Plusz

Freddie Mercury vadabb és bátrabb volt annál, ahogy ebben a filmben bemutatják

2018.11.08. 16:10
Ajánlom
A Bohém rapszódia számos tekintetben kozmetikázza Freddie Mercury alakját, aki a valóságban többet közölt szexualitásáról, hedonizmusáról a dalaiban, mint amennyit a film megmutat.

Kész szerencse, hogy a mozikban futó Bohém rapszódia című film elkészült: ahogy azt mi, és számos más médium megírta, korábban a Boratként ismert Sacha Baron Cohennel tervezték elkészíteni Freddie Mercury életrajzi filmjét. A brit színész-komikus viszont, ahogy azt egy tévéinterjúban elmondta, nem szerette volna, ha a Queen-frontember alakja kozmetikázva jelenik meg a vásznon. A banda két élő tagja, Brian May és Roger Taylor azonban ezt nem bánták, még akkor sem, ha annak idején ők is örömmel voltak részei Freddie vad és kivételes történetének, amelyet az énekes sohasem szégyellt – sőt, büszke volt rá.

Freddie Mercury élete kétségkívül az a kategória, amit el kell mesélni. Perzsa szülők gyermekeként első rockbandáját Mumbaiban alapította. Mondani sem kell, vesztes pozíció: a britek számára az indiai származás ebben az időben az idegenséget jelentette, és nem is volt rocker, aki indiaiként nagy ismertségre tett volna szert. Freddie szerencséje, hogy fehér bőre, sötétbarna haja folytán nem lehetett megkülönböztetni egy európaitól.

Nézd meg a galériánkat!

A Bohém rapszódia című film többé-kevésbé foglalkozik is főhősének ázsiai származásával, de családbaráttá alakítja az életrajz számos elemét. Freddie Mercury ugyanis – és ez senki számára nem titok, aki közelebbről ismeri az életművét – rendszeresen és következetesen előadásainak és dalainak középpontjába helyezte szexualitását, gyakran – úgy tűnik – anélkül, hogy a közönségnek leesett volna, mit csinál. A film viszont mintha azt sugallná: a hedonizmus a rossz út, és a helyes életmódot a családos bandatagok képviselik.

Pedig az énekes büszkén volt „vad”:

volt, hogy egy partiján meztelen felszolgálók dolgoztak, törpék hordták körbe tálcán a kokaint,

volt, hogy a banda Diana hercegnőt álruhában csempészte be egy hírhedt melegbárba. Szívesen énekelt Darth Vadernek vagy Supermannek öltözött emberek vállán ülve, és azért veszett össze Michael Jacksonnal, mert ragaszkodott ahhoz, hogy százdolláros bankjeggyel szívja a kokót a nappaliban. (A sztorihoz hozzátartozik, hogy Mercury meg azt nem bírta, hogy egy légtérben kell lennie Jacko házikedvencként tartott lámájával.) Nem véletlenül mondta Elton John utólag: „Freddie még rajtam is túltett partizásban, és ez már valami.”

Mintha Freddie mássága kisebb tragédiaként jelenne meg az életrajzi filmben: az énekes magányos, nem tud osztozni a megállapodó, családot alapító bandatagok örömeiben, és egyedül marad művészi ambícióival is, stílusa és dalai, amelyek alapélményét melegbárokban szerezte, nem jönnek be zenésztársainak. Úgy tűnik, Freddie hajlama a hedonizmusra megbízhatatlanná, amatőrré teszi. A film szerint a Queen tagjai azzal töltötték a '70-80-as éveket, hogy a szemüket forgatták Mercury viselkedését látva. Pedig ez korántsem volt így: az amerikai Circus magazin riportere, aki részt vett az 1978-as Jazz című album kiadását ünneplő partin, megjegyezte: „Úgy tűnik, Brian May az esti karnevál főszervezője.” Lehet, hogy a csapat katalizátora az énekes volt, de a többiek sem voltak restek, ha bulizásról volt szó.

bohemian-rhapsody-movie-150635.jpg

A Live Aid koncert a 2018-as Bohém rapszódia című filmben

Ha a Queen karrierjét két órába akarjuk belesűríteni, szükségképpen variálni kell a kronológiával, de akkor azért leesik az állunk, amikor a film zárószakaszában Mercury megtalálja az igaz szerelmet, coming-outol a szülei előtt és fellép a Live Aid-koncerten – mindezt egyetlen napba sűrítve. Nem mintha szükség lett volna coming-outra.

A film egy szót sem ejt arról, hogy a Queen minden stílusbeli sajátosságát, egész imidzsét és hírnevét a queer-kultúrának köszönheti.

