Plusz

Menjünk a moziba be?

2011.03.08. 09:37
Ajánlom
A londoni National Theatre legközelebbi "moziszínháza" a Frankenstein lesz. Ennek kapcsán pro és kontra hangzik el két kritikus véleménye az Observerben. Tegyük hozzá a magunkét.

A cikkindító kérdés nem teljesen pontos, mert a filmen látott színház persze, hogy nem adja ugyanazt az élményt, mint az, amikor ott ülünk a nézőtéren - vö. a színház a pillanat művészete -, de az a zsigeri és sznob tagadás, ami Mark Shenton soraiból árad, meglehetősen dühítő. Igaz, az sem világos, mi zavarja jobban: az, ha a színház maga megy a tömegekhez, vagy az, ha a színház - különösen a West Endről és a londoni operavilágból hozott példáival - a magas jegyáraival megmarad az elitnek.

Mindenesetre ordas közhelyeket sorol, amivel tisztában lehet mindenki, aki jegyet vált. Igen, tudjuk, hogy az élő közvetítéseknél az élőséget nem/másképp érzékeljük - még szerencse, hogy nem kezdi ízekre szedni a DVD-ről vetített, akár évekkel ezelőtt felvett konzervelőadások kérdését -, hogy nem azokkal szívunk egy levegőt, akik a Temze partján vagy a Metben ülnek, hogy más a kommunikációs folyamat, a nézőtér és a színpad oda-vissza csatolása, következésképp a hatásmechanizmus is más. Kérdés azonban, mi ér többet: az, ha egyáltalán nem látom a produkciót, az, csak olyan jegyet tudok venni egy operaházba vagy színházba, ahol a kiváló akusztika miatt jobbára csak hallom a színpadi eseményeket, vagy ha ugyanezért az összegért elmehetek egy moziba, ahol a hangrendszer miatt zenei és vizuális élményt is kapok? (És akkor még a bayreuthi vagy salzburgi webcastokról nem is beszéltünk.)

Még egyszer: a kérdés nem vagy-vagy. Nem a moziközvetítések kizárólagossága érdekében és nem a színház ellen beszélek, hanem arról, hogy kaptunk egy lehetőséget. Vannak földrajzi határok, amelyeket legalább így átugorhatunk. Persze, lehet nyavalyogni - én is szoktam -, hogy a Metben többnyire pazarul látványos, de a számomra érdekesebb, tartalmasabb, értelmező európai Regietheatertől fényévnyire levő előadásokat lát az ember, hogy egy-egy közeli miatt lemaradunk arról a mozgalmasságról, ami a színpadon történik, ugyanakkor viszont mikor lenne alkalma az embernek a hetvenévesen is a topon levő, ráadásul póthajával férfiként is hódító Oresztész-Domingót rajongva, ennyire közelről nézni? És azt gondolom, arra is van valós esély, hogy aki moziban lát például egy Wilson-rendezést a Scalából, ha Milánóban jár turistaként, legalább egy Scala-idegenvezetésre befizet; s a márkanév csak erősödik.

Nem tudom, mekkora lenne nálunk a valós igény a londoni színházi közvetítésekre, mert a Müpában az látszik, hogy a Nixon Kínában-ra nem telik meg pótszékesen a ház, míg a nagy nevekre és nagy klasszikusokra minden jegy elkel, de az, hogy szerte az országban egyre több moziban (köz)vetítenek operát és balettet - akár DVD-ről is -, nem mutat reménytelen helyzetet, és akkor még azt nem is említettem, hogy az angol színészeket - akik azért valljuk be, messze izgalmasabbak, mint a rendezések, amelyekben játszanak - sorozatokból, mozifilmekből a magyar nézők ismerik. Szóval ha valakinek eszébe jutna, hogy a NT vagy az ENO előadásait beveszi a moziműsorába, egy nézőre már biztosan számíthat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.
Plusz ajánló

Erős kezdés: ősbemutatóval, Blahalouisiana szimfonik koncerttel és egy kortárs drámával indítja az évadot a Kultkikötő

Június 22-én, pénteken az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadás ősbemutatójával, valamint a Heisenberg című darabbal nyitja meg az idei, szám szerint 13. évadát a Kultkikötő.
Plusz balaton

Nyár, kultúra, Balaton

Magyarország és a Balaton-part leghosszabb összművészeti fesztiválja 2018. június 22-én kezdődik, és egészen augusztus 26-ig tart.