Plusz

Összehangolt javaslattal készül a színházi szakma a tao utáni időkre

2018.11.23. 11:55
Ajánlom
Zalán János, a Színházművészeti Bizottság elnökének vezetésével készül az a dokumentum, amelyben a színházi szcéna szereplői fogalmaznak meg egy olyan támogatási rendszert, amely képes kijavítani a kultúr-tao gyengeségeit – derült ki a Magvető Caféban csütörtök este megtartott beszélgetésen.

A Revizor Online kritikai portál szervezésében meghirdetett találkozón a hazai színházi szféra négy képviselőjét faggatta a portál egyik alapítója, Csáki Judit kritikus. Mint azt a legelején elmondta, Fekete Péter kulturális államtitkár és L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális bizottságának alelnöke nem éltek a meghívással. Megjelent azonban dr. Komáromi György színházi közgazdász, a Radnóti Színház gazdasági igazgatója, Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség elnökségi tagja, Zalán János, a Színházművészeti Bizottság elnöke és Zsedényi Balázs, az Átrium egyik operatív menedzsere. Rajtuk kívül a szakma számos képviselője jelen volt a nézőtéren, és az est folyamán több alkalommal bekapcsolódhattak a beszélgetésbe.

A találkozó apropóját a társasági adóból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése, valamint az ebből fakadó bizonytalanság, az előadó-művészeti szervezetek számára a tervezést ellehetetlenítő helyzet adta.

A kulturális tao-támogatás rendszerét arra hozták létre, hogy a piaci alapon nehezen megmaradó színházak, művészeti társulatok támogatását biztosítsák, azonban egyesek aránytalan pluszbevételre tettek szert a rendszer gyengeségeit kihasználva. Emiatt döntött a kormány a jelenlegi szisztéma megszüntetéséről – az erről szóló törvénymódosítást november 13-án fogadták el.

Mint kiderült, Zalán János vezetésével egy ideje már dolgoznak egy olyan javaslat-csomagon, amely a színházi szakma szereplőitől beérkezett ötleteket igyekszik összefoglalni. A cél, hogy a konszenzusban kialakuló elképzelést ezután (legkésőbb a jövő hét folyamán) letehessék a kulturális államtitkár asztalára, ezzel segítve egy olyan szabályozás kialakítását, amely a gyakorlatban is működőképes lehet.

Persze sok olyan elem van, amelyek kapcsán csak sötétben tapogatóznak. Nem lehet például tudni, mekkora összeget különít el az állam a támogatásra, csökken-e  vagy megmarad az előző évi szinten, illetve mely időszak taóját használják majd a finanszírozás bázisaként. Az is ködös, kik kaphatják meg ezt a támogatást, hogyan sikerül majd kiszűrni a csalókat, és mi alapján határozzák meg, mi számít „tisztességesen működő” színháznak, társulatnak.

IMG_20181122_1914382-113358.jpg

dr. Komáromi György, Kovács Zita, Zalán János és Zsedényi Balázs a Revizor OFFline beszélgetésén (Fotó/Forrás: Fdelio)

Komáromi György úgy véli, a kultúr-tao rendszere eddig ingyenes pénzkiadó automataként működött, szakmai- és pénzügyi kontroll nélkül, sok volt az olyan hakni-brigád, akik a tao-bizniszre „mintha színházat” építettek, csak hogy támogatásban részesüljenek. Ezen kívánnak most változtatni. A javaslat készítői egy háromelemű kiegészítő finanszírozási rendszert dolgoztak ki, amelyet normatív módon, de pályázati úton vehetnének igénybe a szervezetek, intézmények, tehát nem járna automatikusan. Ez alapján a tao-támogatások összege megmaradna az előadó-művészeti szektorban, közpénz csak közfeladatot finanszírozna, a visszaéléseket pedig kiszűrnék.

A három elem az alábbiakat tartalmazná: ösztönző normatív támogatás az előző évi nettó jegybevétel 80 százaléknak erejéig, kiegészítő működési támogatás (például állagmegőrzésre, fejlesztésre, a bérek rendezésére) a jegybevétel 20 százalékáig, valamint egy önkéntesen vállalt közfeladatokra igényelhető tétel. Ugyanakkor a Fidelio kérdésre Zalán János elmondta, hogy a javaslat nem foglalkozik a színházi jegyek áfacsökkentésével, amely akár a negyedik „lába” is lehetne az új támogatási rendszernek. (Ennek lehetőségét L. Simon László vázolta bővebben az MMA-ban megtartott kerekasztal-beszélgetésen.)

„Rendszeresített megvesztegetés” – Hideget és meleget is kapott a kultúr-tao az MMA-ban tartott beszélgetésen

Kapcsolódó

„Rendszeresített megvesztegetés” – Hideget és meleget is kapott a kultúr-tao az MMA-ban tartott beszélgetésen

A hazai kultúrafinanszírozás rendszeréről tartott kerekasztal-beszélgetésen a tao-támogatás kedvezőtlen hatása és visszásságai mellett a Nemzeti Kulturális Alap működésének újragondolása iránti igény is szóba jött.

