Plusz

Mit tanítottak nekünk az első automobilok az önvezető autókkal kapcsolatban?

2018.01.08. 12:15
Ajánlom
Új, ismeretlen technológia, ami egy gép kezébe teszi az emberek életét - az önvezető autókkal kapcsolatos aggodalmak nem újak, annak idején ugyanis az első automobilok is hasonló reakciókat kérdéseket vetettek fel.

A nem is olyan távoli jövőben önvezető autók veszik át az irányítást az utak felett - a vezetés pedig pont olyan úri huncutság lesz, mint annak idején. De rábízhatjuk-e életünket a robotpilótákra? Mennyire alakítja át a változás életünket, utazási szokásainkat, és egyáltalán azt, ahogy az utakra és a közlekedésre tekintünk? Ugyanezek a kérdések fogalmazódtak meg az emberekben az első automobilok megjelenésével is - írja a The Economist kiadványának, az 1843-nak a cikke.

GettyImages-464423677

GettyImages-464423677 (Fotó/Forrás: Heritage Images / Getty Images Hungary)

Az aggodalmak az önvezető autók megjelenése óta jelen vannak, de az indulatok akkor csaptak az egekbe, mikor tavaly májusban egy Joshua Brown nevű amerikai férfi halálos autóbalesetet  szenvedett autopilótás Tesla kocsijában ülve. Az autó nem észlelt egy teherautót, és nagy sebességgel nekihajtott, ez okozta a tragédiát. Az önvezető mód a Tesla szerint még mindig béta üzemmódú, tehát nincs teljesen kész. A szomorú eset ellenére viszont így is meggyőző adatokkal rendelkezik: 210 millió megtett kilométer után ez az autopilot mód első halálos balesete; az amerikai átlag a fatális balesetekre nézve 151 millió kilométer, a világátlag pedig 97 millió kilométer. Persze mindezek a számok semmit sem érnek ha a jármű akár csak egy ember halálát is okozza. Épp ezért javasolja a cég, hogy még automata üzemmódban is figyeljék a sofőrök az utakat, hogy be tudjanak avatkozni. A baleseteket teljesen lenullázni viszont a jelek szerint automatizálással sem lehet, mindig lesznek hibák, az önvezető autóknak pedig ahogy elterjednek, egyre több ellenséggel kell majd szembenézniük. Pontosan úgy, ahogy az első automobiloknak kellett.

Az első autók idejében egy baleset hasonlóan nagy szenzációt és felháborodást keltett.

Az áldozat, Mary Ward egy hihetetlenül izgalmas nő volt, akinek nevét sajnos mégis egy ilyen szerencsétlen baleset írta be a történelemkönyvekbe. Memphisben megkondoltuk a harangok, Detroitban, ami nemsokára az amerikai autógyártás fellegvárává vált, fekete zászlókat eregettek, Baltimore-ban pedig síremléket állítottak az eset mementójaként. Az autók pártján állók ugyanúgy visszatámadtak, mint most az önvezető kocsik hívei: egy olasz magazin 1912-es cikkében ezt írta:

Lovak, villamosok és vonatok is ütközhetnek, összetörhetnek és megölhetik a fél világot - az mégsem érdekel senkit. Ha viszont egy automobil megkarcol egy csibészt, aki előtte táncikál, vagy egy részeg kocsist, aki világítás nélkül hajt, mindenki a motorkocsiknak esik.

Az első autók a lovaskocsiknál jóval gyorsabban száguldottak, ez pedig egy rakás kérdést felvetett - például a burkolatlan utakkal kapcsolatban. Erre ma eléggé egyértelmű választ adnánk: az utakat le kell burkolni  - ez akkoriban viszont őrültségnek hangzott. Brian Ladd, az Autophobia nevű könyv szerzője azt írja erről: "Nehéz volt elképzelni, hogy valaha jóváhagynak egy ekkora kiadást, a vita ezért hamar átváltott a sebességhatárokra, sőt, még az automobilok kitiltása is felmerült".

Amint viszont egyre többen elismerték az autók érdemeit, az útburkolati munkák költségei már nem is számítottak olyan kiugróan magasnak ahhoz képest, mennyi pozitív hozadékkal járnak.
GettyImages-464448129

GettyImages-464448129 (Fotó/Forrás: Heritage Images / Getty Images Hungary)

Lassan az egész úthálózati rendszert elkezdték az autókra szabva megtervezni és átalakítani. Ma már az utak szabályozásában ott tartunk, hogy a körforgalmak és hagyományos lámpák helyét egyre több helyen olyan komplex közlekedésszabályozási rendszerek veszik át, amelyek a forgalom igényeihez igazodnak, és lehetővé teszik, hogy az autók akár megállás nélkül keresztülhaladjanak. Az ilyen rendszerek elképesztő drágák, de még mindig nincsenek sehol ahhoz képest, mikor egész városokat kellett leburkolni, hogy közlekedésre alkalmassá váljanak.

Annak idején a ló nélküli kocsik nem is különböztek annyira a lovaskocsiktól - ahogy a mai önvezető autók is hasonlóak a megszokott autókhoz.

Rengeteg a kérdés akörül, hogyan néz majd ki a vezető nélküli autókkal tarkított jövő: mi lesz a tömegközlekedéssel? Az emberek birtokolják majd a kocsikat, vagy egyszerűen rendelnek egy járművet okostelefonnal, ami elviszi őket a céljukhoz? És mindez mennyire távoli jövő? Egy biztos, az önvezető autók átalakítják majd az életünket - csak úgy, ahogy annak idején az automobilok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz prima primissima

Átadták a Prima Primissima Díjakat

Átadták a tíz kategóriában meghirdetett Prima Primissima Díjakat és a Közönségdíjat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselőinek a Müpában megtartott pénteki gálaesten. A Kult50 több szereplőjét is elismerték.
Plusz videó

Emberséget kér a hajléktalanok felé a Mikulástól noÁr az új klipjében

A noÁr művésznéven ismert Molnár Áron új közéleti dalában a hajléktalantörvény ellen emelt szót: „Itt valamit nagyon durván benéznek, mert szegény és rászoruló emberek, akiket ekéznek.”
Plusz magazin

Soha nem lesz teljesen egyenes a pisai ferde torony – állítják a szakértők

"Már az építésekor is történtek kísérletek a kiegyenesítésére, az egyik oldalára több követ tettek, és most enyhe banánformája van" - árulta el Roberto Cela mérnök.
Plusz árverés

Rekordáron kelt el Einstein istentagadó levele

A becsült ár két-háromszorosáért kelt el egy keddi New York-i árverésen Albert Einstein kézzel írott levele, amelyben a fizikus az emberi gyengeség termékeként veti el Istent.
Plusz hír

A világ legjobb középülete a Városligetben épül

Az Európa legjobb középülete díj után a világ legjobb középülete díjat is elnyerte a Liget Budapest Projekt keretében épülő új Néprajzi Múzeum épülete.