Plusz

„Kinyílt számunkra a világ"

2018.08.26. 10:15
Ajánlom
A turizmus fontosságát emeli, hogy évek óta folyamatosan egyre vonzóbb helyszín Budapest és Magyarország a külföldi turisták számára is. A MUISZ-ról és szakmai díjáról valamint a hazai turizmus helyzetéről Erdei Bálinttal, a Cityrama Pro Turismo-díjas ügyvezetőjével és a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnökével beszélgettünk.

A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) idén adta át először szakmai díjait, köztük Az év rendezvényhelyszíne kategóriában a Pesti Vigadónak. Népszerű turisztikai látványosságként az épület évek óta csatlakozik a szeptember 27-én megrendezésre kerülő Turizmus Világnapjához, amelyhez idén először külön Tematikus Nappal is készülnek. 

Hogyan került kapcsolatba a turizmussal?

Dédanyám 60 évesen kezdett el idegenvezetőként dolgozni, és óriási odaadással fogadta csoportjait. Emlékszem, ahogy a családi eseményekre késve érkezve meséli, éppen milyen túrája volt. Utána a családon belül a szakmát édesanyám folytatta: hozzá egyszer becsöngettek azzal, hogy gond van az idegenvezetővel, segítsen, mert olyan személy kellene, aki beszéli a nyelvet és be tudja mutatni a várost. Másodállásban azóta is gyakran vezet csoportokat. A főiskola alatt gondoltam, elvégzem az egyéves idegenvezetői tanfolyamot, hátha jó lesz még valamire. Amint befejeztem, rá pár napra édesanyámnak párhuzamosan lett volna két egyhetes, Magyarországot ismertető, beutazó csoportja, s az egyiket átadta nekem. Így, míg más egynapos városnézéssel kezd, nekem az életem első városnézését másnap követte a további magyarországi program, ráadásul egy teljes héten át. Aztán jogi egyetemre jártam, ezzel párhuzamosan is idegenvezettem, főleg a Cityrama-nál, majd az egyetem elvégzése után úgy gondoltam, lezárom életemnek azt a szakaszát, és ügyvédjelöltként dolgoztam. Ezt követően 2006-ban jött egy lehetőség és Szabó Krisztián kollégámmal át tudtuk venni az utazási irodát. Úgy gondoltuk, legyünk tagjai a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ), idővel ajánlották, vegyek részt az egyik bizottság munkájában, majd felkértek elnöknek, amit társadalmi munkában végzek második ciklusomban.

Erdei_Balint_nezokepfotoDombovariJudit-145059.jpg

Erdei Bálint (Fotó/Forrás: Dombóvári Judit / Pesti Vigadó)

Milyen célból jött létre a Magyar Utazási Irodák Szövetsége?

A MUISZ egy több mint 40 éves érdekvédelmi- és lobbiszervezet, ma az utazási irodák összforgalmának több mint 80%-át a MUISZ tagjai adják. A szövetség egyfajta szakmai műhelymunkát végez, folyamatosan egyeztet a jogalkotókkal, a társ szakmai szervezetekkel, a turisztikai szakma vezetőivel, tagjait tanácsokkal, ajánlásokkal látja el, megosztja a jó gyakorlatokat, tanulmányutakat, képzéseket szervez, és különböző kedvezményeket kínál a tagirodáknak. A szakma életét érintő kérdésekben rendre kikérik véleményünket, megfogalmazhatjuk, továbbíthatjuk a szakma álláspontját, például próbálunk fellépni a jogosulatlan utazásszervezők ellen valamint az ellenőrzésük hatékonyságáért is.

A MUISZ idén adta át először szakmai díjai  ̶  az Év rendezvényhelyszíne kategóriában a Pesti Vigadónak. Mi hívta életre a díjat, hogyan fogadták tagjai?

Az volt a cél, hogy valóban a szakma által elismert szolgáltatókat díjazzuk,

ugyanis miközben több ezer fős a hazai utaztatói szakma, megfelelő szakmai visszajelzés, díj nem létezett. Szakmai díjunkról így azok dönthettek, akik napi kapcsolatban vannak a szolgáltatókkal, tudják, kikkel hogyan lehet együttműködni. A tagok szavazatai alapján született meg a díjazottak névsora, Az év rendezvényhelyszíne kategóriában pedig magasan a Pesti Vigadó kapta a legtöbb szavazatot.

Nap, mint nap látjuk Budapest utcáin a turistákat, halljuk, olvassuk a híreket, miszerint egyre kedveltebb célpont Budapest és Magyarország. Hosszabb időtáv alapján is valóban egyre népszerűbbek vagyunk, vagy csak világszinten egyre többen és többet utazunk, ezért a növekedés?

Mindkettő érezteti hatását egyszerre. Az UNWTO-nak, az ENSZ Világturisztikai szervezetének előrejelzése szerint világszinten a nemzetközi turista érkezések száma a mostani 1,3 milliárdról 2030-ra 1,8 milliárdra emelkedik - egyes területeken még ennél is sokkal dinamikusabban ível felfelé e szám.

