Plusz

Jól sáfárkodj a csodával!

2017.11.08. 13:24
Ajánlom
Cirkuszigazgató, miniszteri biztos, rendező, apa. Fekete Péterrel, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával a Magyar Teátrumi Társaság közgyűlésén beszélgettünk a megújuló cirkuszművészet fontosságáról és az aktualitásokról.

- Hogyan tudja összehangolni a feladatköreit?

- Egy előadó művészeti ág megújítása és európai és világművészetbe való integrálása rendkívül megtisztelő feladat, amit jó csapat nélkül nem lehetne véghez vinni. Hála Istennek a Magyar Teátrumi Társaság közgyűlésén, ahol beszélgetünk, csupa olyan kollégák vesznek körül az előadó-művészet területéről, akik nagy tapasztalattal bírnak és támaszkodhatok rájuk. A Fővárosi Nagycirkuszban olyan team kezd kialakulni, melyre számíthatok, és nagy öröm számomra az is, hogy az idős és fiatal artisták szakmailag segítik a munkámat.

Fekete Péter

Fekete Péter

- A november-decemberi műsorban csupa klasszikus cirkuszi számok szereplenek, mi ennek az oka?

- Amikor a cirkuszművészet megújításáról beszélünk, egyrészt új utakat keresünk. Elindítottuk a cirkuszpedagógiát, a történetmesélős cirkuszt, ám újat építeni a tradíciók ápolása nélkül nem lehet. Fontos, hogy a klasszikus cirkusz hagyományos elemeit megőrizzük, és a cirkuszrajongó közönségnek bemutassuk. A karácsonyi produkciónk a Csodagömb – Cirkuszi Nagykarácsony címet kapta, kifejezetten klasszikus számokból álló, szerkesztett műsor lesz: bűvésszel, elefánttal, lovas akrobatákkal, légtornászokkal. Ezek az elemek mind megvannak az útkereső cirkuszi műsorokban is, csak más köntösben.

Élménypedagógia a manézsban

Kapcsolódó

Élménypedagógia a manézsban

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.

Fontos, hogy ne ijesszük meg a cirkuszrajongó közönséget, hiszen nem akarjuk elfelejteni vagy elveszíteni a tradicionális cirkuszi elemeket.

- Közeledik a cirkuszfesztivál...

- Kétszázötven éves az európai cirkuszművészet. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy január 9-én lesz a napja, amikor 250 évvel ezelőtt Philip Astley angol katonatiszt úgy döntött, miután leszerelt, hogy a lovait elkezdi körbe futtatni. Kialakult a tizenhárom méteres manézs mérete, elkezdett belépőjegyet szedni ezért a mutatványért, és tőle eredeztetjük az újkori cirkuszművészetet. A XII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál 2018. január 9-én kezdődik majd, így

a teljes jubileumi évnek az egész kontinensen mi leszünk a nyitó rendezvénye. Ez nagy felelősség, ránk figyel majd egész Európa cirkuszi közössége.

Menedzserek és igazgatók tucatjai fognak érkezni Budapestre, ezért a legjobb műsorszámokat válogattuk össze mind a klasszikus, mind a modern cirkusz területeiről. Újdonság lesz, hogy a Fővárosi Nagycirkuszban látható klasszikus cirkuszi előadások mellett Budapest különböző helyszínein, a Nemzeti Színházban, a Várkert Bazárban, a Müpában és a Trafóban minden nap láthatóak lesznek kortárs cirkuszi előadások is, amellyel azt akarjuk igazolni, hogy a

klasszikus és a modern cirkusz nagyon jól megfér egymás mellett.

Lovasartista a Budapesti Cirkuszfesztivál zászlajával

Lovasartista a Budapesti Cirkuszfesztivál zászlajával (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

- Akkor a jövő évad egész végig az ünneplés jegyében zajlik?

