Plusz

Mefisztó az Operában

2011.01.27. 15:08
Ajánlom
A nagysikerű szeptemberi premier után februárban négy alkalommal újra látható lesz a Mefistofele a Magyar Állami Operaházban.

A lehetőség talán vissza nem térő, hisz a Kovalik Balázs által színpadra állított mű a jövő évadban lekerül a műsorrendről. Azonban operai hírek szerint elsősorban nem kultúrpolitikai, mint inkább a díszletek szerelési bonyolultsága végett. Arrigo Boito remekműve ugyanis Kovalik Balázs tolmácsolásában egy monumentális spirális szerkezet köré szerveződik a színpadon. Ennek szimbolikája a mű tartalmára nézve valóban beszédes, összeszerelése viszont igencsak időigényes. Különösen figyelembe véve az egymást követő előadásokra való átállásokat. A februári szereposztás egyébként igencsak ígéretes: Mefisztóként a kellően „diabolikus" hanggal bíró Palerdi Andrást hallhatjuk, míg Faustként egy kiváló fiatal tenor, az uruguay-i születésű Gaston Rivero lép az Operaház színpadára. 

A rendezés kapcsán egyébként el kell ismerni: ezt az operát csak maga „Mefisztó" rendezhette így meg. Már júniusban, a próbák kezdetén érezni lehetett, hogy Kovalik Balázsnak ez egy sikerdarabja lesz. Először is azért, mert illik hozzá. Személyiségéhez tökéletesen passzol. Voltak, akik tartottak attól, hogy a zenei emelkedettség a szokásos "kovalikos" látványbeli profanizálással nem lesz majd összhangban. A valóság azonban rácáfolt a pesszimista várakozásokra. Ugyanis a rendező által képviselt szellemiség, míg mondjuk a Fidelió kapcsán sokakban megbotránkozást váltott ki, a Mefistofele esetében inkább a döbbenet erejével hatott. Itt ugyanis a zene Boitónak köszönhetően hálás, és belefér minden "telhetetlenség". Sőt, bizonyos értelemben, ebben a darabban a látványbeli "túlzsúfolás" sem lett terhelő. A rendező gondolatai által sok mindent ki akar fejezni. Ezzel azonban gyakran túlságosan is gondolkodtatóvá teszi darabjait - egyesek szerint a színpad és a zene összhangzatának rovására. Kovaliknál megszokott, hogy elképzeléseinek csupasz és sokkoló testet ad a színpadon. A direkt hatni akarás a lebontást képviseli, ami azonban gyakran öncélúvá válik. Ez az a látens erőszakosság, ami Kovalikkal kapcsolatban - minden rendezői és művészi képessége ellenére - disszonanciát szül Operán kívül és belül egyaránt. És nem is egyszerűen a harsány és sterilizált bemutatási eszköztár.

Ennél a darabnál mondjuk e tulajdonság kifejezetten erény, hisz a nyárspolgári viselkedést ez az élénk és egyben steril formai nyelvezet nagyon jól bemutatja, s kihangsúlyozza.

A vér direkt és sokkoló megjelenítése első pillanatra hatásvadásznak tűnhet, ahogy a látványelemek jó része is. Azonban, valljuk be, Mefisztó világában mi nem hatásvadász? Mefisztó hatni akar az emberekre, hisz életerejét belőlük nyeri. Ez a rendezés a néző szempontjából inkább a káprázatnak ad teret és nem a botránynak. Itt a dolgok feje tetejére állításának helye van - sőt központi szerepe. Ahogy a forgásnak és fel-lemozgásoknak is.

Kovalik Balázsnál általában elmondható, hogy a leegyszerűsített képi eszközök ellenére a színpadi élet mindig rendkívül intenzív. Az élesen szétváló formák, érzések és színek harsánysága, kiabálása azonban azzal a veszéllyel jár, hogy a látvány versenyre kel a zenével. Nem minden operai mű viseli ezt el. A Mefisztofele viszont igen, sőt kifejezetten igényli ezt az élvhajhászó habzsolást.

A rendezés koncepciója végig a rendezői mögöttes tartalom tudatos és direkt láttatása. Egyedül a befejezés az, melyben megjelenik egy, a személyiségből fakadó tudattalan szándék. A Mefisztói csalárd világot kiszolgáló nyárspolgárok „forradalmát" szimbolizáló levetkező aktusban ugyanis ott marad valami, aminek egy valódi megszabadulásnál el kellene tűnni: a féltékeny személyiség. A látszat ellenére így nem lehet teljes a megszabadulás Mefisztótól. A mefisztói illúzió külső rétegei, mint a leglátványosabb műanyag esőkabát, valamint az alatta lévő köznapi ruhák lekerülnek ugyan az emberekről, de közben a nyárspolgárság legjellemzőbb kellékeibe (atlétatrikó, fecskenadrág, női háló pendelkébe) bújt esendő testek tömege kerül a fényárba. Majdhogynem önmaga paródiájába vezetve a darab befejezését. Ezen a ponton nem tudom eldönteni, hogy ez most tudatos fricska a mennyország illúziójának a rendező részéről, avagy nem. A fejjel lefelé belógatott angyal képe inkább az előbbit tételezi fel. Ez azonban mintha tényleg egy sajátos kovalikos "fityisz" lenne a végére. Azonban nemcsak Mefisztónak, hanem igazából a mennynek is.

