Plusz

Így kritizálja Beyoncé és férje a nyugati magaskultúrát!

2018.06.29. 11:35
Ajánlom
Provokatív, mégis gyönyörű videoklippel állt elő a Carters nevű sztárpáros, Beyoncé és rapper, producer férje, Jay-Z. Az Everything is love című, készülő albumuk egyik első videójában a nyugati művészeti horizont diszkriminatív voltára mutatnak rá.

Egy napra olyan emberek foglalják el a világ egyik leghíresebb múzeumát, a Louvre-t, amilyeneket egyébként nem igen látni a múzeum falain: feketék. A Ricky Saiz rendezte Apeshit című videóklipben Beyoncé, Jay-Z, és színesbőrű kortárs táncosok vizuális kontraszttal emlékeztetnek a rabszolgaságra, a rasszizmusra és a nyugati esztétikai követelmények dominanciájára a művészetben.

A klipben a nyugati művészettörténeti kánon legfontosabb alkotásai kerülnek új megvilágításba, sokszor kiegészülve a képre – szerintük – fel nem fért fekete alakokkal.

Rögtön az egyik nyitó kép hátterében Leonardo da Vinci Mona Lisa című festménye látható. A visszafogottan mosolygó Mona Lisa előtt Beyoncé és Jay-Z pasztell színű kosztümben, hatalmas ékszerekben áll – a fekete hatalomátvétel megtestesült szobraként, a Mona Lisa klasszikus háromszög kompozíciójának kiterjesztéseként. A kontraszt azért is erős, mert a két popsztár öltözete hivalkodó anyagi jólétet sugall, míg Leonardo festményén Francesco del Giocondo firenzei kereskedő feleségét egyszerű, az arisztokrata státuszra semmiben nem utaló ruhában ábrázolja. A következő meghatározó képkivágás hátterében a győzelem istennője, a szárnyas Szamothrakéi Niké márványszobra látható, ami előtt ugyanilyen domináns, térfoglaló testtartással áll Beyoncé és férje, hatalmas, törtfehér kosztümben, amelyek textúrája a márványszobor megmunkálását idézi. Az előttük hosszan elterülő fehér lépcsőn pedig fekete bőrű kortárs táncosok illusztrálják mozdulataikkal a szárnyak mozgását. A szöveggel összefüggésben „I can't believe we made it” (Nem hiszem el, hogy megcsináltuk) ez a kép egyúttal utal a feketék önérvényesítő mozgalmainak sikerére is. Az egyik legérdekesebb képi idézet a Medúza tutaja című festmény felidézése, ami az Afrikából Európába érkező menekülteket is behívja az asszociációs mezőbe.

apeshit-120542.jpg

Napóleon megkoronázása és Beyoncé scapata (Fotó/Forrás: YouTube)

A Napóleon megkoronázása című festmény előtt sorfalat alkotó, női táncosok képe is nagyon kifejező: a festmény azt a pillanatot ábrázolja, amikor Napóleon megkoronázza feleségét, Josephine-t. Az afrikai gyarmatosítás alatt jónéhány feketét a halálba taszító király fölött szimbolikus győzelmet aratnak a kép előtt natúr színű ruhában táncoló, ízig-vérig életerős, fekete nők. Középen Beyoncé áll, aki – ha tetszik – a saját popkirálynővé avatását is ünnepli. Az 1800-as években készült neoklasszicista festmény, a gazdag arisztokratát ábrázoló Madame Recamier című híres alkotás is feltűnik a videóban, az előtérben két, fehér kendővel bekötött fejű táncossal. Mintha ezzel a rendező kiegészítené a festményt, amire annak idején nyilvánvaló módon kerülhetek rá a valószínűleg a festmény készültekor jelenlévő mellékszereplők, a fekete rabszolgák. Marie-Guillemine Benoist Portré egy fekete nőről című festményének megidézése is izgalmas: a kép hat évvel a rabszolgaság eltörlése után készült, így akkoriban még hatalmas revelációként hatott a fekete nők ábrázolása. Így ez a festmény elérendő „célt” is jelképezi a klipben. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Színház

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Plusz interjú

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Plusz hír

Virtuális hagyományaink – Pályázatot hirdet a Hagyományok Háza

A tender online népművészeti módszertani tartalmak elkészítésére szól, a felhívás benyújtási határideje április 15.
Plusz mti

Rekordokat dönt a Netflix és a YouTube a járvány idején

A Netflix jegyzi a legtöbb, 59 millió letöltést a YouTube, az Amazon Prime és a Disney+ előtt 2020 első negyedévében.
Plusz gyerek

Fidelio Matiné – Náray Erika mesét mond Bíborkáról és a tündérekről

Folytatódik a Fidelio Matiné vasárnapi sorozata gyerekeknek. Ma – a Rózsavölgyi Szalon együttműködésével – Náray Erika színművész mond mesét Bíborkáról és a varázsfőzetről, meg persze a tündérbirodalomról.