Plusz

Ördög a vitrin mögött

2011.04.25. 08:11
Ajánlom
Boito egyelten befejezett operája a műsorfüzetek ritkán látott vendége. Nemcsak nálunk, úgy általában, világszerte. Szerencsére ez az apró tény nem tántorította el Kovalik Balázst attól, hogy tizennégy év után másodszorra is nekirugaszkodjék a Mefistofelének.

Hogy ez mennyire bátor döntés volt, azt alátámasztandó álljon itt néhány vázlatos zenetörténeti tény. Botio, a költő, librettista, zeneszerző, esztéta, egyszóval (magyarul) polihisztor 1868-ban vitte színre első ízben a Mefistofelét. A korabeli feljegyzések szerint a darab jóval éjfél után ért véget, a finálét kiváró maroknyi felháborodott néző pedig, ha nem is egy Hernani-csata lendületével, de meglehetős indulatokkal távozott a milánói Scalából. A skandalum oka nekünk, az utókor lelkes filológusainak nyilvánvalóbb, mint a darabját ezt követően hét évig visszavonultan csiszolgató szerzőnek. Boito ugyanis úgy volt wagneriánus, hogy hazájában Wagnert épp csak bemutatni készültek. Ha pedig szemérmesen visszautasítjuk a filológus címet, akkor ott marad a két fülünk, melyek kristálytiszta megbizonyosodást nyújthatnak afelől, hogy Boito bizony nem Wagner. Hangzásvilága nyers, egyszerű, és ami még fontosabb: akárcsak a címszereplő, mentes mindenfajta áhítattól. Történetvezetése szaggatott, töredékes, a néhány évvel korábban elkészült Gounod-féle Faust mellett pedig egyenesen homályos. Nem véletlen, hogy 2010-ben a Magyar Állami Operaház szükségesnek tartotta, hogy szóróanyagán - amolyan exkuzálásképp - G. B. Shaw-t idézve Boitot inkább irodalmárnak, mintsem zeneszerzőnek nevezze.

Hogy Kovalik bátor rendező, azt eddig is tudtuk. Gépfegyveres bérgyilkos Orszetész, banális szappanoperát idéző Xerxes, szemkápráztató egyházgiccs-parádéba oltott Fidelio. Satöbbi. A végeredmény pedig, ha nem is mindig osztatlan, de méltán kiérdemelt siker. A tét ez alkalommal mégis jóval nagyobbnak tűnik, mint korábban. Egyrészt mert a Mefistofele még sosem járt ebben az operaházban. Másrészt mert igenis meg kell győznie közönségét, hogy miért épp ez a Faust-feldolgozás. Harmadrészt pedig azért, mert ha egy rendező másodszorra rugaszkodik neki egy darabnak, ráadásul egy ilyen hányattatott sorsúnak, akkor óhatatlanul is azt érezzük, hogy azzal valamit állít. És, hogy egy olcsó közhellyel lelőjük a poént: ez az állítás csak annyi, hogy nincs jobb vagy rosszabb opera, csak jobb vagy még jobb rendező.

A nyitány lehengerlő. Egyfelől akusztikailag. Még nem érezhető az, ami sajnos a későbbiekben gyakran elő fog fordulni, hogy tudniillik fennakadnak az énekhangok. Hol a díszletben, hol a zenekari árok fortéiban. Jóindulatúak leszünk: ez olyan hiba, melyen sokat segíteni már nem lehet. Másfelől vizuálisan. Nem arról van szó, hogy Kovalik az Operaház teljes színpadtechnikáját alig húsz perc alatt feléli, hanem hogy mindezt olyan erővel és invencióval teszi, amilyenhez magyar közönségnek kétségbeejtően ritkán van szerencséje. Prológus: Miközben a túlvilág Faust égbetörő lelke fölött üzletel, szemünk előtt feltárul (Antal Csaba munkája) a díszlet egyetlen állandó eleme: egy, a színpad teljes magasságát betöltő spirál. Kapocs ég és föld, evilág és túlvilág között, DNS-lánc, tehát maga az élet. Kontraszt a talpig műanyagba öltözött angyalokkal, rokonság a vérbíborba öltöztetett ördöggel (jelmez: Benedek Mari). Ellentét a második jelenet frankfurti minilakásaival, harmadik jelenetbeli babaházával. És összeköttetés a darab - zeneileg és színészileg - legerősebb momentumával, Margarita őrületét kísérő - szószerinti értelemben vett - vérfürdővel. Nem lehet, és nem is kell leírni mindazon ötletáradatot, mellyel az előadás dolgozik, legyen szó akár már-már közhelyesen kaszinóba helyezett Walpurgis-éjről, vagy EU-zászlóba burkolózó ördögről. Egy remekmű tisztelete nem a jegyvásárláskor ér véget. Annak önálló, bátor értelmezésével kezdődik.