Kovács Zita megjegyezte, ugyancsak fontos, hogy törvényi garancia biztosítsa, hogy a jövőben meghatározandó előirányzat ne lehessen kevesebb a későbbiekben, hiszen az a színházi szegmens gyarapodása ellen lenne.

Komáromi György szerint a tao-támogatás eddig nem volt hatékony, hiszen az igényelt összeg 30-40 százaléka „elfolyt” a rendszerből a visszaélések miatt. Úgy véli, amennyiben ezt most sikerülne betömni az új szabályozás révén, akkor az így megtakarított összegből finanszírozható lenne az általuk vázolt konstrukció.

Mint kiemelte, azért szüntette meg a kormány a kultúr-tao rendszerét, mert egyre többe került, miközben a színházi szakma képtelen volt megreformálni azt. Zsedényi Balázs szerint azonban ez nem a színházi szakmának lett volna a feladata, hanem egyrészt az újságíróké – akik megírták –, másrészt a hatóságé és a törvényhozóké.

Ahhoz, hogy ki tudják szűrni az új rendszerrel visszaélni próbálókat, jól körülhatárolt szempontrendszer mentén igyekeznek kidolgozni az új szisztémát. Ennek elemei:

  • ösztönző erejű (a teljesítménynövelést elismeri és azzal arányos);
  • normatív (támogatás mértéke konkrét paraméterek alapján határozódik meg);
  • rendszerszintű (ne egyenként kezeljen minden egyes intézményt);
  • differenciáló (vegye figyelembe a szervezetek közötti különbségeket);
  • automatikus (algoritmusra épüljön);
  • átlátható és kiszámítható (lehetőséget biztosít a tervezésre és folyamatos működésre);
  • szakmai kontrollt biztosít (szűrők révén, akár egy felálló bizottság munkája révén);
  • pénzügyi kontrollt biztosít;
  • tervezhetőség a központi költségvetés szempontjából.

A javaslat véglegesítése várhatóan a napokban történik majd meg, pénteken találkozik Zalán János a magánszínházakat képviselő Bank Tamással, a Játékszín ügyvezető igazgatójával, hogy az ő szempontjaikat is beledolgozzák a tervezetbe. Az idő nagyon szorít, ahogy azt a jelenlevők is kiemelték, már megvannak a kultúr-tao hirtelen, puccsszerű megszűntetésének közvetlen, negatív következményei és vérveszteségei, úgyis mint a jegyáremelések, a tervezett bemutatók lemondása, valamint a színházak, társulatok működésének veszélybe kerülése és az előre tervezés problematikussá válása.

A több mint kétórás beszélgetés felvétele hamarosan teljes terjedelmében elérhető lesz a Revizor Online közösségi oldalán.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Művészeti központtá alakítaná Banksy a readingi fegyházat

2021 márciusában jelent meg a readingi fegyház falán egy szökő foglyot ábrázoló graffiti. A börtönből, ahol Oscar Wilde is raboskodott, az anonimitását őrző alkotó művészeti központot hozna létre.
Plusz hír

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Plusz ajánló

Miért szeretjük ennyire az adventi kalendáriumokat?

Közelít a karácsony, így ismét eljött az örömteli várakozás és az adventi kalendáriumok ideje. Sok otthonban ma már elképzelhetetlen az ünnepi visszaszámlálás az apró meglepetéseket rejtő naptár nélkül: gyerekek és felnőttek egyaránt rajonganak érte. De mi a titka, és miért vált ki belőlünk ilyen érzéseket? Íme, egy kis kalendáriumtörténet és néhány ötlet, hogy az idei advent is izgalmas legyen!
Plusz ajánló

8 dolog, ami miatt alig várjuk a tavaszt!

Zseniális izraeli tánctársulat, a megszokottnál is csodálatosabb Mandarin, a világ egyik legjelentősebb barokk együttese, egy ragyogó kontratenor, egy ikonikus amerikai rockbanda és a többszörös Grammy-díjas jazzszaxofonos, aki ez alkalommal a magyar népzenéből merít! 2022 áprilisában ismét minden Bartókról és napjaink legkiválóbb művészeinek vadonatúj alkotásairól szól majd. Minden műfajban mutatunk néhány csemegét a 2022-es Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen bejelentett programjából.
Plusz advent

Színpompás advent – Mit jelentenek a koszorú színei?

Bár a gyertyaláng ősidők óta a világ világosságának a szimbóluma, és az örökzöld koszorúk már a pogány korban is a fény és a tavasz iránti vágyakozást szimbolizálták, a kereszténység elterjedésével a fenyőgallyakból fonott adventi koszorúk vallásos jelentőséget kaptak.