Plusz

„Lenyűgöző, hogy Bartók milyen sokakat inspirált” – interjú Káel Csabával

2024.05.22. 09:45
Ajánlom
Úgy tűnhet, még csak most ért véget a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek összművészeti fesztivál, ám az eseménysorozatot szervező Müpa vezetősége már a jövő felé tekint: közzétették az őszi Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál első programjait és a sztárvendégek nevét. Káel Csaba vezérigazgatóval a határátlépő produkciókról, saját rendezéseiről és arról is beszélgettünk, hogyan találhat a nagyközönség is utat Bartók muzsikájához.

Idén negyedszerre rendezték meg a Bartók Tavaszt, az első fesztiválra 2021-ben, még a pandémia alatt került sor. Merre fejlődött, és hová jutott el az eltelt évek alatt a programsorozat?

A pandémiának „köszönhetően” az első évben online rendeztük meg a fesztivált. Minden nehézség ellenére, hozott jót is ez a nehéz helyzet, mert bár ideutazni nem tudtak a művészek, ellenben a világ különböző métán elismert, nagy múltú helyszíneiről jelentkeztek be, például a Royal Albert Hallból vagy a milánói Scalából. A koncertek előtt pedig mindig elhangzott, hogy az eseményre a Bartók Tavasz keretében kerül sor, így plusz reflektorfény vetült ránk. A bevezető év után, a következő alkalommal már éreztük ennek a hírverésnek a hatását, nagyobb volt az érdeklődés a fesztivál iránt. Abban az évben ráadásul vidéki helyszíneken is rendezhettünk programokat. Az anyagi lehetőségek miatt a harmadik és negyedik évre visszatértünk Budapestre, de a közönség lelkesedése megmaradt, a jegyeladás mesés, átlagban kilencven százalék fölött van.

A külföldi vendégsereg egyre inkább tudja, érzékeli, hogy Magyarországon létezik egy ilyen A kategóriás, nagy összművészeti fesztivál.

A Magyar Turisztikai Ügynökséggel azon dolgozunk, hogy a hírünk minél jobban bekerüljön a nemzetközi köztudatba, a kulturális turisták ugyanis különösen fontosak: jobb szállodába mennek, jobb ételt, italt választanak, tehát gazdasági hasznot is jelentenek.

A Bartók Tavasz kapcsán mindig kiemelik, hogy nemcsak Bartók műveit játsszák, de Bartók szellemiségét is képviseli. Ez milyen módon hat ki a műsorválasztásra?

A Bartók Tavasszal és a Liszt Ünneppel is az a célunk, hogy ha már van két ekkora világsztárunk, akik óriási hatást gyakoroltak a 19., illetve a 20. század művészetére, akkor ne csak távolról csodáljuk őket. Mutassuk meg, hogy két milyen elképesztő tehetségű zseniről van szó, értelmezzük ma a műveiket, láttassuk, milyen hatást gyakorolnak az utókorra. Így reményeink szerint közelebb is kerülnek hozzánk, érvényesebbek lesznek az üzeneteik. Lenyűgöző, hogy például Bartók milyen sokakat inspirált. Egyesek szerint például népdalgyűjtőként ő volt az első világzenész. A Budapest Ritmo fesztivál is ebbe a folyamatba kapcsolódik be, bemutatja az adatközlőket és azt a transzformációt, ahogyan az eredeti népdalok beépülnek a ma zenei kultúrába. De persze Bartóknak bőségesen vannak komolyzenei követői is, idén eljött hozzánk Tan Dun, aki magát a kínai Bartóknak tartja, mert ő is népzenét gyűjt, illetve dolgoz fel, így hozva létre egy érdekes, kortárs zenei világot. De említhetem a jazz-zenészeket is, és akkor arról még nem is beszéltünk, milyen hatással volt Bartók a képzőművészetre, a Nyolcakra, vagy akár a fotográfiára!

Kevesen tudják, milyen sok fantasztikus fénykép készült a zeneszerzőről.

Az ilyen találkozási pontok pedig abban is segíthetnek, hogy azok is utat találjanak Bartók zenéjéhez, akik eddig esetleg tartottak tőle.