Hogy önállóak és bátrak legyünk, abban pedig semmi nem akadályoz minket. Az Operaház legkiválóbb művészei állnak rendelkezésünkre. A Kovács János dirigálta zenekar mindvégig kiemelkedő teljesítményt nyújt. Precíz, pontos, jól hangsúlyozott. Ha pedig mégsem, azt a karmesteri pálca a karzat leghátsó soráig látható intésével jelzi. Két fülünk ilyenkor - képzavar - elnéző. A szereposztás pedig páratlan. Legyen itt szó egy mondat erejéig arról is, hogy operaénekeseink nem csupán énekelnek. Játszanak. Ha énekelnek, akkor úgy, ahogyan az elvárható. Palerdi András basszbaritonként éppoly meggyőző tud lenni, mint az általa színre vitt ördög, aki bár cigarettáért nyúl, mégsem gyújtja meg azt. Elegánsan tökéletes, mert tudjuk, hogy egy énekes - hacsak ördög nem bújik belé - nem dohányzik. Míg Fekete Attila fiatalos lendületével küzd meg a nyilvánvalóan kevés virtuozitást megengedő Boitóval, addig Gaston Romero maga válik a par excellence tenor Fausttá. Úgy látszik, az énekes pont oly otthonosan mozog mélység és magasság között, mint szerepe. Bazsinka Zsuzsa alakítása után megérdemelné, hogy nevét ezentúl csupa nagybetűs fisz-mollban írják. Balatoni Éva, akárcsak Kiss Tivadar, mindvégig eleget tesz a mellékszereplői pozíciónak.

Ami egykoron formabontónak és forradalminak számított, azt az utókor előszeretettel zárja tisztán tartott vitrin mögé, hogy biztos távból szemlélhesse a megszelídített jószágot. Az Operaház 2010/11-es évadját megnyitó Mefistofelével sincs ez másképp. Tétje már nincs. Így szerencsére nem marad más dolgunk, csak hogy gyönyörködjünk benne.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Han Kang kapta a 2024-es irodalmi Nobel-díjat

A dél-koreai szerző december 10-én, Alfred Nobel halálának évfordulóján veheti át a világ legrangosabb irodalmi kitüntetését intenzív és költői nyelvezetéért, amellyel megújította a kortárs prózát. 
Jazz/World

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Klasszikus

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Zenés színház

Stéger Ferenc életét bemutató kiállítás nyílik Szentendrén

A szentendrei születésű világhírű tenor énekes, Stéger Ferenc születésének bicentenáriuma alkalmából nyílik kiállítás a Ferenczy Múzeumban, október 24-én. Az ünnepelt operaénekes bejárta egész Európát, 1846–1874 között közel ötven városban megfordult.
Színház

Györgyi Anna átvette a Vidor Fesztivál díját a Szívhang című előadás után

A Jászai Mari-díjas színművész a Rózsavölgyi Szalon október 9-én tartott előadása után személyesen is átvehette a legjobb női alakításért járó Colombina-díjat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Plusz hír

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Plusz ajánló

„Mindannyian egyek vagyunk” – szimfonikus Ady-koncert Dunaszerdahelyen

Október 7-én, Dunaszerdahelyen hallhatja a közönség a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című előadást, amelyen a költő versei zenekari kísérettel szólalnak meg. A nagy sikerrel futó produkció már több határon túli településen megnyerte magának a hallgatóságot.
Plusz ajánló

William Christie, Joyce DiDonato, Jordi Savall és Riccardo Chailly is szerepel a Müpa 2025-ös programjában

A magyar közönség kedvencei váltják egymást a színpadon a Müpa jubileumi évadában: a klasszikus zene neves karmesterei és szólistái, valamint a jazz és a könnyűzene legjava is Budapestre jön az új évben.
Plusz ajánló

Jókedvű találkozások és őszi hagyományok – idén októberben rendezik meg a Komáromi Borkorzót

Az október 3. és 5. között tartott fesztivál a jó italok szerelmesei mellett a zenerajongókat, sőt mindazokat várja, akik szeretik kellemes hangulatban, jó társaságban eltölteni a szabadidejüket.