Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

2019.08.18. 09:10
Ajánlom
Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.

Bátor választásnak tűnik, hogy a csend fogalma köré szervezik az idei programjaikat. Esetleg folytatják a tavalyi kibékülés-tematikát?

Valóban, a tavalyi kibékülés tematika sugallta a csend választását, és egy provokatív vonulat is fellelhető benne. Szerzetesközösségünk úgy gondolja, hogy a kibékülésnek van egyéni és társadalmi vetülete is. Sok olyan törésvonalat néven tudtunk nevezni, amelyek szétszabdalják a mai társadalmakat, a családi törésvonalaktól kezdve a bántalmazásokon át a művészetekig. Viszont nem tudtunk beszélni sem a politikai törésvonalakról, sem a klíma-témáról, sem olyan történelmi témákról, mint például az ügynökmúlt, vagy az egyház és a szocializmus kibeszéletlen fejezetei. Amikor szembesültünk azzal, hogy mindezekről nem lehetett beszélni, automatikusan felmerült az igény, hogy beszéljünk arról, miért nem lehetett ezekről beszélni: azaz beszéljünk a csendről.

Ez egy wittgenstein-i válasz?

Igen, de pozitív gondolattal. Szerzetesközösségünkben már egy éve arról beszélgetünk, honnan merítjük a saját lelki-spirituális fedezetünket. Érdekes játék, mert bizonyos lelki-testi gyakorlataink, az írás, olvasás, meditáció, természetjárás, futás, mindegyik a csenddel kapcsolatos.

Külön programokat indítottunk el arra, hogy mit teszünk a csendért a saját életünkben.

A kimondatlanság csendje mellett ez a tápláló igény erősítette meg, hogy idén a csend legyen a központi témája az egész kulturális-spirituális évadunknak, benne az Arcus Temporum fesztiválnak is.

Másrészt ott a csend társadalmi oldala, a kimondatlanságok, elhallgatások, tabuk vonala, ami szintén megjelenik majd a fesztiválon, pont a képzőművészet területén. Kerezsi Nemere installációja, a Rondo, Káin és Ábel történetének dombormű-rekonstrukciója. Egy pecséthengerre készült, ami végteleníti a jelentését. Az arborétum természetes közegében, a barokk pavilonban látható, tehát a csendből indulva jutunk el hozzá, de egyszer csak szembesülünk a némán, végtelenítve harcoló testvérpárral. A kibékülés-témához és a kimondatlan dolgokhoz is vissza tud kapcsolni ez a műalkotás.

20180825_arcus_1318-164037.jpg

Arcus Temporum művészeti fesztivál (Fotó/Forrás: Pannonhalmi Főapátság)

Miért olyan fontos a szerzetesközösség számára a kortárs kultúrában való jelenlét?

A Főapátság kulturális öröksége, hogy ezer éve rakódik ránk a mindenkori kortárs kultúra, amely nem pusztán műtárgyakban mutatkozik meg, de írott dokumentumokban is a levéltárunkban, vagy a könyvtárunkban. Pannonhalma nem tud kulissza lenni.

Az nem működik, hogy mi csak kulisszaként őrizzük a kultúra lenyomatait, de nem teszünk hozzá, nem lépünk velük interakcióba.

Eleve az örökség kötelez arra, hogy mindig a jelen felől tegyük meg a találkozást. Ez visszatérő élményem. Pannonhalmán mindig jelen volt a kortárs világ, jó látni ezt ezer év tükrében.

Hogyan tudná ezt szemléltetni?

Az építészettel például. 1224-ben az akkori legkortársabb ciszterci stílusban építették meg a templomot, ami akkor, a késő román, kora gót stílusban egy reformágazat volt. Vagy Mátyás király idején a kerengőt gótikus stílusban építik ugyan, de csinálnak hozzá két reneszánsz portát, reneszánsz ablakokat. A klasszicizmusban megépítik a könyvtárat és a tornyot, ami hoch-klasszicista, és a kedvencem, hogy pont a Bauhaus idején, 1938-ban épül az olasz gimnázium, és bevállalják azt, hogy nálunk Bauhaus lesz. Tehát

elődeink mindig a kortárs mellett döntöttek, és nem visszafelé merengtek, korábbi idealizált stílusok felé.

Közrejátszanak ebben az 1802 óta Pannonhalmán tanító szerzetesek is. Az iskola hagyománya révén eleven párbeszédben vagyunk az akadémiai kultúrával, ugyanakkor élénk párbeszédet folytatunk a társadalommal is, hiszen a diákokon és a családjaikon keresztül látjuk mi történik.

És van itt egy európai nézőpont is: Pannonhalma mindig az európai, de akár a világ-szintű bencés hálózat kiemelt tagjának számított. Mindig meglep, hogy a nyugati monostorokban mennyire jegyzik Pannonhalmát. Tudnak rólunk, mi pedig látjuk mi történik tőlünk nyugatabbra.

Egyszerűen tágabb a horizontunk, jelképesen a monostorunk is egy hegyen áll.

A mi szerzetesközösségünknek arra van szüksége, hogy a kortárs kultúrával, vagy a képzőművészet, irodalom képviselőivel és azokkal, akik ezt a kultúrát befogadják, párbeszédben legyen.

20180824_arcus_0968-162717.jpg

Arcus Temporum művészeti fesztivál (Fotó/Forrás: Pannonhalmi Főapátság)

Egy kicsit talán elitista a szemléletük, a szó jó értelmében?

