Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

2024.07.23. 09:55
Ajánlom
A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen – nyolc templomban – hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel. A templomkutatás érdekességeiről, az amatőr városbúvár jellegzetességeiről és még templomi legleglegekről is beszélgettünk az előadóval.

Zubreczki Dávid, építészeti mesemondó – így nevezi magát saját weboldalán a 2008-2019 között működő Urbanista blog elindítója, aki ma már szabadúszóként városnéző sétákat szervez, útikönyvet ír, és mellette még zenél is.

Balatonföldváron, a Szent Kereszt-templomban már lement egy előadásod, milyen volt a fogadtatása, és milyen tapasztalatokkal gazdagodtál?

Nagyon meglepő volt, hogy mennyien eljöttek. A csütörtök délelőtti időpont miatt én is kicsit bizonytalan voltam, hány érdeklődő lesz, de körülbelül nyolcvanan voltunk. Fiatalok, idősek egyaránt. Bevallom, eredetileg ennél sokkal kisebb terekben gondolkodtam. A Kultkikötő ötlete volt, hogy autentikus helyeken, templomokban legyenek az előadások, így az adott épületekről is mesélek kicsit részletesebben. Ennek köszönhetően nem ugyanaz az előadás megy végig a turné minden állomásán, hanem mindegyik kicsit más lesz.

A könyvedben rengeteg információ megtalálható egy térség templomairól, romjairól, de hogyan készülsz egy adott előadásra? Mennyire van összhangban a történetmesélés a könyvvel?

A tavaly megjelent Templomséták a Balaton körül című könyvre épül, amit Bődey János fotós barátommal közösen készítettünk. Azonban az egy útikönyv, amiben séták és túraútvonalak vannak. Az előadásomon is tulajdonképpen ugyanazok hangzanak el, mint a könyvben, csak teljesen más logikával.

A program olyan, mint egy nyomozás: megérkezel egy templomhoz, és megpróbálod megfejteni a helyszínen a nyomokat.

Ott kezdődik az egész, hogy miért pont ott van az az épület, ahol van, miért úgy áll, olyan irányban, milyen anyagból épült. Aztán jön csak a stílus, majd amikor belépsz, megnézed, bent hogy vannak elrendezve a dolgok. Én erre gondoltam történetmesélés alatt. Ha mondjuk az anyagát nézed, akkor kirajzolódik a Balatonnak akár a millió éves története is, a kőzeteké, hogy melyik vidéken miből építkeztek a középkorban. Vagy hogy a 20. században hogy hozták át az építőanyagot a tavon, és miért. Mikor megnézzük az adott templomot a látogatókkal, akkor kiderül, hogy érdemes ránézni a Balaton ezer évvel ezelőtti térképére, amin kirajzolódik, hol voltak bizonyos szigetek, félszigetek, merre vezetett a régi part. Hogy a jelenlegi part menti településrészek általában jóval fiatalabbak, mint azok, amelyek feljebb helyezkednek el. Ez mind leolvasható a szakrális építészetből, hiszen a déli part mentén a templomok java 20. századi, de ha megnézed az évszázadokkal ezelőtti partvonalat, akkor meg lehet látni, hogy a nádas-mocsaras részek benyúltak Tapolcáig vagy Marcaliig, ahol középkori templomokat találunk.

VonyarcvashegyiSzentMihaly-kapolnaBodeyJanos-KedvesLaszloKonyvmuhelye_BOJ4168_web-164340.jpg

Vonyarcvashegyi Szent Mihály-kápolna (Fotó/Forrás: Bődey János – Kedves László Könyvműhelye / Kultkikötő)

Az útikönyveid csak templomokkal foglalkoznak, az előadásaidnak is ez a témája. Miért pont a templomok?

Egyrészt ezek azok az épületek, amelyek mindenhol jelen vannak, másrészt voltak korok, amikor szinte minden nagy építészünk presztízsként tervezett templomépületet is.

A templom olyan keresztmetszet térben, időben és stílusban, amelyet semmilyen más épülettípus nem tud adni.

A város mindig nívósabbra építette a templomait, mint a lakóházait, és vigyáztak is rájuk. A templom gyakran a legöregebb épülete a településnek. Előfordult ugyan, de nálunk azért nem volt jellemző a templomrombolás a huszadik században sem. Emellett a társművészeti alkotások is nagyon izgalmasak. A Covid lezárás idején kezdtem írni az első könyvet, és ekkor ért a felismerés, hogy amikor a múzeumok be vannak zárva, de művészetre vágysz, bemehetsz egy templomba, és megnézhetsz néhány alkotást. Emellett rengeteg információt közölnek a templomok. Azért is szeretek olyan dolgokkal foglalkozni, amikben nem vagyok teljesen otthon, mert a kutatás és a felfedezés öröme az egyik legjobb, amikor az ember elkezd könyvet írni vagy egy előadásra felkészülni.

