Victor Vasarely valószínűleg minden idők egyik leghíresebb magyar képzőművésze - nevét és a nevével fémjelzett op-art irányzatot - az egész világon ismerik. 1906-ban született Pécsett, mindez azonban csak száz évvel később derült ki, korábban ugyanis több helyen is tévesen 1908 szerepelt születési dátumaként (a francia lexikonok még mindig ezt írják). Vasarely gyerekkorát a ma Szlovákiában található Pöstyénen töltötte, de iskoláit Budapesten végezte. Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájában, majd Bortnyik Sándor Bauhaus-szellemiségű Műhelyében pallérozódott, 1930-as francia emigrációjakor már a absztrakt művészet értő ismerője volt.
Párizsban grafikusként és kreatívként dolgozott reklámügynökségeknek. 1944-ben kezdett el festeni, kezdeti útkeresését ő maga is tévútnak nevezte. 1948-ban Gordes-ban töltött hosszú időt. A középkori város geometriai formái hatalmas benyomást tettek rá - erről árulkodnak későbbi, Kristály-korszakában született művei. 1950-től kezdte el optikai és kinetikai vizsgálatait, ezt a művészeti korszakát egy párizsi metrómegálló után Denfer-korszaknak nevezte el. A régi állomás megkopott falának hulló vakolata és az azon cikázó vonalak inspirálták.
A közösségi művészet erejében hitt, saját műveire is újra és újra felhasználható alkotásként tekintett. A műtárgy és a művészet demokratizálásáról szólt Színes város című elképzelése is.
Ugyanerről az eszmeiségről árulkodik, hogy művei fürdőruhákat, falfestéseket, megannyi használati tárgyat és dekorációt inspiráltak és inspirálnak a mai napig.
1961-ben Kassák Lajossal közösen rendezett kiállítást, 1976-ban Pécsett nyílt állandó Victor Vasarely Múzeum, valamint ugyanebben az évben avatták fel alapítványi múzeumát a francia Aix-en-Provence-ban. 1997-ben hunyt el Párizsban.
A pécsi mellett ma Budapesten is működik róla elnevezett múzeum, Pécsett a Jel-szobor, Győrött a Nemzeti Színház épületdíszei, a fővárosi Déli pályaudvaron szobor őrzi emlékét. Hogy ez az emlék mennyire élő a mai napig, arról árulkodnak a következő lemezborítók is, melyeket szintén Vasarely munkássága ihletett.
Josienne Clarke & Ben Walker: Seedilings All
A többszörös díjnyertes, folk területén mozgó duó albuma 2018. márciusában jelent meg. A geometriai ihletettség érezhető két beharangozó dalának, a Chicagónak és a Bathed in Light-nak a borítóján is.
Goat Girl: Goat Girl
Az angol indie zenekar elsősorban politikai utalásokkal átszőtt, western-utánérzésű punkot játszik, debütáló albumuk idén áprilisban jelent meg. A korong és a kislemezek borítóját a banda egy londoni művész barátja tervezte saját festményei alapján, főleg absztrakt, vonásokkal felvázolt, gyerekrajzszerű lények láthatóak rajta.
Everything is Recorded by Richard Russel
A projektben, ami mögött Richard Russel kiadóvezető áll, minden album borítója kézzel festve, egyedileg készül - így a 2018. februárban megjelenő Everything is Recorded by Richard Russel citromsárga borítója is.
Ibeyi: As
A francia-kubai testvérpáros nagylemeze 2017-ben jelent meg, az azon hallható dalok pedig főképp az afro-soul pop-ot képviselik. A lemezborítón a fekete háttér előtt látható geometriai formákon a két lány arcának részleteiből áll össze egy arc.
The National: Sleep Well Beast
A Grammy-díjas együttes szívmelengetően keserédes dalai 2017 szeptemberében jelentek meg, az albumborítón pedig Vasarely szellemiségében a geometriai formák uralkodóak.
David Bowie: Space Oddity
Vasarely nem csak grafikusok és festők tucatjait inspirálta, de ő maga is tervezett albumborítókat - például David Bowie második (kánonja szerint első) albuma számára. A korong számtalan újrakiadást megért, az 1999-es re-issue pedig a borítót tekinteve visszatért az eredeti szellemiségéhez - a grafika credit pedig "Vaserelli"-t illete hivatalosan.
Az op-art mánia tetőpontját különösen nagy divat volt konkrét Vasarely-akotásokat, vagy azokra hajazó grafikákat használni komolyzenei albumok borítóján. Az alábbi példa egy 1989-es német kiadás, amely a 3D Classics széria keretein belül jelent meg.