Plusz

Michael Haydn: Szent Ráfáel mise – újkori bemutató

2011.12.12. 22:02
Ajánlom
2011. december 25-én 11 órakor
2012. január 8-án 18 órakor
a budai Ciszterci Szent Imre Templomban

Erdélytől eltérően a Partium vidékét nem kímélte a török megszállás; a hódoltság időszaka – a 16. század második fele – Nagyvárad számára szinte maradéktalan szellemi és tárgyi pusztulást hozott. Mélyről indult tehát mind az egyházi, mind a világi kultúra megerősödése; a liturgikus zene igényességét az elődei nyomát tisztelő s tovább edző főpap, Patachich Ádám püspök elhivatottsága, gondossága, minden eddigi mértéket meghaladó támogatása biztosította. Híressé vált gyakorlata szerint számára a zenei praxis minősége egyet jelentett a püspökség tekintélyével, jelentőségével. Ennek köszönhetően néhány emberöltővel az oszmán jelenlét után Vitéz János városában modern, bécsi klasszikus zeneművek csendülnek fel, hasonlóan a birodalom bármely székesegyházához, hangversenyterméhez.

1760. március 29-én az újonnan kinevezett főpap és Johann Michael Haydn, az újonnan kinevezett komponista együtt érkeztek Váradra, hogy misék, liturgikus kompozíciók, szimfóniák, versenyművek sorát hagyják követendő példaként utódaikra. Haydn együttesének fizetési listáján 26 név szerepel, felosztásuk az osztrák mintát követte: orgonista, koncertmester, continuó-játékos, vonóskar, 2 oboás, 2 trombitás, 2 harsonás valamint kis létszámú énekegyüttes állt rendelkezésére. Három évet töltött a városban – 1763 augusztusáig – majd visszatért szülőföldjére. Nélküle a történelmi Magyarország hagyatéka nemcsak műveivel, hanem a magával hozott hagyománnyal is szerényebb lenne.

A St. Raphael mise partitúrája az ausztriai Chiemsee bencés kolostorában fennmaradt kézirat alapján készült, mely nem jelöli a kompozíció pontos keletkezési idejét. Hangszerelése a korban és a kifejezetten a liturgia céljait szolgáló vonóskar, a fényes, ünnepélyes hangzást 2 clarinóval és timpanival biztosítva. Szeretettel ajánljuk a zene barátainak, e harmóniákkal kívánva békés ünnepet a kóruson muzsikálók nevében.

Csányi Tamás karnagy

Közreműködik a budai Ciszterci Szent Imre Templom Kórusa

Az énekkar 1972-ben alakult és működésének célja a templomi szolgálat, szentmiséken, liturgikus eseményeken, különös tekintettel az egyházi év jeles napjaira. Létszáma 43 fő, repertoárja az egyházi kereteken belül a zenetörténet teljes szélességét átfogja. A gregorián hagyaték mellett a legfontosabb zeneszerzők: Palestrina, Lassus, Monteverdi, Byrd, Vivaldi, Bach, Purcell, Schütz, Haydn, Mozart, Eszterházy, Bruckner, Schubert, Dvorak, Kodály, Bárdos, Szokolay. Törekvésünk a ritkábban hallható és felfedezésre váró művek megszólaltatása pl.: Bruckner: F-dúr, Dvorak: D-dúr, Gounod: C-dúr, Gorczicky: F-dúr, Haydn: C-dúr, Scarlatti: C-dúr, Gabrieli: F-dúr miséje, Tamás Alajos művei valamint a Carmina Burana és Kájoni kódexek bemutatása. Ennek mentén néhány esztendeje a „Történelmi Magyarország egyházi zenéje” mottóval a reneszánsz és barokk korban működött kiváló mesterek – S. Capricornus, F. Pfeifer, J. és M. Haydn, V. Deppisch, J. J. Fuchs, G. J. Werner – hagyatékát igyekszünk felfedezni s megszólaltatni.