Maga a fesztivál szól az ünneplésről, utána egy különleges programot tartunk: a fesztivál díjnyertes produkciót leszerződtetjük és itt fogjuk Budapesten a következő, január közepétől március közepéig látható, a Győztesek karneválja a cirkuszban című műsorunkban.

- Lesznek állatszámok?

- A Fővárosi Nagycirkusz a tradicionális cirkuszművészet részeként tekint az állatszámokra, azokra, amely az ember-állat harmonikus együttélését mutatja be. Minden, ami az erőszakról, a nem szabályos állattartásról szól, az kívül kell, hogy kerüljön a mi érdeklődési körünkön. A magyar állatvédelmi törvények nagyon szigorúak, nekünk már csak annyi dolgunk van, hogy gondoskodjunk a betartásukról. A Fővárosi Nagycirkuszban csak olyan állatszámok kerülhetnek műsorra, amelyekben személyesen megbizonyosodtam arról, hogy az állat tanítója és az állat harmonikus, példaértékű összhangban él.

Az állatprodukciókra nagyon nagy közönségigény van. A beérkező telefonjaink 80%-a kérdezi, ugye lesz a műsorban?

Én hiszem, hogy az ember-állat viszonya olyan alapkérdés, amelyet elemezni, vizsgálni, továbbfejleszteni és gyakorolni kell. Ennek nagyon jó terepe tud lenni a cirkusz. Az állatvédők nagyon helyesen cirkuláltatnak a világban előforduló nagyon rossz példákat, amelyeket magunknak is ki kell zárnunk a cirkuszból, nehogy rossz, erőszakos műsorszámokat mutassunk be. Egyet nem szabad: általánosítani. Az általam ismert trénerek 100%-ban az állataiknak élnek, úgy kezelik őket, mint a gyerekeiket.

- Milyen a rendhagyó iskolai tanóra fogadtatása?

Élménypedagógia a manézsban

Kapcsolódó

Élménypedagógia a manézsban

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.

- Új épületről, egy cirkuszművészeti központról álmodunk Európa közepén. A modern és korszerű infrastruktúra és a folyamatosan megújuló tartalom együtt tud bennünket felhelyezni a művészeti águnk csúcsára. Azért dolgozunk, hogy ide jöjjön a világ. A cirkuszpedagógiai programunk egyedülálló a világon. Sehol nem használják a cirkuszművészetet arra, hogy matematikát, biológiát, fizikát, súrlódást, egyensúly tanítsanak segítségével általános vagy középiskolás gyerekek számára. Nem használják irodalomtanításhoz: általa beszélni másságról, irgalomról, megbocsájtásról. Ezek Magyarországon született gondolatok és újdonságok, a világ különböző pontjaiból érkeznek a szakemberek, hogy eltanulják tőlünk. Ez egy jelentős, új útja lehet a cirkuszművészetnek, hiszen

ha a szórakoztatás mellett a cirkuszművészet be tudja bizonyítani közösségi mivoltát, akkor másfajta fogadtatásra számíthat a társadalomtól.

Ha elmegyünk egy koncertre vagy színházi előadásra, akkor egyszerre szórakozunk és magunkkal viszünk valamit, amitől más lesz az életünk.  A cirkuszművészet is alkalmas arra, hogy kapaszkodókat adjon. Kinyílik a lelkünk, elvarázsolódunk, majd hetekig gondolkozunk bizalomról, egyensúlyról, elfogadásáról.

- A társadalmi felelősségvállalás fontos a Fővárosi Nagycirkusz számára?

