Plusz

Menjünk a moziba be?

2011.03.08. 09:37
Ajánlom
A londoni National Theatre legközelebbi "moziszínháza" a Frankenstein lesz. Ennek kapcsán pro és kontra hangzik el két kritikus véleménye az Observerben. Tegyük hozzá a magunkét.

A cikkindító kérdés nem teljesen pontos, mert a filmen látott színház persze, hogy nem adja ugyanazt az élményt, mint az, amikor ott ülünk a nézőtéren - vö. a színház a pillanat művészete -, de az a zsigeri és sznob tagadás, ami Mark Shenton soraiból árad, meglehetősen dühítő. Igaz, az sem világos, mi zavarja jobban: az, ha a színház maga megy a tömegekhez, vagy az, ha a színház - különösen a West Endről és a londoni operavilágból hozott példáival - a magas jegyáraival megmarad az elitnek.

Mindenesetre ordas közhelyeket sorol, amivel tisztában lehet mindenki, aki jegyet vált. Igen, tudjuk, hogy az élő közvetítéseknél az élőséget nem/másképp érzékeljük - még szerencse, hogy nem kezdi ízekre szedni a DVD-ről vetített, akár évekkel ezelőtt felvett konzervelőadások kérdését -, hogy nem azokkal szívunk egy levegőt, akik a Temze partján vagy a Metben ülnek, hogy más a kommunikációs folyamat, a nézőtér és a színpad oda-vissza csatolása, következésképp a hatásmechanizmus is más. Kérdés azonban, mi ér többet: az, ha egyáltalán nem látom a produkciót, az, csak olyan jegyet tudok venni egy operaházba vagy színházba, ahol a kiváló akusztika miatt jobbára csak hallom a színpadi eseményeket, vagy ha ugyanezért az összegért elmehetek egy moziba, ahol a hangrendszer miatt zenei és vizuális élményt is kapok? (És akkor még a bayreuthi vagy salzburgi webcastokról nem is beszéltünk.)

Még egyszer: a kérdés nem vagy-vagy. Nem a moziközvetítések kizárólagossága érdekében és nem a színház ellen beszélek, hanem arról, hogy kaptunk egy lehetőséget. Vannak földrajzi határok, amelyeket legalább így átugorhatunk. Persze, lehet nyavalyogni - én is szoktam -, hogy a Metben többnyire pazarul látványos, de a számomra érdekesebb, tartalmasabb, értelmező európai Regietheatertől fényévnyire levő előadásokat lát az ember, hogy egy-egy közeli miatt lemaradunk arról a mozgalmasságról, ami a színpadon történik, ugyanakkor viszont mikor lenne alkalma az embernek a hetvenévesen is a topon levő, ráadásul póthajával férfiként is hódító Oresztész-Domingót rajongva, ennyire közelről nézni? És azt gondolom, arra is van valós esély, hogy aki moziban lát például egy Wilson-rendezést a Scalából, ha Milánóban jár turistaként, legalább egy Scala-idegenvezetésre befizet; s a márkanév csak erősödik.

Nem tudom, mekkora lenne nálunk a valós igény a londoni színházi közvetítésekre, mert a Müpában az látszik, hogy a Nixon Kínában-ra nem telik meg pótszékesen a ház, míg a nagy nevekre és nagy klasszikusokra minden jegy elkel, de az, hogy szerte az országban egyre több moziban (köz)vetítenek operát és balettet - akár DVD-ről is -, nem mutat reménytelen helyzetet, és akkor még azt nem is említettem, hogy az angol színészeket - akik azért valljuk be, messze izgalmasabbak, mint a rendezések, amelyekben játszanak - sorozatokból, mozifilmekből a magyar nézők ismerik. Szóval ha valakinek eszébe jutna, hogy a NT vagy az ENO előadásait beveszi a moziműsorába, egy nézőre már biztosan számíthat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz Nava

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Plusz gyász

Koronavírusban elhunyt az I Love Rock 'N' Roll szerzője

Alan Merrill halálhírét lánya, Laura Merill tudatta. A zenész 69 éves volt.
Plusz Shona Innes

Így beszélgess a gyerekkel a koronavírusról!

A nehéz témák kicsikkel való feldolgozásának specialistája, Shona Innes foglalkoztatófüzetet írt a témában. Állandó illusztrátora, Agócs Írisz pedig rajzot is küldött az online elérhető kötetecskéhez.
Plusz gyerek

Fidelio Matiné: Benedek Elek meséje és Paár Julcsi albuma a legkisebbeknek

Vasárnap délelőttönként a legkisebbeket célozzuk meg változatos tartalmakkal, hogy lekössük a fölös energiákat és még élvezetesebbé tegyük a négy fal között eltöltött időt. A sorozatban hétről hétre mesepremierekkel, táncházzal, zenei válogatásokkal és további érdekességekkel készülünk.
Plusz hír

Elmarad a Budapesti Tavaszi Fesztivál

A szervezők mindent megtesznek azért, hogy az eredetileg 2020. április 3. és 19. közöttre meghirdetett jubileumi fesztivál tervezett programjából minél több produkció eljuthasson majd a közönséghez a későbbiekben.