Az énekkar Salzburgban, Linzben, Párizsban, Versailles-ban, Frankfurtban, Nürnbergben, Stuttgartban, Sandomierzben (Lengyelország), valamint Kárpátalján és Erdélyben több alkalommal is vendégszerepelt. 2009 - a Haydn-év - alkalmat adott arra, hogy Kismartonban, a szerző egykori templomában, misével szolgálhattunk. 2011 március idusának szép eseménye volt délvidéki (Nagybecskerek, Muzslya, Versec, Székelykeve, Nándorfehérvár) utazásunk-éneklésünk.

A régi magyar kultúra ápolásának, bemutatásának szándéka vezetett el egy szinte feltáratlan terület, az egyházi népének és a vallásos költészet hagyatékának publikálásához. E tárgyban két – a hazai művelődéstörténet számára kiemelkedő – gyűjtemény maradt ránk; az 1676-ban kiadott Cantus Catholici c. énekgyűjtemény és az 1651-es Cantionale Catholicum. Mindkettő a 15-16. századi templomi dalhagyomány lejegyzése, összesen 1020 versszöveg. E hagyatékot tartalmazó és bemutatató négy MC és CD felvételünk a „Más régi ének” (1996), a „Szép régi ének” (1998), a „Boldogasszonyról való énekek” (2001) valamint a „Szép régi Karácsonyi énekek” (2005) válogatás.

A Ciszterci Szent Imre templom karnagya, Csányi Tamás 1982-ben a Liszt F. Zeneakadémián kapott diplomát, mint zenetanár és karnagy. Az itt töltött évek alatt fordult érdeklődése a régi zenekultúra felé, mint férfialt énekes. A középkor és reneszánsz zenéjét, előadói praxisát ösztöndíjasként 1982-83-ban kutatta Brüsszelben, Párizsban és Bécsben, majd hazatérve kapcsolódott a hangversenyélethez. Ennek része 3 ilyen irányú hanglemezfelvétel (Egy trubadúr Magyarországon, J. Pannonius és reneszánsz költők, Régi magyar betlehemes). A budapesti Ciszterci Szent Imre templom kórusához 1979-ben csatlakozott és azóta vállal részt az egyházközség zenei programjainak szervezésében. Elkötelezett a régi magyar ill. a történelmi Magyarországon keletkezett egyházi hagyaték feldolgozása felé; a 2004-ben megjelent „Szép régi énekek” c. népénekgyűjtemény szerkesztője, közreadója, amely 89 – eddig még nem publikált éneket tartalmaz orgonakísérettel.

 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz gyász

Elhunyt Barrett Strong, a Motown kiadó énekes-dalszerzője

Elhunyt Barrett Strong, a legendás amerikai Motown kiadó egyik első sikeres művésze. Az énekes-dalszerző nevéhez olyan slágerek kapcsolódnak, mint a Money vagy a Papa Was a Rollin' Stone.
Plusz gyász

Elhunyt Tom Verlaine zenész

73 éves korában elhunyt a Television rockzenekar frontembere, Tom Verlaine gitáros. Az együttest a hetvenes évek New York-i punkszínterén az egyik legnagyobb hatású rockzenekarnak számított.
Plusz hír

Több mint kétszáz év után visszakerülnek az elhurcolt Parthenón-márványok Athénba

Még idén visszakerülnek Athénba a több mint kétszáz éve a londoni British Múzemban őrzött, az Akropoliszról származó ókori márványszobrok és reliefek – szúrta ki a Magyar Hang a The Times oldalán.
Plusz beszámoló

A vöröscsillag, amely rock’n’rollt köhög – a Magyar Zene Háza új, poptörténeti kiállításán jártunk

Január 22-én nyílt meg a Magyar Zene Háza első időszaki kiállítása „Nekünk írták a dalt!” címmel, ahol 1957-től egészen az első Sziget fesztiválig, 1993-ig járhatjuk végig a magyar pop-rock zene történeti állomásait.
Plusz lapszemle

Zoboki Gábor: „A művészeti intézményeknek általában Kelet-Európában az a legnagyobb bajuk, hogy művészemberek állnak az élén”

Hosszú interjúban nyilatkozott a ma hatvanéves Zoboki Gábor építészi munkájáról, zenei kötődéseiről, és azt is elárulta, miért gondolja, hogy egy építész ideális jelölt lenne a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára.