Újabb, méregdrágán értékesített festményről derült ki, hogy hamisítvány. Tavaly robbant ki "az évszázad művészeti botránya", amikor több száz millió dollárért eladott, régi mestereknek tulajdonított festményekről kiderült, hogy csak ügyes hamisítványok. Frans Hals, id. Lucas Cranach vagy Orazio Gentileschi képeinek utánzataiért több mint 200 millió eurót fizettek a gyűjtők.
Régi mesterek
Régi mestereknek (Old Masters) az 1800 előtt alkotó európai művészeket nevezi a művészettörténet. Extrém technikai tudás, jellegzetes alkotási mód és a szépség iránti elragadtatottság jellemzi ezeket a művészeket, talán ezért maradtak alkotásaik népszerűek évszázadokon át.
Mivel a régi mesterek kategória idői meghatározása elég tág, a legkülönbözőbb festők tartoznak ide, úgy mint Goya, Dürer, da Vinci vagy épp Vermeer. A művészek gyakran céhek vagy kollektívák felügyelete alatt dolgoztak, jellemzőek voltak a pártfogóknak vagy pártfogókkal együtt végzett munka is.
Az első leleplezett kép Cranach Venus-a volt, amit a liechtensteini herceg aix-i gyűjteményéből foglalt le a francia rendőrség. Ezt követően több kép után kezdtek el vizsgálódni - köztük volt egy Franz Hals-portré, amit a Sotheby's értékesített még 2011-ben, és egy Gentileschi-kép, amit nemrég még a londoni Nemzeti Galéria kapott kölcsön egy kiállításra. A hamis képek többsége egy 1971-ben meghalt francia építőmérnök, André Borie gyűjteményébe tartozhatott.
Úgy néz ki, ennek a hamisítási botránynak derült fény most egy újabb részletére. Az egyik legismertebb aukciósház, a Sotheby's még 2012 januárjában értékesítette Parmigianino Szent Jeromos című festményét több mint 800 ezer dollárért. A képet az aukciósház most bevizsgáltatta, és kiderült hogy hamisítvány - számolt be róla az artnet news.
A Sotheby's nem egyszerűen elküldte elemzésre a képet, hanem még decemberben felvásárolta az ezzel foglalkozó Orion Analytical céget, hogy ezentúl házon belül tudják a legmodernebb technológiával ellenőrizni a művek eredetiségét. Ahogy kiderült, hogy a Parmigianino-kép nem eredeti, azonnal pert indítottak a képet eredetileg bizományba adó francia művészettörténész, Lionel de Saint Donat-Pourrières ellen. Ő nem volt hajlandó visszaadni a hamisítvány értékesítéséből származó profit ráeső részét, ami több mint 600 ezer dollárra rúg.
Az eredetiséget vizsgáló Orion vezetője, James Martin arról is beszámolt, hogyan jöttek rá a csalásra.
Az Orion vizsgálata egy másik, szintén a régi mesterekhez köthető hamisítványra is fényt derített. A Sotheby's 2011-ben 10 millió dollárért eladott Franz Hals Ismeretlen férfi-portréjáról derült ki, hogy nem eredeti. Ezt, és a Parmigianino képet is az a bizonyos Giulano Ruffini vitte eredetileg a művészeti aukciós-piacra.
A Sotheby's igyekszik visszavonni a képeket és kártalanítani a vevőket. A Hals-hamisítványt egyébként korábban felajánlották a másik ismert aukciósháznak, a Christie's-nek is - ott azonban kételkedtek a kép eredetiségében, ezért el is utasították a festményt.
Azokkal kapcsolatban, amelyekről már kiderült hogy utánzatok, már folynak is a nyomozások.