IMG_5195-Edit-EditfotoOlahPeter-145102.jpg

A Műcsarnok előtt (Fotó/Forrás: Oláh Péter / Pesti Vigadó)

Az utazási lehetőségek és a kedv is folyamatosan nő. Egy-két évtizede a repülés luxus volt, majd sorra jelentek meg a fapados járatok – nálunk részben betölteni a MALÉV csődje miatt keletkezett űrt –, így kinyílt számunkra a világ. Viszont nem csak mi, magyarok tudunk már a korábbinál kedvezőbb áron utazni, hanem hozzánk is sokkal többen érkeznek. Ráadásul sokkal többen tudnak jönni azok az utazók is, akik korábban nem engedhették meg maguknak az utazást. Ez egyrészt köszönhető a rengeteg járatnyitásnak, mert ahonnan elindulnak a közvetlen járatok onnan sokkal többen érkeznek, másrészt a fapadosok megjelenésével érezhetően low budget irányba (is) változott az utazás. Aki más európai városokban három csillagos szállodákba mehetett nyaralni, az nálunk néhány éve még ugyanazért az árért az ötcsillagost is megengedhette magának. Egyre inkább elterjedt, hogy Budapest olcsó, szerencsére épp most kezdünk kilépni ebből a képből, így most azokat kell megszólítanunk, akik többet tudnak költeni egy-egy programon.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Budapest Európa fűszere – „Spice of Europe" elnevezésű nemzetközi kampányt indított, amely többek között a CNN-en, légitársaságok kommunikációs felületein és a közösségi médián látható. Ez a Budapest brand átalakításában és a hazai turizmus helyzetének javításában mennyire képes segíteni?

Bízom benne, hogy az MTÜ kampányával meg tudjuk szólítani azt a vendégkört is, akik a minőségi turizmust képviselve a kultúra iránt sokkal inkább érdeklődnek. A Magyarországra érkező vendégek több mint 80%-a európai, de folyamatosan nő a kínaiak és indiaiak Európába történő utazási kedve. Az ázsiai piac számára Budapest egyelőre nem elsődleges európai úticél, hanem csak második, harmadik út során jön szóba.

cityrama_07-145102.jpg

Cityrama (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Viszont óriási szintű növekedési lehetőség van az ázsiai piacban.

A fentebb felsorolt célcsoportokat teljesen másként kell megszólítani. Nagyon üdvözlöm az MTÜ kampányát, optimista vagyok, a szakma régóta szerette volna elérni, hogy lényegesen magasabb legyen a marketingre fordított forrás, ugyanis ha összehasonlítjuk a helyzetünket Prágával, Béccsel akkor azt látjuk, hogy nagyon-nagyon el vagyunk maradva. Most végre eljutunk oda, hogy be tudunk kerülni a nemzetközi reklámzajba.

Önnek milyen kedves emléke van, mint a Cityrama Utazási iroda vezetőjének: mi lepi meg a turistákat nálunk leginkább?

Kétféle utazó létezik. Az egyik vesz egy repülőjegyet, mert jó áron kapja, vagy épp akkor van ideje és így jön el Budapestre, teljesen felkészületlenül. Körülnéz, és eldönti mit is csinál az itt töltött időben. Eközben új impulzusok érik, s pontosan ezért, élményeket szerezni jön. Jót tett az utóbbi időszaknak az a gasztronómiai fejlődés, ami jelenleg is zajlik nálunk, ugyanis minőségi szolgáltatást kínál, ezért is érdemes idejönni. A másik része az utazóknak alaposan felkészült, pontosan tudja, mit akar, valamelyest utánanéznek a történelmünknek, a látnivalóknak, tudatosan tervezik meg, hogy mit szeretnének látni, és azzal a céllal jönnek, hogy megismerjék Budapestet. Mind a két csoport pozitív élményekkel távozik. Amíg idegenvezettem, úgy kezdtem mindig a programokat, hogy: „Üdvözlöm Önöket a világ legszebb városában". Ekkor még csak hümmögtek, de a végén nagyon sokan azt mondták, fantasztikus ez a város, és miért nem tudtam róla eddig? Sajnos nem kaptak kellő információt Magyarországról, nem érte őket megfelelő impulzus, és pont ebben segíthetnek az ilyen kampányok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Klasszikus

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Zenés színház

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.
Jazz/World

Ezek a zenekarok adnak majd raktárkoncertet

A 13 hazai fesztivál idei tervezett fellépőlistája alapján választották ki azt a száz zenekart, akiknek lehetőségük lesz részt venni a raktárkoncerteken. A raktárkoncertek intézményét kifejezetten a koronavírus-járvány miatt lehetetlen helyzetbe került könnyűzenei szektor támogatására hozták létre.
Zenés színház

Hallgass bele a Diana-musicalbe!

A Diana hercegnő életéről szóló musicalt a hivatalos Broadway-bemutató előtt levetíti a Netflix streamingszolgáltató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz portré

190 éve született Lebstück Mária, vagyis "Mária főhadnagy"

Életéből operettet írtak, de a valóság nem volt ilyen vidám. A fordulatos sorsú, különleges asszony 1830. augusztus 15-én született és nő létére - álnéven persze - a főhadnagyi rangig vitte a szabadságharc honvédseregében. 
Plusz ajánló

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Plusz hír

Art is Business: díjátadó és konferencia az idei évben

Már lehet nevezni és jelölni az Art is Business Díjra, decemberben pedig megrendezik az első Art is Business Konferenciát a Trafóban.
Plusz ajánló

15 éves az ország leghosszabb összművészeti fesztiválja, a Kultkikötő

Egészen pontosan 2006. július 14-én, Mohácsi János Veszett fejsze című előadásával kezdődött el a Kultkikötő története. A lelkesedésből induló kezdeményezés (egyik) küldetése az volt, hogy életet leheljen a Balaton-parton található kihasználatlan szabadtéri játszóhelyekbe, és ez által elérhetővé tegye a helyiek és a nyaralóközönség számára a minőségi szórakozást.
Plusz galéria

Hangolódj galériánkkal az Ékszerek Éjszakájára!

Idén is lesz Ékszerek Éjszakája a tematika pedig 0- / Zero negative. A nyitásig mutatunk egy kis ízelítőt!