Plusz

Mit tanítottak nekünk az első automobilok az önvezető autókkal kapcsolatban?

2018.01.08. 12:15
Ajánlom
Új, ismeretlen technológia, ami egy gép kezébe teszi az emberek életét - az önvezető autókkal kapcsolatos aggodalmak nem újak, annak idején ugyanis az első automobilok is hasonló reakciókat kérdéseket vetettek fel.

A nem is olyan távoli jövőben önvezető autók veszik át az irányítást az utak felett - a vezetés pedig pont olyan úri huncutság lesz, mint annak idején. De rábízhatjuk-e életünket a robotpilótákra? Mennyire alakítja át a változás életünket, utazási szokásainkat, és egyáltalán azt, ahogy az utakra és a közlekedésre tekintünk? Ugyanezek a kérdések fogalmazódtak meg az emberekben az első automobilok megjelenésével is - írja a The Economist kiadványának, az 1843-nak a cikke.

GettyImages-464423677

GettyImages-464423677 (Fotó/Forrás: Heritage Images / Getty Images Hungary)

Az aggodalmak az önvezető autók megjelenése óta jelen vannak, de az indulatok akkor csaptak az egekbe, mikor tavaly májusban egy Joshua Brown nevű amerikai férfi halálos autóbalesetet  szenvedett autopilótás Tesla kocsijában ülve. Az autó nem észlelt egy teherautót, és nagy sebességgel nekihajtott, ez okozta a tragédiát. Az önvezető mód a Tesla szerint még mindig béta üzemmódú, tehát nincs teljesen kész. A szomorú eset ellenére viszont így is meggyőző adatokkal rendelkezik: 210 millió megtett kilométer után ez az autopilot mód első halálos balesete; az amerikai átlag a fatális balesetekre nézve 151 millió kilométer, a világátlag pedig 97 millió kilométer. Persze mindezek a számok semmit sem érnek ha a jármű akár csak egy ember halálát is okozza. Épp ezért javasolja a cég, hogy még automata üzemmódban is figyeljék a sofőrök az utakat, hogy be tudjanak avatkozni. A baleseteket teljesen lenullázni viszont a jelek szerint automatizálással sem lehet, mindig lesznek hibák, az önvezető autóknak pedig ahogy elterjednek, egyre több ellenséggel kell majd szembenézniük. Pontosan úgy, ahogy az első automobiloknak kellett.

Az első autók idejében egy baleset hasonlóan nagy szenzációt és felháborodást keltett.

Az áldozat, Mary Ward egy hihetetlenül izgalmas nő volt, akinek nevét sajnos mégis egy ilyen szerencsétlen baleset írta be a történelemkönyvekbe. Memphisben megkondoltuk a harangok, Detroitban, ami nemsokára az amerikai autógyártás fellegvárává vált, fekete zászlókat eregettek, Baltimore-ban pedig síremléket állítottak az eset mementójaként. Az autók pártján állók ugyanúgy visszatámadtak, mint most az önvezető kocsik hívei: egy olasz magazin 1912-es cikkében ezt írta:

Lovak, villamosok és vonatok is ütközhetnek, összetörhetnek és megölhetik a fél világot - az mégsem érdekel senkit. Ha viszont egy automobil megkarcol egy csibészt, aki előtte táncikál, vagy egy részeg kocsist, aki világítás nélkül hajt, mindenki a motorkocsiknak esik.

Az első autók a lovaskocsiknál jóval gyorsabban száguldottak, ez pedig egy rakás kérdést felvetett - például a burkolatlan utakkal kapcsolatban. Erre ma eléggé egyértelmű választ adnánk: az utakat le kell burkolni  - ez akkoriban viszont őrültségnek hangzott. Brian Ladd, az Autophobia nevű könyv szerzője azt írja erről: "Nehéz volt elképzelni, hogy valaha jóváhagynak egy ekkora kiadást, a vita ezért hamar átváltott a sebességhatárokra, sőt, még az automobilok kitiltása is felmerült".

Amint viszont egyre többen elismerték az autók érdemeit, az útburkolati munkák költségei már nem is számítottak olyan kiugróan magasnak ahhoz képest, mennyi pozitív hozadékkal járnak.
GettyImages-464448129

GettyImages-464448129 (Fotó/Forrás: Heritage Images / Getty Images Hungary)

Lassan az egész úthálózati rendszert elkezdték az autókra szabva megtervezni és átalakítani. Ma már az utak szabályozásában ott tartunk, hogy a körforgalmak és hagyományos lámpák helyét egyre több helyen olyan komplex közlekedésszabályozási rendszerek veszik át, amelyek a forgalom igényeihez igazodnak, és lehetővé teszik, hogy az autók akár megállás nélkül keresztülhaladjanak. Az ilyen rendszerek elképesztő drágák, de még mindig nincsenek sehol ahhoz képest, mikor egész városokat kellett leburkolni, hogy közlekedésre alkalmassá váljanak.

Annak idején a ló nélküli kocsik nem is különböztek annyira a lovaskocsiktól - ahogy a mai önvezető autók is hasonlóak a megszokott autókhoz.

Rengeteg a kérdés akörül, hogyan néz majd ki a vezető nélküli autókkal tarkított jövő: mi lesz a tömegközlekedéssel? Az emberek birtokolják majd a kocsikat, vagy egyszerűen rendelnek egy járművet okostelefonnal, ami elviszi őket a céljukhoz? És mindez mennyire távoli jövő? Egy biztos, az önvezető autók átalakítják majd az életünket - csak úgy, ahogy annak idején az automobilok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.
Klasszikus

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Színház

Lekerült Gothár Péter rendezése a Katona műsoráról

A 2017 márciusában bemutatott Hóhérok című rendezés meghirdetett előadásairól van szó. Mint megtudtuk, egyelőre nem került sor a felújítópróbára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz nyílt nap

Fejtsd meg a Széchényiek titkát!

Kvíz, mozi, raktártúra és látványdigitalizálás is várja azokat, akik november 23-án ellátogatnak a nemzeti könyvtárba.
Plusz hír

Nem turnézik a Coldplay, mert a repülés káros a környezetre

Egy statisztika szerint minden pillanatban mintegy 10 ezer repülőgép van az égben, pedig ez a közlekedési forma többet árt a környezetnek, mint az autók.
Plusz ajánló

Így készült a Partitúra esztergomi adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be. Ezúttal a Dunakanyar egyik festői városába, az egykori királyi székhelyre, Esztergomba kísértük el Miklósa Erika és Batta András műsorát.
Plusz Partitúra

Szekszárdon és környékén kalandozik a Partitúra

A Partitúra kulturális időutazása ezúttal egy igazi borvárosban, Szekszárdon és környékén folytatódik. Miklósa Erika és Batta András országjáró műsora november 16-án 13.30-kor látható a Duna Televízióban.
Plusz videó

Így készült a Partitúra kalocsai adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be. Ezúttal az ezeréves érseki városba, Kalocsára és környékére kísértük el Miklósa Erika és Batta András műsorát. Videó!