KaelCsaba_Mupa_c_CsibiSzilvia3-110607.jpg

Káel Csaba (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Említette Tan Dun szereplését, a Buddha Passiót pedig ön is rendezte. Azt hiszem, sokunk nevében mondhatom: a mű egészen ismeretlen világba kalauzolta el a közönséget. Hogyan közelítette meg a darabot?

A kulcsot egy 19. században született magyar zseni, Stein Aurél szolgáltatta. A magyarok eredetét kutatva jutott el Kínába, és ő fedezte fel a dunhuangi barlangok egy részét is (pechünkre a Brit Tudományos Akadémia megbízásából, pedig mennyivel jobb lett volna, ha hozzánk kerülnek ezek a történelmi dokumentumok). A produkciót már korábban is tervezgettük, de igen nehéz rá szereposztást találni, az egész világon csak egy-két ember tudja elénekelni a szerepeket, annyira különleges hangok szólalnak meg benne. Amikor folyt a szervezés, Tan Dun idelátogatott, és elmentünk ebédelni. Az étteremnél volt egy kiállítóhely az említett expedícióról, neki pedig teljesen elállt a szava, kérdezgetett, hogy ki volt Stein Aurél, mert érdekes módon Kínában nem ismerik a nevét. Akkor elmondta, hogy őt épp a kiállított festmények ihlették a mű megírására. Ezért a vetítésekben egy kis animációval mi is megjelenítettük a barlangfestményeket, hogy ne legyenek statikusak.

Láttatni szerettük volna a buddhizmus egyik fontos motívumát, a végtelen felé tartó, lassú mozgást.

Azt a hat képet lehetett látni, amelyeknek a történetét Tan Dun elmesélte a Buddha Passióban, ám míg a keresztény passióknál a bibliai vagy bibliai hatásra írt szövegek jobban dramatizálhatók, a buddhizmus jellegéből adódóan ez a darab jóval kevésbé. A mű lényegében oratórium, ettől függetlenül bele tudtunk csempészni egy kis játékot, amit a kínai énekesek szívesen vállaltak is. Számukra kevésbé ismertek az európai operai hagyományok, a pekingi operára jellemző színjátszás pedig számunkra szokatlan. Néha kicsit vissza is kellett fogni a szereplőket, mert ha nagyon belemelegedtek az általuk ismert játékba, azt nálunk nem fogják értékelni, az európai néző számára komikusnak hat. Végül Tan Dun is elégedett volt, szcenírozva pedig a mű most hangzott el először, ilyen értelemben tehát világpremiernek lehettünk tanúi.

Az idei fesztiválon egyértelműen kirajzolódott, milyen nagy szerepeket szánnak az izgalmasan besorolhatatlan, határokat feszegető produkcióknak – a Buddha Passió mellett említhetném a Tiszta forrás című összművészeti estet is, amit szintén ön rendezett. Tudatosan ebbe az irányba akarják tovább alakítani a Bartók Tavaszt?

A fesztiválnak nagyon komoly küldetése, hogy olyan produkciókat is bemutasson, amelyek merészebbek, és amelyek az évad szokásos programjába kevésbé betervezhetők. Liszt és Bartók is feszegette a határokat, ez egyrészt inspirációt jelent, másrészt feladatot is ad: szükség van azokra az előadásokra, amelyek nemcsak kimozdítanak a művészeti komfortzónánkból, de felfedezésekre adnak lehetőséget. Itt volt például a Till Brönner-kiállítás (amelyben együttműködtünk a Ludwig Múzeummal): a világhírű trombitásról egyre többen tudják, hogy zseniális fotós is. A Tiszta forrás szintén egy határokat feszegető produkció, ami ráadásul lassan kezd sorozattá összeállni. Először a Dubai Expo számára készítettünk előadást, a magyar nap zárógálájára. Az arab világot azzal ajándékoztuk meg, hogy Bartók arab gyűjtéséből mutattunk be dalokat. Kevesen tudják, hogy Bartók a harmincas évek elején Tunéziában száztíz arab dallamot rögzített – a szöveget nem jegyezte le, mert nem tudott arabul, és nem volt segítsége. A produkció címe a „Csak tiszta forrásból” Bartók-idézetből származik, és arra utal, hogy a népdal az a forrás, ahonnan el kell indulni. Erre alapozva mutattuk meg mi is az eredeti népzenét, aztán annak bartóki transzformációját, a dalok előfordulását a Bartók-művekben, végül pedig egy mai feldolgozást, hogy lássuk, hogyan inspirálja mindez a kiváló zenészt, Fekete-Kovács Kornélt. Mindez kiegészült két zseniális együttesünkkel, a Magyar Állami Népi Együttessel, amelynek művészei elhozták a kapcsolódó táncokat, Guessous Majda Mária „Mesi” közreműködésével, akire még az arabok is azt mondták, ilyen autentikus éneket még nem is hallottak. Utána pedig a Győri Balett kortárs Bartók-táncfeldolgozásokat adott elő. Mindebből nagyon érdekes produkció állt össze, és

amikor Dubajban bemutattuk, akkora volt a siker, hogy magunk között mosolyogtunk: senki nem fogja nekünk elhinni, hogy az arabok Bartók-zenére pogóztak.

Képzeljük el, mintha nekünk nem lettek volna népdalgyűjtőink, és száz évvel később egyszer meghallhatnánk azokat a dalokat, amiket az őseink énekeltek. Mert valahol az araboknak is ismerősek voltak ezek a zenék. Idén pedig Bartók török gyűjtései kerültek fókuszba, a Magyar-Török Kulturális Évad keretében. Jelen volt a török nagykövet és többen az országból, akik nagyra értékelték, hogy milyen szép ez a kapcsolat. Hasonlóképpen épült fel a műsor, mint az arab tematikánál, kivéve, hogy a török gyűjtés során Bartóknak volt segítője Ahmed Adnan Saygun személyében, akire ráadásul nagy hatással volt Bartók zenéje. Tőle és más török szerzőktől is mutattunk be műveket a produkcióban.

KaelCsaba_Mupa_c_CsibiSzilvia2-110607.jpg

Káel Csaba (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Említette, hogy a fesztivál programja elbír merészebb produkciókat. A fesztiválközönség kísérletezőbb, nyitottabb?

Mindenképpen. Persze évad közben is tartunk különleges bemutatókat, de a fesztiválok esetében az is lehetőséget ad a kísérletezgetésre, hogy egész Budapesttel együtt működhetünk. Amikor a partnerekkel tárgyalunk, azt is egyeztetjük, hogy ők milyen tematikákról álmodnak, és így sokszor közösen alakítjuk ki a fesztivál programtervét. Így történt a Bartókhoz kissé lazábban kapcsolódó, idén látható másik fotókiállításunk esetében is, a Szépművészeti Múzeumban: ezen Amerikában működő nagy magyar fotográfusok munkáit láthatja a közönség, Moholy-Nagytól kezdve Capáig. Hasonló lehetőségeink év közben ritkán adódnak, hiszen ez idő alatt kizárólag a Müpában tartunk rendezvényeket. Az idei Bartók Tavasz amúgy természetesen tartogatott hagyományosabb, ám nem kevésbé érdekes programokat is, mint például a világ egyik legnagyobb zongoraművésze, Rudolf Buchbinder két koncertjét, amelyeken a Nemzeti Filharmonikusok kísérték a Beethoven-versenyműveket. Lenyűgöző volt együtt meghallgatni mind az öt alkotást. De megint csak a határfeszegető előadások közé tartozott Barbara Hannigan és zenésztársainak klasszikus művekre és elektronikára épülő produkciója, az Electric Fields. A budapesti közönséget meg is lepte ez a program, miközben persze egészen lenyűgöző volt, és jelenlévők volt biztosan nem csalódtak. Fontos kiemelni a Söndörgő és a Kelemen Kvartett világszínvonalú koncertjét, amelyben a népzene egészen parádésan kapcsolódott össze Kelemen Barnabásék muzsikájával. Egy ilyen koncert csak Budapesten képzelhető el –

üzenjük a világnak, hogy ha ilyesmit akarnak hallgatni, keressenek fel minket! A külföldi vendégek mondták is, hogy még soha nem volt részük hasonlóban.

A Monte-Carló-i Balett két telt házas Erkel Színházat varázsolt a Hamupipőkével, ebből is látszik, milyen nagy igény mutatkozik Budapesten a jó táncprodukciók iránt.

Tekintsünk egy kicsit a jövő felé is! Az idei Liszt Ünnep a zeneszerző egészen különleges alkotásával, a Szent Erzsébet legendájával indul majd. Miért éppen erre a darabra esett a választásuk?

