Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

2019.04.22. 13:45
Ajánlom
Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
We_Can_Do_It-134418.jpg

We Can Do It!

A „We Can Do It!” posztert 1943-ban, a II. világháború idején J. Howard Miller készítette. A propagandisztikus grafika célja természetesen az volt, hogy a nők munkamorálját erősítse. Noha a háború idején viszonylag kevesen látták, az 1980-as években újra felfedezték, és sokszorosítani kezdték, ekkor kapta a „Rosie the Riveter” (Rosie, a szegecselőmunkás) elnevezést is. Ekkor a kép már egyértelműen a kibontakozó feminizmus egyik jelképévé lett, 1994-ben a Smithsonian magazin címoldalára is felkerült. Ma az amerikai Nemzeti Archívum tíz leggyakrabban igényelt darabjai között van.

Joggal gondolhatnánk, hogy az „I Want You For U.S. Army”-poszterhez hasonlóan ez is sok helyen megtalálható volt 1943-45 között, de az igazság az, hogy a Westinghouse Electric maunfaktúra csak belső használatra rendelte a képet.

A poszter kilencvenes évekbeli népszerűségét látva egy Geraldine Hoff Doyle nevű hölgy előállt, hogy ő inspirálta a rajzolót, később kiderült, hogy ez tévedés. Miller nem Doyle-ról mintázta a határozott tekintetű hölgyet, hanem az akkor 20 éves Naomi Parker Fraleyről, aki 1942-ben a gyárban dolgozott, mikor Doyle még a középiskolával sem végzett.

naomi-parker-fraley-and-friends-at-work-in-1942-135001.png

Naomi Parker Fraley (balra) és munkatársai 1942-ben

Naomi Parker Fraley személyét egészen 2016-ig homály fedte. Dr. James J. Kimble, a michigani egyetem tanára ekkor írta meg „Rosie’s Secret Identity” című tanulmányát, amelyben körbejárta, hogy ki lehet a poszteren.

Naomi Parker 1921-ben született Tulsában, családja hamarosan Kaliforniába költözött. Korán elkezdett dolgozni, 1942-ben, húszévesen már fúrt, szegecselt és bádogos munkát végzett egy repülőgép műhelyben. Ekkor készült róla az a fotó, amely aztán számos újságba bekerült, köztük a Pittsburgh Press hasábjaira. Ebben találkozott vele J. Howard Miller plakátgrafikus.

rosie-135001.jpg

Naomi Parker Fraley a People magazinban

A háború után Naomi pincérnőként dolgozott, családot alapított, háromszor ment férjhez (első házassága válással végződött, a másodikban és a harmadikban megözvegyült). 2011-ben ellátogatott egy találkozóra, ahol a háború alatt dolgozó nők jöttek össze. Itt látta meg a fekete-fehér fotót, de valaki más neve volt a kép alá írva. Ezt aztán megírta a Nemzeti Archívumnak.

Nem akartam hírnevet vagy vagyont, de ragaszkodtam ahhoz, hogy én vagyok a fotón

– mondta. 2016-ban Kimble tanulmánya nyomán elismerték, hogy Namoi fotója inspirálta a „Rosie”-plakátot, két évvel később, 96 éves korában az idős hölgye elhunyt. „A nőknek manapság szükségük van ikonokra ebben az országban. Ha úgy vélik, egyike vagyok az ikonoknak, boldog vagyok” – nyilatkozta.

Különleges magyar nők a történelemből, akikről még sosem hallott

Kapcsolódó

Különleges magyar nők a történelemből, akikről még sosem hallott

Várvédő, haditudósító, űrkutató, karmester, szumóbajnok, hajóstoppos – ráadásul magyar és nő. Fodor Marcsi és Neset Adrienn 50 különleges női életutat gyűjtött össze gyerekeknek szóló kötetében, ami a felnőttek körében is nagy sikernek bizonyult.

Brünnhilde poroltóval? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

Brünnhilde poroltóval? Ilyenek lennének a modernizált operatörténetek

Az operarajongók nagy többsége felháborodott a hírt olvasva, miszerint alternatív befejezéssel viszik színre a Carment Firenzében. Összeszedtük, mely operákat lehetne még ellátni korszerűbb cselekménnyel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Elhunyt Gallai Péter, a Piramis billentyűse

A billentyűs, énekes, dalszerző 65 éves korában, hétfőre virradóra halt meg. A Piramis szeptember 21-én a Várkert Bazárban ad koncertet, amelyen megemlékeznek Gallai Péterről.
Plusz ajánló

Upcycling - Bőrhulladék-hasznosító Maminvent workshop

A MAMINVENT megálmodója Kopócs Éva az újrahasznosított alapanyagokból készült design termékek úttörőjének számít hazánkban.
Plusz hír

A Fidelio is csatlakozott az Art is Business Díjhoz

A hazai nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, valamint mecénások elismerésére létrehozott díj annak érdekében jött létre, hogy megmutassa, kik azok, akik a kulturális intézményeket, projekteket és művészeket támogatják. A Fidelio egyedi módon kapcsolódik a kezdeményezéshez.
Plusz hír

Ez a nagypapa tíz hegedűt készített tíz éven át az unokáinak

Gene Van Alstine annak idején hegedűt örökölt a nagypapájától, és szívesen továbbadná a hangszert az unokáinak, csakhogy tíz van belőlük.
Plusz ajánló

Tudod, mit csinálsz szeptember 28-án?

Mi igen. Tematikus séták szakértőkkel a Pesti Vigadóhoz kötődő technikai vívmányokról a XIX. századtól napjainkig – telefonos operaközvetítés, villanyvilágítás, Bleriot monoplán, Bogányi-zongora.