Plusz

Húsvéti koncert Kecskeméten

2011.04.27. 11:01
Ajánlom
A kecskeméti evangélikus templomban került sor a Mendelssohn Kamarazenekar húsvéti koncertjére.

Kis János evangélikus lelkész bevezetőjében említette, hogy az eseményen összesen nyolc évszakot hallhat majd a közönség és hozzátette: „az a húr, amely nem rezeg majdnem a szakadásig, nem is ad szép melódiát." Nos, a koncerten a Mendelssohn Kamarazenekarnak alkalma nyílt mind szív- és húrszaggató, mind lírai, áhítatos részek átadására. Kováts Péter, a zenekar hangversenymestere és az est szólistája véleményem szerint jelenlétével és mozdulataival erősen segítette az öt első és négy második hegedűből, három-három brácsából és csellóból, egy bőgőből és egy csembalóból álló együttes munkáját a különböző zenei árnyalatok megszólaltatásában.

A felcsendülő Vivaldi-mű Tavasz tétele szép, tömör hangzású volt, ahol tutti és szóló váltakozása olajozottan működött. Az allegro tempó korrekt volt és leginkább hagyományos, semmint historikus. A második tétel brácsa közbeszólásai inkább melodikusak, semmint a historikus játékosok által kedvelt kutyaugatás szerű hatásra törtek. A harmadik tételből nem hiányzott a táncosság, kínosan ügyeltek a teraszos dinamikára és a szólista kettősfogásai tiszták, élvezhetőek, a nyolcadmozgással azonban a zenekar elmaradt a hegedű szólója mögött. Ezután számomra hatalmas meglepetés következett: amikor lélekben már a Nyár első tételében megfigyelhető kakukkszóra figyeltem volna, Piazzolla Tavasz kompozícióját kezdte játszani a zenekar. Hangzása nagyon vadnak hatott, főleg Vivaldi zenéje után, majd zenekar és szóló szenvedélyes játékába csapott át. A hegedülés technikai oldalát tekintve ez a szólista részéről magas G-húr regiszterben való játékot és üveghangok használatát, majd magas E-húr fekvést követelt, az E-húron ereszkedő kromatikával és kisebb futamokkal. A végén visszatért a 6/8 lüktetésű vad hangzás. 

Ismét Vivaldi következett, a Nyár. Magam csak félig ocsúdtam fel a stílusoknak ebből az érdekes keveréséből, de a játékosok gyorsan alkalmazkodtak a barokkos játékmódhoz, szinte historikus precizitással aknázva ki a hangsúlyos-hangsúlytalan ütemrészek adta akcentuálási lehetőségeket és vonóhasználatukat is szabályozottnak láttam. A szólista játékát a Piazzolla Tavasz a nagyobb vibrato és intonációs lazaság felé vitte. A második tételben a szólista hangja helyenként mattá vált, de a tutti hasonló effektjeiből ítélve ez akár szándékos is lehetett. A vihartételben a concertáló hangszer elsősorban virtuozitásra törekszik és ezen a ponton ez igen hatásos. Piazzolla Nyara egy fáradt, de mégis erőteljes és ismét vad táncjelenetet juttatott az eszembe. A kezdő, durvább szakaszt egy lírai rész követi, majd az eredeti szakasz visszatér. Szenvedély és líra kettőssége uralja ezt a tételt és e két érzés közötti feszültség lehel életet bele. 

Rövid hangolás után az Ősz következett. Ismét a vonóhasználatot emelném ki, amivel a barokk feszességet próbálták tartani, egyes hosszú, kitartott hangok azonban a kortárs szerző nevét melléknevesítve elpiazzollásodtak. Kováts Péter néha hegedűjét leeresztve dirigál, a zenekar mozdulatait szinte tökéletes pontossággal követi. A második tételben a csembaló kap szólisztikus szerepet a vonósok halk, homofón játéka fölött. Az Ősz harmadik, vadászatot idéző tétele kicsit vad, szertelen.

Vivaldi Tél tételének kezdése karakterében a tipikus barokk operai toposzt idézi, krákogó hangszínnel, melyet azonban rövid időn belül felvált a hagyományos hangszín. Ez a rideg effekt mintha a crescendo része lenne egyes helyeken. Itt ismét megfigyelhettem, hogyan keverik a historikus és a hagyományos, 20. századi játékmódot. A 4/4-es Piazzola Tél a legkevésbé táncszerű a modern zeneszerző tételei közül, ez főleg a szólórészekben szembetűnő. Megindító a szólista felfelé lépő kis szekunddal kezdődő dallamocskája, mely mély fájdalommal teli. Ez a fájdalom a zenekar segítségével oldódik, a szólista egyik improvizációja a zenekari hangzás fölött Vivaldi teléből származik! A tétel drámaiságban igen gazdag, mégsem tragikus, ettől szerethető. Köszönjük Piazzolla! 

A végén felharsanó tapsot  hosszas tetszésnyilvánítás követte, Kováts Péter Piazzolla Nyár tételét adta ráadásnak. Szenvedély és líra zárta tehát a Mendelssohn Kamarazenekar húsvéti koncertjét.

Mendelssohn Kamarazenekar
2011. április 18. 19:00 Evangélikus templom (Kecskemét)

Hangversenym. és szólista: Kováts Péter 

Vivaldi: A négy évszak
Piazzolla: Négy évszak

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Plusz ajánló

„Mindannyian egyek vagyunk” – szimfonikus Ady-koncert Dunaszerdahelyen

Október 7-én, Dunaszerdahelyen hallhatja a közönség a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című előadást, amelyen a költő versei zenekari kísérettel szólalnak meg. A nagy sikerrel futó produkció már több határon túli településen megnyerte magának a hallgatóságot.
Plusz ajánló

William Christie, Joyce DiDonato, Jordi Savall és Riccardo Chailly is szerepel a Müpa 2025-ös programjában

A magyar közönség kedvencei váltják egymást a színpadon a Müpa jubileumi évadában: a klasszikus zene neves karmesterei és szólistái, valamint a jazz és a könnyűzene legjava is Budapestre jön az új évben.
Plusz ajánló

Jókedvű találkozások és őszi hagyományok – idén októberben rendezik meg a Komáromi Borkorzót

Az október 3. és 5. között tartott fesztivál a jó italok szerelmesei mellett a zenerajongókat, sőt mindazokat várja, akik szeretik kellemes hangulatban, jó társaságban eltölteni a szabadidejüket.
Plusz ajánló

„A szülőföldön is van jövő” – a Mezőség kultúrája elevenedik meg a 26. Őszi Fesztiválon

Szeptember 30. és október 6. között rendezik meg Szamosújváron a 26. Őszi Fesztivált, a Mezőség egyik legfontosabb kulturális eseményét. A rendezvény változatos programokat kínál, lehetőséget biztosítva a régió fiatal tehetségeinek bemutatkozására