- Egy nemzeti előadó-művészeti intézménynek kötelessége az egyenlő hozzáférés biztosítása, hogy mindenki kaphasson abból, amit a cirkuszművészet nyújtani tud. Vak sorstársaink számára audionarrációval kísérjük a produkcióinkat, ilyet a világon sehol máshol nem csinálnak. Fejhallgatón keresztül egy színész narrálja ezeknek a nézőinknek a fülébe, mi történik a manézsban, mit hallhatnak, érezhetnek éppen. Az esélyegyenlőség jegyében a hátrányos helyzetűekre, a nagycsaládosokra, a kerekesszékesekre, a siketekre is figyelünk. Fontosnak tartjuk, hogy ne a pénztárca vastagsága határozza meg, ki találkozhat a Lúdas Matyi vagy a Rómeó és Júlia produkcióinkkal. A nézőink legalább tíz százaléka valamilyen kedvezményes rendszer keretében vesz részt előadásainkon.

- Mikor lesz új épület?

- Részben az új cirkuszművészeti központunk tervezése érdekében kísérletezünk az új tartalmakkal és formákkal, amellett, hogy tervezzük magát, az épületet is. Keressük például már most is a rendhagyó óráink alkalmával, hogy az előadások után hol és miként tudunk leülni az iskolás osztályokkal, a 10-20-50 fős csoportokkal. Ehhez olyan terekre és infrastruktúrára van szükség, amelyeket bele kell kalkulálnunk az épület terveibe. Ezek a folyamatok jól haladnak, minden álmunk megvalósításának alapos tudományos szakmai előkészületei zajlanak. Amint a kormány eldönti, hogy a rendelkezésre álló helyek közül hová építhetjük fel az új cirkuszunkat, abban a pillanatban már előrehaladott állapotban, majdnem kész tervekkel tudunk nekifogni az építkezésnek. Másfél évvel ezelőtt azt ígértem a kormányülésen, ha kijelölik a helyet, attól kezdve három éven belül felépülhet az új cirkuszunk. Jelenleg a helyszín kiválasztása történik, bízom benne, hogy az idén döntés születik.

- Egy személyes kérdést engedjen meg a végén: mi a cirkusz mágiája az Ön számára?

- Képzelje el, hogy van 1500 nézőnk! Ez 3000 szemet jelent, mindegyikből húzzon képzeletben egy-egy vonalat a manézs középre, ahol a művész áll. A több ezer láthatatlan lézervonal végén ülő néző arra a néhány percre mindenféle feltétel nélkül megadja magát és azt mondja itt vagyok: tessék, csinálj velem, amit akarsz.

Hihetetlen ajándék és felelősség, hogy mit tudunk üzenni a nézőknek, hogy holnaptól picit másképp éljenek.

Havonta 40.000 embernek van esélyünk a lelkébe eljutni. Ez egy hihetetlenül nagy csoda. Jól kell sáfárkodni a lehetőséggel. Engem ez mozgat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Tánc

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Két halálos áldozata van a szokatlanul nagy árvíznek Velencében

Szerdára virradó éjszaka rekord magasságú tengervíz öntött el a heves esőzések nyomán. Képek és videók a cikkben.
Plusz hír

Idén télen is jégpályával és cirkuszi sátorral készül a Müpa

November 30-án nyit a Müpa Kultúr Kültér, ahol koncertekkel, újcirkuszi produkciókkal, bábelőadásokkal és egyéb családi programokkal, na meg jégpályával várják az érdeklődőket.
Plusz hír

A fair zenefogyasztás közös érdek

November 16-án a zenefogyasztás tisztaságáért rendeznek Fair Play Napot népszerű popzenei előadók részvételével.
Plusz ajánló

A régió legjobb könnyűzenei előadói mutatkoznak be kedvenc klubjainkban

November 13–15. között jön a BUSH, Magyarország egyetlen zenei klubfesztiválja, ami éppen annyira szól a szakmának, mint az újdonságokra nyitott, igazi különlegességeket kereső közönségnek.
Plusz hír

Feldarabolta szeretőjét a Napóleon-szakértő történész

A nemzetközileg elismert szentpétervári történész hátizsákjában megtalálták a nő levágott kezeit. A férfi azt tervezte, hogy a gyilkosság után Napóleonnak öltözve magával is végez.