Plusz

Miért szeretjük a szomorú dallamokat?

2018.12.15. 08:00
Ajánlom
Egy 2016-os tanulmány szerint az empátiaérzékünk és a hormonok felelősek azért, amiért előszeretettel hallgatunk depresszív melódiákat.

Mozart Requiemje évszázadok óta megmozgatja az embereket, de a popzenei slágerlisták élén is ott díszelegnek azok a számok, amelyek a veszteségről és szomorúságról szólnak. A melankolikus zenék iránt érzett lelkesedésünk teljesen paradox, hiszen miért hallgatunk szomorú nótákat, ha éppen szeretnénk kilábalni a nehéz élethelyzetekből? A Frontiers in Psychologyban közzétett tanulmány szerint mindez az empátiára vezethető vissza. A téma kutatói 102 önkéntes bevonásával készítettek reprezentatív felmérést, melynek során egy instrumentális szomorú zenét, Michael Kamen Discovery of the Camp című művét hallgattatták velük, aminek rövid verziója Az elit alakulat című filmben is fölbukkant. A hallgatók többsége egyébként nem ismerte föl a dallamot, ami cél is volt a kutatók részéről, hiszen

szerették volna, ha nem befolyásolja a hallgatót semmilyen előzetes emlék. Az instrumentális zene pedig azért volt preferencia, mert a dalszöveg is erős emocionális hatással bír, amitől mentesíteni szerették volna a befogadót.

A résztvevőktől számos más előzetes információt is begyűjtöttek azzal kapcsolatban, hogy milyen a mentális, fizikai alapállapotuk, életminőségük. Emellett a zenei preferenciájukat, és az empátiaérzékre vonatkozó „interperszonális reaktivitási indexet” is felmérték. A zenehallgatás végén pedig megkérdezték tőlük, milyen érzést váltott ki belőlük az adott zene: megnyugtató vagy inkább idegesítő, zavaró volt-e. Azok, akik arról számoltak be, hogy megindította őket a hallgatott dallam, azt mondták, egyszerre tapasztaltak kellemes, feszült és szomorú érzést. A kutatók az eredményeket összevetve úgy találták,

azok, akiket megindított a zene, nagyobb empátiaérzékkel bírtak azoknál, mint azok, akiket hidegen hagyott a dallam.

A kutatók azt is megállapították, nemcsak az érzelmi rezonanciával, de az önkontrollal és az érzelmi távolságtartással is összefügg a melankolikus dallamok élvezete. Az empátia egyik speciális összetevője az „empátiás aggodalom”, ami a másik ember szomorúságának tudomásul vétele. Ennek a konkrét képességnek a foka jósolta meg a legpontosabban a szomorú zene iránti nyitottság mértékét.  

A kutatók kitértek a téma fizikai, testi aspektusára is. Mint írják, mindannyian érezzük a sírás jótékony fizikai hatását, a megkönnyebbülést és megnyugvást. Ennek oka a sírás során felszabaduló kémiai vegyületek összetétele. Egy közelmúltbéli elmélet szerint még egy elképzelt szomorú esemény hatására is megindul a testben az endokrintermelés, melynek funkciója a mentális fájdalomcsillapítás. Az endokrint oxytocin és prolactin hajtja, amelyek a kellemes érzések előidézésért felelősek. Ez a hormonkeverék tehát egésze pozitív hatású, főleg, ha kivesszük a képletből a kiváltó okot, a szomorú eseményt.

Ezt tudja tehát a szomorú zene: úgy váltja ki az „örömkoktél termelést”, hogy nem kell ténylegesen átélnünk a szomorú eseményt.

Ezt a drogot használja a zeneterápia a mentális betegségek gyógyítására, amiről már oly sokat írtunk.

(forrás: greatergood.berkeley.edu)

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

"Mindenkinek van valami különös kötődése Mozarthoz"

Dinyés Dániel zeneszerző, karmester, korrepetitor, operamagyarázó, és még sorolhatnánk. A sokoldalú zenésszel most az Ördögkatlan Fesztivál egyik programjáról, Mozart Requiemjének előadásáról beszélgettünk. INTERJÚ

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Plusz Film

Martin Scorsese újabb dokumentumfilmet rendez Bob Dylanről

Martin Scorsese Oscar-díjas amerikai filmrendező dokumentumfilmet készít Bob Dylan legendás énekes, dalszerző, költő 1975-ös turnéjáról.
Plusz kult50

Ismerd meg a Kult50 védnökeit!

Új kategóriákkal és kategóriánként egy-egy szakmai védnökökkel jelentkezik idén a Kult50 harmadik szezonja.
Plusz hír

102 férfira 14 nő jut a hazai kultúra legtekintélyesebb alakjai között

Az MTA összeállította a kortárs magyar kultúra toplistáját. Nádas Péter, Alföldi Róbert és Fischer Iván az élen.
Plusz applikáció

Így találhatsz művészként és szakemberként könnyebben munkát

Szakmai „társkereső” oldal indult egy magyar startup céggel. A StageHive azonban nem a romantika színtere, hanem művészeket és produkciókat hoz össze egymással.