Plusz

Liszt 200 Siófokon

2011.04.25. 08:00
Ajánlom
2011-ben a Siófoki Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjének segítségével Liszt Ferenc életművébe pillanthatott bele az érdeklődő, koncertkedvelő közönség.

Az est fényét tovább emelte a művek közötti szakszerű ismertetés, illetve iránymutatás Kovács András közreműködésével a könnyebb értelmezhetőség érdekében.  A főszereplő művészek a Váci Szimfonikus Zenekar tagjai Farkas Pál vezénylete alatt és a fiatal, kiemelkedő versenyeredményeket (2009: Bayreuth nemzetközi Liszt-verseny) elért zongoraművész, Farkas Gábor voltak.

Elsőként a talán legközismertebb Liszt kompozíció, az 1854-ben bemutatott Les Préludes hangzott el. A lelki viaskodás és a harcba hívás eredményes volt, azonban a természet színeit nem sikerült élénken ábrázolni. Végig érzékelhető volt a lágyság hiánya, így a részek közötti kontraszt nem volt kellően éles, a hangnemek közti átmenetek nem hoztak változást. A vonósok, számukból (18) is kiindulva rendre maguk mögé utasították a fuvola, oboa és a klarinét szólamait, amiért a terem akusztikája is felelőssé tehető. A kürt szolgáltatta egyik főtémát ez a veszély nem fenyegette, így a zárlat kellően méltóságteljes formát tudott magára ölteni.

A záróakkord és után sor került az Esz-dúr zongoraverseny bemutatására. Minden kétséget kizáróan ez a produkció állt a közönség érdeklődésének középpontjában, hiszen ilyen művészi kiválóság nem gyakran koncertezik a „Balaton fővárosában", míg a Váci Szimfonikusok már ismerősként utaztak Siófokra.

A zongoraszólam belépésekor érzékelhető hatás szinte leírhatatlan volt. Egy tetejétől megfosztott Petrof zongorából ilyen hangzást előidézni csak mesteri kéz képes. Percek múlva tanúja lehettem technikai képességének, magabiztosságának és annak, hogy képes egy művész hangszerével eggyé válni. A futamok lágysága, az akkordok, oktávok elsöprő ereje, az érzékeny dallamvezetés önmagáért beszélt. A legemlékezetesebb élményem az volt, amikor a dallamot legato vezette hosszú ütemeken keresztül a jobb kisujjával!

Az összhangzás vizsgálata azonban kissé negatív irányba állítja a mérleg nyelvét. A zenekar próbált alkalmazkodni a zongoristához, hiszen mégiscsak egy zongoraversenyről van szó, azonban ezt helyenként nem sikerült abszolválni. A már fentebb említett vonósok ismét domináltak, hiába próbálta őket a karmester visszafogottabb hangerőre inteni. A témák átadása remekül sikerült, a hangnemváltásokban bővelkedő kadencia mindenkit magával ragadott.

A koncert második részében rendkívüli meglepés ért, amikor a műsorban meghirdetett három művön kívül egy negyedik következett a sorban: a Hungária szimfonikus költemény. A felvezetésből megtudtam, hogy feltűnik a halál motívuma, verbunkos- és cigány zenei hatások, a mű végén pedig egy lakodalmas dallam illetve annak variáció lesznek hallhatók. Minden elhangzott információ tisztán felismerhető volt. Köszönhető volt annak is, hogy a zenekar szinte új erőre kapott. A méltatlanul ritkán játszott mű magyaros elemivel belopta magát a hallgatóság szívébe. A szerző nagyszerűen élt a legfontosabb zenei elemmel, az ismétléssel. Önmagához képest kevesebb dallammal, témával dolgozott, azonban rengeteg ötletes, játékos variációt teremtett az alapokból, ezáltal különböző karakterekkel ruházta fel őket, amit a zenekar sikeresen interpretált. A Les Préludes alatti kisebb „görcs" elmúlt, önfeledt muzsikálásnak lehettünk szem- és fültanúi. Érezhető volt, hogy ez a mű régóta szerepel a zenekar repertoárjában. A vonósok vonóvezetése sokkal egységesebb volt, mint a szünet előtt. A zongoraverseny után ez a zeneszerzői termés volt rám a legnagyobb hatással.

Az est befejezéseként a 2. Magyar rapszódia zenekari változata szólalt meg. A kezdeti hangok hosszan kötve szólaltak meg , ami kissé nehézkessé tette az élénk folytatást. Ezt a helyzetet a karmester a romantikus előadásmódra jellemző szélsőséges tempóváltással oldotta fel, amit a későbbiekben, sokszor helyesen, szintén alkalmazott. Eközben sikeresen elkerülte a felhasznált klisék szükségesnél többszöri használatából származó kiszámíthatóvá válást. A fordulópont, a Fricska, megjelenése sajnos nem ért olyan váratlanul, mint az általam eddig meghallgatott felvételeken. A rossz érzés a darab végéig elkísért. Nem csillogott, sziporkázott, fricskázott a dallam, hanem legtöbbször közelített az objektív játékmódhoz. A finálé-szerű zárlat megtörtént, amit hatalmas ováció és visszatapsolás követett. A ráadás sem maradt el, ami meglepő módon a rapszódia záró része volt. A partitúralapozás közben a karmester úgy vezényelte a tapsoló embereket, akár az újévi koncerten, csak a Radetzky-induló helyett a 2. Magyar rapszódia szólt. Itt kezdtem azt érezni, hogy a koncert elveszti liszti jellegét. Zárásként előre megbeszélt, pulpitusról leugrós, hatalmas kézfogást láthattunk a koncertmesterrel, ami a komolytalan állapotot tovább fokozta.

Az utóbbi intermezzot leszámítva igényes, magas színvonalú koncertnek lehettem részese, mely méltó a rendezvénysorozat első produkciójához.

Farkas Gábor (zongora) és a Váci Szimfonikus Zenekar
2011. március 19. 19:00 Kálmán Imre Kulturális Központ (Siófok)
Vez.: Farkas Pál
Siófoki Tavaszi Fesztivál

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz portré

Arábiai Lawrence élete a valóságban izgalmasabb volt, mint a filmen

Thomas Edward Lawrence néven született százharminc éve, 1888. augusztus 16-án, ismertté Arábiai Lawrence-ként vált. Az arab öltözetben járó, a nyelvet és kultúrát tökéletesen ismerő férfi egy személyben volt tudós, katona, titkos ügynök és kalandor, élete filmre kívánkozott. 1962-ben monumentális, Oscar-esővel jutalmazott eposzt forgattak róla.
Plusz szfinx

Új szfinx-szobrot találhattak Egyiptomban

Keveset tudni a frissen felfedezett szoborról, de a jelek szerint a gízai piramisok mellett álló világhírű látványosság mellett ez lehet a második egyiptomi szfinx.
Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!