Plusz

Legendák újratöltve – újra kiadták a Doors, Prince és az a-ha korszakalkotó lemezeit

2019.12.22. 09:05
Ajánlom
Ha még mindig nem tudná, milyen kulturális termékkel lepje meg szeretteit karácsonyra, segítünk: három poptörténeti klasszikus is megjelent újra. Három, egymástól igencsak különböző előadó, illetve zenekar egy-egy lemezéről van szó. Egy egész biztosan közös bennük: mindegyik nagyszerű a maga módján.

The Doors: The Soft Parade

Ha van lemez, ami kilóg a Doors életművéből, akkor a The Soft Parade egészen biztosan az. Kifejezetten zavarbaejtő album ez: nem kifejezetten blues-os, nem annyira rockos, nem nagyon jazzes, és nem túlzottan pszichedelikus, vagy az addigiaknál sokkal keveset mutat ezekből. De akkor milyen? Hát, ööö, dallamos, nagyzenekaros, meg összevissza - és, nomen est omen, puha.

A zenekar egy évvel korábban, 1968-ban megjelent nagylemeze, a Waiting For The Sun nagy sikert aratott, ez lett a Doors egyetlen amerikai slágerlistavezető nagylemeze, miközben az album elhozta az áttörést Morrisonéknak Nagy-Britanniában is. A négy zenész ezért sietősen, már az előző nagylemez megjelenésével egy időben, stúdióba vonult. Pontosabban nem mind a négy, mert épp kvartett szellemi vezére, Morrison, kevéssé vette ki a részét a munkából. Inkább a költészettel és filmforgatókönyv-tervekkel töltötte az idején.

Nem is meglepő hát, hogy a lemez dalainak a felét nem ő írta, hanem Robbie Krieger gitáros.

És az sem meglepő, hogy a The Soft Parade könnyedebb és sokkal kevésbé összeszedett lett, mint a megelőző Doors-lemezek (persze azt is tegyük hozzá, hogy Morrisonban lakott belül egy Sinatra- és táncdaléneklés-rajongó, ez persze önmagában még nem indokolja a lemez szedett-vedettségét).

Néha csak kapkodjuk a fejünket. Ugyanazon a lemezen szerepel az albumzáró, nyolcperces címadó dal, amely önmagában álló külön darab, egy sokváltásos, számos zenei stíluson átívelő miniszvit, de ott az Easy Ride vicces countryja, a bluesos Wild Child, a fúvósokkal hizlalt, sinatrás Touch Me és az ugyancsak „táncdalfesztiválos” Tell All The People.

És a The Soft Parade még így is egy élvezetes, hallgatható lemez – ez a Doors zsenijét dicséri.


a-ha: Hunting High and Low

Az első és legfontosabb felismerés az a-ha most újra kiadott bemutatkozó lemezét hallgatva, hogy a 80-as évek első felében (és a másodikban is) ez volt a kommersz popzene, az a fajta könnyű könnyűzene, aminek a hallatán akkoriban egy úgynevezett komoly ember fanyalogva fordult el. Ezzel most nem azt szeretném állítani, hogy régen minden jobb volt, inkább csak arra gondolok, hogy néhány évtized alatt mennyit változik adott területeken a kulturális paradigma. Ez alól természetesen a popzene sem kivétel.

És milyen kicsit múlt, hogy a világ végül megismerte Morten Harketék nevét. Az a dal, ami végül sikerre vitte a nagylemezt is, és összességében az a-hát, kétszer elhasalt, mielőtt óriási sikert aratott volna. A Take On Me című szám először 1984 végén jelent meg, de még a zenekar szülőhazájában, Norvégiában is csak a slágerlista harmadik helyéig küzdötte fel magát, Nagy-Britanniában a kutya nem figyelt fel rá. A második nekifutás sem volt sokkal sikeresebb: az 1985 elején kiadott második változat sem ment nagyot, mígnem aztán a dalhoz új videoklip készült, melyet a korábban a többek közt Michael Jacksonnal és a Culture Clubbal dolgozó Steve Barron rendezett. Az emlékezetes, képregényes, animációs klip nyomán a dal végül berobbant Amerikában és 27 hetet töltött a Billboard lista élén, és ennek nyomán már Angliában is siker lett.

