Plusz

Jól sáfárkodj a csodával!

2017.11.08. 13:24
Ajánlom
Cirkuszigazgató, miniszteri biztos, rendező, apa. Fekete Péterrel, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával a Magyar Teátrumi Társaság közgyűlésén beszélgettünk a megújuló cirkuszművészet fontosságáról és az aktualitásokról.

- Hogyan tudja összehangolni a feladatköreit?

- Egy előadó művészeti ág megújítása és európai és világművészetbe való integrálása rendkívül megtisztelő feladat, amit jó csapat nélkül nem lehetne véghez vinni. Hála Istennek a Magyar Teátrumi Társaság közgyűlésén, ahol beszélgetünk, csupa olyan kollégák vesznek körül az előadó-művészet területéről, akik nagy tapasztalattal bírnak és támaszkodhatok rájuk. A Fővárosi Nagycirkuszban olyan team kezd kialakulni, melyre számíthatok, és nagy öröm számomra az is, hogy az idős és fiatal artisták szakmailag segítik a munkámat.

Fekete Péter

Fekete Péter

- A november-decemberi műsorban csupa klasszikus cirkuszi számok szereplenek, mi ennek az oka?

- Amikor a cirkuszművészet megújításáról beszélünk, egyrészt új utakat keresünk. Elindítottuk a cirkuszpedagógiát, a történetmesélős cirkuszt, ám újat építeni a tradíciók ápolása nélkül nem lehet. Fontos, hogy a klasszikus cirkusz hagyományos elemeit megőrizzük, és a cirkuszrajongó közönségnek bemutassuk. A karácsonyi produkciónk a Csodagömb – Cirkuszi Nagykarácsony címet kapta, kifejezetten klasszikus számokból álló, szerkesztett műsor lesz: bűvésszel, elefánttal, lovas akrobatákkal, légtornászokkal. Ezek az elemek mind megvannak az útkereső cirkuszi műsorokban is, csak más köntösben.

Élménypedagógia a manézsban

Kapcsolódó

Élménypedagógia a manézsban

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.

Fontos, hogy ne ijesszük meg a cirkuszrajongó közönséget, hiszen nem akarjuk elfelejteni vagy elveszíteni a tradicionális cirkuszi elemeket.

- Közeledik a cirkuszfesztivál...

- Kétszázötven éves az európai cirkuszművészet. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy január 9-én lesz a napja, amikor 250 évvel ezelőtt Philip Astley angol katonatiszt úgy döntött, miután leszerelt, hogy a lovait elkezdi körbe futtatni. Kialakult a tizenhárom méteres manézs mérete, elkezdett belépőjegyet szedni ezért a mutatványért, és tőle eredeztetjük az újkori cirkuszművészetet. A XII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál 2018. január 9-én kezdődik majd, így

a teljes jubileumi évnek az egész kontinensen mi leszünk a nyitó rendezvénye. Ez nagy felelősség, ránk figyel majd egész Európa cirkuszi közössége.

Menedzserek és igazgatók tucatjai fognak érkezni Budapestre, ezért a legjobb műsorszámokat válogattuk össze mind a klasszikus, mind a modern cirkusz területeiről. Újdonság lesz, hogy a Fővárosi Nagycirkuszban látható klasszikus cirkuszi előadások mellett Budapest különböző helyszínein, a Nemzeti Színházban, a Várkert Bazárban, a Müpában és a Trafóban minden nap láthatóak lesznek kortárs cirkuszi előadások is, amellyel azt akarjuk igazolni, hogy a

klasszikus és a modern cirkusz nagyon jól megfér egymás mellett.

Lovasartista a Budapesti Cirkuszfesztivál zászlajával

Lovasartista a Budapesti Cirkuszfesztivál zászlajával (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

- Akkor a jövő évad egész végig az ünneplés jegyében zajlik?

Maga a fesztivál szól az ünneplésről, utána egy különleges programot tartunk: a fesztivál díjnyertes produkciót leszerződtetjük és itt fogjuk Budapesten a következő, január közepétől március közepéig látható, a Győztesek karneválja a cirkuszban című műsorunkban.

- Lesznek állatszámok?

- A Fővárosi Nagycirkusz a tradicionális cirkuszművészet részeként tekint az állatszámokra, azokra, amely az ember-állat harmonikus együttélését mutatja be. Minden, ami az erőszakról, a nem szabályos állattartásról szól, az kívül kell, hogy kerüljön a mi érdeklődési körünkön. A magyar állatvédelmi törvények nagyon szigorúak, nekünk már csak annyi dolgunk van, hogy gondoskodjunk a betartásukról. A Fővárosi Nagycirkuszban csak olyan állatszámok kerülhetnek műsorra, amelyekben személyesen megbizonyosodtam arról, hogy az állat tanítója és az állat harmonikus, példaértékű összhangban él.

Az állatprodukciókra nagyon nagy közönségigény van. A beérkező telefonjaink 80%-a kérdezi, ugye lesz a műsorban?

