Plusz

Illik-e egy kortárs művészeti kiállítás egy kastélyba?

2018.07.26. 08:55
Ajánlom
Egyre gyakrabban adnak helyet kortárs művészeti tárlatoknak történelmi paloták és előkelő kastélyok - a történelmi korok találkozása jól is elsülhet, de akad ellenpélda is.

Megfelelő hely-e kortárs művészeti kiállításra egy palota vagy egy ódon kastély? - teszi fel a kérdést az Independent szerzője a Blenheim kastélyban a napokban megnyílt nagy Yves Klein-kiállítás kapcsán. Klein esete nem példa nélküli: Jeff Koons-t Versailles-ban, Damien Hirst-et pedig a Houghton Hall-ban is megcsodálhatták már a látogatók.

A cikk első körben azt tisztázza, mi a különbség az installáció, és az úgynevezett művészeti beavatkozás között. Az installáció egyfajta gyengébb térfoglalást jelent - ekkor ugyanis a kiállítási tér csak helyet ad a kiállítási tárgynak, de utóbbi nem igyekszik bekebelezni előbbit. Az installációk sokszor több művész munkáiból születnek meg, és a kiállítási tárgyak is többféle platformon jelenhetnek meg. Gyakran egy egész szobát vagy kiállítási teret elfoglalhatnak - a látogatók besétálnak, átélik az élményt, majd kisétálnak; ha úgy találják, magukkal visznek valamiféle intellektuális-spirituális élményt. 

versailes5-212324.jpg

Jeff Koons kiállítása Versailles-ban (Fotó/Forrás: Jeff Koons hivatalos oldala)

Ezzel szemben a művészeti beavatkozás során egy vagy több művész alkotása teljes mértékben megszállja a kiállítási teret - amely lehet, hogy már évtizedek-évszázadok óta létezik.

Ilyen volt Jeff Koon kiállítása Versailles-ban, amikor többek között egy lufiból formázott kutyát formázó szobrát állította ki a királyi palotában. A kiállítást rengetegen kritizálták, mondván, hogy a csicsás popkult-szobrok nem illenek egy olyan előkelő helyre, mint a Napkirály rezidenciája - az Independent szerzője szerint ugyanakkor Koon művei nagyon is Versailles-kompatibilisek, ugyanis mind a művész, mind XIV. Lajos a megalománia és extravagancia megszállottjai, vagyis rokonlelkek.

TheCommonParlour2-e1523371578642-212723.jpg

Damien Hirst kiállítása Houghton Hall-ban (Fotó/Forrás: Houghton Hall weboldala)

Ezzel szemben a szerző szerint Damien Hirst Colour Space című kiállítása sokkal kevésbé illik Houghton Hall-hoz, amely egy Palladiai kastélyban Norfolkban. Az impozáns palota rokokó falán ott függött Hirst színes pontokból álló képe, az előcsarnokban pedig hasonló színes pingponglabdák táncoltak egy átlátszó dobozban. A The Guardian kritikusa annak idején szintén nem volt elájulva ettől a tárlattól.

Mint írta, az ilyen karizmatikus, történelmi helyeken megrendezett kiállításokkal az a baj, hogy egyszerű dekorációkká silányítják a kortárs művészeti alkotásokat.

yk-at-bp-4-600x600-211658.png

Yves Klein kiállítása a Blenheim kastélyban (Fotó/Forrás: Blenheim Art Foundation)

A fentiekhez hasonló kiállításnak ad otthont most a Blenheim kastély - az egyik legfontosabb háború utáni francia képzőművész, az 1962-ben elhunyt Yves Klein több mint 50 alkotása nézhető meg az illusztris helyszínen. A tárlat apropója a Blenheim Art Foundation ötödik, valamint a művész 90. születésnapja. A kastélyt Anna angol királynő építtette John Churchillnek, Marlborough hercegének jutalmul a spanyol örökösödési háborúban elért sikereiért. És hogy hogyan illik Klein művészete az angol barokk építészet egyik remekművébe, ami olyan filmeknek is helyszínt adott, mint Kenneth Branagh 1996-os Hamlet-je, a Ne folytassa felség!, vagy épp a Harry Potter és a Főnix rendje? Az Independent szerzője szerint meglepően jól. Az újságíró szerint ugyanis Klein munkái hűvös önteltséget árasztanak magukból, egyfajta kellemes, immateriális idegenséget, amely pontosan illik a helyhez - a gyönyörű kastély remek helyszínkjént szolgál Klein egyedi munkáinak. A The Guardian kritikusa máshogy gondolja:  sok műtárgy egyszerűen rossz helyen van elhelyezve vagy rosszul van megvilágítva, ezért nem is igazán lehet megcsodálni őket. Klein tetszését viszont alighanem elnyerte volna a tárlat, hiszen ő maga is nagy showman volt, aki imádta a felhajtást. 27,50 fontért, azaz több mint 10 ezer forintért bárki utánajárhat - ennyibe kerül ugyanis a belépőjegy.

 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.
Színház

Szakítópróba három hangra – Őze Áron rendezésében jön a Válásguru a Rózsavölgyi Szalonban

A francia Tristan Petitgirard által jegyzett darabot december 15-én mutatja be a Rózsavölgyi Szalon. Őze Áron rendezésében színpadra lép Ullmann Mónika, Brasch Bence és Józan László.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Polgári engedetlenségbe kezdtek a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanárai is

„Felháborít az a megalázás, elhallgattatás és megfélemlítés, amit azoktól a politikai vezetőktől kell elviselnem, akik helyettem, felettem, nélkülem döntenek” – jelentették ki a gimnázium oktatói, akik úgy fogalmaztak, diákjaik iránt érzett szeretetük miatt álltak bele ebbe a küzdelembe.
Plusz magazin

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz hír

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz hír

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz ajánló

Irányt mutat és befogad – 50 éves a Marczi

1972 decemberében nyitotta meg kapuját a Marczibányi téren felépített Ifjúsági és Úttörőház. A „Marczi” azóta fogalommá vált – köszönhetően annak a megszámlálhatatlan, sokszor újszerű, progresszív vagy éppen érzékenyítő kulturális programnak, amellyel már nemcsak a fiatalokat, hanem minden korosztályt megszólítanak.