Plusz

Illik-e egy kortárs művészeti kiállítás egy kastélyba?

2018.07.26. 08:55
Ajánlom
Egyre gyakrabban adnak helyet kortárs művészeti tárlatoknak történelmi paloták és előkelő kastélyok - a történelmi korok találkozása jól is elsülhet, de akad ellenpélda is.

Megfelelő hely-e kortárs művészeti kiállításra egy palota vagy egy ódon kastély? - teszi fel a kérdést az Independent szerzője a Blenheim kastélyban a napokban megnyílt nagy Yves Klein-kiállítás kapcsán. Klein esete nem példa nélküli: Jeff Koons-t Versailles-ban, Damien Hirst-et pedig a Houghton Hall-ban is megcsodálhatták már a látogatók.

A cikk első körben azt tisztázza, mi a különbség az installáció, és az úgynevezett művészeti beavatkozás között. Az installáció egyfajta gyengébb térfoglalást jelent - ekkor ugyanis a kiállítási tér csak helyet ad a kiállítási tárgynak, de utóbbi nem igyekszik bekebelezni előbbit. Az installációk sokszor több művész munkáiból születnek meg, és a kiállítási tárgyak is többféle platformon jelenhetnek meg. Gyakran egy egész szobát vagy kiállítási teret elfoglalhatnak - a látogatók besétálnak, átélik az élményt, majd kisétálnak; ha úgy találják, magukkal visznek valamiféle intellektuális-spirituális élményt. 

versailes5-212324.jpg

Jeff Koons kiállítása Versailles-ban (Fotó/Forrás: Jeff Koons hivatalos oldala)

Ezzel szemben a művészeti beavatkozás során egy vagy több művész alkotása teljes mértékben megszállja a kiállítási teret - amely lehet, hogy már évtizedek-évszázadok óta létezik.

Ilyen volt Jeff Koon kiállítása Versailles-ban, amikor többek között egy lufiból formázott kutyát formázó szobrát állította ki a királyi palotában. A kiállítást rengetegen kritizálták, mondván, hogy a csicsás popkult-szobrok nem illenek egy olyan előkelő helyre, mint a Napkirály rezidenciája - az Independent szerzője szerint ugyanakkor Koon művei nagyon is Versailles-kompatibilisek, ugyanis mind a művész, mind XIV. Lajos a megalománia és extravagancia megszállottjai, vagyis rokonlelkek.

TheCommonParlour2-e1523371578642-212723.jpg

Damien Hirst kiállítása Houghton Hall-ban (Fotó/Forrás: Houghton Hall weboldala)

Ezzel szemben a szerző szerint Damien Hirst Colour Space című kiállítása sokkal kevésbé illik Houghton Hall-hoz, amely egy Palladiai kastélyban Norfolkban. Az impozáns palota rokokó falán ott függött Hirst színes pontokból álló képe, az előcsarnokban pedig hasonló színes pingponglabdák táncoltak egy átlátszó dobozban. A The Guardian kritikusa annak idején szintén nem volt elájulva ettől a tárlattól.

Mint írta, az ilyen karizmatikus, történelmi helyeken megrendezett kiállításokkal az a baj, hogy egyszerű dekorációkká silányítják a kortárs művészeti alkotásokat.

yk-at-bp-4-600x600-211658.png

Yves Klein kiállítása a Blenheim kastélyban (Fotó/Forrás: Blenheim Art Foundation)

A fentiekhez hasonló kiállításnak ad otthont most a Blenheim kastély - az egyik legfontosabb háború utáni francia képzőművész, az 1962-ben elhunyt Yves Klein több mint 50 alkotása nézhető meg az illusztris helyszínen. A tárlat apropója a Blenheim Art Foundation ötödik, valamint a művész 90. születésnapja. A kastélyt Anna angol királynő építtette John Churchillnek, Marlborough hercegének jutalmul a spanyol örökösödési háborúban elért sikereiért. És hogy hogyan illik Klein művészete az angol barokk építészet egyik remekművébe, ami olyan filmeknek is helyszínt adott, mint Kenneth Branagh 1996-os Hamlet-je, a Ne folytassa felség!, vagy épp a Harry Potter és a Főnix rendje? Az Independent szerzője szerint meglepően jól. Az újságíró szerint ugyanis Klein munkái hűvös önteltséget árasztanak magukból, egyfajta kellemes, immateriális idegenséget, amely pontosan illik a helyhez - a gyönyörű kastély remek helyszínkjént szolgál Klein egyedi munkáinak. A The Guardian kritikusa máshogy gondolja:  sok műtárgy egyszerűen rossz helyen van elhelyezve vagy rosszul van megvilágítva, ezért nem is igazán lehet megcsodálni őket. Klein tetszését viszont alighanem elnyerte volna a tárlat, hiszen ő maga is nagy showman volt, aki imádta a felhajtást. 27,50 fontért, azaz több mint 10 ezer forintért bárki utánajárhat - ennyibe kerül ugyanis a belépőjegy.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Űzze el a telet a Fidelióval! – A februári szám megtalálható országszerte

Az ingyenes programmagazin februári számában az aktuális eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, valamint számos interjút, többek között Ertl Péterrel, Kukorelly Endrével, Kútvölgyi Erzsébettel és Závada Péterrel. Lapozzon bele online!
Plusz magazin

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Plusz magazin

John Cage csendzenéjét pop- és rockegyüttesek dolgozták föl

A 20. századi kortárs zene kiemelkedő szerzője 4'33" című műve előtt tiszteleg a londoni Mute kiadó. A legendás csendzenét a Depeche Mode, a New Order, a Laibach, Moby és mások adják elő.
Plusz ajánló

A boldogtalan családok írója - Ámosz Oz-ra emlékezünk a Fidelio Klasszikban

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának január 19-i adásában a Retikül Irodalmi Szalon munkatársával, Takács Andreával a közelmúltban elhunyt íróról, Ámosz Ozról is beszélgetünk.
Plusz magazin

Hogyan tűnik le a hedonista művész mítosza?

A művész alkoholista és drogfüggő típusa halványodni látszik, helyettük már aszkéta művészeket csodáljuk, akik naponta 10-12 órát is képesek dolgozni. Miért?