Plusz

La vie en rose

2012.04.20. 21:19
Ajánlom
Amióta megnéztem az Édith Piaf életéről szóló filmet, egyszerűen nem hagy nyugodni. Valószínűleg egyébként sem könnyen emészthető alkotásnak szánták, engem viszont vizuálisan, intellektuálisan és érzelmileg is elsodort.Egészen közhelyszerű volna az elmúlt évek egyik legfelkapottabb drámájáról szuperlatívuszokban fogalmazni. Azt azért érdemes leszögezni, hogy amikor vége lett a filmnek, és azt hittem, szabadulhatok a mélysötét hangulattól, fellélegeztem. Természetesen tévedtem a film végét illetően: azóta végtelenítve szalad a fejemben a történet és állandóan újra- és újrafogalmazza magát.

A film amellett, hogy a legszenvtelenebb módon célozza meg a néző szimpátiáját, egy számomra különösen érdekes és régóta latolgatott kérdést is felvetett. A történet lényegében a hányattatott sorsú Piaf életének drámai csomópontjait fűzi fel egy láncra. A rendező azt sugallja, hogy az énekesnő életútját a sors szülte véletlenek és a kérlelhetetlen tragédiák kényszerpályája jelölte ki. A súlyosabbnál súlyosabb emberi tragédiák a pokol egyre mélyebb bugyraiba taszítják őt, miközben egyre lehengerlőbb előadóművésszé válik. Piafot egyszerre tartja életben a művészete, és hal bele minden egyes dalába, saját maga legmélyéről szakítva fel azokat.

Ezek szerint a művész alkotóereje tragédiákból születik. Én személy szerint szeretem azt hinni, hogy az alkotás tüze csak abból a feneketlen mélységű és végzetes örvényből tör elő, ami a lélek legelemibb fájdalmából táplálkozik – és akik emellett melegednek, törvény szerint bele is halnak a szenvedélyükbe.

De vajon van-e választása annak, aki művészi elhívatást kapott? Sokszor jó volna azt hinni, hogy az élet végtelen választások láncolata, és hiába ízleli meg valaki az alkotás tömény abszintját, éppúgy ki lehet lépni a művészet végzetes köréből, mint ahogyan egy rossz házasságból távozik az ember.

Tegyük fel, hogy ez a választási lehetőség létezik. Ha leszámítjuk a megélhetés és az elismertség kérdését, és megmaradunk pusztán a morális kérdés szintjén, vajon eldöntheti-e a művész, hogy akar-e író, balett-táncos vagy chanson-énekes lenni? Ha valaki egyszer elhivatottá válik egy művészi pálya iránt, vajon valóban szabad akaratában áll-e eldönteni, hogy életben tartja-e a művészet tüzét? Azt hiszem, hogy ha elvben meg is volna ez a választás, akinek megadatott a fekete örvényből magához térni, és nem vágyott vissza, újra és újra az önbecsapásban élt. Fennmarad mégis a kérdés: vajon kényszerűen bele is kell-e halni a művésznek a pályájába? Vagy vannak művészközemberek?

 

Írta: Polonkai Éva

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz kult50

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Plusz felhívás

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Plusz ajánló

Botránykönyvek és filmsikerek a novemberi Fidelióban

Az ingyenes programmagazin novemberi számában többek között Horvát Lili mesél a velencei bemutatkozásáról, Lakatos Mónikát kérdeztük a WOMEX életműdíjról, de Földes Tamás is felidézte a múlt század egyik legnagyobb botrányhősét, Boris Viant. Lapozz bele online!
Plusz hír

Október végétől kapható a Vylyan Bogyólé

Hamarosan már bárki kortyolgathatja a Vylyan Pincészet legújabb nedűjét, a francia újbor készítésének hagyományait követő Bogyólét. A 2020-as palackokat Győri Katinka Laura, a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatójának címkéje díszíti.
Plusz könnyűzene

A Qualitons, a Platon Karataev és a Mörk a leginkább exportképes zenekaraink itthon

Idén második alkalommal állította össze a külföldön is labdába rúgó könnyűzenei együttesek listáját a HOTS.