Plusz

KÉP-regény: Punkügyletek

2020.10.02. 15:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a kilencvenes évek népszerű anarcho-post-punk-folk-rock bandája, a Chumbawamba budapesti fellépéséről, illetve az arra való bejutásról ír.

Ha valaki olyan hülye volt, hogy a kilencvenes évek Magyarországán koncertfotózásra adta a fejét, annak alapvetően két problémahalmazt kellett megoldania. Egyrészt tudomást kellett szereznie azokról a koncertekről is, amiket jellemzően nem plakátoltak ki az utcán, másrészt valahogy meg kellett oldania, hogy be is jusson ezekre a bulikra. Hát, nem volt egyszerű.

Persze mondhatnátok, hogy ez mindig is így volt, de ez azért nem teljesen igaz. A nyolcvanas években a világsztárok nagyrészt még elkerülték Magyarországot, arról a néhány koncertről, ami néha becsúszott, mindenki tudott, a fotózás meg egy olyan szűk kör kezében összpontosult, ami áthidalhatatlan problémaként magasodott mindenki elé. Az ezredforduló után meg már annyi világsztár érkezett, hogy néha mazsolázni voltam kénytelen, mert

volt olyan este, hogy egyazon napon, egyazon időpontban lépett fel Budapesten Dave Brubeck és Robbie Williams.

Az aktuális sztori viszont pont húsz éves. Kétezer augusztus másodikán zenélt a Sziget fesztiválon a Chumbawamba, a kilencvenes évek, Magyarországon is igencsak népszerű anarcho-post-punk-folk-rock brigádja, akiknél ez a sok műfaji jelző egyáltalán nem hülyeség, mivel az általuk játszott stílus így írható körül a legtömörebben. A Szigetes buliról mindenki tudott, de arról már nem, hogy egy nappal a Sziget koncert előtt a zenekar fellépett az akkor még szépreményű Pesti Est Caféban, a Liszt Ferenc téren.

Na, itt jön képbe az információs vonal, ami esetünkben véletlenek sorozatán keresztül vezetett be a három darab fotográfus közé, akiket beengedtek a mintegy száz (!) néző előtt megtartott, nagyjából félórás performanszra. Nem akarom részletezni, mennyire nehéz ügy bejutni fotózni egy érdekes helyre, hogyha nincs valamilyen sajtóorgánum az ember segge alatt! Maradjunk annyiban, hogy nagyon. Egyszer majd írok egy könyvet arról,

hogyan trükköztem meg a koncertszervezőket, hogy bejussak a legjobb bulikra akkor is, amikor éppen szabadúszó voltam.

Volt egyébként a kilencvenes években egy hatvan év körüli forma, aki nagyjából az összes világsztár összes magyarországi koncertjére bejutott fotózni. Fogalmam sincs, hogyan csinálta, mert az összes szervezőcég összes emberével lehetetlen volt jóban lenni, a sajtós csajokra gyakorolt, sokszor célravezető „jó pasi vonal” meg egyhatvanas magassággal, hatvan körül finoman szólva elhanyagolódott. Ezen a koncerten viszont még ő sem volt ott, mert nem tudott róla. Én is csak azért, mert akkortájt – erős eufemizmussal – több mint kollegiális viszonyt ápoltam az ezredfordulón igencsak népszerű Est Fm rádió egyik szerkesztő csajszijával, aki két vágás között ellátott némi információval, sőt végül még azt is elintézte, hogy beengedjenek a színpad elé.

ChumbawambaPestiEstCafe2000-150115.jpg

A Chumbawamba a Pesti Est Cafe színpadán 2000-ben (Fotó/Forrás: morpho)

A Chumbawamba egyébként hét vagy nyolc tagból állt, így a zenekar hangszerekkel együtt elég viccesen nézett ki egy zsebkendőnyi területen. Olyan volt, mint a Dzsinn a lámpában: fenomenális kozmikus erő egy icipici kis helyen. A legnagyobb látószöggel is éppen hogy belefértek a képbe, de nem akarok most itt hülyén méltatlankodni! Valójában baromira örülök, hogy ott voltam ezen a félórás post-punk-rock bulin, ahol a zenekar sokkal jobb volt, mint másnap hatvanezer ember előtt a Sziget nagyszínpadán.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Jazz/World

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Könyv

A sors kövei – 140 éve született Virginia Woolf

A modern angol próza és lélektani regény egyik megteremtőjeként is ismert Virginia Woolf a 20. század egyik legnagyobb hatású irodalmi alkotója, aki bár sikeres írói karriert tudhat maga mögött, az életében elszenvedett traumákat sosem tudta feldolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Plusz ajánló

Már kézbe vehető a februári Fidelio Magazin

Az országszerte terjesztett, ingyenes kiadványban az aktuális programbontások mellett híreket, ajánlókat, magazinos anyagokat és számos interjút is talál. Keresse az ismert terjesztési pontokon, vagy lapozzon bele online!
Plusz hír

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Plusz hír

Online emlékhely nyílt a budapesti gettó felszabadulásának 77. évfordulóján

Az évforduló alkalmából indult el a www.emlekezes77.hu online platform, ahol 77 órán keresztül holokauszt-túlélőkkel és megmentőikkel készült interjúk láthatók, mások mellett Bruck Edith-tel, Keleti Évával, Vitray Tamással, Fahidi Évával és Féner Tamással.
Plusz hír

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.