Plusz

Nádasdy Ádám a cirkusz nyelvét is lefordította magyarra

2017.10.06. 13:38
Ajánlom
Ha valaki, akkor Nádasdy Ádám érti Shakespeare nyelvét, de érti és értékeli-e az olyan adaptációkat, amik egyáltalán nem élnek a bárd szavaival, mert – tegyük fel – a cirkusz nyelvére ültetik át az egész történetet, ahogyan azt Uray Péter rendező és a Baross Imre Artistaképző végzős tanulói tették a Rómeó és Júliával.

Kíváncsi voltam, hogyan fog tudni kapcsolódni az ELTE professzora, Nádasdy Ádám költő, műfordító a Rómeó és Júlia újcirkuszi feldolgozásához.

Októberben ugyanis az oktatásé és a történetmesélő előadásoké a főszerep a manézsban.

Minden előadás után egy meghívott előadó beszél a látottakról és értelmezi saját szemszögéből Uray Péter és az artistaképzősök itthon egyedülálló, akrobatikus, szótlan adaptációját és a Fekete Péter Lúdas Matyi-rendezését. 

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

Nádasdy Ádám műfordítóként, Shakespeare műveinek egyik legjobb ismerőjeként és gyakorlott egyetemi előadóként a személyesség útját választotta, igyekezett a kamaszok nyelvére lefordítani Shakespeare-művét és érdekes adalékokkal szolgálni a darab kapcsán. Tetszett neki a gengszter korszakba helyezett feldolgozás, és őszinte csodálattal beszélt arról a rengeteg munkáról, amit az artistaképzősök előadása mögött áll. Mint mondta, a színpadi átírásnak egy nagyon szép példáját láttuk ebben a szótlan előadásban, ami ráadásul

azért is adekvát, mert a Rómeó és Júlia cselekménye a bálokkal, párbajokkal önmagában is az egyik legmozgalmasabb darabja a szerzőnek.

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

„Ki szereti az étcsokoládét?” - tette fel a kérdést a középiskolásokból álló közönséghez intézve, majd meg is indokolta szokatlan kérdésfeltevését:

Amikor az ember fiatal, akkor tragédiát szeret nézni, és tejcsokit szeret enni, amikor pedig megöregszik, akkor komédiát nézni és étcsokit enni”

- ezzel a szokatlan szentenciával vezette fel előadását. „Az élet ugyanis nem édes. Úgy látszik, ez kell a fiatal léleknek: a halál”. Magyarázta keserédes iróniával, miért is szeretjük annyira nézni mások szenvedéseit a színpadon. De ezzel nagyjából le is zárta az örök érvényű igazságok sorát és rátért arra, mit tanulhat egy tizenéves az angol bárd darabjából. 

„Mit nem szabad csinálni?” - kérdezte. „Például eltitkolni a szüleid előtt, hogy férjhez mentél” - magyarázta Júlia és Rómeó titkos frigyét. Bár a tizen-, de még a huszonévesek körében sem áll fenn manapság ennek veszélye, de azért derültség kísérte ezt a mondatot, mint ahogy azt is, amikor Tybalt Mercutio ellen elkövetett gyilkosságát, és Rómeó bosszúvágyát úgy magyarázta:

Lehetőleg ne forraljunk vérbosszút!”

Rómeó további vétke volt Nádasdy szerint az, hogy elment a Capulet-bálba. Ne menj el házibuliba, ha nem vagy meghívva!” - tanácsolta a fiataloknak. Az előadás erősségeként emelte ki egyébként a báljelenetbena táncelemek és az akrobatikus mozdulatok, valamint mutatványok szerves egységét, például, ahogyan Rómeó a „bocsánat, kezit csókolom, de artista vagyok”-attitűddel a báli jelenetben a konvencionális táncok után egy mozdulattal átvetette a válla körül Júliát.

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után

Nádasdy Ádám rendhagyó órája a Rómeó és Júlia után (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

Nádasdy Ádám érdekes kérdésfeltevése volt, hogy vajon ki a tragédia igazi hőse? A hős fogalmát ő abban határozta meg, hogy az a személy, aki komoly döntéshelyzet elé kerül és rosszul dönt. Szerinte ebben az értelemben Júlia volt az igazi hőse a darabnak. Izgalmas adalék volt, és talán valóban közel hozta a fiatalokhoz a darabot, amikor a fiúk és lányok érzelmi, testi érettségének különbözőségeiről beszélt. Mint mondta,

Rómeó csak „elméleti szerelmes” volt

egészen addig, amíg nem találkozott Júliával. Volt egy plátói szerelme, de egyébként teljesen tapasztalatlan volt, amit az a mondat is alátámasztani látszik az eredeti szövegben, amikor az első csóknál Júlia azt mondja Rómeónak:

You kiss by the book”

- amit lehet bókként is értelmezni ('úgy csókolsz, ahogy az meg van írva'), de iróniának is ('papírszagú a csókod'). Nádasdy Ádám ugyanakkor úgy véli, Rómeó megy végig a legnagyobb jellemfejlődésen a darab során, hiszen attól a ponttól, hogy "életet ad", vagyis elveszti szüzességét, eljut odáig, hogy életet vesz el, vagyis embert öl. Nádasdy Ádám nyilvánvalóan nem tudta az egész darabot részletekbe menően értelmezni ötven percben a fiatalok számára, de új nézőpontokat vetett fel, és bizonyosan első volt abban is, hogy Shakespeare-től angolul idézett a manézsban. Mindez egy valóban előremutató kezdeményezés, a cirkuszpedagógia keretében történhetett meg a Fővárosi Nagycirkuszban. 

Élménypedagógia a manézsban

Kapcsolódó

Élménypedagógia a manézsban

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.

További rendhagyó órákról ide kattintva tájékozódhat!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz videó

Így készült a Partitúra kalocsai adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be. Ezúttal az ezeréves érseki városba, Kalocsára és környékére kísértük el Miklósa Erika és Batta András műsorát. Videó!
Plusz fidelio klasszik

Ki állította Pesten az első karácsonyfát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adásából ez is kiderül. November 16-án délelőtt 10-től 12-ig a 92.1-en, interjú hallható Bálint Angelikával, Nagy Zoltánnal és Orosz Ákossal.
Plusz hír

Két halálos áldozata van a szokatlanul nagy árvíznek Velencében

Szerdára virradó éjszaka rekord magasságú tengervíz öntött el a heves esőzések nyomán. Képek és videók a cikkben.
Plusz hír

Idén télen is jégpályával és cirkuszi sátorral készül a Müpa

November 30-án nyit a Müpa Kultúr Kültér, ahol koncertekkel, újcirkuszi produkciókkal, bábelőadásokkal és egyéb családi programokkal, na meg jégpályával várják az érdeklődőket.
Plusz hír

A fair zenefogyasztás közös érdek

November 16-án a zenefogyasztás tisztaságáért rendeznek Fair Play Napot népszerű popzenei előadók részvételével.