A Hunting High and Low persze nagyon nem egyenlő ezzel a dallal. Attól jó, hogy tele van kitűnő szerzeményekkel és összességében a nagyszerű dalszerzői teljesítmény diadala. És nem csak a kislemezdalok figyelemre méltók, a Take On Me mellett a Hunting High and Low, a Sun Always Shines On TV vagy a Train Of Thought, hanem az olyanok is, mint a Living a Boy’s Adventure Tale vagy az And You Tell Me.  

Meg azért, mert a látszólag a kor szintipopos sikerzsánerében megfürösztött zene szövetéből itt is, ott is kikandikál a norvég srácok árnyalt, klasszikus popérzékenysége, hangszerelési tehetsége és kreativitása, ami aztán a későbbi lemezeken – például a zenekar csúcsművén, a Scoundrel Days című következő nagylemezen - már ennél is sokkal differenciáltabban bomlik majd ki.

 

Prince: 1999

Prince bő tíz évig nem tudott hibázni, minden, amit 1980 és 1991, jó, 1992 között csinált szinte tökéletes, de legalábbis nagyin jó volt. A nagyszerű lemezek sorozat nem az 1982-ben megjelent, most újra kiadott 1999 című albummal, kezdődött, hanem az 1980-as Dirty Minddal, de az első igazán nagy dobás ez volt. Mármint a 1999.

A futurista cím nem csak egyszerű bombaszt, ez tényleg a jövőbe mutató lemez: Prince mutáns funkja valóban legalább akkor művészi vállalás, mint a sok tekintetben rokonlelkűnek vagy párhuzamosnak nevezhető, sok tekintetben meg teljesen másfelől érkező, másképpen keretezhető, kulturálisan és szociológiailag teljesen máshová tartozó Talking Heads pár évvel korábban megjelent lemezei, a Fear Of Music és a Remain In Light.

Prince szintetizátoros, dobgépes, űrfunkos hangzása tulajdonképpen megelőzte a korát, ahogyan az is, ahogy egyszerre tudott popos és artisztikus, altesti és elgondolkodtató lenni.

Ha már emlegettünk egy párhuzamos, vagy párhuzamba állítható előadót, most jöjjön egy másik: David Bowie. Prince előtt nem sokan tudták vagy akarták úgy (és olyan zavarba ejtően) keverni az artisztikumot és a kommersz megközelítést. És ha már Bowie, az angol popsztár a hetvenes évek közepén, az 1975-ös Young Americanszel és az 1976-os Station to Stationnel úgy nyúlt a funkhoz, ahogy szinte senki más.

Ahogy azokkal a lemezekkel a fehér-angolszász Bowie olyan zavarbaejtő kontextusba tudta magát pakolni, hogy fellépett például az amerikai feketék legnépszerűbb és bőrszín tekintetében addig gyakorlatilag teljesen exkluzív műsorában, a Soul Trainben, addig Prince ugyancsak határokat lépett át, hiszen a 1999 albummal nyitott a rockos és new wave-es fehér közönség felé.

Végül, de nem utolsó sorban ez volt az a lemez – tele slágerekkel egyébként: 1999, Little Red Corvette, Let’s Pretend We’re Married -, amelyik kikövezte az utat Prince talán legnagyobb kommerciális- és közönségsikere, a két év múlva megjelenő Purple Rain felé.

 

Fejléckép: Prince (fotó: Michael Putland / Getty Images Hungary)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Jazz/World

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Színház

Koncerttel és filmvetítéssel ünnepelhetjük a 129 éves Vígszínházat

A hagyományokhoz híven május 1-jén a társulat a közönséggel együtt ünnepli a Vígszínház születésnapját. Az érdeklődők ünnepélyes keretek között ismerhetik meg a Vígszínház 2025/26-os évadának tervezett bemutatóit.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Plusz interjú

Legendás öltözékek, öltözékek legendái – a világhírű Romani Design munkái a Folk Fashion kiállításon

A Hagyományok Háza – Magyar Népi Iparművészeti Múzeum legújabb tárlata, a Folk Fashion – Divat a folklór, a népművészet és a divat összefüggéseit boncolgatja. A kiállítás kapcsán Varga Erikával, a Romani Design alapítójával, művészeti vezetőjével beszélgettünk divatról, hitről, identitástudatról.
Plusz ajánló

Fidi ül a fűben

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. májusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Plusz gyász

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Plusz hír

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.