Plusz

Illik-e egy kortárs művészeti kiállítás egy kastélyba?

2018.07.26. 08:55
Ajánlom
Egyre gyakrabban adnak helyet kortárs művészeti tárlatoknak történelmi paloták és előkelő kastélyok - a történelmi korok találkozása jól is elsülhet, de akad ellenpélda is.

Megfelelő hely-e kortárs művészeti kiállításra egy palota vagy egy ódon kastély? - teszi fel a kérdést az Independent szerzője a Blenheim kastélyban a napokban megnyílt nagy Yves Klein-kiállítás kapcsán. Klein esete nem példa nélküli: Jeff Koons-t Versailles-ban, Damien Hirst-et pedig a Houghton Hall-ban is megcsodálhatták már a látogatók.

A cikk első körben azt tisztázza, mi a különbség az installáció, és az úgynevezett művészeti beavatkozás között. Az installáció egyfajta gyengébb térfoglalást jelent - ekkor ugyanis a kiállítási tér csak helyet ad a kiállítási tárgynak, de utóbbi nem igyekszik bekebelezni előbbit. Az installációk sokszor több művész munkáiból születnek meg, és a kiállítási tárgyak is többféle platformon jelenhetnek meg. Gyakran egy egész szobát vagy kiállítási teret elfoglalhatnak - a látogatók besétálnak, átélik az élményt, majd kisétálnak; ha úgy találják, magukkal visznek valamiféle intellektuális-spirituális élményt. 

versailes5-212324.jpg

Jeff Koons kiállítása Versailles-ban (Fotó/Forrás: Jeff Koons hivatalos oldala)

Ezzel szemben a művészeti beavatkozás során egy vagy több művész alkotása teljes mértékben megszállja a kiállítási teret - amely lehet, hogy már évtizedek-évszázadok óta létezik.

Ilyen volt Jeff Koon kiállítása Versailles-ban, amikor többek között egy lufiból formázott kutyát formázó szobrát állította ki a királyi palotában. A kiállítást rengetegen kritizálták, mondván, hogy a csicsás popkult-szobrok nem illenek egy olyan előkelő helyre, mint a Napkirály rezidenciája - az Independent szerzője szerint ugyanakkor Koon művei nagyon is Versailles-kompatibilisek, ugyanis mind a művész, mind XIV. Lajos a megalománia és extravagancia megszállottjai, vagyis rokonlelkek.

TheCommonParlour2-e1523371578642-212723.jpg

Damien Hirst kiállítása Houghton Hall-ban (Fotó/Forrás: Houghton Hall weboldala)

Ezzel szemben a szerző szerint Damien Hirst Colour Space című kiállítása sokkal kevésbé illik Houghton Hall-hoz, amely egy Palladiai kastélyban Norfolkban. Az impozáns palota rokokó falán ott függött Hirst színes pontokból álló képe, az előcsarnokban pedig hasonló színes pingponglabdák táncoltak egy átlátszó dobozban. A The Guardian kritikusa annak idején szintén nem volt elájulva ettől a tárlattól.

Mint írta, az ilyen karizmatikus, történelmi helyeken megrendezett kiállításokkal az a baj, hogy egyszerű dekorációkká silányítják a kortárs művészeti alkotásokat.

yk-at-bp-4-600x600-211658.png

Yves Klein kiállítása a Blenheim kastélyban (Fotó/Forrás: Blenheim Art Foundation)

A fentiekhez hasonló kiállításnak ad otthont most a Blenheim kastély - az egyik legfontosabb háború utáni francia képzőművész, az 1962-ben elhunyt Yves Klein több mint 50 alkotása nézhető meg az illusztris helyszínen. A tárlat apropója a Blenheim Art Foundation ötödik, valamint a művész 90. születésnapja. A kastélyt Anna angol királynő építtette John Churchillnek, Marlborough hercegének jutalmul a spanyol örökösödési háborúban elért sikereiért. És hogy hogyan illik Klein művészete az angol barokk építészet egyik remekművébe, ami olyan filmeknek is helyszínt adott, mint Kenneth Branagh 1996-os Hamlet-je, a Ne folytassa felség!, vagy épp a Harry Potter és a Főnix rendje? Az Independent szerzője szerint meglepően jól. Az újságíró szerint ugyanis Klein munkái hűvös önteltséget árasztanak magukból, egyfajta kellemes, immateriális idegenséget, amely pontosan illik a helyhez - a gyönyörű kastély remek helyszínkjént szolgál Klein egyedi munkáinak. A The Guardian kritikusa máshogy gondolja:  sok műtárgy egyszerűen rossz helyen van elhelyezve vagy rosszul van megvilágítva, ezért nem is igazán lehet megcsodálni őket. Klein tetszését viszont alighanem elnyerte volna a tárlat, hiszen ő maga is nagy showman volt, aki imádta a felhajtást. 27,50 fontért, azaz több mint 10 ezer forintért bárki utánajárhat - ennyibe kerül ugyanis a belépőjegy.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Strukturális változások miatt bezár a magyarországi Észt Intézet

A Magyarországi Észt Intézet tagja volt az európai kulturális intézetek magyarországi hálózatának is. Február végén fejezik be magyarországi tevékenységüket a tallini anyaintézmény döntése alapján.
Plusz magazin

KÉP-regény: Hóesésben

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal szomorkás emlékeket oszt meg velünk, hóesésben.
Plusz gyász

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.
Plusz ajánló

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.
Plusz interjú

Ez nem egy egyszemélyes történet – interjú Nagy Judit Évával

Nagy Judit Éva újságíró, kommunikációs és interkulturális tanácsadó hat év alelnökség után lett a Magyar–Kínai Baráti Társaság elnöke tavaly decemberben.