Plusz

Így kritizálja Beyoncé és férje a nyugati magaskultúrát!

2018.06.29. 11:35
Ajánlom
Provokatív, mégis gyönyörű videoklippel állt elő a Carters nevű sztárpáros, Beyoncé és rapper, producer férje, Jay-Z. Az Everything is love című, készülő albumuk egyik első videójában a nyugati művészeti horizont diszkriminatív voltára mutatnak rá.

Egy napra olyan emberek foglalják el a világ egyik leghíresebb múzeumát, a Louvre-t, amilyeneket egyébként nem igen látni a múzeum falain: feketék. A Ricky Saiz rendezte Apeshit című videóklipben Beyoncé, Jay-Z, és színesbőrű kortárs táncosok vizuális kontraszttal emlékeztetnek a rabszolgaságra, a rasszizmusra és a nyugati esztétikai követelmények dominanciájára a művészetben.

A klipben a nyugati művészettörténeti kánon legfontosabb alkotásai kerülnek új megvilágításba, sokszor kiegészülve a képre – szerintük – fel nem fért fekete alakokkal.

Rögtön az egyik nyitó kép hátterében Leonardo da Vinci Mona Lisa című festménye látható. A visszafogottan mosolygó Mona Lisa előtt Beyoncé és Jay-Z pasztell színű kosztümben, hatalmas ékszerekben áll – a fekete hatalomátvétel megtestesült szobraként, a Mona Lisa klasszikus háromszög kompozíciójának kiterjesztéseként. A kontraszt azért is erős, mert a két popsztár öltözete hivalkodó anyagi jólétet sugall, míg Leonardo festményén Francesco del Giocondo firenzei kereskedő feleségét egyszerű, az arisztokrata státuszra semmiben nem utaló ruhában ábrázolja. A következő meghatározó képkivágás hátterében a győzelem istennője, a szárnyas Szamothrakéi Niké márványszobra látható, ami előtt ugyanilyen domináns, térfoglaló testtartással áll Beyoncé és férje, hatalmas, törtfehér kosztümben, amelyek textúrája a márványszobor megmunkálását idézi. Az előttük hosszan elterülő fehér lépcsőn pedig fekete bőrű kortárs táncosok illusztrálják mozdulataikkal a szárnyak mozgását. A szöveggel összefüggésben „I can't believe we made it” (Nem hiszem el, hogy megcsináltuk) ez a kép egyúttal utal a feketék önérvényesítő mozgalmainak sikerére is. Az egyik legérdekesebb képi idézet a Medúza tutaja című festmény felidézése, ami az Afrikából Európába érkező menekülteket is behívja az asszociációs mezőbe.

apeshit-120542.jpg

Napóleon megkoronázása és Beyoncé scapata (Fotó/Forrás: YouTube)

A Napóleon megkoronázása című festmény előtt sorfalat alkotó, női táncosok képe is nagyon kifejező: a festmény azt a pillanatot ábrázolja, amikor Napóleon megkoronázza feleségét, Josephine-t. Az afrikai gyarmatosítás alatt jónéhány feketét a halálba taszító király fölött szimbolikus győzelmet aratnak a kép előtt natúr színű ruhában táncoló, ízig-vérig életerős, fekete nők. Középen Beyoncé áll, aki – ha tetszik – a saját popkirálynővé avatását is ünnepli. Az 1800-as években készült neoklasszicista festmény, a gazdag arisztokratát ábrázoló Madame Recamier című híres alkotás is feltűnik a videóban, az előtérben két, fehér kendővel bekötött fejű táncossal. Mintha ezzel a rendező kiegészítené a festményt, amire annak idején nyilvánvaló módon kerülhetek rá a valószínűleg a festmény készültekor jelenlévő mellékszereplők, a fekete rabszolgák. Marie-Guillemine Benoist Portré egy fekete nőről című festményének megidézése is izgalmas: a kép hat évvel a rabszolgaság eltörlése után készült, így akkoriban még hatalmas revelációként hatott a fekete nők ábrázolása. Így ez a festmény elérendő „célt” is jelképezi a klipben. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz bécs

Szombattól teljes pompájában csodálható meg Bécs karácsonyfája

Gőzerővel készül a közelgő karácsonyi szezonra az osztrák főváros, ahol idén összesen húsz vásárban merülhetnek alá az ünnep hangulatában az érdeklődők.
Plusz hírek

Vádat emeltek az ellopott Lennon-szemüvegek és naplók orgazdája ellen

A sokat látott relikviák Törökországot is megjárták, az egyik ellopott naplóba John Lennon néhány órával halála előtt írt bejegyzést. Most a német ügyészség vádat emelt a 2006-ban eltulajdonított tárgyak feltételezett orgazdája, egy 59 éves török férfi ellen.
Plusz gasztro

Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja – Novemberi gasztro ajánlatunk

A gasztronómiai ősz alappillérei a szilva, a szőlő, a sütőtök és persze a gomba. Az őszi nyirkos időjárásban nőnek, mint a bolondgomba, ilyenkor megszaporodnak az erdőt látogató gombászcsapatok. Gombakisokosunkban alaposan körbejárjuk a témát.
Plusz ajánló

„Mennyire irigyeltem a lengyeleket, nekik igazi Leonardójuk van”

Fáy Miklós kritikus hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunkban. Íme a novemberi ajánlat.
Plusz queen

Freddie Mercury vadabb és bátrabb volt annál, ahogy ebben a filmben bemutatják

A Bohém rapszódia számos tekintetben kozmetikázza Freddie Mercury alakját, aki a valóságban többet közölt szexualitásáról, hedonizmusáról a dalaiban, mint amennyit a film megmutat.