Plusz

Gondolatok az előadói szabadságról

2011.07.16. 00:19
Ajánlom
A kurzusok mellett csütörtökön Somfai László zenetörténész előadása volt terítéken Szombathelyen.

Először a karmester kurzus résztvevőinek próbáiba tekintettem be, ahol idén Debussy Tengere és Bartók Hegedűversenye van terítéken Peskó Zoltán kurzusvezető karmesternél, Tihanyi László pedig elsősorban Schönberg Pierrot lunaire-jével foglalkozik. Egy-egy karmester-növendékre nagyjából huszonöt perc-fél óra jut, ezalatt az idő alatt pedig Peskó Zoltán csak néha-néha ad egy-két instrukciót.

Peskó Zoltán munkamódszeréről a mesterkurzus egyik magyar résztvevőjét, Cser Ádámot kérdeztem, aki már harmadik alkalommal látogatott el a szombathelyi szemináriumra. Ádám beszámolt arról, hogy a professzor elsősorban az önállóságra nevel, szabad teret ad a növendéknek, s inkább az aznapi próbák videofelvételeit elemző esti vetítések során szól hozzá egy-egy delikvens munkájához. Itt mondja el Peskó tanár úr, hogy mit kell másképp csinálni egy zenekar előtt, mi az a mondat vagy mozdulat, ami nem hatékony vagy éppenséggel felesleges. Elsősorban ezeken a videózásokon beszélgetnek el a technikáról, a neves karmester egyik legfontosabb instrukciója pedig az, hogy hallgatni kell a zenekart, figyelni arra, hogy mi az, amit visszakap az ember. Cser Ádám azt tapasztalta, hogy nagyon sok ifjú karmester jár manapság kurzusokra szerencsét próbálni, mert abban látják a jövőjüket, ha ajánlásokat szereznek a kurzusvezetőktől. Ádám számára a repertoárbővítésen kívül a szombathelyi kurzusokon igen fontos a zenekarral kialakuló jó kapcsolat. Az együttesnek nagyon erős véleménye van, még akkor is, ha megteszik, amit a karmester kér: lehet rajtuk látni, hogy ki az, akit elfogadnak. Ez az egyik legfontosabb visszajelzés. A kurzus jellemző sajátossága még, hogy olyan stresszhelyzetet teremt, ami egy egyszerű próbán nem fordul elő, mivel itt a növendék azt sem tudja előre, hogy mikor, melyik résznél fog sor kerülni rá.

Bartók Hegedűversenye kapcsán délután az egyetemen Somfai László zenetörténész angol nyelvű előadását hallgathattuk meg, amelyen az érdekes történeti áttekintés mellett számos információt kaptunk Bartók improvizálásokon alapuló kompozíciós módszeréről, a darab struktúrájáról, valamint a kotta olyan titkairól, amiket nem biztos, hogy mindenki elsőre észrevesz. A mű tanulmányozásához Somfai kifejezetten hangsúlyozta a Székely Zoltán-féle ősbemutató felvételének fontosságát, valamint a különböző artikulációs jelek és tempókérdések tisztázása után felhívta a figyelmünket a zongorakivonat egy bartóki gondolatára, amelyben a komponista leírta, hogy az összes tempóval kapcsolatos utasítás mindössze javaslat, amivel az előadói szabadság fontosságát hangsúlyozta.

A Hegedűverseny apropóján Pauk György hegedűkurzuásba is belehallgattam kicsit. Nagy élmény volt látni, hogy a szólistapályától már visszavonult professzor milyen hatalmas intenzitással, már-már szenvedélyesen tanít. A növendék minden hangját ő maga is végigköveti gesztusaival, s ahol valami javítanivalót talál, ott hegedűvel a kezében azonnal megmutatja, hogy hogyan még jobb az előadás. A tehetséges növendékeknek pedig hamar sikerül megfelelniük a frissen tanult, új instrukcióknak. Pauk György korábban adott interjújában beszámolt arról, hogy először minden növendéket meghallgat, kötelező játszani valamit Bartóktól és Bachtól. Az idei kurzuson pedig Bartók mellett a romantikus repertoár nagy szonátáit választotta ki Pauk tanár úr: Schumann és Brahms szonátáit, valamint Richard Strauss fiatalkori Esz-dúr szonátáját. Néhányan Bartók Hegedűversenyét is hozták, mivel a zárókoncerten a hegedűkurzus három növendéke fogja megszólaltatni Bartók művét.

Pusker Júlia, aki idén volt elsős a Zeneakadémián, második alkalommal jött el a szemináriumra, amelyet tavaly tanára, Kertész István ajánlott neki. Ő Brahms A-dúr szonátáját és Bartók 2. szonátáját hozta Pauk Györgyhöz, s már két hatvan perces órát kapott a tanár úrtól. Juli elmondta, hogy rengeteg új dolgot lehet tőle tanulni ezalatt a pár nap alatt is, és amikor csak teheti, már csak az ujjrenddel és vonással kapcsolatos tanácsai miatt is beül mások óráira. Amellett, hogy zeneileg és technikailag is fontos, hasznos információkkal látja el a professzor a növendéket, hamar személyes kapcsolatot is kialakít velük. Az ifjú hegedűs hölgy külön kiemelte az órákat családias légkörét - ami, tesszem hozzá már én - jellemző az egész fesztiválra.

  

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz interjú

Kultúra, három pilléren – beszélgetés Czigány Balázzsal

Képzőművészet, oktatás, zene: ebben a három pilléres kulturális jelenlétben gondolkodik az Esterházy Magánalapítvány. Eddigi magyarországi tevékenységükről, közeli és távlati terveikről, valamint a Budapesti Őszi Fesztivál keretein belül október 7-én bemutatott EP33 Haydn – Performansz hegedűre, csellóra és koponyára című produkciójukról beszélt Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese.
Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!