Plusz

Homo erectusok a Nagy-tavak mentén

2011.04.25. 08:26
Ajánlom
„Mindent meg lehet csinálni minden művel, de csak akkor, ha értem mit miért csinálok”- hangzottak Koltai Tamás szavai Tennessee Williams kapcsán, a színház világnapja apropóján. Zsótér biztosan értette is, mit miért művel John Kander-Fred Ebb-Bob Fosse művével.

Úgy ültem be az előadásra, hogy a recepciót ismertem, mi több jegyet, is azért váltottam rá. Tisztában voltam azzal, hogy férfi játszik nőt, (teszi mindezt Flinstones-jelmezben), hogy a színészek a zenekart is adják egyben, no meg, hogy verbunkot is fognak járni.

Lajstromba szedni is nehéz, mi mindent forgatott fel a rendező ebben a musicalben. A Chicago című előadásban csak az maradt meg, ami egyáltalán színházzá emeli azt: a zene és a minimálisra ám velősre rövidített párbeszédek (magyar szöveg: Hamvai Kornél és Varró Dániel, dramaturg: Ungár Júlia). No és az alapvetés, hogy aki a jog nyelvén beszél, annak hatalma van, morál, tisztesség nem áll útjába.

Mátyássy Bence, Friedenthál Zoltán és Herczegh Tamás nem az Őrült nők ketrecéből jött. A meglepő módon minden altestiséget és alpáriságot mellőző szerepcserék következtében elmosódnak a nemek közti határok az előadás során. Azon túl, hogy az így kialakult helyzeteken, - például mikor Roxie bejelenti "terhes vagyok," vagy egy börtönlakó "hölgy" beszámolójában elhangzik, "vágom fel a csirkét a vacsorához", jót nevetünk-, a végére teljesen természetessé válik, hogy egy narancssárga műszőr ruhába és parókába öltöztetett stramm férfi Velma Kelly, ugyanaz lilában pedig Roxie Hart, ők főhősnők, két hidegvérű férjgyilkos. Billy Flynn nagymenő ügyvédet Radnay Csilla játssza, elsődleges nemi jellegeit hangsúlyozó dresszben, végleg felfordítva ezzel a világ megszokott rendjét. Tessék kérem hozzászokni, hogy gyámoltalan, nincstelen, kiszolgáltatott, a tisztességet a pillanatnyi hírnévre bármikor szívesen felváltó, sztárallűrökkel rendelkező egyén nem törvényszerűen nő. Ugyanakkor a gátlástalan, utilista, hazug, nagyhatalmú gazember nem törvényszerűen férfi. Polgár Csaba viszont minden kétséget kizáróan férfi, erről nem csak ruházata alapján győződhetünk meg, hiszen Fred Casely szerepében férfiúi mivoltát még a Roxie-t elcsábító klarinéttal is hangsúlyozza.

A szerepcserék következtében sikerült elkerülni, hogy a darab csúcspontjából, a Cellatangóból "szadomazo" cuccba öltöztetett, hosszúcombú lányok vircsaftja váljon, és ezzel a vizuális ingerrel el is legyünk a darab végéig. Szándékosan kerülte a koreográfus az erotikus táncelemeket, helyette a jazz zenére táncolva teljesen neutrálisnak ható, ugyanakkor individuális legényes motívumokra épített. Novák Ferenc István, a királya és Román Sándor Ezeregyéve óta nem szentségtörés többé könnyűzenére a magyar néptánchagyományokból meríteni. Kérdés azonban, hogy a porondmester virtuozitására - akit szintén Polgár Csaba alakított- létezik-e bármiféle magyarázat, tényleg indokolt volt-e oly sűrűn járatni vele a ritka magyart. Kétségkívül kreatív koreográfus Horváth Csaba, aki a Kárpát-medence összes tájegységének motívumkincsét beépítette a Chicago kétórás előadásába. A nyitány végi csapkodós tabló önmagában felért egy Experidance-utánrúgással.

Az előadás lendülete ugyanakkor Roxie és Billy Flynn kettősénél, a sajtótájékoztató magasságában hagyott alább egy időre, de Roxie kötőtűs-botolósa hamar túllendített minket ezen is. Szívünk megszakadt Amosért, a felszarvazott férjért, kinek naivitását tökéletesen adta vissza Vári-Kovács Péter, és torkig voltunk Billy Flynn érveléstechnikájával, módszereivel, utálatos racionalitásával, ahogy Roxie-t felmentette az esküdtszékkel. Az intermezzo, hogy tudniillik egy szegény magyar lányt, hasonló bűntettért felakasztották, nem rúgta eléggé oldalba a főhősnőt, agóniája folytatódott tovább. De ennyi jutott Roxie Hartnak, csak ítélethirdetésig volt ő címlaplány, neheztelt is ezért marhamód. A finálé melankóliába fordult, Velma és Roxie kettőse lassan feloldódott egy körmagyarban. Lehet, hogy az álmok már a paleolitikumban sem váltak mindig valóra?

Egy ilyen, sztoriját tekintve rém egyszerű musicalt Zsótér Sándor és egy HOPPart kvalitású társulat csakis ironikusan közelíthet meg. A Chicagót a kőkorszakba áthelyezni, mely éppen a modernizálódó társadalom civilizációs betegségeire, anomáliáira reagál, önmagában a tömény irónia.

A koncepció megvalósítása, (a kivitelezés) kimagasló színészi teljesítményt igényelt, a szereplők egyszerre zenéltek, táncoltak, énekeltek és játszottak.

Tudtam, hogy a tavalyi évad legjobb zenés/szórakoztató előadását fogom látni. És valóban zenés volt, szórakoztató és jó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz portré

Arábiai Lawrence élete a valóságban izgalmasabb volt, mint a filmen

Thomas Edward Lawrence néven született százharminc éve, 1888. augusztus 16-án, ismertté Arábiai Lawrence-ként vált. Az arab öltözetben járó, a nyelvet és kultúrát tökéletesen ismerő férfi egy személyben volt tudós, katona, titkos ügynök és kalandor, élete filmre kívánkozott. 1962-ben monumentális, Oscar-esővel jutalmazott eposzt forgattak róla.
Plusz szfinx

Új szfinx-szobrot találhattak Egyiptomban

Keveset tudni a frissen felfedezett szoborról, de a jelek szerint a gízai piramisok mellett álló világhírű látványosság mellett ez lehet a második egyiptomi szfinx.
Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!