Fényben úszó utcák. Gőzölgő forraltbor- és kürtőskalács illat. Fotózkodó családok a karácsonyfa előtt. Kipirult arcok, amint a sapka és a sál takarásában válogatnak a szebbnél szebb kézműves termékek között. A Vörösmarty téri Karácsonyi Vásár évek óta ikonikus része Budapest téli látképének: ez az a hely, ahol minden decemberben közel 800 ezer látogató vásárol egyedi ajándékot szeretteinek. Idén azonban árván álldogál a nagy fenyő és kevesebben járnak a feldíszített utcán – a fokozódó járványveszély miatt elmarad a vásárok zöme, az árusok és a látogatók pedig otthonukba kényszerültek.

A mátészalkai bőrdíszműves, Pankotai Csaba 1999 óta foglalkozik egyedi tervezésű és kivitelezésű bőr öltözékek és kiegészítők előállításával (Fotó/Forrás: Budapest Brand Zrt.)
A főváros turisztikai szervezete ezért úgy döntött, online térbe költözteti a Magyar Kézműves Szövetség legígéretesebb mestereit, és hat kategóriában, közel ötven művész alkotásait teszi elérhetővé a vásárlók számára a budapestikaracsony.hu oldalon. Faix Csaba, a Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozza: idén kiemelten fontos a kézműves- és kreatívipar támogatása, hiszen sok árus a legfőbb bevételi forrásától esett el a vásár eltörlése miatt.
A budapestikaracsony.hu összefogást szervez a hagyományért, és exkluzív módon mutatja be azt a majd’ félszáz kézművest, akiknek a portékáiból válogathatunk.
A weboldalon bőrdíszmű, textil, fa, ékszer, kerámia és otthon kategóriában nézelődhetünk, és minden alkotónál rövid leírás, néhány fotó és link segít az eligazodásban. Ha valaki szimpatikus, áttérhetünk a weboldalára, ahol már minden termék elérhető, és ahol részletes információt olvashatunk a rendelés menetéről is. A kínálat ezúttal is hatalmas: az illatos kézműves szappanoktól kezdve a tűzzománc képeken át egészen a méz-különlegességekig válogathatunk.

K. Nagy György fazekas több évszázados múltra visszatekintő fazekas családból származik Nádudvarról (Fotó/Forrás: Budapest Brand Zrt.)
Amellett, hogy az oldal felhasználóbarát és átlátható, még egy fontos felismerésben segít: míg a hagyományos vásárokban legtöbbször csak pár percre állunk meg a pultoknál a megfelelő ajándék kiválasztásáig, most elmélyülhetünk a kézművesek munkásságában, közelebbről is megismerhetjük a történetüket és alkotói víziójukat. Egyértelműen az online vásár előnyeihez tartozik az is, hogy nem sodor el a tömeg és a sok-sok hirtelen jövő impulzus, hanem nyugodtan elidőzhetünk akár félórát is egy-egy alkotó megismerésével. Sőt, attól sem kell félni, hogy a korábban kinézett vázából a legközelebbi látogatáskor már nem marad: itt nem kapkodja el előlünk senki az ajándéktárgyakat, bármikor rendelhetünk belőlük.
A projekthez egy kisfilm is készült, amelyben beleshetünk K. Nagy György fazekas, Pankotai Csaba bőrdíszműves és a kékfestő Kovács család műhelyébe, és tanúi lehetünk, mennyi munka, energia és szaktudás áll a legapróbb ajándéktárgy mögött is. A kampányt Mautner Zsófia gasztroblogger és szakács, valamint Bombera Krisztina újságíró is támogatja, aki Facebook-posztjában elárulta, hogy személyes kedvencei Bozsik Szilvia textiltervező és Ócsag Zsolt üvegművész munkái. Az újságíró kiemelte: „Arra hívjuk fel a figyelmet, hogy így is tudunk segíteni egymásnak. Arra (is) érzékenyítünk, hogy aki teheti, vegyen minőséget, aminek az anyagon túlmutató értéke van. És azért jótékonysági, mert az online vásár szervezését és a figyelemfelhívást nem pénzért teszi senki. Ez egy karácsonyi, online közösség − ahogy tágabban mi is, mind, együtt.”
Weboldal: www.budapestikaracsony.hu
Fejléckép: Panákné Kovács Mária kékfestő és lányai Annamária és Veronika (fotó: Budapest Brand Zrt.)