Plusz

Kié az első absztrakt festmény?

2017.04.19. 09:20
Ajánlom
Egóharcok, művészi tolakodás, és egy spirituális megközelítés - a XX. század egyik legnagyobb hatású mozgalma forradalmasította a művészeti ábrázolást.

Ki készítette az első nyugati absztrakt festményt? A kérdést Vaszilij Kandinszkij absztrakt festő özvegye tette fel 1947-ben, egy csapatnyi kutatóval a háta mögött. Ez a festőt is erősen foglalkoztatta élete során, hiszen maga is az absztrakt egyik úttörő művésze volt - ahogy ő tartotta, az első

Kandinszkij úgy kezelte a festékeket, mintha lények lennének

Kapcsolódó

Kandinszkij úgy kezelte a festékeket, mintha lények lennének

Az orosz festő, az absztrakt festészet egyik megteremtője 1866. december 4-én született. Az évforduló alkalmából összeállításunkban rá emlékezünk.

Kandinszkij 1935-ben írt levelet egy New York-i galériatulajdonosnak, ragaszkodva ahhoz, hogy  az első absztrakt művészként hivatkozzanak rá. 

Vaszilij Kandinszkij

Vaszilij Kandinszkij

Valójában ez a világ első absztrakt képe, mivel akkoriban még senki nem festett ilyen stílusban. Más szóval, ez egy »történelmi jelentőségű kép«

- írta egy szóban forgó, 1911-es munkájáról.

Nem Kandinszkij volt az egyetlen, aki igyekezett harcosan megőrizni örökségét, és ha lehet, csiszolni is hírnevén. Olyan korai absztrakt festők, mint Robert Delaunay, Mihail Larionov, Natalia Goncharova vagy Kazimir Malevics többször szándékosan korábbra datálták képeiket, mint mikor valójában készültek – persze az elsőbbség kedvéért.

Ez a fajta művészeti tolakodás úgy tekint a találmányokra, mint egyéni tettekre

- írja Leah Dickerman, a MoMA kurátora egy, a témába vágó kiállításhoz készült esszéjében. "Ez a fajta megközelítés viszont félrevezető. Egy egyedülálló géniusz munkája helyett az absztrakció felé vezető első lépcsőfokra egyszerre többen is ráléptek – több alkotó, különböző előjelekkel és gondolatokkal" - tette hozzá. A MoMA 2012-es kiállítása (Inventing Abstraction, 1910-1025: How a Radical Idea Changed Modern Art) épp ezt próbálta bizonyítani.

115

115

A XX. század  beköszöntével a világ addig nem látott módon összekapcsolódott. A gőzhajók, autók és vonatok segítségével jócskán lecsökkentek a fizikai távolságok, a telefon, a távíró és a rádió pedig könnyedén összekötötte a világ legtávolabbi pontján élőket is, és az információtovábbítás is felgyorsult. Mindez a művészeti világra is befolyással volt: csak Párizsban 20 kultúrával és művészetekkel foglalkozó folyóirat jelent meg az I. világháború előtti évtizedben. A felgyorsult világban az emberek nem akartak lemaradni a kreativitás és művészet legújabb vívmányairól. Ebben az évtizedben indult el az olasz futuristák nevével fémjelzett utazó kiállítás-mozgalom is.

A történészek a lehetőségek koráról beszélnek ebben az évtizedben. A fényképezést például három ember találta fel egyszerre. Csak Daguerre bizonyult a legjobbnak marketingben és szabadalmaztatásban

- mondta Masha Chlenova, a MoMA már említett kiállításának másik kurátora.

A fényképezéshez hasonlóan az absztrakt festészet feltalálása sem egyetlen ember nevéhez fűződik - még ha ma Kandinszkijt is emlegetik sokan az irányzat apjaként. Komposition V című alkotása valóban ugrásszerű érdeklődést generált az absztrakt festészet iránt. Az 1911 decemberében Münchenben kiállított festmény viszont közel sem jelent egyet az irányzattal - viszont a széles nyilvánosság számára ismertté tette az absztrakcionizmust, és irányt is mutatott.

Az ábrázolásmód ekkor már évek óta foglalkoztatta Kandinszkijt. On the Spiritual in Art
című manifesztumának vázlata már 1909-ben feltűnt, végül a teljes írás a Komposition V-tel egy időben jelent meg. Ebben fektette le az absztrakt ábrázolás alapjait, de még évek kellettek hogy maga Kandinszkij megtalálja saját technikáját és elkezdjen semmi mással össze nem téveszthető képeket alkotni.

Először megalkotta a gondolatot, csak utána festette meg

- mondja róla Chlenova.

Leah Dickerman szerint a cseh születésű Frantisek Kupka volt az első, aki kiállított műveivel elszakadt a megszokott figuratív ábrázolástól. Festményei – Amorpha, Chromatique chaude és Amorpha, Fugue à deux couleurs – 1912 októberében a párizsi Salon d’Automne-on kerültek bemutatásra. A kiállításról híradós összeállítás is készült, amit Európa- és Amerika-szerte vetítettek. Diskerman szerint az, hogy Kupka nagyközönség előtt is mert dacolni a konvenciókkal, összefügg a festő élettörténetével. Habár Prágában és Bécsben nőtt fel, és művészetét szimbolistaként kezdte, később Párizsba költözött és csatlakozott az ott virágzó avantgarde-mozgalomhoz – ezzel egyszerre vált bennfentessé és kívülállóvá a művészeti világban, ami elég termékenynek bizonyult festészetében.

