Plusz

Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló és más régizenei művek a Savaria Barokk Zenekar 2011. februári programjában

2011.01.27. 16:54
Ajánlom
A Savaria Barokk Zenekar Németh Pál értő irányítása alatt jelentős érdemeket szerzett a régizene hazai népszerűsítésében. Előadások, lemezek sora mutatja azt a több évtizedes fáradozást, amelynek köszönhetően addig előadatlan művek kerültek lemezre vagy a közönség elé. A februári programból Pergolesi Az úrhatnám szolgálóját részletesebben is bemutatjuk. Pergolesi "zseniális olasz zeneszerző. A nápolyi iskola idolja, legtündöklőbb reprezentánsa. Az olasz vígopera felemelkedése, a XVIII. században jelentős részben az ő személyiségéhez kötődik." (Cleofide)

 Mit nevezünk régizenének?

Barokk hangszerkülönlegességek
2011. február 6. (Budapest, Művészetek Palotája)

G. B. Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló - vígopera
2011. február 7-11. (Baranya megye)

A. Vivaldi és G. Ph. Telemann művei
2011. február 18. (Budapest, Nádor-terem)

W. A. Mozart: Bastien és Bastienne - daljáték
2011. február 20. (Pécs, Hotel Palatinus)

G. B. Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló - vígopera

2011. február 21-15. (Pécs)

A zenei együttes honlapja itt.

 Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló

(La serva padrona)

Intermezzo két részben

Libretto: Gennaro Antonio Federico 

olasz nyelven, angol nyelven

Uberto - Kuncz László
Serpetta - Károly Edit
Vespone - Szigetvári Dávid

Savaria Barokk Zenekar tagjai
Művészeti vezető: Németh Pál

A Savaria Kamaraopera produkciója

Ősbemutató: 1733 augusztus 28., Teatro S. Bartolomeo di Napoli

 

Pergolesi (1710-1736) 23 évesen írta e méltán népszerű művét, melyből számtalan lemezfelvétel áll ma már rendelkezésre.

A császárnő születésnapjára komponálta a „Il prigioniero superbo", az intermezzo a La serva padrona volt. Előadásuk elismerést hozott számára, megtették Nápoly „maestro di cappella"-ja helyettesének. Idővel a mintegy 45 perces intermezzo önálló életet kezdett élni, és rendkívül népszerűvé vált.

 

Ubaldo, a jómódú, öregedő agglegény gyermekkora óta nevelte Serpinát, aki most szolgálólányként dolgozik nála. A lány azonban a fejére nőtt, és a legelemibb kötelességeit sem hajlandó teljesíteni. Ubaldo véget akar vetni az áldatlan állapotnak, ezért megparancsolja néma szolgájának, Vesponénak, hogy nyomban keressen számára feleséget, aki majd ráncba szedi a személyzetet. Serpina, ahogy tudomást szerez gazdája házasodási szándékáról, elhatározza, hogy ő lesz Ubaldo felesége. A lány ügyes cselhez folyamodik: Vesponét zsoldostisztnek öltözteti, és mint kérőjét mutatja be gazdájának. Ubaldo meglepődik a váratlan fordulaton. Serpina érzelmes búcsút vesz gazdájától, és közben értésére adja, hogy nem szívesen lesz a durva zsoldos hitvestársa, csak Ubaldo házasodási szándéka kényszeríti erre. Az agglegény szánja szolgálóját, és rádöbben arra, hogy tulajdonképpen őt kellene elvennie. Ezután már nem sokat habozik, és megkéri a lány kezét. Serpina természetesen igent mond, hiszen az ő akarata győzedelmeskedett. (Kertész Iván Operakalauz)

 

Catherine Nelidova a Serpina (a Dmitry Levitzky , 1773)

A Pergolesivel foglalkozó fórum a Fidelión itt.

Részletek a La serva padrona más előadásaiból:

 

 

 További előadásrészletek>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Fidelio Klasszik: Hogyan jelenik meg a humor a klezmerben?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adásában ez is kiderül. Április 20-án a 92.1-en interjú hallható Csadi Zoltánnal, Kovács Adriennel, Masa Tamással a Sabbathsong Klezmer Band vezetőjével, és Perjés Jánossal.
Plusz ajánló

Nyitott Ház – Május 18-án a Pesti Vigadóban

Hagyományok és modernkori igények, amelyeket a művészet és a kultúra kapcsol össze: koncertek, előadások, workshopok designerekkel felnőtteknek és kézművesfoglalkozások kicsiknek, idegenvezetések, kiállítások – ingyenes programok május 18-án egész nap a Pesti Vigadóban.
Plusz ajánló

A hosszú élet titka is kiolvasható a májusi Fidelióból

Az ingyenes programmagazin májusi számában az aktuális eseménynaptár mellett megtalálod Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, valamint számos interjút, többek között Udvaros Dorottyával, Volf Katalinnal, Konrád Györggyel és Krusovszky Dénessel. Lapozz bele online!
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Plusz videó

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.