Plusz

Így szelídítik a fiatalokat a József Attilában

2014.01.20. 11:00
Ajánlom
Viccesnek szánt beköpésekkel érkező menő ifjúság ült be a gimis kötelező Oidipuszra, de az alig egyórás, különleges színházi élmény elég volt ahhoz, hogy a látottakat csendben elemző fiatalok hagyják el a nézőteret. A Gaál Erzsébet Stúdió ókori krimiként tálalva teszi több mint fogyaszthatóvá Szophoklész drámáját a József Attila Színház kisszínpadán.

A thébai mondakör ismert alakjának történetét elsősorban fiataloknak dolgozták fel az alkotók. Karsai György és Térey János, mintegy kilencven évvel a Babits-féle fordítás után tették még élőbbé, közérthetőbbé az ókori görög tragédia magyar szövegét. Már az újrafordítás is dicsérendő, ahogy Quintus Konrád rendező feltételezett célja, hogy felkeltse, s meg is tartsa a fiatalok figyelmét, ami - valljuk be -, igenis kihívást jelent ma már.

Az Oidipusz nyomozás című ókori krimi több tekintetben is egyértelműen ajánlott kötelező lehetne a középiskolákban. Hiszen a mai irodalomtanár talán még egy könnycseppet is elmorzsol, ha akad olyan az osztályban, aki valóban elolvassa a művet, s nem csak a neten talált összefoglaló alapján próbál ráhibázni a jó válaszokra.

Amelyik tanuló attól tartana, hogy rémunalom díszletek között zajló, múlt századi koncepcióval előadott előadás viszi még messzebb érdeklődését az irodalomtól, már az első percekben konstatálhatja, hogy nagyot téved. Az interakció hamar elkezdődik, s mire felocsúdnak, már mantraként mormolják: "Halált elhárítani, sorsunk oldani." Persze a vagányabbjai próbálkozhatnak egy lightosabb rendzavarással, de Quintus moderátorként (is) magabiztosan tartja a gyeplőt, észrevétlenül fegyverzi le őket. S mi lehet izgalmasabb a "szíeszáj"-sorozatokon felnőtt generáció számára, mint egy igazi bűnügy felderítése.

A sztori egyszerű: Oidipusz király és felesége, Iokaszté, négy gyerekükkel boldogan élnének Thébában, ám az országban dögvész pusztít, ami a jóslat szerin addig nem múlik, míg Iokaszté első férje, Laiosz gyilkosának kilétére fény nem derül. Mikor Oidipusz nyomozni kezd, Theiresziasztól, a tévedhetetlen vak jóstól tudja meg, hogy tulajdon anyja a felesége, ráadásul apagyilkos, tehát saját magát keresi. Oidipusz persze nem hisz neki, politikai okokat sejtve Kreónt, sógorát vádolja áskálódással.

A történet önmagában is erős. A koncepcióhoz teljesen passzoló, de költséghatékonysági megoldásnak is kiváló a díszlet elhagyása és az utcai ruhákból használt jelmezek. A bonyolult lelkületű Oidipusz királyt alakító Előd Álmos lázad, szenved, s elhiteti, hogy semmi sem fontosabb az igazság megismerésénél. Létay Dóra, mint Iokaszté és Theiresziasz nagyon jó választás. Kortalan királynői szépsége hihetővé teszi kapcsolatuk nagyságát - nem véletlen az összeillés, s a végső tragédia.

A Kreónt játszó Hernádi Szabolcs ambivalens érzéseket ébreszt a nézőkben, ami az interaktív játék miatt nagyon jól működik. Mialatt újabb és újabb információk derülnek ki a szereplőkről, a múltbéli összefüggésekről, a karvezető/moderátor Quintus Konrád kisebb pauzékban, kérdésekkel ellenőrzi a fiatal nézősereg figyelmét, kéri ki véleményüket. És ők értik, tudják. Itt most nem zavaró a verslábas szöveg, mint a könyvben. A mindösszesen egy órás színházi élmény után garantált az ötös irodalomórán az Oidipuszból, de ami még fontosabb, a következő előadásra önként jelentkezik majd a jövő színházba járó közönsége.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Ha süt, ha esik – 5 éves az óbudai Esernyős

A közösségi tér programjai fél évtizede színesítik a III. kerület kulturális kínálatát. A jubileumra születésnapi héttel várják a közönséget, melyben helyet kap az Esernyős profilját meghatározó képzőművészet, irodalom, zene és film, valamint egy különleges épületfelfedező séta is.
Plusz hír

Elhunyt Gallai Péter, a Piramis billentyűse

A billentyűs, énekes, dalszerző 65 éves korában, hétfőre virradóra halt meg. A Piramis szeptember 21-én a Várkert Bazárban ad koncertet, amelyen megemlékeznek Gallai Péterről.
Plusz ajánló

Upcycling - Bőrhulladék-hasznosító Maminvent workshop

A MAMINVENT megálmodója Kopócs Éva az újrahasznosított alapanyagokból készült design termékek úttörőjének számít hazánkban.
Plusz hír

A Fidelio is csatlakozott az Art is Business Díjhoz

A hazai nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, valamint mecénások elismerésére létrehozott díj annak érdekében jött létre, hogy megmutassa, kik azok, akik a kulturális intézményeket, projekteket és művészeket támogatják. A Fidelio egyedi módon kapcsolódik a kezdeményezéshez.
Plusz hír

Ez a nagypapa tíz hegedűt készített tíz éven át az unokáinak

Gene Van Alstine annak idején hegedűt örökölt a nagypapájától, és szívesen továbbadná a hangszert az unokáinak, csakhogy tíz van belőlük.