A fesztiválokon igyekszünk bemutatni a névadó szerzők műveit is. Mindig különleges alkalom, ha egy komponista alkotását a saját kultúrájában, így Lisztet magyar közegben hallhatja a közönség. Ráadásul a Szent Erzsébet legendájának anno a Pesti Vigadóban volt a bemutatója. A produkciót aztán Brüsszelben is előadjuk a magyar európai uniós elnökség kapcsán, utána pedig a Concertgebouw-ban is elhangzik. Parádés a szereposztás, nemzetközi sztárokkal és a Nemzeti Filharmonikusokkal, Vashegyi György vezényletével, úgyhogy mégiscsak itthoni bölcsőben nevelkedő produkcióról van szó.

Új bemutatókra, illetve további neves vendégek fellépésére is sor kerül majd a fesztiválon. Kik a legfontosabbak, és miért épp rájuk esett a választás?

Martin Haselböck régi partnerünk, aki aktívan foglalkozik Liszt életművével, most saját zenekarával, az Orchester Wiener Akademie-vel érkezik hozzánk. Ez a koncert azért is fontos, mert az irodalmi térképen is elhelyezi a zeneszerzőt, hiszen egyrészt őrá is nagy hatást gyakoroltak a korabeli írók, másrészt ő is inspirálta azokat. Ezen az estén a Goethéhez és Schillerhez fűződő kapcsolatát mutatják majd be. Vadonatúj produkcióval készül a Recirquel is, aki lényegében „fesztiválbébink”, hiszen annak idején a Tavaszi Fesztiválon mutatkozott be először, és azóta is szoros kötelék fűzi a Müpához. Paradisum című új produkciójuk egy elpusztult világ elcsendesedését követő újjászületés története, ami egy kicsit disztópikusnak hat, de a mostani környezetben sajnos van létjogosultsága. Ez az előadás ismét együttműködésben valósul meg, az Edinburghi Fesztiválon is látható lesz. A Háromszék Táncegyüttes speciális bemutatója pedig Munkácsy Ecce homo című festményét dolgozza majd fel.

A sztárvendégek közül az egyik legfontosabb a Royal Philharmonic Orchestra, akiket zeneigazgatójuk, a világ egyik legkeresettebb karmestere, Vaszilij Petrenko fog vezényelni.

A műsoron Prokofjev mellett ugyancsak szerepelnek Liszt-művek, hiszen amellett, hogy megmutatjuk, mi hogyan játsszuk a komponista darabjait, kíváncsiak vagyunk, milyennek látják a világhírű előadók. Nagyon közel áll a szívünkhöz a Kolozsvári Opera Zenekara és Selmeczi György, akik idén szintén vendégeink lesznek. A könnyedebb műfajok közül ki kell emelni Francesco Tristano zongorista-zeneszerzőt, ő már csak azért is idekapcsolódik, mert az olasz hatás Liszt életében is igen erős volt. De meg kell említenünk Jeff Millst is, aki a vadonatúj lemezét hozza el a fesztiválra. Mind a Liszt Ünnepnek, mind a Bartók Tavasznak fontos feladata, hogy meghívja és bemutassa a budapesti közönségnek a nemzetközi művészeti élet legnagyobbjait.

A Liszt Ünnep frissülő programkínálata itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Káel Csaba (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Fidi ül a fűben

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. májusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Plusz gyász

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Plusz hír

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.
Plusz interjú

Mindenek újulnak – Berecz András a legtökéletesebb hangszerről, természetességről és fényjelekről

Az énekes, mesemondó Berecz András néprajzi, antropológiai természetű fotókat is készít évtizedek óta. Emellett a Mindenek újulnak – Tisztelet Kodály Zoltánnak című előadáson is találkozhat vele a közönség május 10-én este 19 órakor a Pesti Vigadóban.
Plusz hír

Diákok és hobbizenészek is színpadra lépnek a Magyar Zene Háza Fringe-programjában

A tavalyi nagy siker után 2025 elején ismét meghirdette Fringe programját a Magyar Zene Háza. A március végi határidőig közel kétszázan jelentkeztek, közülük huszonhét produkció kap lehetőséget arra, hogy bemutatkozzon a Zene Házában.