Azt szoktuk mondani, hogy az Isten tisztelete eleve kultúrát, minőséget teremt. Ha elitista lenne, akkor kizáró lenne, de nem akar az lenni. Inkább azt mondanám, hogy a pannonhalmi kultúra bevonó, befogadó jellegű szeretne lenne. A lelkipásztorkodásunkban, az oktatásunkban azokat is hívnunk kell, akik nem biztos, hogy beszélik a kortárs kultúra nyelvét. Ám a magaskultúra sem maradhat ki a dialógusunkból.

Mire számítsanak a fesztivál látogatói?

Pannonhalma legfontosabb vonása a közösségben való gondolkodás. Bár fesztiválnak hívjuk, itt egy nagyon családias dologról van szó: a legnagyobb kapacitású termünk a koncertterem, ahová legfeljebb háromszázan férnek be. A monostor sem igazi fesztiválhelyszín, a könyvtár néha nagyon felmelegszik és vizet kell osztanunk a nézőknek. De aki bevállalja ezt a fajta kényelmetlenséget, az egy élő kolostorban fesztiválozhat.

Pannonhalma emberléptékű. Itt a legtermészetesebb módon szólítjuk meg egymást.

Ott bóklásznak a művészek a várfalon, az ebédlőben egymás mellett ül a kritikus, a zenész, az irodalmár, a szerzetes, a segítő, és pillanatok alatt olyan emberekkel kerülhetünk párbeszédbe, akikkel máshol nincs lehetőség ilyen kötetlen módon találkozni.

20180825_arcus_1358-163809.jpg

Arcus Temporum művészeti fesztivál (Fotó/Forrás: Pannonhalmi Főapátság)

Nyitott házzá válik ilyenkor a Főapátság?

Az erős közösségi tapasztalat sok határt lebont, és a monostor egyébként zárt terei, a bazilika, a könyvtár, az ebédlő és a szerzetesközösség maga is megnyílik.

Aki ide eljön, kiteszi magát annak, hogy ő is leereszti a védőbástyáit.

Ugyanez történik a csendben is, vagy a mindennapos meditációban a fesztivál során. Amikor az ember azt gondolja, hogy kiüresítette magát és lecsendesedtek a gondolatai, elhalkult a folyamatos belső monológja, akkor hirtelen a legmélyebbre zárt énje kezd előjönni – ez félelmetes élmény is lehet. Mondhatnánk akár, hogy ez a maszkok levetésének a fesztiválja, van ebben a meghatározásban igazság.

Izgalmas az is, hogy a kolostorban laknak a fellépők,

az udvaron sétálva hallhatjuk, ahogy Klenyán Csaba gyakorol, vagy szembejön velünk Gidon Kremer, elsétál mellettünk Gőz László vagy Perényi Miklós, hátán a csellójával.

Tovább erősíti a családias hangulatot, hogy a fesztivál segítői zömében jelenlegi vagy volt pannonhalmi bencés diákok, és az ő barátaik, barátnőik, családtagjaik. Keller András és Rácz Zoltán 2016 óta visszatérő vendégeink, és rögzült a zene, képzőművészet, irodalom és spiritualitás visszatérő szerkezete is.

20180824_arcus_0669-162510.jpg

Arcus Temporum művészeti fesztivál (Fotó/Forrás: Pannonhalmi Főapátság)

Mit jelent pontosan a fesztivál neve, az Arcus Temporum?

Ez egy latin kifejezés, időíveket jelent. Mi alkottuk meg, mert így ez a kifejezés önmagában az ókorban nem létezett, tehát egy kortárs, metaforikus szóösszetétel. Kifejezi a posztmodern nézőpontot, hiszen a latin nyelv eszközeivel hoz létre egy olyan fogalmat, amely a mai ember számára érthető csak. Visszatekint a múltba, hagyja magát inspirálni általa, de mindezt kortárs környezetben teszi. Vagy éppen fordítva, egymás mellé helyezi a klasszikus és kortárs alkotást, és a közöttük levő feszültségmezőbe ereszkedik bele. Végeredményben összeköt és feszültséget teremt.

20180824_arcus_0645-162258.jpg

Arcus Temporum művészeti fesztivál (Fotó/Forrás: Pannonhalmi Főapátság)

 

Arcus Temporum XV – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál

2019. augusztus 23.-25.

 

Fejléckép: Dejcsics Konrád OSB, az Arcus Temporum művészeti fesztivál igazgatója (Fotó: Pannonhalmi Főapátság)

Intenzív csend – Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán

Kapcsolódó

Intenzív csend – Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán

A Pannonhalmi Főapátság 2019-es kulturális-spirituális évadában a csend áll a középpontban, annak is számtalan árnyalata. Nem az elhallgatás, az elfojtás rossz csöndje, hanem az elmélyülés, az önmagunkkal való küzdelem, a megértés és a titok előtti elnémulás nagy csendje.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz müpa

Az adventi időszakban minden nap új tartalommal ajándékozza meg közönségét a Müpa

December 1. és 24. között mindennap egy-egy bármikor elérhető digitális tartalommal – podcasttel, playlisttel vagy koncertvideóval – ajándékozza meg közönségét a Müpa.
Plusz gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Plusz videó

Maradona énekel

Elhunyt „az isteni Diego”, aki iránt egyenesen vallásos rajongással viseltetnek Argentínában. Híres-hírhedt góljával, legendájának eredetével és egy róla szóló dallal emlékezünk rá, amelyet maga is elénekelt rajongói előtt.
Plusz magazin

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Plusz videó

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.