lehet jól ötvözni a hagyományost a modernnel, hogyan működik egy cégcsoport, amely saját nyereségéből finanszírozza a kulturális tevékenységeket és miként lehet mai, modern vezetőként úgy irányítani az egészet, mint egy futballcsapatot az edzője?
Plusz ajánló

125 éves a kontinens első földalattija, a „kisföldalatti” 

A népszerű budapesti „kisföldalatti”, a Millenniumi Földalatti Vasút 125 éves történetét mutatja be a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum új, időszaki tárlata.
Plusz hír

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Plusz ajánló

Hommage a Széchényi Ferenc - Összművészeti fesztivál a Nemzeti Múzeumban

Összművészeti fesztivállal tiszteleg alapítója, Széchényi Ferenc előtt a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM), ahol koncert, tárlatvezetések és egyéb programok várják az érdeklődőket június 18-19-én.