Ha a Queenre gondolunk, Freddie Mercury jut eszünkbe, aki bőrszerelésben, balettjelmezben vagy épp félmeztelenül, kisgatyában áll a színpadon. Vagy szőrmebundában, mint a Top of the Pops műsorban, 1974-ben. Nem kell rocktörténésznek lenni, hogy a queer-motívumot felfedezzük olyan dalokban, mint a Bohemian Rhapsody és a Love of My Life. A The Fairy Feller’s Master Stroke is inkább szól a rejtegetett szexuális identitásról, mint az azonos című Richard Dadd-festményről.

Mercury nem is mindig rejtette költői képek mögé az üzenetét: gondoljunk csak a Get Down Make Love vagy a Good Old Fashioned Lover Boy című dalokra, illetve a Queen egyik legnépszerűbb számára, a hedonizmust és a szexuális szabadságot nyíltan hirdető Don’t Stop Me Now című slágerre, amely egy bűnbánat nélküli, nyílt, örömteli himnusz a testi élvezetekhez.

I wanna make a supersonic man out of you

Arról sem esik szó a filmben, hogy Freddie mennyire nyíltan játszott a közönségével. Életének és karrierjének ellentmondásos mozzanatait a nyílt színen rejtette el. Nem volt még egy rocksztár, aki ennyire élvezte volna, hogy a közönsége gyakran nem tudja, mi is zajlik a szeme előtt – írja Alexis Petridis a Guardian hasábjain. Ha megnézzük a banda legendás karácsony esti televíziós koncertjét 1975-ből, a közönség a klasszikus rockrajongók tábora, akiket inkább el tudunk képzelni a Deep Purple fellépésein. A ráadásnál Mercury kimonóban jelent meg, de a szemöldökét sem emelte meg senki.

A nyolcvanas években az énekes tovább ment: ma is ismert megjelenését egy olyan férfiról mintázta, akivel leginkább egy melegbárban találkozhatunk. Bajuszos, izmos, szűk farmert és pólót vagy trikót viselt. Ez már néhány rajongónál kiverte a biztosítékot, a The Game című albumot követő turnén néhányan borotvákat hajítottak a színpadra. John Deacon, a Queen basszusgitárosa a Rolling Stone hasábjain be is vallotta, hogy Mercury megjelenítése elidegeníti a közönségük egy részét. „Vannak, akik utálják a dolgot. De ő [Mercury] ilyen, és nem lehet megállítani.”

A Queen életrajzi filmje gyakran figyelmen kívül hagyja alanyát. De lehet, hogy ez Mercuryt sem érdekelte volna: „Nem leszek olyan, mint Eva Perón” – mondta egyszer. –

„Nem akarok aggódni azon, hogy »istenem, ha meghalok, remélem, felismerik, mit alkottam«. Az a lényeg, hogy jól éreztem magam.”

A cikk a Guardian Guaranteed to blow your mind: the real Freddie Mercury című írása alapján készült. Fejléckép: Tom Hill / WireImage / Getty Images Hungary

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz bécs

Szombattól teljes pompájában csodálható meg Bécs karácsonyfája

Gőzerővel készül a közelgő karácsonyi szezonra az osztrák főváros, ahol idén összesen húsz vásárban merülhetnek alá az ünnep hangulatában az érdeklődők.
Plusz hírek

Vádat emeltek az ellopott Lennon-szemüvegek és naplók orgazdája ellen

A sokat látott relikviák Törökországot is megjárták, az egyik ellopott naplóba John Lennon néhány órával halála előtt írt bejegyzést. Most a német ügyészség vádat emelt a 2006-ban eltulajdonított tárgyak feltételezett orgazdája, egy 59 éves török férfi ellen.
Plusz gasztro

Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja – Novemberi gasztro ajánlatunk

A gasztronómiai ősz alappillérei a szilva, a szőlő, a sütőtök és persze a gomba. Az őszi nyirkos időjárásban nőnek, mint a bolondgomba, ilyenkor megszaporodnak az erdőt látogató gombászcsapatok. Gombakisokosunkban alaposan körbejárjuk a témát.
Plusz ajánló

„Mennyire irigyeltem a lengyeleket, nekik igazi Leonardójuk van”

Fáy Miklós kritikus hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunkban. Íme a novemberi ajánlat.
Plusz queen

Freddie Mercury vadabb és bátrabb volt annál, ahogy ebben a filmben bemutatják

A Bohém rapszódia számos tekintetben kozmetikázza Freddie Mercury alakját, aki a valóságban többet közölt szexualitásáról, hedonizmusáról a dalaiban, mint amennyit a film megmutat.