Plusz

Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló és más régizenei művek a Savaria Barokk Zenekar 2011. februári programjában

2011.01.27. 16:54
Ajánlom
A Savaria Barokk Zenekar Németh Pál értő irányítása alatt jelentős érdemeket szerzett a régizene hazai népszerűsítésében. Előadások, lemezek sora mutatja azt a több évtizedes fáradozást, amelynek köszönhetően addig előadatlan művek kerültek lemezre vagy a közönség elé. A februári programból Pergolesi Az úrhatnám szolgálóját részletesebben is bemutatjuk. Pergolesi "zseniális olasz zeneszerző. A nápolyi iskola idolja, legtündöklőbb reprezentánsa. Az olasz vígopera felemelkedése, a XVIII. században jelentős részben az ő személyiségéhez kötődik." (Cleofide)

 Mit nevezünk régizenének?

Barokk hangszerkülönlegességek
2011. február 6. (Budapest, Művészetek Palotája)

G. B. Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló - vígopera
2011. február 7-11. (Baranya megye)

A. Vivaldi és G. Ph. Telemann művei
2011. február 18. (Budapest, Nádor-terem)

W. A. Mozart: Bastien és Bastienne - daljáték
2011. február 20. (Pécs, Hotel Palatinus)

G. B. Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló - vígopera

2011. február 21-15. (Pécs)

A zenei együttes honlapja itt.

 Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló

(La serva padrona)

Intermezzo két részben

Libretto: Gennaro Antonio Federico 

olasz nyelven, angol nyelven

Uberto - Kuncz László
Serpetta - Károly Edit
Vespone - Szigetvári Dávid

Savaria Barokk Zenekar tagjai
Művészeti vezető: Németh Pál

A Savaria Kamaraopera produkciója

Ősbemutató: 1733 augusztus 28., Teatro S. Bartolomeo di Napoli

 

Pergolesi (1710-1736) 23 évesen írta e méltán népszerű művét, melyből számtalan lemezfelvétel áll ma már rendelkezésre.

A császárnő születésnapjára komponálta a „Il prigioniero superbo", az intermezzo a La serva padrona volt. Előadásuk elismerést hozott számára, megtették Nápoly „maestro di cappella"-ja helyettesének. Idővel a mintegy 45 perces intermezzo önálló életet kezdett élni, és rendkívül népszerűvé vált.

 

Ubaldo, a jómódú, öregedő agglegény gyermekkora óta nevelte Serpinát, aki most szolgálólányként dolgozik nála. A lány azonban a fejére nőtt, és a legelemibb kötelességeit sem hajlandó teljesíteni. Ubaldo véget akar vetni az áldatlan állapotnak, ezért megparancsolja néma szolgájának, Vesponénak, hogy nyomban keressen számára feleséget, aki majd ráncba szedi a személyzetet. Serpina, ahogy tudomást szerez gazdája házasodási szándékáról, elhatározza, hogy ő lesz Ubaldo felesége. A lány ügyes cselhez folyamodik: Vesponét zsoldostisztnek öltözteti, és mint kérőjét mutatja be gazdájának. Ubaldo meglepődik a váratlan fordulaton. Serpina érzelmes búcsút vesz gazdájától, és közben értésére adja, hogy nem szívesen lesz a durva zsoldos hitvestársa, csak Ubaldo házasodási szándéka kényszeríti erre. Az agglegény szánja szolgálóját, és rádöbben arra, hogy tulajdonképpen őt kellene elvennie. Ezután már nem sokat habozik, és megkéri a lány kezét. Serpina természetesen igent mond, hiszen az ő akarata győzedelmeskedett. (Kertész Iván Operakalauz)

 

Catherine Nelidova a Serpina (a Dmitry Levitzky , 1773)

A Pergolesivel foglalkozó fórum a Fidelión itt.

Részletek a La serva padrona más előadásaiból:

 

 

 További előadásrészletek>>

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Polgári engedetlenségbe kezdtek a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanárai is

„Felháborít az a megalázás, elhallgattatás és megfélemlítés, amit azoktól a politikai vezetőktől kell elviselnem, akik helyettem, felettem, nélkülem döntenek” – jelentették ki a gimnázium oktatói, akik úgy fogalmaztak, diákjaik iránt érzett szeretetük miatt álltak bele ebbe a küzdelembe.
Plusz magazin

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz hír

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz hír

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz ajánló

Irányt mutat és befogad – 50 éves a Marczi

1972 decemberében nyitotta meg kapuját a Marczibányi téren felépített Ifjúsági és Úttörőház. A „Marczi” azóta fogalommá vált – köszönhetően annak a megszámlálhatatlan, sokszor újszerű, progresszív vagy éppen érzékenyítő kulturális programnak, amellyel már nemcsak a fiatalokat, hanem minden korosztályt megszólítanak.