Mefisztó, mint az emberi szenvedélyekkel, érzésekkel a ráción keresztül játszó lucifer az emberi öncélúságból, a mennyiségelvűségből, s a mindezt kondicionáló félelemből nyeri az erőt. Tehát mindabból, ami elzár a fény forrásától. Ebben az értelemben a lehangolóan naturalista atlétatrikók, alsónadrágok és hálóingekbe bújt testek kihangsúlyozása azt jelzi, hogy hiába a katarzis, azt zuhanás fogja követni. Vissza a partikuláris személyiségbe. És azon a DNS -t szimbolizáló bábeli tornyon, még nyomatékot is kap a bukás kódoltsága, determináltsága. Különösen a reflektorok külső megvilágítottságának fényében. A befejezés színpadi képéből a fénytestszerűség, az anyagiból való átlényegülés megjelenítése hiányzott. Az üdvözülés, mint a Mefisztói csalárdságtól való megszabadulás ugyanis elsősorban a fény kiáradásáról szól, semmint a test megvilágításáról; a test fénnyé válásáról, és nem az esendő testiség és személyiség kihangsúlyozásáról. A rendezői szándék szempontjából éppen ezért nem mindegy, hogy az emberi élet determináltságát szimbolizáló spirális állványból való fény felszabadulására, vagy annak és a rajta lévők megvilágítására kerül a hangsúly. Kovaliknál ez utóbbi történik. Méghozzá egy extatikus kitárulkozással, Mefisztó játékának, a körforgás bűvöletének fogságában.

Kovalik Balázs valóban luciferi, hisz mindent megmutat, amilyen a világ, majdnem tökéletesen, de végső soron nem a szentség felé vezet, hanem pusztán a rebellió élvezetébe.

A tömegember lázadása ugyanis nem igazi megszabadulás, hanem csak egy újabb rabság kezdete. Bár ők ezt még nem tudják, s hangulati emelkedettségükben el sem tudják képzelni. Holott a zuhanás már újra kódolva van. A zene felszabadító emelkedettsége ellenére a színpadi befejezés képében ott a visszahullás.

Kovaliknál nincs kilépés "az ember tragédiájából", a visszazuhanás kényszeréből.

Pusztán a tagadás világgá kiáltása egy mesteri építményről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Han Kang kapta a 2024-es irodalmi Nobel-díjat

A dél-koreai szerző december 10-én, Alfred Nobel halálának évfordulóján veheti át a világ legrangosabb irodalmi kitüntetését intenzív és költői nyelvezetéért, amellyel megújította a kortárs prózát. 
Jazz/World

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Klasszikus

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Zenés színház

Stéger Ferenc életét bemutató kiállítás nyílik Szentendrén

A szentendrei születésű világhírű tenor énekes, Stéger Ferenc születésének bicentenáriuma alkalmából nyílik kiállítás a Ferenczy Múzeumban, október 24-én. Az ünnepelt operaénekes bejárta egész Európát, 1846–1874 között közel ötven városban megfordult.
Színház

Györgyi Anna átvette a Vidor Fesztivál díját a Szívhang című előadás után

A Jászai Mari-díjas színművész a Rózsavölgyi Szalon október 9-én tartott előadása után személyesen is átvehette a legjobb női alakításért járó Colombina-díjat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Plusz hír

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Plusz ajánló

„Mindannyian egyek vagyunk” – szimfonikus Ady-koncert Dunaszerdahelyen

Október 7-én, Dunaszerdahelyen hallhatja a közönség a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című előadást, amelyen a költő versei zenekari kísérettel szólalnak meg. A nagy sikerrel futó produkció már több határon túli településen megnyerte magának a hallgatóságot.
Plusz ajánló

William Christie, Joyce DiDonato, Jordi Savall és Riccardo Chailly is szerepel a Müpa 2025-ös programjában

A magyar közönség kedvencei váltják egymást a színpadon a Müpa jubileumi évadában: a klasszikus zene neves karmesterei és szólistái, valamint a jazz és a könnyűzene legjava is Budapestre jön az új évben.
Plusz ajánló

Jókedvű találkozások és őszi hagyományok – idén októberben rendezik meg a Komáromi Borkorzót

Az október 3. és 5. között tartott fesztivál a jó italok szerelmesei mellett a zenerajongókat, sőt mindazokat várja, akik szeretik kellemes hangulatban, jó társaságban eltölteni a szabadidejüket.