Én hiszem, hogy az ember-állat viszonya olyan alapkérdés, amelyet elemezni, vizsgálni, továbbfejleszteni és gyakorolni kell. Ennek nagyon jó terepe tud lenni a cirkusz. Az állatvédők nagyon helyesen cirkuláltatnak a világban előforduló nagyon rossz példákat, amelyeket magunknak is ki kell zárnunk a cirkuszból, nehogy rossz, erőszakos műsorszámokat mutassunk be. Egyet nem szabad: általánosítani. Az általam ismert trénerek 100%-ban az állataiknak élnek, úgy kezelik őket, mint a gyerekeiket.

- Milyen a rendhagyó iskolai tanóra fogadtatása?

Élménypedagógia a manézsban

Kapcsolódó

Élménypedagógia a manézsban

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.

- Új épületről, egy cirkuszművészeti központról álmodunk Európa közepén. A modern és korszerű infrastruktúra és a folyamatosan megújuló tartalom együtt tud bennünket felhelyezni a művészeti águnk csúcsára. Azért dolgozunk, hogy ide jöjjön a világ. A cirkuszpedagógiai programunk egyedülálló a világon. Sehol nem használják a cirkuszművészetet arra, hogy matematikát, biológiát, fizikát, súrlódást, egyensúly tanítsanak segítségével általános vagy középiskolás gyerekek számára. Nem használják irodalomtanításhoz: általa beszélni másságról, irgalomról, megbocsájtásról. Ezek Magyarországon született gondolatok és újdonságok, a világ különböző pontjaiból érkeznek a szakemberek, hogy eltanulják tőlünk. Ez egy jelentős, új útja lehet a cirkuszművészetnek, hiszen

ha a szórakoztatás mellett a cirkuszművészet be tudja bizonyítani közösségi mivoltát, akkor másfajta fogadtatásra számíthat a társadalomtól.

Ha elmegyünk egy koncertre vagy színházi előadásra, akkor egyszerre szórakozunk és magunkkal viszünk valamit, amitől más lesz az életünk.  A cirkuszművészet is alkalmas arra, hogy kapaszkodókat adjon. Kinyílik a lelkünk, elvarázsolódunk, majd hetekig gondolkozunk bizalomról, egyensúlyról, elfogadásáról.

- A társadalmi felelősségvállalás fontos a Fővárosi Nagycirkusz számára?

- Egy nemzeti előadó-művészeti intézménynek kötelessége az egyenlő hozzáférés biztosítása, hogy mindenki kaphasson abból, amit a cirkuszművészet nyújtani tud. Vak sorstársaink számára audionarrációval kísérjük a produkcióinkat, ilyet a világon sehol máshol nem csinálnak. Fejhallgatón keresztül egy színész narrálja ezeknek a nézőinknek a fülébe, mi történik a manézsban, mit hallhatnak, érezhetnek éppen. Az esélyegyenlőség jegyében a hátrányos helyzetűekre, a nagycsaládosokra, a kerekesszékesekre, a siketekre is figyelünk. Fontosnak tartjuk, hogy ne a pénztárca vastagsága határozza meg, ki találkozhat a Lúdas Matyi vagy a Rómeó és Júlia produkcióinkkal. A nézőink legalább tíz százaléka valamilyen kedvezményes rendszer keretében vesz részt előadásainkon.

- Mikor lesz új épület?

- Részben az új cirkuszművészeti központunk tervezése érdekében kísérletezünk az új tartalmakkal és formákkal, amellett, hogy tervezzük magát, az épületet is. Keressük például már most is a rendhagyó óráink alkalmával, hogy az előadások után hol és miként tudunk leülni az iskolás osztályokkal, a 10-20-50 fős csoportokkal. Ehhez olyan terekre és infrastruktúrára van szükség, amelyeket bele kell kalkulálnunk az épület terveibe. Ezek a folyamatok jól haladnak, minden álmunk megvalósításának alapos tudományos szakmai előkészületei zajlanak. Amint a kormány eldönti, hogy a rendelkezésre álló helyek közül hová építhetjük fel az új cirkuszunkat, abban a pillanatban már előrehaladott állapotban, majdnem kész tervekkel tudunk nekifogni az építkezésnek. Másfél évvel ezelőtt azt ígértem a kormányülésen, ha kijelölik a helyet, attól kezdve három éven belül felépülhet az új cirkuszunk. Jelenleg a helyszín kiválasztása történik, bízom benne, hogy az idén döntés születik.

- Egy személyes kérdést engedjen meg a végén: mi a cirkusz mágiája az Ön számára?

- Képzelje el, hogy van 1500 nézőnk! Ez 3000 szemet jelent, mindegyikből húzzon képzeletben egy-egy vonalat a manézs középre, ahol a művész áll. A több ezer láthatatlan lézervonal végén ülő néző arra a néhány percre mindenféle feltétel nélkül megadja magát és azt mondja itt vagyok: tessék, csinálj velem, amit akarsz.

Hihetetlen ajándék és felelősség, hogy mit tudunk üzenni a nézőknek, hogy holnaptól picit másképp éljenek.

Havonta 40.000 embernek van esélyünk a lelkébe eljutni. Ez egy hihetetlenül nagy csoda. Jól kell sáfárkodni a lehetőséggel. Engem ez mozgat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz művészet

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Plusz nyár

A júliusi Fidelio már a polcokon van

Az ingyenes programmagazinban a júliusi eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Dragomán György íróval és Szabó Balázs zenésszel. Lapozzon bele online!
Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.