Megszámlálhatatlan templomot mutatsz be a könyveidben. Van kedvenced?

Mindig az, amit most fedezek fel, de abból is sokféle van. Például szeretem a zánkai középkori templomot, aminek nagyon izgalmas a szerkezete és a helyreállítása. Vagy nagyon szerettem Dörgicsét is, mert annak ellenére, hogy 400 lelkes a falu, a romokat is beleszámítva hét temploma van, tehát kis területen sokat lehet bejárni és megismerni.

AlsoorsiBoldogGizellakiralynetemplom_BodeyJanos-KedvesLaszloKonyvmuhelye_BOJ8016_web-164340.jpg

Alsóörsi Boldog Gizella királyné templom (Fotó/Forrás: Bődey János – Kedves László Könyvműhelye / Kultkikötő)

Mit gondolsz, az elmúlt években miért váltak divatossá a városnéző séták? Miért érdekel minket az épületek múltja?

Jó kérdés. Éppen írok egy könyvet, az lesz a címe, hogy Hogyan nézzünk várost? Abban többek közt épp ezt a titkot próbálom megfejteni. Gerald Durrell Az amatőr természetbúvár című könyvéhez hasonlóan egy módszertani kézikönyv leginkább. Azzal foglalkozik, hogy ha valaki nekiáll várost nézni, hogyan kezdjen hozzá, mi mindent érdemes figyelni, hogyan lehet olvasni a jelekből, tehát

hogyan eddzük a szemünket ahhoz, hogy észrevegyük azokat a dolgokat, amiket nem veszünk észre mindennap.

Emellett némi merengés is helyet kap benne. Volt amúgy a városnézésnek egy fénykora egykor, a klasszikus ibuszos városnézés, de akkor mindenki elment egy másik városba, és megnézte annak nevezetességeit. Lehet, hogy naiv elképzelés, de azóta mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat. Annak idején, amikor 2008-ban elindult az Urbanista blog, az, hogy a budapestiek szeretik Budapestet, közel sem volt természetes. Egyrészt hajlamosak voltunk arra, hogy a saját dolgainkat lefitymáljuk, és csak a koszt meg a pusztulatot vegyük észre, és hát erre senki nem kíváncsi. Másrészt, érdekes módon, akkoriban kezdte magának felfedezni a nyugati turizmus Budapestet, tehát valószínű ennek is lehetett hatása. Szerethetővé vált a város. Például, itt vagyunk most az Örs vezér terén, innen indul az egyik sétám, aminek az a címe, hogy Itt nincs semmi látnivaló, és tényleg arról szól, hogy az, amit az itt lakók sem vesznek észre, másoknak érdekes lehet.

Július 4-én volt az első előadás, augusztus 22-én lesz az utolsó, összesen nyolc helyszínen. Mi alapján választottátok ki ezeket?

Ezekről a Kultkikötővel egyeztettünk. Én javasoltam, hogy mi az, ami izgalmasabb és méretben sem túl nagy helyszín. Az előadásoknak vannak általános részei, amelyek minden helyszínen ugyanazok. Mondjuk amikor arról mesélek, hogy mennyi különlegessége van a Balaton építészetének. Például hogy itt van Magyarország egyetlen olyan zsinagógája, ami a 20. század második felében épült. Vagy sokan ismerik a zalaszántói Béke Sztúpát, ám azt kevesen tudják, hogy építésekor Európa legnagyobb sztúpája volt, és most is talán a második legmagasabb. Vagy hogy Fenékpusztán van feltárva Magyarország egyetlen ókeresztény bazilikaépülete, ami ráadásul túlélte a Római Birodalom bukását is, sőt évszázadokkal később is működött. A Kultkikötő programjában szereplő előadásokon sok ehhez hasonló érdekességet mutatok be, amelyet nemcsak az építészet és a Balaton iránt érdeklődők élvezhetnek, de egy nyaralás alatt is mindenkinek üdítő intellektuális élmény lehet.

Soron következő séták:

  • 2024. július 25. 11:00 Balatonfüred
  • 2024. augusztus 1. 11:00 Siófok
  • 2024. augusztus 8. 11:00 Balatonboglár
  • 2024. augusztus 15. 11:00 Balatonszárszó
  • 2024. augusztus 22. 11:00 Vonyarcvashegy

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Zubreczki Dávid (fotó/forrás: Rakos Blanka / Kultkikötő)

„Építészeti mesemondónak szoktam hívni magamat…

Kapcsolódó

„Építészeti mesemondónak szoktam hívni magamat…" - Beszélgetés Zubreczki Dáviddal

Ön is szívesen csodálja meg Budapest és Magyarország építészeti értékeit? Rengeteg apró, izgalmas részlettel tarkítottak a fővárosi és a vidéken található épületek homlokzatai és megannyi ismeretlen, rejtélyes vagy romantikus történet áll mögöttük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kísértethajó életnagyságban – A bolygó hollandi Szentmargitbányán

Első alkalommal adták elő Wagner valamely művét a Szentmargitbányai Kőfejtőben, A bolygó hollandi azonban nem csupán igazolta a választást, hanem az utóbbi évek egyik legjobban sikerült produkciója lett. A július 9-i premieren jártunk.
Vizuál

Sötét és világos harca Barcsay Jenő festészetében

A Magyar Képzőművészeti Egyetem rendezésében július 16-án megnyílik a Tökéletes egyensúly – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban című tárlat. Az évfordulóra jelent meg Sturcz János Barcsay című könyve is, amely a sötét és világos harcát követi végig az életművön.
Klasszikus

Nyolc nap, huszonhét zeneszerző – jön a hetedik MiraTone Fesztivál

Augusztus 24. és 31. között újra jön a MiraTone Fesztivál és Akadémia. A rendezvény immár kétszer is megkapta az EFFE Label minősítést, amelyet az Európai Fesztiválok Szövetsége ítél oda a kontinens legkiemelkedőbb művészeti fesztiváljainak.
Jazz/World

Világsztárok a Balaton-felvidéken: jön a Paloznaki Jazzpiknik 

Lukas Graham, Judith Glory Hill, Zaz, Mario Biondi, Lehmanns Brothers, a Kennedy Administration, az Earth, Wind & Fire Experience, valamint a Deladap is Magyarországra látogat július végén.
Klasszikus

Német első, magyar második helyezés született a debreceni Kodály Versenyen

Hét fiatal rézfúvós került a július 5-13. között Debrecenben megrendezett 3. Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny döntőjébe. A zsűri döntésének értelmében a legjobb magyar versenyző Vanyó Karsa lett, aki a második helyet szerezte meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Kreatív robbanás a Szigeten – új helyszínen olvad össze a zene és az utcai kultúra

A londoni és New York-i Sohóhoz hasonló ikonikus városrészek élénk, művészetközpontú szelleme ihlette a Sziget egyik új helyszínét, a Szohót, amely egy multikulturális olvasztótégely, ahol a zene, az utcai kultúra és a kreativitás találkozik.
Plusz magazin

A nap, amikor még a japánok is magyarosan ropták

A magyar népzene és néptánc váratlan otthonra talált Japánban, az Oszakai Világkiállításon ugyanis szép sikert aratott fellépéseivel a Magyar Állami Népi Együttes májusban. Pál István Szalonnával, a MÁNE művészeti vezetőjével beszélgettünk az Expón szerzett élményeiről.
Plusz magazin

Zeneművészet gyerekszemmel – élménydús hét a Vigadó Art gyerektáborban

A Pesti Vigadó Vigadó Art tábora idén nyáron is megnyitotta kapuit a 7–11 éves gyerekek előtt. A tábor idei témája a zeneművészet volt, így a programok során a zene, a mozgás és a közös játék kapta a főszerepet.
Plusz interjú

Amikor a porond csodáját a gyerekek teremtik meg – oktatás a cirkuszművészet eszközeivel

A Fővárosi Nagycirkusz tíz éve szervez pedagógiai programokat iskolás gyerekek számára, foglalkozásaikon pedig élményszerűen fejlesztik a gyerekek képességeit, tudását. Sándor Andrással a cirkuszpedagógia jelentőségéről, eredményeiről és jövőjéről beszélgettünk.
Plusz hír

Átadták a Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat díjait

A 2025-ben immár 31. alkalommal megrendezett Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázatra idén rekordszámú pályamű érkezett, 102 alkotó 409 munkája. A népi kézművesség egyik legrangosabb szakmai eseményének számító megmérettetés kiemelkedő színvonalon zajlott.