František Kupka, 1912, Amorpha, fugue en deux couleurs (Fugue in

František Kupka, 1912, Amorpha, fugue en deux couleurs (Fugue in

Az első absztrakt kép megnevezésének további nehézségét adja, hogy nehéz meghatározni az irányzat küszöbét.

Mikortól válik egy absztrahált ábrázolás absztrakcióvá?

Francis Picabia francia avantgárd festőt szintén gyakran emlegetik az elsők között. Caoutchouc (Rubber) című akvarelljét 1909-ben fejezte be, amivel Kandinszkij absztraktív elméletét is megelőzte. Néhány tudós szerint viszont ez a festmény nem szakít teljesen a figuratív ábrázolással, felfedezhetőek rajta például egy csokor virág ábrázolásának maradványai.

A MoMA absztrakcionozmus feltalálásáról szóló kiállításának kurátorai szerint a tárlat összeállításakor először szigorúan meg kellett határozniuk a kritériumokat: mi számít absztrakt alkotásnak? "A mi fő szempontunk a művész pozíciója volt és az, hogy saját állítása szerint mennyire absztrakt az, amit csinált" - mesélte munkájáról Chlenova. "A terminológia már egy kissé más kérdés, mert az "absztrakt" szót nem feltétlen használta mindenki. De a művészek nagyon is tudatában voltak annak, hogy mit alkottak.

A svéd Hilma af Klint például nem került be a MoMA kiállításába. A festőnőre a Moderna Museet 2013-as, első retrospektív kiállítása irányította rá ismét a közönség figyelmét. Klintet egész életében tájkép- és portréfestményeiért ismerték, és csak halála után derült ki róla, hogy az absztrakcióval is kísérletezgetett. Ekkor derült fény arra is, hogy már 1906-ban, több közismert "elsőt" megelőzve színes formákat, spirálokat és ábrákat festett.

Ezzel megelőzte például Kandinszkij manifesztumát is.

Hilma af Klint 1907 - The key to the work up to this point

Hilma af Klint 1907 - The key to the work up to this point

Klint ilyen irányú képei mégsem művészeti útkereséséből, hanem az okkult iránti érdeklődéséből eredtek.

Az 1890-es évektől rendszeresen rendezett szeánszokat barátaival, ahol az automatikus rajzolást és írást gyakorolták. Később, mikor elkezdett dolgozni non-figuratív képein, azt állította, hogy spirituális erők vezették a kezét - emiatt nem ment át a MoMA kurátorainak szűrőjén. Chlenova szerint a kiállításon megjelenő alkotók mind úgy járultak hozzá az absztrakt művészethez, hogy folyamatosan fejlesztették és gyakorolták az ábrázolást, és tudatosan utasították el, hogy a külvilágra vonatkozó bármilyen jel vagy referencia megjelenjen a képeiken.

Nem mindenki értett egyet az ilyen jellegű szelekcióval - egyesek szerint az, hogy valaki misztikus megközelítéssel viszonyult az absztrakcióhoz, nem kellene kizáró oknak lennie.

A spirituális még mindig egy mocskos szónak számít a művészeti világban

– mondta Maurice Tuchman a New York Times-nak 2013-ban. "Amikor felülkerekedünk a spiritualitással szembeni előítéletünkön, akkor Klint munkái is ismertté válhatnak a széles közönség előtt is" – folytatta.

Abban viszont mindenki egyetért, hogy az absztrakt festészet megjelenése forradalmasította a XX. századi művészetet - és azt sem vitatja senki, hogy ennek az irányzatnak a gyökerei és elődei évszázadokkal ezelőtt megjelentek a nyugaton kívüli tradíciókban.

Ideje lenne az absztrakciót kicsit absztraktabban kezelni, és nem azon aggódni, ki lehetett az első

– tanácsolja az irányzatról szóló kiállítás kurátora.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz felhívás

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Plusz ajánló

Megjelent az „UJJ” Fidelio

Az ingyenes programmagazin márciusi számában az aktuális eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, valamint számos interjút, többek között Stohl Andrással, Szabó Rékával és Bősze Ádámmal. Lapozzon bele online!
Plusz ajánló

David Bowie-koncert lesz az A38 hajón

Negyedszer rendeznek magyar zenészek estet David Bowie emlékére. A három éve elhunyt legendás brit zenész dalai február 20-án szerdán hangzanak el az újbudai A38 hajón.
Plusz évforduló

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Plusz interjú

Belekóstolnánk egymás emlékeibe? - Egy food designer a jövő ételeiről

Van-e ízük az emlékeknek? Vagy fordítva, milyen emlékek kapcsolódnak egy „egyszerű” vasárnapi ebédhez? Hívhat-e időutazásra egy desszert, egy süti? Góg Angéla food designer nem egyszerűen ételeket tervez, hanem a hozzájuk kapcsolható/kapcsolódó szociális attitűdöket is vizsgálja projektjeiben. Most éppen a jövő ételeit kutatja.